مقاله مهدویت در ادیان الهی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله مهدویت در ادیان الهی دارای ۲۰۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مهدویت در ادیان الهی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مهدویت در ادیان الهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مهدویت در ادیان الهی :
مهدویت در ادیان الهی
قرآن و حضرت مهدی(عج)
یکی از موضوعات قرآنی که خداوند متعال به آن اشاره فرموده است، مسأله حضرت مهدی(عج) و قیام آن حضرت میباشد. باید گفت؛ لازم نیست هر موضوع صحیحی با تمام خصوصیات و مشخصاتش در قرآن کریم وارد شده باشد.
چه بسیار جزئیات صیح و درستی که آن کتاب آسمانی اصلاً متعرض آن نشده است و ثانیاً؛ آیاتی چند در آن کتاب مقدس وجود دارد که روزی را برای جهان نوید میدهد که حق پرستان و حزب خدا پرستان و طرفداران دین و مردم شایسته جهان، قدرت و حکومت زمین را قبضه ی نمایند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب میگردد.
از باب نمونه
۱-در سوره انبیاء آیه ۱۰۵ میفرماید:
و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون
ما بعد از آنکه در تورات نوشته بودیم در زبور نوشتیم که بندگان شایسته من وارث زمین میشوند.
۲-در سوره نور آیه ۵۵ میفرماید:
خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده اند و عمل شایسته انجام داده اند، وعده داده که آنان را خلیفه زمین گرداند، چنان که گذشتگانشان را نیز قبلاً خیفه گردانیده بود و دینی را که برایشان پسندیده است، استوار و نیرومند گرداند و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند تا مرا عبادت کنند و چیزی را شریک قرار ندهند.
۳-در سوره قصص آیه ۴ میفرماید:
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.
ما اراده کرده ایم که به ضعیفان زمین منت نهاده، و آنها را پیشوایان و وارثان زمین گردانیم.
۴-در سوره توبه آیه ۳۳ میفرماید:
هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الذین کله ولو کره المشرکون.
او خدایی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا بر تمام ادیان غالب گردد، اگرچه مشرکین آن را مکروه داشته باشند.
از این ایات شریفه اجمالاً استفاده میشود که: دنیا روزی را در پیش دارد که قدرت و اداره زمین به دست مؤمنین و رجال شایسته افتاده، پیشوا و پیشرو تمدنهای بشری میگردند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب میشود و یکتاپرستی جایگزین شرک میگردد.
آن عصر درخشان؛ همان روز نهضت مصلح یبی و منجی بشریت و مهدی موعودی میباشد و آن انقلاب جهانگیر و همه جانبه توسط مسلمین شایسته انجام مییابد.
عمره از سوی آن حضرت و … نیز از کارهایی است که منتظران عاشق و فراوان انجام میدهند.
امام مهدی(ع) در قرآن
« و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصلحون»
ما در زبور داود، از پس ذکر(تورات)، نوشته ایم که سرانجام، زمین را بندگان شایسته ما به ارث میبرند(و بر کره زمین حاکم میشوند)
طبق فرموده پیشوای پنجم حضرت امام محمد باقر(ع)، این بندگان شایسته که وارثان زمین شوند. اصحاب مهدی(ع) هستند، در آخرالزمان.
ویژگیهای یاران حضرت مهدی(ع) از نگاه قرآن
در قرآن مجید این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران حضرت مهدی(عج) یک آیه است که بسیار امید بخش و سازنده است این آیه در حقیقت بیانگر حقایق و واقعیتهایی است که اگر به طور جدی و همه جانبه تعیب گردد، موانع سر راه را بر میدارد و جهان را به استقبال مصلح جهانی حرکت میدهد.
در سوره مائده آیه ۵۹ خداوند بطور مستقیم مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و میفرماید:
ای مؤمنان هرکس از شما مرتد شد و از اسلام بیرون رفت! خداوند در اینده جمعیتی را میآورد که دارای پنج امتیاز هستند.
