مقاله تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه دارای ۴۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه
چکیده
مقدّمه
رابطه علم عنایی با نظام احسن
رابطه مفهومی علم عنایی با نظام احسن
رابطه تکوینی علم عنایی با نظام احسن
رابطه شرّ با نظام احسن
دلایل احسن بودن نظام محسوس
برهان لمّی بر احسن بودن نظام هستی
الف) مقام نخست: نظام احسن در قوس نزول
رابطه قاعده امکان اشرف با احسن بودن نظام هستی
چرا نوع مجرّدات اکمل و اشرف است؟
چرا انواع مادّی بهترین هستند؟
ب) مقام دوم: اثبات نظام احسن در قوس صعود
ج) مقام سوم: تبیین نظام احسن مجموعه هستی
برهان انّی بر احسن بودن نظام هستی
سازگاری یا ناسازگاری شرور با نظام احسن
تقسیمات پنجگانه ارسطو درباره خیر و شر
شیء به حسب احتمال
امکان خیر محض بودن سراسر نظام هستی
نتیجهگیری
••• منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه
ـ ابنسینا، الاشارات و التنبیهات، قم، البلاغه، ۱۳۷۵
ـ جوادی آملی، عبداللّه، رحیق مختوم؛ شرح حکمت متعالیه، قم، اسراء، ۱۳۷۵
ـ حافظ، شمسالدین محمّد، دیوان حافظ، مقابله نسخه و تصحیح محمّد قزوینی و قاسم غنی، تهران، هنرور، چ دوم، ۱۳۷۰
ـ سبزواری، ملّاهادی، شرح منظومه، تصحیح و تعلیق حسن حسنزاده آملی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چ هفتم، ۱۳۷۴
ـ سجّادی، سیدجعفر، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملّاصدرا، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۹
ـ سیدبن طاووس، لهوف، تحقیق فارس تبریزیان، قم، دارالاسوه، ۱۴۱۴ق
ـ شیرازی، قطبالدین، شرح حکمهالاشراق، به اهتمام عبداللّه نورانی، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی، دانشگاه تهران ـ مکگیل، ۱۳۸۰
ـ طباطبائی، سید محمّدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، پاورقی مرتضی مطهّری، قم، نشر اسلامی، بیتا
ـ مطهّری، مرتضی، مجموعه آثار (عدل الهی)، تهران، صدرا، چ پنجم، ۱۳۷۵
ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازی)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه، تعلیقه ملّاهادی سبزواری و علّامه طباطبائی، قم، علمی ـ مصطفوی، ۱۳۷۹
ـ ـــــ ، شواهد الربوبیه، تعلیقه ملّاهادی سبزواری، بیروت، مؤسسه تاریخ عربی، چ دوم، ۱۳۶۰
چکیده
«نظام احسن» یکی از مباحث مهم فلسفی است که در اندیشه فلاسفه اسلامی، به طور عام، و در دستگاه فلسفی ملّاصدرا، به طور خاص، جایگاه ویژهای دارد. فلاسفه و دیگر دانشمندان همیشه این سؤال را در ذهن داشتهاند که آیا نظام جهان موجود بهترین نظام است یا خیر؟ در آغاز، اینطور به نظر میرسد که جهانِ عاری از هرگونه نقص و شرّ، همانا بهترین نظام است؛ از اینرو، این سؤال مطرح میشود که چرا جهان حاضر چنین نیست؟
از طرف دیگر با پیشرفت علوم، و طرح نظریههای گوناگون، هر روز پردهای از رازهای طبیعت برداشته میشود و معلوم میگردد که نظام جهان، از نظر علوم، بسیار پیچیده و دقیق است. بنابراین، از یکسو، دانشمندانْ خویش را با نظامی برتر رویارو میبینند و از سوی دیگر، وجود شرور و نقایصْ شبهه برتر نبودن نظام جهان را به ذهن میرساند. امّا فلاسفه با اثبات نظام احسن، و طرح مباحث مختلف در زمینه آن، این تعارض ظاهری را برطرف کردهاند
ملّاصدرا بر پایه نظام فلسفی خود ـ حکمت متعالیه ـ جهان هستی را برآمده از نظام ربّانی دانسته که در این صورت، دارای بهترین شکل ممکن است. در این مقاله، با توجه به جامعترین کتاب فلسفی ملّاصدرا ـ که همان «اسفار اربعه» باشد ـ به بررسی دیدگاه او در اینباره میپردازیم
