کارآموزی مخابرات


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی مخابرات دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی مخابرات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی مخابرات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآموزی مخابرات :

مقدمه:

ارتباط مخابراتی سرخس با دنیای خارج اولین بار در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی توسط یک رشته سیم مغز فولاد به صورت فیزیکی و با تیرهای چوبی بر قرار گردید.
در شهریور ۱۳۲۰ همزمان با حمله روس ها از شمال به ایران این خط ارتباطی قطع گردیده و مجدداً از سال ۱۳۲۳ اما از مسیر دیگری ارتباط دایر می شود

در سال ۱۳۵۲ پنجاه خط مغناطیسی در سرخس دایر که این مقدار در سال ۱۳۵۳ به ۲۰۰ خط و در سال ۱۳۵۷ به ۴۴۰ خط افزایش می یابد.
پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در سال ۱۳۶۳ مرکز تلفن سرخس احداث و ۱۰۰۰ شماره الکترو مکانیکی (EMD) نصب و راه اندازی شد.

در سال ۱۳۷۴ سوئیچ فوق جمع آوری و به جای آن سوئیچ ۳۰۰۰ شماره های دیجیتال ERICSSON نصب و راه اندازی گردید. در سال ۱۳۷۷ این مقدار به ۵۰۰۰ شماره ERICSSON و در سال ۱۳۸۰ به ۸۰۰۰ شماره افزایش یافت. در سال ۱۳۸۱ نیز سوئیچ ۱۰۰۰۰ شماره PARSTEL نصب و راه اندازی گردید.
در سال ۱۳۸۴ با اضافه شدن تقاضا بیش از ظرفیت سوئیچ را تغییر داده و سوئیچ ZTE که قابلیت ۱۲۰۰۰ شماره را دارد و قابل ارتقا نیز می باشد.

نمودار سازمانی:

مخابرات یعنی انتقال اطلاعات ( پیام ) یا ارتباط میان مشترکین بدین صورت که امواج ساطع شده از انسان را که میرا هستند را به امواج پایدار الکتریکی تبدیل کرده و آن را انتقال داده و به مقصد می رساند

انواع انتقال:
۱- سیم تلفنی:
از این نوع ارتباط در فواصل کوتاه و داخل شهر استفاده می شود

۲- فیبر نوری:
برای ارتباطات راه دور و نیز ارتباطاتی که حجم بسیار زیادی دارد استفاده می شود.
از فیبر نوری برای ارتباطات بین شهری و نیز ارتباطات بین دو مرکز که در داخل شهر قرار دارد استفاده می شود.

۳- انتقال هوایی:
برای ارتباطات بین شهری و حتی بین المللی استفاده می شود. که شامل سه نوع ارتباط است:

الف- انتقال موازی با زمین
در این نوع انتقال امواج موازی سطح زمین ارسال می شود.لازم به ذکر است امواج بالاتر از ۸۰ کیلو متر از سطح زمین نمی رود.

ب‌- ارسال هوایی:
در این نوع ارسال از خاصیت منعکس کنندگی جو زمین استفاده می شود ، ارتفاع امواج می توانند بین ۸۰ تا ۴۰۰ کیلو متر باشد.انعکاس جو زمین در شب به مراتب بیشتر از روز می باشد ، بنابراین در شب دریافت اطلاعات به مراتب خیلی بهتر از روز می باشد.
پ- ارسال ماهواره ای
در این نوع ارسال فرکانس سیگنال ارسالی به مراتب خیلی بیشتر از دو حالت قبلی است.

تلفن های ابتدایی
ابتدایی ترین سیستم یک دهنی و یک گوشی بوده ، مکانیزم آن به گونه ای بود که یک کاسه فلزی که داخل آن براده های زغال قرار داشته و یک صفحه دیاگرام که با کاسه کاملاً عایق شده بود و یک باتری که بتوان نوسانات صوتی را به نوسانات الکتریکی تبدیل نمود و از طریق جفت سیم به گوشی شخص مورد نظر بفرستد.

نوسانات نوسانات
))) ________________________ )))
صوتی نوسانات الکتریکی صوتی
ابتدایی ترین ارتباط ، ارتباط خانگی بود که در این سیستم از هر مشترک به مشترکهای دیگر یک جفت سیم کشیده شده این نوع ارتباط به هیچ وجه به صرفه نمی باشد و نیز یک شبکه تار عنکبوتی بسیار پیچ در پیچ بوجود می آید.

