مقاله تشکیل شرکتهای خدمات کشاورزی،در راستای کاهش تصدی گری دولت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تشکیل شرکتهای خدمات کشاورزی،در راستای کاهش تصدی گری دولت دارای ۷۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تشکیل شرکتهای خدمات کشاورزی،در راستای کاهش تصدی گری دولت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تشکیل شرکتهای خدمات کشاورزی،در راستای کاهش تصدی گری دولت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تشکیل شرکتهای خدمات کشاورزی،در راستای کاهش تصدی گری دولت :

تشکیل شرکتهای خدمات کشاورزی،در راستای کاهش تصدی گری دولت الف) اهمیت بخش کشاورزی بخش کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد، حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی دراین بخش تولید میشود، همچنین بخش کشاورزی حدود ۲۵ درصد اشتغال، ۹۲ درصد نیاز غذایی، حدود۲۰ درصد صادرات غیرنفتی و حدود ۹۰ دصد مواد خام مورد نیاز صنایع تبدیلی کشور به محصولات کشاورزی را تامین کرده است. بطور کلی اهمیت بخش کشاورزی را

میتوان بشرح ذیل عنوان کرد : ۱- تامین کننده غذا ۲- تامین کننده مواد اولیه صنایع غذایی ۳- تامین کننده ارز از طریق توسعه و گسترش صادرات ۴- ایجاد بازار برای کالاهای صنعتی ۵- اشتغال زایی بخش کشاورزی موضوع مهم اینکه ۹۸درصد از امورات بخش کشاورزی توسط خود تولیدکنندگان انجام میشود و این

موضوع از خصوصیات بارز و اساسی بخش کشاورزی است که کمترین وابستگی را به مجموعه دستگاههای اجرایی دولتی دارند. ب) اهمیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از جنبه های مختلف میتواند باعت تسریع رشد و توسعه اقتصادی در کشور گردد. برخی از این جنبه ها عبارتند از: ۱- سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های تولیدی در بخش کشاورزی به علت کاربر بودن فعالیت های کشاورزی

باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید می گردد و بدین وسیله مشکل بیکاری را که در سالهای اخیر بصورت حادی بروز نموده، کاهش می دهد، همچنین با توجه به استقرار اغلب فعالیت های کشاورزی در مناطق روستایی از مهاجرت روستائیان به شهرها می کاهد یا دست کم رشد مهاجرت از روستاها به شهر را کاهش میدهد. ۲- با وجه به تغییرات در نرخ مبادله کالاهای کشاورزی و تفاوت سطح زندگی در مناطق شهری و روستایی که نتیجه آن پایین آمدن سطح درآمد

کشاورزان است، از طریق افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی میتوان به افزایش درآمد کشاورزان و بهبود توزیع درآمد در کشور کمک کرد. ۳- سرمایه گذاری دربخش کشاورزی باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی میشود و به دنبال آن منجر به افزایش صادرات محصولات کشاورزی می گردد و این مسئله به افزایش صادرات غیرنفتی و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی کمک شایانی می کند. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به رشد سایر بخش های اقتصادی کمک می کند، با توجه به ارتباط قوی, بخصوص قسمت پسین بخش کشاورزی با بخش های دیگر، افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باعث تسریع رشد

اقتصادی در بخش های دیگر می گردد. پ) اهداف دولت از ایجاد صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی ۱- تجمیع، مدیریت و تخصیص بهینه منابع مالی در بخش کشاورزی با توجه به ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده سالیانه بخش کشاورزی, ایجاد یک زیرساخت مالی و اعتباری که باعث نگهداشت و تجمیع منابع مالی و تخصیص بهینه آن گردد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. لذا ایجاد صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی بعنوان یک

زیرساخت مالی و اعتباری علاوه بر تجمیع و تخصیص بهینه منابع مالی معضل نظام تامین مالی و اعتباری تولیدکنندگان بخش کشاورزی را نیز مرتفع خواهد کرد. ۳- ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری در برنامه چهارم توسعه، نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی ۵/۶ درصد پیش بینی شده است ولی در طول سالهای ۸۴ و ۸۵ این نرخ به ترتیب به ۷ و ۱/۷ درصد رسیده است و از سویی نرخ رشد سرمایه گذاری نیز از ۷ درصد درسالهای ۸۴ به ۱۰درصد در سال ۸۵ افزایش یافته است . با تشکیل صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی علاوه بر تجمیع منابع مالی ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری را به همراه خواهد شد که به