۱-هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند؛
۲-در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند؛
۳-در بابر مشرکان و دشمنان- سرسخت و نیرومندند.
۴-بطور پی گیر در راه خدا جهاد و تلاش میکنند؛
۵-در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کنندهای میهراسند؛ این فضل خا است که به هر کسی بخواهد( و شایسته ببیند) ی دهد ضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.
نکاتی پیرامون ۳۱۳ یار مخصوص حضرت مهدی(عج)
پیرامون ۳۱۳ یار مخصوص و ویژه امام زمان به دو نکته مهم اشاره مینماییم:
۱-تواتر حدیث ۳۱۳ نفر : در همه جا معروف است و در کتابهای مربوط به امام زمان(عج) نوشته شده که هنگام ظهور آن حضرت ۳۱۳ نفر یاران مخصوصش به او میپیوندند و همچون کوه در برابر حوادث ایستادگی کرده همراه امام(ع) هستند و این حدیث ۳۱۳ نفر در کتب معروف مانند بحارالانوار و اثبات الهداه و منتخب الاثر … آمده است.
۲-ویژگیهای مخصوص یاران خالص یعنی ۳۱۳ نفر از دیدگاه روایات:
هنگام ظهور امام قائم(ع) آن حضرت قبل از آنکه کنار کعبه برود و تکیه بر کعبه کند و صدای دل آرای خود را بلند کرده و به جهانیان برساند، در مکانی به نام ذی طوی در انتظار ۳۱۳ نفر از یاران خاصش توقف میکند تا اینکه آنها میآیند و به آن حضرت میپیوندند … و از آنجا همراه امام به کنار کعبه میروند…
ب)۳۱۳ نفر از ازراف جهان جمع میشوند
امام باقر(ع) میفرماید:
خداوند برای حضرت قائم (عج) از دورترین شهرها به تعداد جنگاوران جنگ بدر،
۳۱۳ مرد را جمع میکند.
ج)۳۱۳ نفر نخستین بیعت کنندگان با امام قائم(عج) هستند.
هنگام ظهور نخستین کسانی که پس از جبرییل امین(ع) با امام قائم (عج) بیعت میکنند. همین ۳۱۳ نفر هستند و این مطلب در احادیث آمده است. البته باید توجه داشت که در آغاز ظهو یاران امام زمان ۳۱۳ نفرند وگرنه بطور سریه بر یاران ان حضرت افزوده میشود. بطوری که در همان آغاز به ۱۰۰۰۰ نفر میرسند .
د)۳۱۳ نفر جانبازان سلحشورند
امام سجاد (ع) میفرماید:
این ۳۱۳ نفر در حدی از ایثار و جانبازی و شجاعت و سلحشوری هستند که دشمنان قائم جمع میشوند تا ان حضرت را به قتل برساند، همین ۱۱۳ نفر با دفاع قهرمانانه در راه آن حضرت دشمنان را دفع میکنند.
هـ)۳۱۳ نفر پرچمداران و حاکمان روی زمین هستند
امام صادق (ع) فرمود:
گویا امام قائم(عج) را در بالای منبر کوفه مینگرم که یارانش ۳۱۳ نفر مرد، به تعداد
جنگاوران مسلمانان جتگ بدر- اطرافش را گرفته اند این یاران پرچمداران و حاکمان بر مردم در زمین از جانب خداوند هستند.
و)۳۱۳ نفر امت معدوده و همچون پارههای ابرهای متراکم هستند
در قرآن میخوانیم- هرجا که باشید، خداوند همه شما را حاضر میکند- در تفسیر این آیه شریفه اام باقر(ع) میفرماید:
منظور یاران قائم (عج) اند که ۳۱۳ نفرند، به خدا سوگند منظور از امت معدوده که(در سوره هود آمده) آنها هستند. به خدا سوگند در یک ساعت همگی جمع میشوند، همچون پارههای ابر پائیزی که بر اثر باد جمع و متراکم میگردد.
امام صادق در تفسیر آیه ۸۰ سوره هود که در آن آمده، حضرت لوط به قوم سرکش و تبهکار خود گفت،«اوان لی بکم قوه او اودی الی رکن شدید» فرمود.