انواع مراکز:
۱- مراکز دستی
در این نوع مراکز به هر مشترک یک جفت سیم داده شده بود و مشترک برای ارتباط لازم بود تا هندل تلفن را بچرخاند که فرکانس ۲۵ هرتز بوجود می آمد و با باتری در مرکز زنگ به صدا درمی آمد در آنجا شخص به صورت دستی ارتباط را با مشترک مورد نظر برقرار می نمود.اشکال این مراکز این بود که با زیاد شدن تقاضا مرکز قادر به جواب گویی به تمامی مشترکین را نداشت.

۲-مراکز تلفن الکترو مکانیک
در این مراکز از بازوهای الکترو مکانیکی استفاده می شود برای وصل دو مشترک A تا B مکانیزم به گونهای است که هنگامی که مشترک A شماره خود را گرفته بازو AS برروی آن قفل شده تا ارتباط را برقرار نماید بعد به وسیله بازوهای GWشماره اول GW شماره دوم GW شماره سوم و; تا شماره آخر که با بازوی LW گرفته شده و ارتباط میان دو مشترک برقرار می شود.

۳- مراکز تلفن الکترو مکانیک با کنترل الکترونیکی
همان مراکز تلفن الکترو مکانیک می باشد با این تفاوت که بعضی از قسمتهای کنترلی آن با کارتهای الکترونیکی کار می نمود.

۴-مراکز الکترونیکی
بعد از ساخت یکسو کننده ها و دیودها و ترانزیستورها و پیشرفت صنعت وسایل الکترو مکانیکی مخابراتی جای خود را به وسایل الکترونیکی داد که از انواع آن می توان به XT,BIX اشاره نمود.

۵- مراکز دیجیتالی
بعد از مراکز الکترونیکی مراکز دیجیتالی بر سر کار آمد که در آن به جای سلکتورها از مالتی پلکسرها استفاده شد.

۶- مراکز SPC
بعد از مراکز الکترو مکانیکی روند رشد وسایل مخابراتی بسیار زیاد بود به گونه ای که وقتی مراکز الکترو مکانیکی شروع به جمع آوری شد مراکز سوئیچ یا همان SPC روی کار آمد که به آن مراکزی با برنامه های ذخیره شده گفته می شود و در آن هم سخت افزار و هم نرم افزار بکار رفته است.از مواردی که می توان نام برد (سوئیچ های خارجیS12,EWSD,N

EAX614 CDC98و سوئیچ های مونتاژ ایران پارستل ، کیاتل ، عصر).

انواع سوئیچینگ:
۱- سوئیچینگ مداری
در این روش برای انتقال اطلاعات بین دو ماشین ابتدا یک اتصال فیزیکی بین مبدا و مقصد برقرار می شود در این روش خطوط ارتباطی گیرنده و فرستنده از نظر الکتریکی به هم متصل می شوند .
۲- سوئیچینگ پیام
در این روش که صرفا مختص انتقال داده های دیجیتال است هر ایستگاه یک اتصال دائمی و همیشه وصل با مر کز سوئیچ خود دارد .

سیگنالینگ:
زبان ارتباطی بین سیستم ها را سیگنالینگ می گویند.
از انواع آن می توان بهE&M,R1,R2,NO0,NO1,…,NO7)) اشاره نمود.
سیستمی که در ایران کار می نماید از نوع NO7 مدل کانال مشترک یا ‍‍CCS می باشد.

مراکز تلفن:
۱- مرکز تلفن شهری
ارتباط را میان مشترکین داخل شهر برقرار می نماید.
۲- مرکز تلفن بین شهری(STD)
ارتباط را میان مشترک داخل شهر و مشترک خارج از شهر برقرار می نماید.
که شامل سه بخش LX,PC,SC می باشد.
که می توان مکانیزم زیر را برای آن تعریف نمود.
مشترکی که در شهر کاشمر می باشد می خواهد با مشترکی که در شهر لاهیجان است تماس بگیرد بنابراین از LX کاشمر به PCتربت حیدریه ارتباط برقرار می شود و از آنجا به PC رشت ارتباط برقرار می شود اگر ارتباط برقرار شود به LX لاهیجان رفته و ارتباط برقرار می شود اگر DR1 برقرار نشد آنگاه از DR2 ارتباط برقرار میشود و به PC رشت رفته و از آن به LX لاهیجان می رود اگر باز هم از DR2 ارتباط برقرار نشد به SC مشهد می رود و از آن دوباره از خط LCR1 ارتباط برقرار می نماید و اگر ارتباط برقرار نشد از خط LCR2 ارتباط را برقرار می کند به نزدیکترین راه DR و به دورترین راه LCR می گویند.

