تدوین راهبردهای توسعه صادرات بنگاه های کوچک و متوسط SMEs


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
15 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

 تدوین راهبردهای توسعه صادرات بنگاه های کوچک و متوسط SMEs دارای ۱۹۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف تدوین راهبردهای توسعه صادرات بنگاه های کوچک و متوسط SMEs  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده:
رقابت سرسام آور، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، خلق فناوری های نوین،
توسعه ارتباطات و بالاخره گسترش تجارت ایجاب می کند که محیط داخلی و خارجی بنگاه به
خوبی شناخته شود تا بتوان با انتخاب استراتژی مناسب در دنیای رقابتی امروز به حیات ادامه داد.
(SMEs) این پژوهش با هدف تدوین راهبردهای توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط
استان کردستان در فضای رقابتی انجام پذیرقته است. جهت دستیابی به اهداف فوق از نظرات
کارشناسی تعداد ۹۱ نفر از فعالان بنگاههای کوچک و متوسط استفاده شده است. پژوهش حاضر بر
حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی – تحلیلی است. جهت تدوین
بهره گرفته شده است. (SWOT) مدل فوق الذکر از ماتریس
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد مهمترین فرصت های محیطی عبارتند از: موقعیت
حساس و استراتژیک استان ناشی از دارا بودن ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، دارا بودن
مرز رسمی باشماق و نزدیکی به بازار هدف صادراتی و همچنین ناکافی بودن زیرساختهای
صادراتی، وجود پدیده قاچاق، و فقدان سیستم کارآمد حمل و نقل بین المللی از جمله مهمترین
تهدیدها بشمار می آید. بهره مندی از تسهیلات مشوق های صادراتی، توجه به سفارش پذیری و
رضایتمندی مشتریان و رعایت استاندارد و افزایش صدور کالاهای با کیفیت از مهمترین نقاط قوت
محسوب می گردد. همچنین دشواری دستیابی به فناوری پیشرفته، بالا بودن هزینه های ترفیع و
تبلیغ و ناکافی بودن سرمایه در گردش از مهمترین نقاط ضعف صادراتی بنگاههای کوچک و
متوسط بشمار می آیند.
استراتژی های تدوین برنامه راهبردی بازاریابی و توصیه های محصول، تلاش در جهت افزایش
زیرساختهای صادراتی بنگاه، هدایت تحقیقات برای تعیین و ارزیابی نیازها، خواسته ها و
سطح رضایتمندی مشتریان، جذب نیروهای تحصیل کرده قوی در حوزه تجارت خارجی، اتحاد
استراتزیک صنایع و اشتراک منابع، طراحی و مهندسی محصول جدید، توسعه بهره وری منابع
انسانی، همکاری با مراکز رشد از مهمترین یافته های این پژوهش است .