منظور از قوه همان قائم(عج) است و منظور از رکن شدید(پشتیبانان محکم) ۳۱۳ نفر از یاران هستند.
ح)امام باقر(ع) فرمود:
امام قائم(عج) دارای ۳۱۳ نفر یاور است که این افراد از عجم هستند، برخی از آنها در روز بر روی ابر سوار شده و راه میروند و به نام و اوصاف و نسب معروفند.
ط)دست خدا باای سر حضرت مهدی(عج) و یارانش است.
این مطلب از ایه شریفه «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» استفاده میشود.
ی)۵۰ نفر از ۳۱۳ نفر یار مخصوص امام زمان (عج) از زنان هستند.
امام باقر(ع) میفرماید: سوگند به خدا سیصد و اندی نفر مرد میآیند که در میانشان۵۰ نفر زن هستند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است.
وظایف شیعه در عصر انتظار
۱-پاسداشت اندیشهها
تار و پود جامعه و حکومت دینی را اعتقادات آسمانی تشکیل میدهد که از سوی خداوند به وسیله وحی در اختیار بشر قرار گرفته است. حفظ و حراست این دستاورد گرانقدر و بی نظیر در هر زمانی لازم و ضروری است و در زمان فیبت حجت خدا ضرورتش دو چندان میشود؛ چرا که وظیفه ظاهری ان حضرت نیز به علت غیبت بر دوش امت قرار دارد. از این رو، التزام فکری و عملی به اعتقادات ناب و حیاتی، تبلیغ و ترویج ان از راههای مشروع و اصولی، دعوت مردم دنیا به سوی آنها، انتقال آن به نسلهای جدید و حراست و مرزبانی از همه حدود و ثغور عقیده ناب اسلامی، نخستین و ضروری ترین وظیفه هر منتظر واقعی در عصر انتظار است. در قرآن مجید
میخوانیم:
یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون(آل عمران ۲۰۰)
ای کسانی که ایمان آورده اید، صبر کنید و ایستادگی ورزید و مرزها را نگهبانی کنید و از خدا پروا نمایید، امید است که رستگار شوید.
مرزبانی، در این آیه، فراتر از مرربانی فیزیکی ممالک اسلامیاست و شامل همه مرزهای فکری و عقیدتی و مانند آن میشود، چنانکه علامه طباطبایی در تفسیر طولانی این آیه به آن اشاره کرده است.
امام باقر(ع) در روایتی، آیه یاد شده را به ارتباط با حضرت مهدی(ع) تفسیر کرده و فرموده است:
اصبروا عی اداء و الفرائض و صابروا عدوکم و رابطوا امامکم المنتظر
در انجام واجبات شکیبایی ورزید و در بابر دشمنان پایداری کنید و با امام موعود خویش رابطه داشته باشید.
و این رابطه میتواند هم عقیدتی و فکری باشد و هم رابطه ظاهری اگر میسر شود- که ان هم بی ارتباط با اندیشه و اعتقاد نمیتواند باشد.
نکته جالب تر اینکه، امام زمان(عج) در نامهای که برای شیخ مفید صادر فرمودند،
خود را «مرابط فی سیله» یعنی مرزبان راه خدا نامیده است و این مطلب علاوه بر تأیید
مدعای بالا، گویای هشیاری و سنگربانی پنهانی امام از مرزهای عقاید و معارف اسلامیاست که وظیفه هر منتظر، از جمله امام موعود میباشد.
۲-هوشیاری انقلابی
جامعه شیعه تا تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در حال نهضت و انقلاب است و هیچ حاکمیرا جز آنکه خدا معرفی کرده به رسمیت نمیشناسد. به همین دلیل نیز در طول تاریخ، لبه تز حملات حاکمان ستمگر متوجه امامان و شیعیان بوده است و آنان در سیاهچالها و بر سر دارها و زیر انواع شکنجهها جان دادند، ولی از چنین عقیده ا دست نکشیدند. امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل میکنند:
گروهی در آینده خواهند آمد که هر یک از آنان پنجاه برابر شما ]ارزش و[ پاداش دارد! اصحاب گفتند: آیا ما در رکاب شما در جنگ بدر، احد و حنین نجنگیدیم و قرآن در زمان ما نازل نشد؟ فرمود:چرا ولی آن گونه که آنان تحمل میکنند و استقامت میورزند، شما چنین طاقتی ندارید!