۳- مرکز تلفن بین المللی(ISC)
ارتباط را میان مشترک داخل کشور و مشترک خارج از کشور برقرار می نمایداگر ارتباط بین المللی داشته باشیم همان فرایند بالا را انجام می دهیم با این تفاوت که با مشترک خارج از کشور تماس برقرار می شود و تا SC تهران سعی به برقراری ارتباط می کند

مراکز در شهرستانها:
۱- شهرستانهای کوچک:
به علت فاصله کم شهری یک مرکز پاسخ گوی تمام شهر می باشد

۲- شهرستانهای متوسط :
شهرهای متوسط به علت بزرگی نصبی ، معمولاً فاصله زیاد مشترک با مرکز ایجاد مشکل می نماید بنابراین از دو مرکز استفاده می شود و برای ارتباط میان آنها از فیبر نوری استفاده می شود

۴- شهرستانهای بزرگ:
شهرهای بزرگ به علت بزرگی بسیار زیاد باید از چندین مرکز استفاده شود و برای ارتباط از مراکز ترانزیت استفاده می شود

مکانیزم مخابرات:
۱- داخل مرکز:
۲- خارج مرکز:

داخل مرکز
به سه قسمت تقسیم می شود که عبارت است از:

۱ ارتباطات:
که شامل سه بخش اتاق کابل ، MDF و دستگاه سوئیچ می باشد.

اتاق کابل:
کابل هایی که از حوضچه ای که در زیر مرکز قرار دارد به مرکز وارد می شود به اتاق کابل می رود ، این اتاق دارای یک پمپاژ کننده هوا می باشد که داخل کابل هوا را با فشار می دهد تا در صورت نشتی آب وارد کابل نشود .
واحد سوئیچ :
سوئیچ ارتباط را با مشترک مورد نظر با توجه به اطلاعاتی که متقاضی می دهد برقرار می نماید و همچنین سوئیچ دارای امکانات داخلی نیز می باشد.
از امکانات داخلی آن می توان به کنفرانس ، Call Waiting ، Call For Ward ، Call Back اشاره نمود.
سوئیچ ها انواع مختلف با ظرفیت های متفاوت دارد و با توجه به نیاز های مراکز و تعداد متقاضی متفاوت می باشد
هر سوئیچ از تعدادی راک و شلف تشکیل شده و با توجه به ظرفیت مراکز متفاوت می باشد

کارت های موجود در سوئیچ:
POWER:
این کارت نقش تغذیه نیرو در سوئیچ را بر عهده دارد.
MCU:
کارت اصلی سوئیچ که کار مدیریت بر دیگر کارت ها را بر عهده دارد.
SMB:
کار ارتباط میان شلف ها را بر عهده دارد یا به عبارتی ارتباطات داخل شهری به وسیله این کارت صورت می گیرد.
DTU:
جهت ترانک های خروجی استفاده می شود
ANP:
کارت های مشترکین که هر کارت می تواند ۱۶ مشترک را پاسخ

گویی نماید که شامل دو LED می باشد سبز که نشان دهنده فعال بودن کارت است و قرمز که نشان دهنده این است که کارت در حال فعالیت می باشد.

خارج مرکز
ارتباط از هر مشترک به وسیله جفت سیم به پستهایی که در جلوی خانه هر مشترک قرار دارد رفته ( به این سیمها کابل های هوایی می گویند ).از پست ها به وسیله کابل خاکی از زیر زمین به نزدیکترین کافو ارتباط داده شده.از کافو ها به وسیله ی کابل تونلی به حوضچه ای که در زیر مرکز قرار دارد ، ارتباط برقرار است.در حوضچه کابل ها تقسیم بندی شده و به داخل مرکز داخل اتاق کابل می شود.