واژه های کلیدی :
گسترش تجارت – راهبرد توسعه صادرات – بنگاههای کوچک و متوسط – فضای رقابتی – برنامه
ریزی استراتژیک – ماتریس سوات – استان کردستان

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات پژوهش۱
-۱-۱ مقدمه۲
-۲-۱ بیان مسئله۳
-۳-۱ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش۵
-۴-۱ اهداف پژوهش۶
-۵-۱ پرسش های پژوهش۷
-۶-۱ تعاریف مفاهیم۸
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش ۱۲
-۲-۱ مقدمه۱۳
-۲-۲ معرفی مدیریت استراتژیک و اصطلاحات کلیدی ۱۴
-۲-۳ فرآیند مدیریت استراتژیک و تشریح اجزلی آن۲۰
-۲-۴ انواع استراتژی ها۲۹
-۲-۵ رقابت پذیری و صادرات۴۲
-۲-۵-۱ ارکان رقابت پذیری۴۳
۵۱-۲-۵-۲ بررسی گزارش رقابت پذیری ایران در سال ۲۰۱۰
-۲-۶ خوشه ها، شرکت های مدیریت صادرات و کنسرسیوم های صادراتی۵۹
ها۶۱ SME -2-7 مشکلات سر راه صادرات
ها ۶۲ EME -2-7-1 تقسیم بندی موانع و مشکلات توسعه صادرات
ها۶۳ SME -2-7-2 رفع موانع و مشکلات
-۲-۷-۳ حمایت از صادرات و مشوق های صادراتی۶۴
-۲-۷-۴ فعالیت ها و عوامل بازار یابی جهت موفقیت صادرات۶۸
۲-۸ تاثیر پیوستن به سازمان تجارت جهانی بر عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط۶۹
-۲-۹ بررسی صادرات کالاهای غیر نفتی کشور در قالب جداول و نمودارها۷۴
-۲-۱۰ معرفی سازمان توسعه تجارت ایران۸۵
-۲-۱۱ انواع مدلها در مرحله طراحی و تدوین استراتژی۸۶
ها با تاکید بر توسعه (SME) -2-12 اهمیت و ضرورت طراحی و تدوین استراتژی در
صادرات۱۰۰
-۲-۱۳ مدل مورد استفاده و بیان دلایل آنها۱۰۴
-۲-۱۴ پیشینه پژوهش۱۰۶
-۲-۱۴-۱ پژوهش های داخلی۱۰۶
-۲-۱۴-۲ پژوهش های خارجی۱۰۹
فصل سوم: روش شناسی پژوهش۱۱۱
-۳-۱ مقدمه۱۱۲
-۳-۲ روش و چارچوب مفهومی پژوهش۱۱۳
-۳-۳ جامعه و نمونه آماری ۱۱۴
-۳-۴ روش نمونه گیری و حجم تقریبی نمونه۱۱۴
-۳-۵ روش گرد آوری اطلاعات۱۱۴
-۳-۶ ابزار گرد آوری اطلاعات۱۱۴
-۳-۷ روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات۱۱۵
-۳-۸ قلمرو پژوهش۱۱۶
-۳-۹ الگوی تجزیه و تحلیل اطلاعات۱۱۷
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ۱۱۸
-۴-۱ مقدمه۱۱۸
-۴-۲ شناخت و ارزیابی وضعیت موجود صاداتی استان کردستان۱۱۹
-۴-۳ تجزیه و تحلیل داده های پژوهش۱۳۳
-۴-۳-۱ توصیف داده های پژوهش۱۳۳
-۴-۳-۲ تحلیل داده ها۱۴۳
-۴-۴ تحلیل سوات و تدوین استراتژی های توسعه صادرات ۱۵۵
-۴-۴-۱ تحلیل محیط بیرونی۱۵۵
-۴-۴-۲ تحلیل محیط درونی۱۵۶
۱۵۸SWOT -4-4-3 تهیه ماتریس ارزیابی
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش۱۶۳
-۵-۱ مقدمه ۱۶۴
