مقاله آموزش کارآفرینی و مدرسه کارآفرینانه رویکردی جدید در تربیت و رشد دانش آموزان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله آموزش کارآفرینی و مدرسه کارآفرینانه رویکردی جدید در تربیت و رشد دانش آموزان دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آموزش کارآفرینی و مدرسه کارآفرینانه رویکردی جدید در تربیت و رشد دانش آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آموزش کارآفرینی و مدرسه کارآفرینانه رویکردی جدید در تربیت و رشد دانش آموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آموزش کارآفرینی و مدرسه کارآفرینانه رویکردی جدید در تربیت و رشد دانش آموزان :

چکیده

کارآفرینی را باید یکی از ضروریات هزارهی جدید دانست، عصری که به جامعهی اطلاعاتی و هنگامه جهانی شدن موسوم است؛ کارآفرینی به مثابه عامل رشد و توسعهی هر جامعهای محسوب میشود. در این باره، توسعهی مدارس کارآفرین، به عنوان مرکز تولید علم و فناوری و محل کاربردی نمودن دانش، می تواند نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه کشور در عرصه های جهانی داشته باشد .

توجه به توسعهی مدارس کارآفرین، چندی است که در کشورها مورد توجه قرار گرفته است، ولی اینکار، به معنای واقعی، شکلگیری مدارس کارآفرین نبوده است. در این زمینه موانع و مشکلات مختلفی وجود دارند، از جمله موانع آموزشی و پژوهشی، موانع و مشکلات مالی- اقتصادی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی، نبود ارتباط بین مدرسه و جامعه و عدم توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد.

مقاله حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی، با اهداف شناخت مقدماتی از کارآفرینی و مدارس کارآفرین و نیز برخی موضوعات مهم مرتبط با آنها، به تعریف، اهمیت و ضرورت ایجاد مدارس کارآفرین را مطرح میکند و با ارائهی مدلی مفهومی از موانع اجرای مدارس کارآفرین ، به بررسی چالشهایی که مدارس در استقرار و توسعه آن مواجهاند، میپردازد و در پایان مقاله نیز، موارد مذکور جمع بندی و در قالب بحث و نتیجه گیری، پیشنهادهای مرتبط با آن، برای توسعهی مدارس کارافرین ارائه میشود.

مقدمه

-۲ دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت

کارآفرینی یکی از ضروریات هزاره ی جدید می باشد. عصری که به جامعهی اطلاعاتی و هنگامهی جهانی شدن موسوم است و در بردارندهی پیامدهای مهمی هم چون فراگیری فناوریهای نوظهور و تغییر و تحولات شتابناکمبادلاتدرعرصهی بشری و رقابت شدید و بی رحمانه در عالم کسب و کار است؛ در چنین فضایی کار

آفرینی به مثابهی عامل رشد، توسعهی فیزیکی و از شاخصهای تأثیرگذار در رصد کردن چشم انداز مطلوب هر جامعه ای یاد می شود که این خود بر تأثیرات عمیق و گسترده ی آن در به چالش کشیدن انسان های عصر پست مدرن دلالت دارد (کلارک۱،

.(۲۰۰۴ در هزاره ی نو با پدیده ی نوظهور جهانی شدن۲ مواجه هستیم. و در این میان نقش مدارس، بیش از پیش حساس تر شده است.

در دنیای امروز، به دلیل وجود عواملی همچون رشد فزاینده رقابت در سطح ملی و بین المللی و تغییرات سریع محیطی و فناورانه ، وجود مدارس کارآفرین در کشورها امری ضروری است تا بدین وسیله جوامع بتوانند کارایی و اثربخشی خود را افزایش دهند
دیگران(کاوارد۳ و ۱۹۹۴ ؛).