این صبر و طاقت، از ایمان محکم آنان سرچشمه میگیرد. چان که رشید هجری- که خود از قربانیان دار و دسته معاویه است- در پاسخ دخترش که از او چنین تجلی کرد؛ «پدر تو چقدر تلاش و کوشش میکنی؟» گفت:«دخترم پس از ما مردمیبیایند که بینش
و بصیرت دینی آنان به مراتب از تلاش و کوشش گذشتگان برتر باشد!»
وظیفه منتظران حفظ چنین روحیه و مقابلهی با حاکمان طاغوتی و مهدیهای قلابی و بدلی است که هر از چندگاه با تحریک دشمنان اسلام یا دنیاخواهی در گوشه و کنار جهان ادعای مهدویت میکنند و افراد ساده لوحی نیز گرد آنان حلقه میزنند. شناسایی و افشای ماهیت پلید این ناکسان نیز بخشی از هشیاری انقلابی منتظران واقعی است.
۳-آراستگی اخلاقی
بنابر اعتقاد صحیح تشیع، امام معصوم باید همه کمالات انسانی را در حد اعلا دارا باشد و از هرگونه کژی و پلشتی منزه باشد؛
ان ذکرالخیر کنتم اوله و اصله و فزعه و معدنه و ماویه و منتهاه.
هرگاه از نیکی یاد شود ] اهل بیت[ اول و اصل و فرع و منبع و پناهگاه و نهایت خوبی هستید!
و قطعاً حضرت مهدی(ع) مکارم اخلاقی و کمالات انسانی را در حکومت خویش ترویج خواهد کرد و فساد و تباهی را ریشه کن خواهد نمود. پس طبیعی است که منتظران این امام و آن حکومت، خود به زیباییهای اخلاقی آراسته و از زشتیهای اخلاقی پیراسته باشند تا بهتر و سریع تر به منبع نیکی و کمال نزدیک شوند. امام
صادق علیه السلام آنان را چنین سفارش میکند؛
هرکس دوست دارد از یاران مهدی(ع) باشد، باید انتظار بکشد و به تقوا و اخلاق نیک آراسته گردد؛ چنین کسی منتظر ]واقعی[ است و اگر پیش از ظهور از دنیا برود پاداش کسی را دارد کخ هدی را همراهی کرده است. پس (در دینداری و آراستگی اخلاقی) کوشا باشید و انتظار کشید و چنین حالتی گوارایتان بادای گروهی که مشمول رحمت الهی هستید!
۴-اصلاحات عمومی
به گفته یکی از نویسندگان، «خلقی که در انتظار ظهور مصلح به سر میبرد، باید خود «صالح» باشد»؛ زیرا میان منتظر و موعود باید تشابه و سنخیت باشد و چون حضرت مهدی مصلح کل جهان و بشر است و یاران و کارگزارانش را از میان همین مردم انتخاب میکند، منتظران و امیدواران دولت او باید تا آنجا که از دستشان بر میآید، همان کارهایی را انام دهند که با است مصلح نهایی در سطح جهان انجام دهد. چنین وظیفهای را علاوه بر انتظار، امر به معروف و نهی از منکر نیز بر عهده همگان نهاده است.