-۵-۲ بحث در نتایج توصیفی داده های پژوهش۱۶۴
-۵-۳ بحث در نتایج تحلیلی داده های پژوهش۱۶۵
-۵-۴ تفسیر یافته های پژوهش۱۶۶
-۵-۵ پیشنهاد های پژوهش۱۶۷
-۵-۵-۱ پیشنهادهای منتج از فرضیه ها۱۶۷
-۵-۵-۲ سایر پیشنهاد های پژوهش۱۶۹
-۵-۵-۳ پیشنهاد به پژوهشگران آینده۱۷۰
-۵-۶ محدودیت های پژوهش۱۷۰
-۵-۷ پیوست ها۱۷۲
-۵-۷-۱ پرسشنامه پژوهش۱۷۲
-۵-۷-۲ مروری بر برنامه های توسعه و راهکار های اقتصادی در ایران۱۷۶
-۵-۸ منابع و ماخذ۱۷۱
-۵-۸-۱ منابع فارسی۱۷۱
-۵-۸-۲ منابع لاتین۱۷۲

فهرست جداول و نمودارها

۲) ده کشور برتر از نظر رقابت پذیری ۵۰ – جدول شماره ( ۱
۲) رتبه ایران در میان ۱۳۹ کشور جهان از نظر رقابت پذیری ۵۱ – جدول شماره ( ۲
۲) مشوق صادراتی تجهیزات و مصالح ساختمانی ۶۳ – جدول شماره ( ۳
۲) مشوق صادراتی نیروی انسانی ۶۳ – جدول شماره ( ۴
۲) هدف گذاری و تحقق صادرات غیرنقتی در برنامه های توسعه کشور ۷۰ – جدول شماره ( ۵
۲) صادرات غیر نفتی در برنامه چهارم توسعه ۷۱ – جدول شماره ( ۶
۷۲۲) صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۸۹ – جدول شماره ( ۷
۷۳۲) آمار صادرات غیر نفتی و خدمات طی سال ۱۳۸۹ – جدول شماره ( ۸
۲) صادرات غیرنفتی تجمعی به تفکیک هاههای ۱۳۸۹ ( بدون احتساب میعانات – جدول شماره ( ۹
گازی ) ۷۴
۲) صادرات غیرنفتی تجمعی به تفکیک هاههای ۱۳۸۹ (با احتساب میعانات – جدول شماره ( ۱۰
گازی ) ۷۴
۲) صادرات غیرنفتی سال ۱۳۸۹ به تفکیک بخش های عمده ۷۵ – جدول شماره ( ۱۱
۷۶۱۳۸۴- ۲) تعداد اقلام و مقاصد صادراتی ایران طی سالهای ۸۹ – جدول شماره ( ۱۲
۷۸۲) ده قلم عمده صادراتی در سال ۱۳۸۹ – جدول شماره ( ۱۳
۷۹۲) بزرگترین شرکای تجاری ایران در سال ۱۳۸۹ – جدول شماره ( ۱۴
۸۰۲) صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۸۹ – جدول شماره ( ۱۵
۳) نتیجه آزمون آلفای کرونباخ ۱۰۶ – جدول شماره ( ۱
۱۰۹۴) صادرات استان کردستان در سال ۱۳۸۹ و مقایسه آن با سال ۱۳۸۸ – جدول شماره ( ۱
۱۱۰۴) واردات استان کردستان در سال ۱۳۸۹ و مقایسه آن با سال ۱۳۸۸ – جدول شماره ( ۲
۱۱۱۴) تراز بازرگانی خارجی و حجم مبادلات در سال ۱۳۸۹ – جدول شماره ( ۳
۴) وضعیت صدور اظهار نامه ۱۱۲ – جدول شماره ( ۴
۴) ثبت سفارش ۱۱۳ – جدول شماره ( ۵
۴) ترانزیت خارجی ۱۱۴ – جدول شماره ( ۶
۴) قاچاق کالا ۱۱۵ – جدول شماره ( ۷
۴) اقلام عمده صادراتی ۱۱۶ – جدول شماره ( ۸
۴) وضعیت صدور کارت بازرگانی ۱۱۷ – جدول شماره ( ۹
۴) وضعیت برگزاری کارگاههای آموزشی ۱۱۷ – جدول شماره ( ۱۰
۴) وضعیت برگزاری نمایشگاههای تخصصی ۱۱۸ – جدول شماره ( ۱۱