تبعه آن افزایش نرخ رشد سرمایه گذاری باعث افزایش سطح کمی و کیفی تولید و به تبعه آن افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی و نهایتاً باعث رشد و توسعه در بخش کشاورزی خواهد بود. ۴- واگذاری وظایف تصدی گری به بخش غیردولتی و انجام خدمات اجرایی بخش کشاورزی توسط خود تولیدکنندگان با توجه به اینکه ۹۸درصد از امورات بخش کشاورزی توسط خود تولیدکنندگان انجام میشود لذا باید ترتیبی اتخاذ کرد که کلیه فعالیت های اجرایی بخش کشاورزی از مرحله قبل از تولید، حین تولید و بعد از تولید به خود مردم واگذار گردد. لذا صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی صرفاً یک نهاد مالی و اعتباری

نیستند، بلکه بدلیل ظرفیت های پیش بینی شده از سوی قانونگذار و دولت محترم این صندوق ها زیرساختی هستند که میتواند کلیه خدمات اجرایی بخش کشاورزی را ساماندهی نمایند لذا برای تحقق این سه مقوله مهم و برای تحقق ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری و انجام خدمات اجرایی توسط صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در چارچوب یک مدل پیشنهادی مصوب که متعاقباً توضیح داده خواهد شد اقدام خواهیم نمود. ت) مدل پیشنهادی برای تحقق توسعه سرمایه گذاری و انجام خدمات اجرایی برای توسعه بخش کشاورزی مدل و برنامه اجرایی که طراحی شده است در چهار مرحله قابل اجراء می باشد. مرحله اول : تشکیل صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی بعنوان

زیرساخت توسعه بخش کشاورزی هر استان می بایستی ایجاد گردد که این صندوق ها با مشارکت تشکلهای تولیدکنندگان در زیربخش کشاورزی استانها بر اساس نقش در تولید ایجاد خواهد شد. که در حال حاضر ۲۱ صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی استانی و ملی ایجاد شده است که از این

تعداد صندوق ها صندوق استانی در سال ۱۳۸۵ و ۱۰ صندوق تا سال ۱۳۸۴ ایجاد شده است. برای تشکیل ۱۴ صندوق مانده استانی با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و با ابلاغیه وزیر محترم جهاد کشاورزی در نظرداریم ۱۴ صندوق باقی مانده استانی را در صورت تامین منابع مالی حداکثر تا نیمه اول سال جاری با مشارکت تشکلهای تولیدکنندگان بخش کشاورزی تشکیل دهیم. مرحله دوم : ایجاد شرکتهای خدمات کشاورزی در راستای محول نمودن کلیه خدمات اجرایی بخش کشاورزی به تولیدکنندگان و در جهت سیاستهای دولت نهم مبنی بر واگذاری کار مردم به خود مردم و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش کشاورزی،

با برنامه ریزی صورت گرفته مقرر گردید در کنار صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی استانی، یک شرکت خدمات کشاورزی استانی غیردولتی تشکیل گردد و کلیه خدمات اجرایی بخش کشاورزی شامل: – تامین و توزیع نهاده های کشاورزی – بازاریابی و بازاررسانی محصولات کشاورز ی – خدمات ترویجی و انتقال یافته ها – خدمات بیمه ای و; کلیه خدمات اجرایی قبل از تولید، حین تولید و بعد از تولید را در بخش کشاورزی با تاکید بر صندوقهای غیردولتی به بخش غیر دولتی واگذار گردد. برای تحقق این مهم طرح توجیهی تشکیل و اساسنامه نمونه شرکت خدمات کشاورزی با انجام کار علمی و کاربردی در اتاق فکر شرکت از ۶ ماه قبل در دست بررسی بوده است که این موضوع نهایی شده است و در نظر است تا نیمه اول سال ۸۶ شرکت خدمات کشاورزی

صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استانهای کرمانشاه، اصفهان، فارس و همدان بصورت آزمایشی تشکیل گردد. در حال حاضر با توجه به ضرورت بخش کشاورزی مقرر است شرکت های مزبور در حوزه تامین و توزیع نهاده های کشاورزی و بازاریابی و بازاررسانی محصولات کشاورزی فعالیت نمایند و پس از دریافت نتایج موفق و مورد نظر از تشکیل شرکتهای خدمات کشاورزی (غیردولتی) استانی، این مهم به همه استانهای کشور تعمیم داده شود. پس از تشکیل شرکت خدمات کشاورزی در همه استانهای کشور بدلیل برنامه ریزی متمرکز فعالیت شرکتهای مزبور و بخصوص حمایت از بخش کشاورزی در حوزه

واردات و صادرات مقرر شد شرکت هلدینگ خدمات کشاورزی در مرکز تشکیل گردد. مرحله سوم : ایجاد موسسه مالی و اعتباری صندوق های توسعه بخش کشاورزی پس از بررسی های کارشناسی، به این نتیجه رسیدیم که یک موسسه مالی و اعتباری جهت تامین و تجهیز منابع، ارائه خدمات سهل و آسان، سازمان دهی نظام تامین مالی و اعتباری تولیدکنندگان لازم و ضروری است. در واقع این موسسه هم جذب سرمایه گذاری و هم تجهیز منابع برای تولیدکنندگان انجام می دهد. لذا در نظر است پس از اجرای مراحل اول و دوم یک موسسه مالی و اعتباری ملی با عنوان «موسسه مالی و اعتباری صندوقهای غیردولتی

حمایت از توسعه بخش کشاورزی» ایجاد گردد مرحله چهارم : شرکت سرمایه گذاری و تامین سرمایه برای تامین منابع مالی از سایر بخش های اقتصادی کشور و فراهم نمودن شرایط ورود منابع مالی سایر بخش ها به بخش کشاورزی، حضور در بازار سرمایه برای جذب منابع مالی و بهره مندی از منابع خارجی قابل دسترس, ضروری است شرکت سرمایه گذاری و تامین سرمایه صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی ایجاد گردد. که این مهم از برنامه های آینده شرکت مادر تخصصی و صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی می باشد. ث) منابع مالی دراختیار شرکت قانونگذار در ماده ۱۲ قانون

تشکیل مقرر نموده است مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل فروش اموال و امکانات مازاد وزارت جهاد کشاورزی در اختیار این شرکت قرارگیرد. در بند (د) قانون برنامه چهارم توسعه مقرر شده است سالیانه مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال بعنوان افزایش سرمایه به این شرکت پرداخت گردد و همچنین در بند چهارم مصوبه مورخ ۲۶/۱۲/۸۱ هیئت محترم وزیران مقرر شده است سالیانه مبالغی را بعنوان کمک برای تجهیز منابع صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورز ی در اختیار این شرکت قرارگیرد ج) سرمایه اولیه صندوق های غیردولتی در شروع کار شرکت, ۱۰ صندوق غیردولتی شروع به فعالیت کردند که سرمایه اولیه آنها حدود

۴۵ میلیارد ریال بود که اکنون این رقم به حدود ۳۱۰ میلیارد ریال افزایش یافته است، افزایشی در حدود ۷۰۰ درصد که این افزایش نشان از این موضوع است که این صندوق ها در حد مقدورات و توان مالی خود و با ارائه خدمات مطلوب و اثر بخش به سهامداران، زمینه جلب مشارکت سایر تولیدکنندگان را فراهم کرده اند و همچنین ۱۱ صندوق تشکیل شده در سال ۱۳۸۵ نیز با سرمایه اولیه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده اند. نقش صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در اتحاد ملی و انسجام اسلامی و تحقق بخشیدن به اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل این صندوق ها به خاطر عام و فراگیر بودن بیانگر عین اتحاد،

همبستگی و ایجاد وفاق ملی است. این صندوق های یک اتاق فکر و یک مجموعه مالی – اعتباری و اجرایی غیردولتی بسیار بزرگ در بخش کشاورزی هستند که تمامی تولیدکنندگان بخش با همدلی برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم همکاری می کنند. درخصوص اصل ۴۴ قانون اساسی نیز وظیفه و هدفی که شرکت مادر تخصصی دنبال می کند، انتقال وظیفه بخش کشاورزی به بخش های غیردولتی است نه انتقال مالکیت چرا که ما اعتقاد داریم برای تحقق بخشیدن به اصل ۴۴ قانون اساسی ما باید انتقال وظیفه کنیم تا بخش های غیردولتی بتوانند با قدرت به جلو پیش بروند که در همین راستا تاکنون با راه اندازی ۲۱

