مقاله پیدایش شیعه
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله پیدایش شیعه دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله پیدایش شیعه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله پیدایش شیعه
چکیده
مقدمه
مفهومشناسی شیعه
الف. شیعه در لغت
ب. شیعه در اصطلاح
مستشرقان و مسئله پیدایش تشیع
۱ منشا شیعه از دیدگاه ولهوزن
۲ پیدایش تشیع از دیدگاه خانم لالانی
۳منشأ شیعه از دیدگاه هایسل هالم
الف. نام و تعریف
ب. خاستگاه تشیع
۴ دیدگاه اچ. آربری
۵ پیدایش تشیع از دیدگاه جویس ان. دیلی
دیدگاه برگزیده
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله پیدایش شیعه
۱- آل کاشف الغطاء، محمد حسین، اصل الشیعه و اصولها، تحقیق علا آل جعفر، قم، موسسه امام علی علیه السلام،
۲- ابن منظور ، محمد بن مکرم، نشر ادب حوزه، ۱۴۰۵؛
۳- ابن اثیر، مبارک بن محمد، النهایه فی غریب الحدیث، تحقیق طاهر احمد الزاوی و محمود محمد الطناحی، قم، مؤسسه اسماعیلیان، ۱۳۶۴
۴- آچ آربری;[و دیگران] تاریخ اسلام، ترجمه احمد آرام، پژوهش دانشگاه کمبریج زیر نظر پی ام، هولت ان. ک. س محبتون، تهران، امیدکبیر،
۵- باسورث، کلیفوردادموند، سلسلههای اسلامی، فریدون بدرهای، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، تهران، ۱۳۷۱
۶- جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، تحقیق احمد بن عبدالغفور عطار، بیروت، دارالعلم للملائین، ۱۴۰۷
۷- زبیدی، محمدمرتضی، تاج العروس، بیروت، مکتبه الحیاه
۸- شیبی، کامل مصطفی، الصله بین التصوف و التشیع، بیروت، دار الاندلس،
۹- صدر سید محمد باقر، تشیع مولود طبیعی اسلام، ترجمه علی حجتی کرمانی، ایران چاپ،
۱۰- طباطبائی، محمد حسین، شیعه در اسلام، قدس رضوی، قم، ۱۳۸۵
۱۱- ولهوزن، یولیوس، تاریخ سیاسی صدر اسلام و شیعه و خوارج، محمدرضا افتخارزاده، دفتر نشر معارف اسلامی، ۱۳۷۵
۱۲- ویلی، جویس ان نهضت اسلامی شیعیان عراق، مهوش غلامی، اطلاعات، تهران، ۱۳۷۳
۱۳- لالانی، ارزینا، نخستین اندیشههای شیمی، ترجمه فرزان فریدون بدرهای، ۱۳۸۱، تهران
۱۴- هالم، هانیس، تشیع، ترجمه محمد تقی اکبری، قم، نشر ادیان، ۱۳۸۴
[۱] . جوهری ، صحاح، ج۳، ص۱۲۴۰، ابن اثیر، النهایه فی غریب الحدیث، ج۲، ص۵۱۹، ابن منظور، لسان العرب، ج۸، ص۱۸۸، زبیدی، تاج العروس، ج۵، ص۴۰۵
[۲] . ابن منظور، لسان العرب، ج۸، ص۱۸۸
[۳] . ابوهلال عسکری، الفروق اللغویه، ص۳۰۷
[۴] . طباطبایی، سیدمحمد حسین، شیعه در اسلام، ص۲۸
[۵] . ولهوزن، یولیوس، تاریخ سیاسی صدر اسلام (شیعه و خوارج)، ترجمه: محمدرضا انتحارزاده، دفتر نشر معارف اسلامی، ۱۳۷۵، چاپ اول، ص۱۳۹ – ۱۴۱
[۶] . لالانی، ارزینا، نخستین اندیشههای شیعی، ترجمه فریدون بدرهای، نشر فرزان، ص۳۷
[۷] . همان، ص۸
[۸] . همان، ص۹
[۹] . هالم، هایسل، تشیع، محمد تقی اکبری، ص۱۵، قم، نشر ادیان، چاپ اول، ۱۳۸۴، ص۱۶ – ۴۵
[۱۰] . آچ. آربری، [و دیگران] تاریخ اسلام، احمد آرام، ص۱۲۰، پژوهش دانشگاه کمبریج زیر نظر پی. ام. هولت، ان. ک.س. لمبون، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۷، چاپ دوم
[۱۱] . ویلی، جویس ان، نهضت اسلامی شیعیان عراق، مهوش غلامی، چاپ اول، اطلاعات، تهران، ۱۳۷۳ ص۲۲ و ۲۳
