تاملی در منشا تصور علیت


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تاملی در منشا تصور علیت دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تاملی در منشا تصور علیت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاملی در منشا تصور علیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تاملی در منشا تصور علیت :

سال انتشار : ۱۳۹۵

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهش های فلسفی – کلامی

تعداد صفحات :۲۱

یکی از پرسش های بسیار مهم در باب علیت پرسش از منشا تصور آن است. در پاسخ به این پرسش نظریه های گوناگونی مطرح بوده و هست. پس از ظهور جریان حس گرایی مدرن، به ویژه در پرتو نقدهای هیوم، بحث درباره این مساله دوباره در کانون توجه اندیشمندان، به ویژه فیلسوفان مسلمان، قرار گرفت. در این مقاله با چهار نظریه درباره توضیح و توجیه منشا تصور علیت آشنا می شویم : نظریه نخست مربوط به هیوم، از منکران علیت، است. او نظریه تعاقب را به عنوان توضیح و توجیه آنچه مردم و فیلسوفان علیت م یشمارند، پیشنهاد کرد. اما فیلسوفانی چون طباطبایی و مطهری کوشیدند با تکیه بر علم حضوری، منشا تصور علیت را توجیه و نظریه تعاقب را نقد و رد کنند. تلاش دیگر مربوط به احمد احمدی است که کوشیده است با تکیه بر اصل اتحاد حاس و محسوس پاسخ جدیدی برای مساله عرضه کند. اما نویسنده مقاله حاضر معتقد است پاسخ هیوم با تکیه بر علم حضوری یا تمسک بر اتحاد حاس و محسوس داده نمی شود. بخشی از نقد هیوم و توجیه اصل علیت را در نظریه شخصیت هایی چون محمدباقر صدر و جوادی آملی، که معتقد به بداهت اصل علی تاند، باید جست. هرچند بداهت با توضیحاتی که خواهد آمد بهترین نظریه در توضیح و توجیه اصل علیت و منشا تصور آن است، اما برای حل مساله کافی نیست. زیرا نظریه بداهت یا حتی نظریه علم حضوری و اتحاد حاس و محسوس، در نهایت، کلیت اصل علیت را توضیح می دهند و توجیه می کنند نه مصادیق علیت را، در حالی که مشکل اصلی در بحث در پایان مقاله با. «؟… از کجا بفهمیم الف علت ب است نه ج یا »: علیت این است ترکیب عقل گرایی و حس گرایی و نیز با استفاده از روش آزمون و خطا، کوشیده ایم پاسخی مقبول برای پرسش اخیر بیابیم.

کلید واژه: علیت، تعاقب، علم حضوری، اتحاد حاس و محسوس، بداهت، حدس و احتمال، آزمون و خطا

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.