بسیاری از مسائل و چالش ها از قبیل: امنیت، اشتغال،سازی،بهداشت و درمان، فرهنگ تحقیق و توسعه و غیره در جوامع وجود دارند که نیازمند اندیشه های نو و بدیع است

(کراندال۴ و دیگران ۱۹۹۰؛ شورتل۵ و دیگران ،(۱۹۹۶ .اغلب مدارس فقط آموزش را در گسترهی رسالت خویش بدون هیچ برنامه و تمهیداتی به منظور تزریق اندیشهی کارآفرینی و ارزش آفرینی فراگیران را در دستور کار خود قرار می دهند و شاید رسالت خویش را فقط آموزش بدانند و کمتر برنامه هایی با درونمایه ی کارآفرینی داشته باشند متعاقباًو شاهد فراغت هزاران دانشآموز میشویم که کمترین نشانه ی نوآوری و اندیشه آفرینی در آنان نیست.

مدارس کارآفرین، کانون اصلی تربیت دانشآموزانی است که با برخورداری از ایده ها و اندیشههای نو ، میتواند هر لحظه در شریان های حیاتی جامعه که حرکت رو به رشدی

۱ Clark

۲ Globalization

۳ Coward

۴ Crandall

۵Shortell

دارد ، نیروی نوینی را تزریق کند و جامعه نیز با به کار بستن ایده های نوظهور میتواند اندیشه توسعه را محقق سازد (گاندر۱،.(۱۹۸۷

امروزه، مدارس ما باید باور داشته باشند که یک مجموعهی اجتماعی هستند؛ بی شک، هر سیستم زمانی که رابطه ی بهینه خود را با محیط از دست بدهد و به داد و ستد اطلاعاتی با محیط نپردازد یا این روند حالت ایستا به خود بگیرد، هویت مستقل و جامعیت خود را از دست خواهد داد. عدم تطابق و سازگاری به موقع مدارس با محیط پیرامون سبب اختلال و تنش در ایفای کارکردها خواهد شد، لذا یکی از الگوهای جدید، رویکرد سیستمی به نظام آموزش و پرورش این است که در این رویکرد دو مؤلفه مشتریمدار و نتیجهگرایی از نوع عملکردی نقش کلیدی و اساسی در کیفیت خروجی سیستم دارند (میرعرب ،.(۲۰۰۷

با توجه به نقش حساس و مهم نهاد آموزش و پرورش در جامعه لازم است، پایههای فرهنگی کارآفرینی در مدارس ریخته شود و مسئلین و مدیران آموزش و پرورش در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

برای حل مسائل و مدیریت بر چالش های بزرگ و چندبعدی موجود در کشورنیز، دولت و مسولان جامعه نیازمند ارائه دیدگاه ها و طرح های جدیدی هستند تا بتوانند منشاء خدمات بهتری در جامعه باشند(شفیعی،(۱۳۸۴ در عصر ما آموزش معطوف به کارآفرینی در مدارس کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رو به افزایش است. این برنامه هاعمدتاً با هدف ایجاد تجربه های علمی و تربیت نیروهایی با ویژگی های کارآفرین طراحی شده اند معمولاًو این برنامه ها به دانش آموزان در تولید ایده های نوین و برنامه ریزی به منظور علمی ساختن این ایده ها کمک می کنند.

با توجه به مواردی که بدان اشاره شده است، در مقاله حاضر سعی خواهد شد تا بطور مستند به توسعهی کارآفرینی در مدارس و مدارس کارآفرین به عنوان نگرشی نو پرداخته شود.

تعریف کارآفرینی

واژه کارآفرینی از ریشه (Entreprendre) به معنی متعهد شدن و نیزاصطلاحاً به معنی واسطه یا دلال نشئت گرفته است (احمدپور،.(۳:۱۳۸۱

۱ Gander

کارآفرینی فرایندی از ارائه اندیشههای تازه و نو، بهرهگیری از امکانات وففرصتهای موجود با تکیه بر دانش، پیشه و کار مربوط به آن و پذیرش خطر است (رحیمی، ۱۳۸۰؛ .(۶۱ف

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.