۴) وضعیت اعزام و پذیرش هیات های بازار یابی – تجاری ۱۱۹ – جدول شماره ( ۱۲
۴) وضعیت بررسی پرداخت یارانه نمایشگاهی و اعزام هیات های بازاریابی .. ۱۲۰ – جدول شماره ( ۱۳
۴) وضعیت بررسی و محاسبه پرونده جوایز صادراتی ۱۲۱ – جدول شماره ( ۱۴
۴) عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان ۱۲۱ – جدول شماره ( ۱۵
۴) توزیع فراوانی مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان ۱۲۳ – جدول شماره ( ۱۶
۴) توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان۱۲۴ – جدول شماره ( ۱۷
۴) توزیع فراوانی مربوط به میزان تحصیلات پاسخ دهندگان۱۲۵ – جدول شماره ( ۱۸
۴) توزیع فراوانی مربوط به رشته تحصیلی پاسخ دهندگان ۱۲۷ – جدول شماره ( ۱۹
۴) توزیع فراوانی مربوط به نوع بنگاه پاسخ دهندگان ۱۲۸ – جدول شماره ( ۲۰
۴) توزیع فراوانی مربوط به سابقه فعالیت پاسخ دهندگان ۱۲۹ – جدول شماره ( ۲۱
۴) توزیع فراوانی مربوط به میزان صادرات طی ۵ سال ا خیر پاسخ دهندگان – جدول شماره ( ۲۲
۱۳۰
۴) توزیع فراوانی مربوط به عضویت در تشکل های صاد راتی پاسخ دهندگان – جدول شماره ( ۲۳
۴) توصیف مولفه های معرف استراتژی ۱۳۳ – جدول شماره ( ۲۴
۴) آماره آزمون فرض اول ۱۳۴ – جدول شماره ( ۲۵
۴) آماره آزمون فرض دوم ۱۳۶ – جدول شماره ( ۲۶
۴) آماره آزمون فرض سوم ۱۳۸ – جدول شماره ( ۲۷
۴) آماره آزمون فرض چهارم ۱۴۰ – جدول شماره ( ۲۸
۴) آماره آزمون فریدمن ۱۴۲ – جدول شماره ( ۲۹
۴) جدول خروجی نتایج آزمون فریدمن ۱۴۴ – جدول شماره ( ۳۰
نقاط قوت و فرصت ها ) ۱۴۷ ) SO 4) استراتژی – جدول شماره ( ۳۱
نقاط ضعف و فرصت ها ) ۱۴۸ ) WO 4) استراتژی – جدول شماره ( ۳۲
نقاط قوت و تهدید ها ) ۱۴۹ ) ST 4) استراتژی – جدول شماره ( ۳۳
نقاط ضعف و تهدید ها ) ۱۵۰ ) WT 4) استراتژی – جدول شماره ( ۳۴
۱۵۱SWOT 4) ماتریس ارزیابی سوات – جدول شماره ( ۳۵
۲) الگوی جامع مدیریت استراتژیک ۲۷ – نمودار شماره ( ۱
۲) مدل الماس پورتر ۴۱ – نمودار شماره ( ۲
۲) اهمیت ارکان رقابت پذیری در مراحل مختلف توسعه ۴۹ – نمودار شماره ( ۳
۲) مقایسه زیرشاخص های رقابت پذیری در ایران و کشورها ی – نمودار شماره ( ۴
منطقه۵۱
۲) مقایسه ایران با بالاترین و پایین ترین کشور جهان در رقابت پذیری – نمودار شماره ( ۵
۵۲
۲) مقایسه ارکان مختلف رقابت پذیری ایران با کشورهای منطقه – نمودار شماره ( ۶
۲) رتبه بندی کشورهای منطقه از نظر رقابت پذیری ۵۴ – نمودار شماره ( ۷
۲) مقایسه ارکان مختلف رقابت پذیری ایران و برزیل ۵۵ – نمودار شماره ( ۸
۲) مقایسه ارکان مختلف رقابت پذیری ایران و روسیه ۵۵ – نمودار شماره ( ۹
