مبانی نظری تعریف کودک و نوجوان


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری تعریف کودک و نوجوان دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری تعریف کودک و نوجوان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری تعریف کودک و نوجوان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری تعریف کودک و نوجوان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری تعریف کودک و نوجوان :

مبانی نظری تعریف کودک و نوجوان

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

چارچوب نظری روانشناسی با موضوع تعریف کودک و نوجوان

کودک

۲ – 2 – 1 تعریف کودک

به منظور دست یابی به تعریف کودک ، ابتدا باید آن را از حیث واژه شناسی معنا کرد : در زبان پارسی ، کودک در معنای کوچک ، به دختر و پسری گفته می شود که به حد بلوغ نرسیده باشند . Infant یا Child رایج ترین واژه هایی هستند که در زبان انگلیسی درباره کودک استفاده می شود و منظور از آن کسی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده است . در زبان عربی هم به کودک ، صبی ، صغیر و طفل گفته می شود . در اصطلاح حقوقی ، کودک یا صغیر به کسی اطلاق می شود که از لحاظ سن به نمو جسمی و روحی لازم برای زندگی اجتماعی نرسیده باشد. در تعیین مفهوم طفل، تبصره یک ماده ۴۹، قانون سن مشخصی را برای تشخیص طفل در نظر نگرفته و بلوغ شرعی را مرز میان کودکی و کبر دانسته است ( ۳۰ ) .

۲ – 2 – 2 دوران کودکی

وجه اشتراک هر سه تعریف بالا در پایان دوران کودکی است که همان بلوغ طبیعی می باشد . رسیدن کودک به این مرحله از حیات خود ، در نقاط مختلف جهان یکسان نیست ؛ عوامل متعددی چون وراثت و عوامل ژنتیکی ، چگونگی زیست و تغذیه و فاکتورهای محیطی تاثیر مستقیم در زندگی کودک داشته و می تواند منجر به بلوغ زودرس یا دیر هنگام کودک شود . چون کودکان در سن یکسانی به مرحله بلوغ نمی رسند ، لذا حقوق دانان در تعیین سن معینی ، به عنوان سن بلوغ کودکان با مشکل مواجه شده اند ، لذا برای رفع این مشکل در اغلب کشورهای جهان ، سن معینی را برای کودکان به عنوان زمان بلوغ مفروض می دارند ( ۳۰ ) . در قانون مدنی ایران لحظه تولد ، شروع دوران کودکی و در دختران با رسیدن به سن ۹ سال تمام قمری و در پسران در سن ۱۵ سال تمام قمری به پایان می رسد . بنابراین از نظر قانون مدنی ، دختری که ۹ سال تمام قمری و پسری که ۱۵ سال تمام قمری دارد بالغ محسوب می گردد و می تواند همچون فردی بزرگسال کلیه معاملات و و اعمال حقوقی را انجام داده و از این سن مسوولیت کیفری آن ها شروع می شود (۳۱) . ولی سن مذکور در کلیه امور حقوقی و سیاسی ( سن ازدواج ، تملک مالی و … ) یکسان نبوده و در واقع قانون گذار با توجه به قوه درک و تمیز کودک واهمیت اقدام و عملی که باید انجام دهد سن معینی را مشخص نموده که در واقع پایان کودکی در آن مسایل خاص می باشد . این مغایرت های قانونی نشان می دهد که در قوانین ایران هنوز سن واحدی برای تشخیص (( کودک)) وجود ندارد (۳۰) . پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک ، حداکثرسن برای کودکان به ۱۸ سال افزایش یافته است. طبق ماده ۱ پیمان نامه حاضر ، منظور از کودک هر انسان دارای کمتر از ۱۸ سال است ، مگر این که طبق قانون قابل اعمال در مورد کودک ، سن قانونی کمتر تعیین شده باشد (۳۲) .

از آنجایی که مطالعه حاضر در جستجوی تجارب مددجویان مقیم کانون اصلاح و تربیت از سکونت در این مکان است ، از میان مسایل و مشکلات گوناگون نوجوانان ، به توضیح پیرامون مباحث بزهکاری آنان می پردازد .

۱. نجفی توانا ، علی (۱۳۸۲) . بزهکاری اطفال و نوجوانان . تهران : انتشارات راه تربیت .

۲. غفوری غروی ، سید حسن ( ۱۳۵۹ ) . انگیزه شناسی جنایی کودکان – درباره بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران . تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی .

۳. عباچی ، مریم ( ۱۳۸۰ ) . حقوق کیفری اطفال . تهران : انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد .

۴. دانش ، تاج زمان ( ۱۳۸۵ ) ، طفل بزهکار کیست ؟ روش اصلاح و تربیت او چیست ؟ ، تهران : انتشارات کیهان .

۵. محمود نژاد ، خاتون ( ۱۳۸۰ ) . مقایسه جو روانی خانواده نوجوانان عادی و بزهکار . کارشناسی ارشد . دانشگاه الزهرا . دانشکده پرستاری و مامایی .

۶. راهب ، غنچه (۱۳۸۰-۱۳۷۹) . بررسی عوامل خانوادگی موثر در گرایش نوجوانان دختر ساکن شهر تهران به بزهکاری . کارشناسی ارشد . دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .

۷. پویا ، رحیم (۱۳۸۴ ) . مقایسه عملکرد خانواده­های دختران نوجوان بزهکار و غیر بزهکار ، کار شناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .

۸. جوانمرد ،کرم الله (۱۳۹۰ ) . پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و بزهکاری نوجوانان ، تهران : انتشارات جامعه شناسان .

۹. علی نیا جنگلی ، وهاب (۱۳۹۰ ) . تاثیر مداخلات مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری بر میزان سازگاری کودکان بزهکار – پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .

  1. دانش ، تاج زمان ( ۱۳۸۶ ) . دادرسی اطفال بزهکار در حقوق تطبیقی ، تهران ، انتشارات میزان.
  2. تاریخچه و اهداف تاسیس کانون اصلاح و تربیت تهران ( ۱۳۹۱) . کانون اصلاح و تربیت تهران ، برگرفته از سایت www.vista.ir/article/226440
  3. کمالان ، سید مهدی ( ۱۳۸۸) . قانون زندان ها ، چاپ اول ، تهران : انتشارات کمالان .
  4. آمار محرمانه سازمان زندان ها – کانون اصلاح و تربیت استان تهران، ۱۳۹۱ .
  5. صلاحی ، جاوید (۱۳۸۸ ) . بزهکاری اطفال و نوجوانان ، چاپ چهارم ، انتشارات بنیاد حقوقی میزان.
  6. الرود، پ و رایدر ، آر . دادرسی ویژه نوجوانان . ناظر علمی : دکتر علی کاظمی . مترجمان : احمدرضا علیزاده ، دکتر محمد بارانی . ص ( ۱۳۹۲ ) . چاپ اول . تهران : انتشارات علامت .
  7. پرن فر شیما ( ۱۳۸۶ ) . سیاست های اجتماعی مناسب کودکان کار خیابانی ، کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
  8. صدیق سروستانی رحمت الله (۱۳۸۳ ) . آسیب شناسی اجتماعی ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
  9. احمدی حبیب (۱۳۸۰) . جامعه شناسی انحرافات اجتماعی ، تهران : انتشارات زر .
  10. نور محمدی ، حسن ( ۱۳۹۰ ) . بررسی مقایسه ای اختلالات روانی نوجوانان بزهکار و عادی ( ۸ – 14 ساله قزوین ) . نشریه علوم تربیتی . اصلاح و تربیت . شماره ۱۰۷ . ص : ۱۷ – 21 .
  11. انصاری ، غلامرضا . بابایی ، نعمت . جغتایی ، محمدتقی . چابک ، علی . رزاقی ، عمران محمد . رفیعی ، حسن . شریفیان ثانی ، مریم . فکری ، رضا . طالبی ، محمدعلی . فتحی ، مرتضی . کاکویی ، حسین . کمالی ، محمد . مدنی ، سعید . ( ۱۳۷۹ ) . به سوی نظام جامع رفاه اجتماعی . تهران : انتشارات سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
  12. لشگر آرا فرهاد ، سلطانی شهره ( ۱۳۸۳ ) ؛ نظرخواهی از جوانان زندانی در موفقیت آنان موثر است . مجله علوم تربیتی . اصلاح و تربیت . شماره ۲۵ ؛ ص: ۷ تا ۹ .
  13. سجادی حمیرا ، بیگلریان ، اکبر ( ۱۳۹۰ ) ؛ راهنمای نگارش ؛ تهران : انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
  14. محدث محسن (۱۳۸۸ ) ؛ مقایسه تطبیقی تاثیر مجازات زندان با مجازات های جایگزین در پیشگیری از تکرار جرم ، چاپ اول ، تهران : انتشارات موسسه فرهنگی نگاه بینه .
    1. Hammell K . W . , Carpenter C . ( 2004 ) . ” Qualitative research in evidence based rehabilitation ” . 2 nd edn . Churchill Livingstone .p : 156 – 163 .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.