چک سوئیچ:
ابتدا از لحاظ انواع بوقها سوئیچ را چک می نماییم انواع بوقها عبارتند از بوق اشغال ، بوق ممتد ، بوق دایورت و بوق وصل و غیره میباشد ، به وسیله کانال هایی که می خواهند چک شود به یک مشترک تماس گرفته شده و بوق ها چک می شود.
انواع شماره گیری که شامل شماره گیری داخلی و راه دور می باشد ، برای شماره گیری داخلی باید ارتباط داخلی میان شلفها را کنترل نمود و برای راه دور با برقرار نمودن ارتباط از طریق هر کانال با یک مشترک دیگر صورت گیرد که تست به صورت دو طرفه می باشد یعنی هم در ورودی وهم در خروجی.
انواع سرویس های آن از قبیل کنفرانس ، Call Waiting ، Call For Ward ، Call Back را تست می نمایند.
همچنین تست هزینه نیز می باشد که کنتورهای داخل سیستم را چک می نمایند تا قیمت دقیق بر اساس Zone موجود در سیستم را رعایت می نماید یا خیر.
تست آنونس نیز است که همان صدا های ضبط شده که از تلفن پخش می شود می باشد.

راه اندازی یک مرکز:
شامل دو بخش :
۱- سخت افزاری
در ابتدا توسط کارشناس طرح و نظارت دستگاه های مخابراتی در مکان های معین قرار داده می شودوسپس شروع به وصل نمودن سیم ها می نمایند تا ارتباط را میان سوئیچ شارژر باطری ها و رادیو برقرار شود بعد از این فرایند ها شلف ها وصل شده و ارتباط کلی برقرار می شود .
۲- نرم افزاری
EP ROM های تمامی شلف ها بر اساس ورژن دستگاه و نیاز مشترکین و کد مرکز و نوع سیستم های ویژه پر می شود.
کلیه موارد مورد نیاز از قبیل ۱۱۷ ، ۱۱۸ ، تلفن های سرویس و سرویس های ویژه به صورت فایل BACK UP نوشته و آماده LOUD کردن می نمایند
Prefix که شامل پیش شماره های مشترکین و همگانی ها و غیره می باشد را تولید نموده و اجرا می نمایند.

خرابی یکی از مراکز:
در این مرکز ۶ شماره از شماره های مرکز خود به خود تغیی

ر پیدا کرده و به شماره های نا معلوم تبدیل شده بود.
در ابتدا برای تغییر آن شماره ها از قسمت EDIT در بخش مدیریت سیستم سعی به تغییر شماره نموده ولی سیستم با خطا ویرایش انجام شده را رد می نمود.در آخر مجبور به انجام RESET FAST ON LOAD شدند در این فرایند تمامی حافظه های جانبی داده شده به سیستم پاک می شود و دوباره باید آنها را فعال نمود که این یکی از ضعف های سیستم می باشد.کار RESET FAST ON LOAD را به طریق زیر انجام می دهند در قسمت RESET سیستم رفته در قسمت SET PACKET رمز مخصوص RESET FAST ON LOAD را نوشته و آنرا اجرا می نمایند با این کار تمامی NV RAM تخلیه می شود ، بعد از انجام تمامی فرایند بالا دوباره سیستم را فرا خوانی نموده و تمامی فایل های BACK UP سیستم را اجرا می نمایند که این فایل ها مربوط به خود مرکز و مشخصات داخلی آن می باشد ، بعد از آن شلف ها فرا خوانی شده و دوباره سیستم آماده کار می باشد و نیز لازم به ذکر است که خرابی نیز بر طرف شده.

سوئیچ پارستل دارای یک سرور اصلی می باشد که این سرور دارای سه بخش زیر

است:
۱- مدیریت راهبردی و نگه داری:
در این بخش که اصلی ترین بخش اداره سیستم می باشد کار های فراوانی انجام می شود که از می توان به قطع یا وصل سیستم ، Reset کردن سیستم ، فعال کردن سرویس های ویژه ، ویرایش و غیره اشاره نمود.

۲- System Configuration

کار مدیریت شلف ها را بر عهده دارد یعنی می توان با آن یک شلف را فعال یا غیر فعال نمود و همچنین می توان شلف ها را فرا خوانی نمود.

۳- Billing
Billing یا charjing کار کنتور برداری یا به عبارتی کار کرد هر یک از مشترکین را نشان می دهد و می توان از آن برای صدور قبض استفاده نمود.