کلیدواژهها: نظام احسن، علم عنایی، قاعده امکان اشرف، برهان لمّی، برهان انّی، ملّاصدرا، حکمت متعالیه
مقدّمه
به لحاظ تاریخی، بحث «نظام احسن» از ارتباط میان سه بحث مهم فلسفی دیگر به وجود آمده است: ۱) علم باریتعالی؛ ۲) عنایت؛ ۳) خیر و شرّ. به عبارت دیگر، ایده نظام احسن را میتوان مرکز ثقل مثلثی به شمار آورد که رأسهای آن را این مباحث تشکیل میدهند
پرسش اساسی ما در مقاله حاضر این است که: چگونه نظام هستی میتواند برآمده از نظام ربّانی و به این معنا، دارای بهترین صورت ممکن باشد؛ در حالی که شرور فراوانی در آن مشهود است؟ نظام احسن قاعدتا نظامی است که در آن، یا به طور کلّی شرّ راه نیافته یا شرور بسیار اندکی راه یافته است، به طوری که این میزان از شرور ضرری برای احسن بودن نظام محسوب نمیشود؛ و حال آنکه، به نظر مردم و بعضی از فلاسفه غرب، تعداد شرور در نظام هستی بسیار زیاد است
برای پاسخ دادن به پرسش یادشده، لازم است که ابتدا معنا و مفهوم «نظام احسن» را به خوبی توضیح دهیم، سپس براهین اثبات آن را از دیدگاه ملّاصدرا بیان نماییم. عناوین موضوعاتی که در این مقاله به بحث گذاشته میشوند به ترتیب عبارتاند از
۱) رابطه علم عنایی با نظام احسن؛
۲) نظام احسن و مسئله شرور؛
۳) برهان لمّی بر احسن بودن نظام هستی؛
۴) رابطه قاعده «امکان اشرف» با احسن بودن نظام هستی؛
۵) برهان انّی بر احسن بودن نظام عالم؛
۶) سازگاری یا ناسازگاری شرور با نظام احسن؛
۷) امکان «خیر محض بودن» سراسر نظام هستی
رابطه علم عنایی با نظام احسن
واژه «عنایت» را به معنای توجه، قصد، ارادت، و اهتمام به امور دانستهاند؛ «العنایه هی کون الاوّل (تعالی) عالِما لِذاته بما علیه الوجودُ فی النظام الاتم و الاخیر الاعظم; .»[۱۳۳] عنایت یا حکمت الهی از برایند سه صفت حاصل میشود؛ به عبارت دیگر، عنایت ریشه در سه صفت دارد. ملّاصدرا در تعریف عنایت میگوید: عنایت به معنای این است که ذات باریتعالی «لِذاته» به جهان هستی، و نظام اتمِ وجودْ داناست، بدان صورت که در نظام اتم و اکمل آفریده شده است؛ در عین حال، علم عنایی حقْ عین خلق، و عین نظام اتم و احسن است. همچنین، ذات حقْ علّت است «لِذاته» برای خیر و کمال در حد اعلا و نهایت امکان؛ در حالی که به همان نحو (در حد اعلا و اتم) از آن راضی است. سه مفهوم (علم، علّت، و رضا) مشمول عنایت و به عبارت دیگر معنای آن شمرده میشوند؛ همه آنها عین ذات باریتعالی هستند. ذات او عین علم به نظام اتم و احسن، و عین سبب تام برای نظام خیر، و عین رضای به آن است که همان مشیّت باشد (یعنی رضا).[۱۳۴]
ملّاهادی سبزواری عنایت را از مراتب علم الهی میداند و چنین میسراید
اِذ یکشف الاشیاءُ مَرّاتٍ له
فَذا مراتب یبانُ علمه
عنایهٌ و قلمٌ لوحٌ قضا
و قدرٌ بحلّ کونٍ یُرتضی.[۱۳۵]
به علاوه، ابنسینا درباره «عنایت» مینویسد
فالعنایه هی احاطه علم الاَوَّل بالکلّ، و بالواجب اَن یکون علیه الکلِّ حتی یکونَ عَلی أحسَن النظام; فَعِلمُ الاوّل بکیفیِّه الصواب فی ترتیب وجود الکلّ منبعٌ لِفیضانِ الخیرِ فی الکُلِّ.[۱۳۶]
با ژرفنگری در عبارتهای مزبور، درمییابیم که رابطه علم عنایی با نظام احسن از دو زاویه است: الف. مفهومی؛ ب. تکوینی
رابطه مفهومی علم عنایی با نظام احسن
رابطه علم عنایی با نظام احسن در سه مفهوم علم، مبدئیت، و رضاست