صندوق توانسته ایم ۱۸۵۰ تشکل غیردولتی را وارد این عرصه کنیم که این کار در نوع خود بی نظیر است. ح) فعالیت صندوق های غیردولتی تا کنون صندوق های غیردولتی ۱۰ گانه تشکیل شده تا سال ۱۳۸۴ با توجه به منابع مالی و سرمایه اولیه در اختیار در حوزه های تامین, تهیه و توزیع نهاده های مورد نیاز سهامداران و همچنین کمک در جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی فعالیت نموده اند بنحویکه در طول ۲ سال گذشته برای تامین حدود ۳۰۰ هزارتن نهاده مورد نیاز, سهامداران خود ایفاء نقش نموده اند. خ) ثرات فعالیت صندوق های غیردولتی ۱) پرداخت سریع و آسان تسهیلات ارزان قیمت به تشکل های تولید کنندگان

باکمترین پیچیدگی و صرف وقت. ۲) رفع بخشی از معضل تولید کنندگان در زمینه ارائه وثائق و تضمین های مالی از طریق پرداخت تسهیلات به صورت تضامنی و مبادله تفاهم نامه با بانک کشاورزی ۳) تامین بخشی از نهاده های مورد نیاز تولید کنندگان با قیمت مناسب بصورت نسیه که باعث شده است تا حدود بین ۱۰-۵ درصد ارزانتر از خرید نسیه به دست تولید کننده برسد . ۴) تامین مالی به منظور خرید تضمینی بخشی از محصولات کشاورزی ۵) ایجاد وفاق ، همدلی و انسجام بین تشکل های تولید کنندگان بخش کشاورزی ۶) ایجاد باور و اطمینان در تولید کنندگان نسبت به صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی

مبنی بر توانایی انجام خدمات اجرایی و اعتباری مورد نیاز بخش توسط بخش غیردولتی د) درخواست ها : تسریع در اعتبار مصوب ماده ۱۲ قانون تشکیل و با توجه به گستردگی بخش کشاورزی و حجم منابع مالی مورد نیاز ، درخواست می گردد. منابع مالی جدید برای رشد و توسعه صندوق های غیردولتی تعریف گردد. که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و مساعدتهای وزیر محترم جهاد کشاورزی و معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی انشاء ا; این موارد در بودجه سال ۱۳۷۸ لحاظ خواهد شد.به منظور افزایش نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تجهیز و تجمیع منابع مالی در زیر‌ساخت‌های

بخش کشاورزی و هدفمند کردن یارانه‌ها طبق ماده ۱۱۳ قانون ادغام وزارت جهاد کشاورزی مصوب سال ۱۳۷۹، صندوق‌های حمایتی در بخش‌های مختلف کشاورزی طیور، صنایع لبنی، دامداری و عشایری، با سرمایه ۴۹ درصد بخش دولتی و ۵۱ درصد بخش خصوصی آغاز به کار کردند. یکی از این صندوق‌های

حمایتی اختصاص به زیرساخت عشایری دارد که از شهریور سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرده و در مدت سه سال توانسته سرمایه خود را به سه برابر افزایش دهد. مرتضی ذوالانواری مدیر عامل صندوق عشایری درباره فعالیت‌های این صندوق به خبرنگار ایانا گفت: کشاورزان همواره برای افزایش سرمایه وبهروری نیازمند حمایت دولت بودند ،اما صندوق عشایری با استفاده از حمایت دولت وبکارگیری سرمایه های سرگردان پتانسیلی برای حمایت وافزایش نرخ بهره وری به وجود آورده است. این صندوق‌ها با گرفتن شکل حقوقی در قالب شرکت‌های سهامی خاص با ترکیب سرمایه ۴۹ درصد بخش دولتی و ۵۱ درصد بخش خصوصی و

کاهش تصدی‌گری دولت و هدایت یارانه‌ها به زیربخش کشاورزی کمک کند. ذوالانواری عمده‌ترین خدمات این صندوق‌ها را تامین و تجهیز منابع مالی مورد نیاز تولیدکنندگان زیربخش کشاورزی دانست و گفت: حمایت این صندوق هنگام بروز حوادث غیر مترقبه طبیعی مثل خشکسالی وتجهیزمنابع مالی مانند تامین نهاده ها صورت خواهد گرفت.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.