۵-آمادگی رزمی
از روایات زمان ظهور بر میآید که عدهای نابخرد در برابر حضرت مهدی(ع) دست به سلاح برده به مقابله بر میخیزند. آن حضرت نیز دست کم با لشکری به ظرفیت ده هزار نفر قیامش را اغاز میکند. پس منتظران واقعی باید، همه فنون جنگی و آمادگی نظامیرا فرا گیرند تا بتوانند در موارد لزوم از رهبری الهی دفاع کنند، حتی از خدا بخواهند که اگر پیش از ظهور از دنیا رفتند، خداوند آنها را در حالی از خدا بخواهند که اگر پیش از ظهور از دنیا رفتند، خداوند آنها را در حالی که کفن به تن دارند، مسلح و آماده از قبر بر انگیزد تا به یاری رهبر محبوب بشتابند.
موضوع آمادگی رزی علاوه بر اینکه مشمول عام آیه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه ….» هست، مورد تأکید خاص معصومین(ع) نیز قرار گرفته و حضرت صادق علیه السلام فرموده است:
هریک از شما باید برای قیام مهدی(ع) اسلحه تهیه کند گرچه یک نیزه(یا تیر) باشد و اگر خداوند بیند که کسی چنین قصدی دارد، امید است عمر او را دراز کند تا مهدی(ع) را دریابر و از یاران او شود.
عشق و محبت فراوان به آن امام همام، برقراری ارتباط معنوی و حتی ظاهری با ایشان، در صبح و شام به یادشان بودن، دعا برای سلامتی و فرج، دادن صدقه و انجام حج و عمره از سوی آن حضرت و … نیز از کارهایی است که منتظران عاشق و فراوان انجام میدهند.
بهترین اعمال
«بهترین اعمال امت من، انتظار فرج پروردگار است.»
این، سخن رسول خدا میباشد که علمای شیعه برای مردم باز میگویند.
روزگار غیبت طولانی اما دوازدهم، صدها سال است که به درازا کشیده شده است، و شاید صدها سال دیگر نیز، طول بکشد. در چنین سالهایی، انتظار فرج پروردگار را کشیدن، کاری سخت و پر طاقت بوده و پاداشی عظیم را در پی دارد.
اما زین العابدین(ع) درباره مردم این روزگار، اعلام داشته است:
-«مردم زمان او- امام غایب- از مردم تمامیزمانها برتر هستند؛ زیرا خداوند، عقل و فهمیبه آنها داده که غیبت در نزدشان، حکم مشاهده را دارد.
خداوند، این مردم را مثل کسانی میداند که با شمشیر در پیش چشم پیامبر(ص) و در مقابل دشمنان پیکار کرده اند. آنها مخلصان حققی و شیعیان راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و پنهان، به دین خدا میخوانند.
مردم روزگار غیبت طولانی، کاری دشوار را پیش روی دارند و دین خویش را به دشواری حفظ میکنند.رسول خدا درباره آنان میفرماید:«ثابت ماندن آنها بر دین خود، از کوتاه کردن شاخههای درخت خاردار با دست برهنه در شب ظلمانی، دشوارتر است. آن مردم، حکایت کسی را دارند که پارهای از آتش گداخته و مشتعل را در دست خویش نگه داشته اند.»
اا صادق(ع)، مردم روزگار غیبت را چنین توصیف میکند؛ او کسی است که بعد از دورانی طاقت فرسا و بلا و ظلم طولانی، شیعیان خود را از غم نجات میدهد. پس خوشا بر کسانی که آن روزگار را درک کنند!
اما شیعیان!
چه گروهی از آنان، قیام امام (عج) را شاهد خواهند بود؟
اما رضا(ع) در این باره خبر داده است:«آنچه شما چشمهای خود را به سویش دوخته اید- ظهور امام دوازدهم- واقع نخواهد شد، تا اینکه پاسکازی و جداسازی شوید؛ تا اینکه نماند از شما هر چه کمتر و کمتر.»
امام باقر(ع) نیز چنین سخنی را قبل از این، بیان داشته است:
شا در مورد چه چز سخن میگویید!
هیهات!هیهات!
آنچه گردنهای خود را به سویش میکشید، واقع نخواهد شد؛ تا اینکه پاکسازی شوید.
آنچه انتظارش را میبرید، واقع نمیگردد؛ تا اینکه باز شناخته شده و از همدیگر جدا شوید.