کنتور برداری از یک سیستم به صورت زیر می باشد:
در سرور اصلی که شامل سه بخش بود در بخش سوم یعنی billing یا charjing که شماره تمامی مشترکین با کار کرد کنتور های آن ها از اول راه اندازی شماره تا همین لحظه که در حال کار است را نشان می دهد.
برای هر مشترک کنتور ها به صورت ۵ جدول کارکرد است که به ترتیب عبارتند از:
Local , External , Mobile , Inter national , Counter
در قسمت Counter مبلغ کل کار کرد مشتری را نشان می دهد.برای کنتور گیری در قسمت آخر Print to file را انتخاب می نماییم در قسمت مورد نظر کنتور ها کارکرد را با توجه به تاریخ انتخابی و یا از یک تاریخی تا یک تاریخ دیگر که معمولاً دو ماهه است می توان ضبط نمود.

حال با داشتن کنتور مورد نظر با تاریخ مشخص که در هارد سرور قرار دارد با انتقال به یک فلاپی دیسک و با بردن به بخش آبونمان برای تک تک مشترکین قبض صادر می گردد.

شبکه های خصوصی مجازی (VPN)
در طی ده سال گذشته دنیا دستخوش تحولات فراوانی در عرصه ارتباطات بوده است . ا

غلب سازمانها و موسسات ارائه دهنده کالا و خدمات که در گذشته بسیار محدود و منطقه ای مسائل را دنبال و در صدد ارائه راهکارهای مربوطه بودند ، امروزه بیش از گذشته نیازمند تفکر در محدوده جهانی برای ارائه خدمات و کالای تولیده شده را دارند. به عبارت دیگر تفکرات منطقه ای و محلی حاکم بر فعالیت های تجاری جای خود را به تفکرات جهانی و سراسری داده اند. امروزه با سازمانهای زیادی برخورد می نمائیم که در سطح یک کشور دارای دفاتر فعال و حتی در س

طح دنیا دارای دفاتر متفاوتی می باشند . تمام سازمانهای فوق قبل از هر چیز بدنبال یک اصل بسیار مهم می باشند : یک روش سریع ، ایمن و قابل اعتماد بمنظور برقراری ارتباط با دفاتر و نمایندگی در اقصی نقاط یک کشور و یا در سطح دنیا اکثر سازمانها و موسسات بمنظور ایجاد یک شبکه WAN از خطوط اختصاصی (Leased Line) استفاده می نمایند.خطوط فوق دارای انواع

 با سرعت ۱۵۵ مگابیت در ثانیه ) دامنه وسیع خطوط اختصاصی را نشان می دهد. یک شبکه WAN دارای مزایای عمده ای نسبت به یک شبکه عمومی نظیر اینترنت از بعد امنیت وکارآئی ادد ، مستلزم صرف هزینه بالائی است همزمان با عمومیت یافتن اینترنت ، اغلب سازمانها و موسسات ضرورت توسعه شبکه اختصاصی خود را بدرستی احساس کردند. در ابتدا شبکه های اینترانت مطرح گردیدند.این نوع شبکه بصورت کاملا” اختصاصی بوده و کارمندان یک سازمان با استفاده از رمز عبور تعریف شده ، قادر به ورود به شبکه و استفاده از منابع موجود می باشند. اخیرا” ، تعداد زیادی از موسسات و سازمانها با توجه به مطرح شدن خواسته های جدید ( کارمندان از راه دور ، ادارات از راه دور )، اقدام به ایجاد شبکه های اختصاصی مجازی VPN)Virtual Private Network) نموده اند.
یک VPN ، شبکه ای اختصاصی بوده که از یک شبکه عمومی ( عموما” اینترنت ) ، برای ارتباط با سایت های از راه دور و ارتباط کاربران بایکدیگر، استفاده می نماید. این نوع شبکه ها در عوض استفاده از خطوط واقعی نظیر : خطوط Leased ، از یک ارتباط مجازی بکمک اینترنت برای شبکه

اختصاصی بمنظور ارتباط به سایت ها استفاده می کند.

دسته بندی VPN براساس رمزنگاری
VPN را می توان با توجه به استفاده یا عدم استفاده از رمزنگاری به دو گروه اصلی تقسیم کرد

:
۱- VPNرمزشده :
VPN های رمز شده از انواع مکانیزمهای رمزنگاری برای انتقال امن اطلاعات بر روی شبکه عمومی استفاده می کنند. یک نمونه خوب از این VPN ها ، شبکه های خصوصی مجازی اجرا شده به کمک IPSec هستند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.