[۱۲] . راجع به همزاد بودن شیعه با اسلام ر.ک. محمدحسین آل کاشف الغطاء، اصل الشیعه و اصولها، ص۱۸۴، محمد باقر صدر، تشیع مولود طبیعی اسلام، ص۸۲، سید محمد حسین طباطبایی، شیعه در اسلام،ص ۲۹، کامل مصطفی الشیبی، الصله بین التصوف و التشیع، ص۲۳
چکیده
شیعه در لغت به معنای پیرو است و در اصطلاحی عام به معنای کسانی است که به خلافت بلافصل امام علی علیهالسلام پس از وفات پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم اعتقاد دارند. موضوع زمان پیدایش تشیع از جمله موضوعاتی است که از دیرباز میان اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان به موضوعی پردامنه معروف بوده است. آنچه در این نوشتار به دنبال آن هستیم، بررسی آغاز پیدایش تشیع از دیدگاه تنی چند از اندیشمندان غربی است. بر اساس یافتههای این تحقیق، اغلب مستشرقان پیدایش تشیع پس از وفات پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم میدانند
مقدمه
وجود فیزیکی پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم به خودی خود موجب وحدت میان مسلمانان بود و جامعه اسلامی در زیر سایه پرچم اسلام جامعهای یکپارچه به نظر میرسید. با ارتحال آن رهبر جامعه اسلامی، اختلاف بر سر جانشینی ایشان به بزرگترین تفرقه میان مسلمانان انجامید و در پی آن، دیگر موضوعات اعتقادی نیز به نوبه خود موجب اختلافات بیشتری میان باورمندان به دین اسلام شدند. امروزه جهان اسلام متشکل از دو فرقه بزرگ شیعه و اهل سنت است و سوال از زمان پیدایش تشیع موضوعی است که هنوز ذهن اندیشمندان و محققان را به خود مشغول کرده است
آنچه در این نوشتار میآید نگاهی گذرا به نظریات برخی مستشرقان درباره منشأ و خاستگاه تشیع است
مفهومشناسی شیعه
پیش از ورود به بحث آشنایی با مفهوم لغوی و اصطلاحی شیعه امری ضروری است تا تصویر روشنی از محل بحث داشته باشیم
الف. شیعه در لغت
اغلب لغت نویسان راجع به معنای لغوی شیعه بر این نظر هستند که
«شیعه الرجل : أتباعه وأنصاره»[۱]
«شیعه یک مرد، پیروان و یاران او هستند.»
برخی دیگر از لغتنویسان در این باره مینویسند
«الشیعه: القوم الذین یجتمعون على الأمر وکل قوم اجتمعوا على أمر ، فهم شیعه»[۲]
«شیعه گروهی هستند که بر یک امر متفق و مجتمع هستند و هر گروهی که بر یک امر اجتماع کنند، آنها شیعه هستند.»
در این میان ابوهلال عسکری در تفاوت میان شیعه و جماعت می نویسد
«الفرق بین الشیعه والجماعه : أن شیعه الرجل هم الجماعه المائله إلیه من محبتهم له»[۳]
«تفاوت میان شیعه و جماعت: شیعه مرد جماعتی هستند که به جهت محبتشان نسبت به او، به وی گرایش پیدا کردهاند.»
ب. شیعه در اصطلاح
برای شیعه معانی اصطلاحی متعددی بیان شده است که به برخی از آنها اشاره میکنیم
۱ شیعه به کسانی گفته میشود که محبت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) را در دل دارند؛
۲ شیعه به کسانی گفته میشود که جانشینی پیغمبر اکرم(ص) را حق اختصاصی خانواده رسالت میدانند و در معارف اسلام پیرو مکتب اهل بیت میباشند.[۴]
به نظر میرسد با نگاهی به فرقههای متعدد شیعه باید وجه جامعی برای آنها پیدا کرد و شیعه را به گونهای تعریف کرد که دربردارنده تمام آن فرقهها باشد؛ از این رو میتوان گفت: شیعه به کسانی گفته میشود که جانشینی پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم را حق امام علی علیهالسلام و فرزندان او میدانند
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.