۱ ملّاصدرا و شمار دیگری از فیلسوفانْ عنایت را نخستین مرتبه علم حق، که متعلّق آن را نظام احسن و اتم تشکیل میدهد، میدانند؛ چون «عنایت» عبارت است از: علم سابق حق تعالی به همه موجودات قبل از ایجاد به نظام احسن آنها
۲ علّیت دومین مفهومی است که در معنای عنایت شرکت دارد. البته مراد از علّیتْ علّیت ذاتی حق است برای به وجود آمدن نظام احسن. در واقع، در این کاربرد، متعلّق علّیت حق را نظام احسن تشکیل میدهد
۳ رضایت حق سومین مفهومی است که در معنای عنایت خداوند متعال شرکت دارد. از مجموع علم، علّیت، و رضا، عنایت حق استنتاج میشود که رضایت هم مقیّد به نظام احسن است. به هر روی، رابطه مفهومی علم عنایی با نظام احسن، رابطهای عمیق و تفکیکناپذیر به حساب میآید. عنایت را میتوان به علم، علّت، و رضایت به نظام احسن تعریف کرد؛ به طوری که در واقع، هر سه مفهوم، در یک متعلّق با یکدیگر شریک هستند
رابطه تکوینی علم عنایی با نظام احسن
بر اساس رابطه تکوینی عنایت حق با نظام موجود خارج، نظام هستی کیانی بر طبق عنایت حق بنا نهاده شده و لذا نظام احسن است. تعبیر ملّاهادی سبزواری از این رابطه چنین است
ما من بدایهٍ نهایه
فی الواحد اِنطواوه عنایه
فالکلُّ من نظامه الکیانی
ینشأُ من نظامه الربّانی.[۱۳۷]
به طور کلّی، این نظام کیانی از نظام ربّانی حق، که همان عنایت خداوند شمرده میشود، سرچشمه گرفته است. در واقع، نظام کیانی وجود خارجی عالَم آفرینش است. این نظام از وجود علمی عنایی حق سرچشمه گرفته و با آن تطابق کامل یافته است؛ زیرا، علم خدا به هر چیز، به معنای ایجاد آن چیز است. البته، منظور از این عبارت مجموعه عالم هستی ـ به منزله واحد ـ خواهد بود که علّت تامّه آن خداوند متعال است. مجموعه عالم هستی، به عنوان واحد، با نظام احسنی که متعلّق علم عنایی است مطابقت کامل دارد. در این مطابقت، هیچگونه مانع و تزاحمی نمیتواند وجود داشته باشد؛ چون مجموعه عالم هستی معلولِ بلاواسطه حق است
نظام آفرینش، در حقیقت، مظهر تامّ علم عنایی حضرت حق شمرده میشود. در معارف اسلامی، واژه «حکمت» در معنای فلسفی عنایت به کار رفته است. ملّاصدرا در عنوان فصلی از اسفار چنین آورده است: «فی حکمته تعالی و عنایته و هدایته و جوده.»[۱۳۸]
رابطه شرّ با نظام احسن
شهید مطهّری درباره «مسئله نظام احسن و اشکال شرور» چنین نوشته است
مسئله نظام احسن و اشکال شرور از مهمترین مسائل فلسفه است. این مسئله، در غرب و شرق، موجب پیدایش فلسفههای «ثنویت»، «مادّیگری» و «بدبینی» گردیده است. فلاسفه شرق و غرب به اشکال شرور توجه کردهاند؛ ولی، تا آنجایی که مطالعه کردهام، فلاسفه غرب پاسخی قاطع برای این اشکال نیافتهاند، ولی فلاسفه و حکمای اسلام اشکال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به خوبی از عهده پاسخ آن برآمده و راز مهمی را گشودهاند.[۱۳۹]
همچنین، آیتاللّه جوادی آملی نوشته است
در این بحث، پرسش این است که شرّ ـ با صرفنظر از عدمی یا وجودی بودن آن و با صرفنظر از اینکه مجعول بالذّات و یا بالتّبع باشد ـ چه جایگاهی در نظام احسن الهی دارد؟[۱۴۰]
بر این اساس، بحث اصلی درباره این مسئله است که چرا عالَم گرفتار نقص ـ هرچند بالعرض ـ میشود؟ یا چرا جهان هستی، با وجود اینکه از علم عنایی حق (که خالی از هرگونه نقص و امکان و ترکیب است) سرچشمه گرفته، متضمّن انواع متعدد شرور مانند، سیل، زلزله، فقر، بیماری، درد و غیره است؟
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.