آن روز- روز ظهور- فرا نمیرسد، تا اینکه شما غربال گردید!
آنچه منتظرش هستید، روی نخواهد داد؛ مگر پس از نومیدی!
امیرالمؤمنین علی(ع)، برای مردم زمان ظهور اما دوازدهم، مثالی میزند:«مردی ست که دارای مقداری گندم میباشد. او پس ز اینکه گندم را پاک کرده است، آن را در خانه اش رها میسازد.
وقتی به گندم خویش باز میگردد، ناگهان میبیند که در آن کرم افتاده است. پس آن را پاک کرده و دوباره در خانه انبار میسازد. مدتی میگذرد. وقتی او باز به سوی گندم بر میگردد، مقداری از آن را کرم زده مییابد؛ پس دوباره آن را از انبار بیرون آورده و پاکسازی میکند.
این کار، پیوسته تکرار میشود.
زمانی فرا میرسد که از آن همه گندم، تنها یک دسته خوشه گندم باقی میماند که کرم نتوانسته است هیچ آسیبی به آن برساند. شما نیز، پیوسته در آسیب فتنهها قرار داشته و پاکسازی میشوید؛ تا اینکه باقی نماند از شما، مگر جماعتی که فتنهها نمیتواند
آسیبشان رسامد.
شیعیان بیدار دل و معتقد به امام زمان(عج)، که مشتاقان زیارت مولای خویش هستند، در روزگار غیبت طولانی، میتوانند دل اما را شاد سازند!
چگونه؟!
علمای شیعه، احادیث و روایات فراوانی را نقل میکنند، که همگی نشان از آگاهی اما زمان(عج)، بر اعمال و افکار آنها دارد:
یکی از شاگردان امام سادق(ع) ابتدا، آیه ۱۰۵ سوره توبه را مطرح کرده بود.
«درستکار باشید که خدا و رسولش و مؤمین، کردار شما را میبینند.»
سپس ز امام پرسیده بود:
-مؤمین، در این آیه چه کسانی هستند؟
امام صادق(ع) پاسخ داده بود:
-مؤمنین، ائمه میباشند.
اما مهدی(عج) که ناظر و شاهد اعمال و افکار شیعیان است، از رفتار ناشایسته آنها اندوهگین شده و با نیکوکاری ایشان، شادمان میگردد.
پس، آنهایی که بخواهند گرفتار فتنه و آسیب و آفت زندگی ذنیا نشوند، با مراقبت از کار خویش، نه تنها دل امام خود را شاد میسازند بلکه میتوانند از امتحان و آزمایش
الهی، پیروز بیرون آیند.
آنهایی که از غربال امتحان و آزمایش پروردگار، سر بلند بیرون میآیند، همراه دیگر مردم، سختی و فشار طاقت فرسایی را تحمل خواهند کرد؛ اما سرانجام، سعادت و پیروزی، از آن مردم خواهد بود. پیامبر درباره این روزگار، فرموده است:
-در آخر زمان، به امت من از سوی فرمانروایان ستمکار و بیدادگر، گرفتاریها و بلاهای سختی فرود میآید؛ بلاهایی که سهمگین تر و سخت تر از آن، شنیده نشده است. به گونهای بر مردم فشار میآید که زمین با تمام گستردگی و وسعت خودش، برای آنها تنگ مینمایاند، و همه جا از ظلم و ستم، پر میشود.
در این روزگار، انسانها با ایمان، هیچ پاه و پناهگاهی برای خود نمییابند، که از ظلم ستمگران به آن پناه برند. انگاه است که خداوند بزرگ، مردی از خاندان مرا بر میانگیزد، تا او به یاری خداوند، جهان را پر از عدل و داد میسازد. در حکومت عادلانه او، ساکنان اسمان و زمین، اضی و خشنود بوده و از عدالت و رفته و آسایش حکومتش، برخوردار خواهند شد.
زین، آنچه در دل دارد، به برکت وجود او و حکومت عادلانه اش، همه را بیرون میریزد و آسمان، باران رحکت خویش را پیاپی خواهد بارید.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.