۲) مقایسه ارکان مختلف رقابت پذیری ایران و هند ۵۶ – نمودار شماره ( ۱۰
۲) مقایسه ارکان مختلف رقابت پذیری ایران و چین ۵۷ – نمودار شماره ( ۱۱
۲) هدف گذاری و تحقق صادرات غیر نفتی در برنامه های توسعه ای کشور – نمودار شماره ( ۱۲
۲) مقایسه اهداف عملکرد صادرات ب ا و بدون میعانات گازی در برنامه چهارم – نمودار شماره ( ۱۳
۷۲(۱۳۸۴- توسعه طی سالهای ( ۸۸
۷۳۲) مقایسه اهداف با عملکرد صادرات در سال ۱۳۸۹ – نمودار شماره ( ۱۴
۲) صادرات غیر نفتی (با احتساب میعانات گازی ) در سال ۱۳۸۹ به تفکیک – نمودار شماره ( ۱۵
بخش های عمده ۷۶
۷۷(۱۳۸۴- ۲) تعداد اقلام صادراتی ایران طی سالهای ( ۸۹ – نمودار شماره ( ۱۶
۷۸(۱۳۸۴- ۲) تعداد مقاصد صادراتی ایران طی سالهای ( ۸۹ – نمودار شماره ( ۱۷
۲) سهم ارزشی ده قلم عمده و سایر کالاها از کل صادرات در سال – نمودار شماره ( ۱۸
۷۹۱۳۸۹
۲) درصد سهم ارزش صادرات به ده شریک بزرگ تجاری ج.

برای مشاهده فایل های مشابه پیشنهاد می‌کنیم تحقیق در مورد توسعه صادرات را لطفا ببینید.

ا.ایران و سایر – نمودار شماره ( ۱۹
۸۰کشورها در سال ۱۳۸۹
۲) درصد سهم ارزشی صادرات کالاهای غیر نفتی به تفک یک قاره در سال – نمودار شماره ( ۲۰
۸۱۱۳۸۹
۲) چارچوب تحلیلی برای تدوین استراتژی ها ۸۴ – نمودار شماره ( ۲۱
۸۶swot) 2) ماتریس سوات – نمودار شماره ( ۲۲
۲) ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک ۸۷ – نمودار شماره ( ۲۳
۲) ماتریس گروه مشاوران بستن ۸۷ – نمودار شماره ( ۲۴
۲) ماتریس استراتژی های اصلی ۸۹ – نمودار شماره ( ۲۵
۲) ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی ۹۱ – نمودار شماره ( ۲۶
۲) مدل های تدوین استراتژی ۹۳ – نمودار شماره ( ۲۷
۲) ارتباط بین رقابت پذیری، اشتغالزایی و صادرات ۹۶ – نمودار شماره ( ۲۸
۳) فرآیند تدوین استراتژی ۱۰۴ – نمودار شماره ( ۱
۳) الگوی تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۰۷ – نمودار شماره ( ۲
۴) صادرات استان کردستان ۱۱۰ – نمودار شماره ( ۱
۴) واردات استان کردستان ۱۱۱ – نمودار شماره ( ۲
۴) تراز بازرگانی خارجی و حجم مبادلات ۱۱۲ – نمودار شماره ( ۳
۴) وضعیت صدور اظهار نامه ۱۱۱ – نمودار شماره ( ۴
۴) وضعیت ثبت سفارش ۱۱۳ – نمودار شماره ( ۵
۴) ارزش دلاری ترانزیت خارجی (مبداء و مقصد) ۱۱۴ – نمودار شماره ( ۶
۴) قاچاق کالا ۱۱۵ – نمودار شماره ( ۷
۴) اقلام عمده ۱۱۶ – نمودار شماره ( ۸
۴) وضعیت صدور کارت بازرگانی ۱۱۷ – نمودار شماره ( ۹
۴) وضعیت برگزاری کارگاههای آموزشی ۱۱۸ – نمودار شماره ( ۱۰
۴) وضعیت برگزاری نمایشگاههای تخصصی ۱۱۸ – نمودار شماره ( ۱۱
۴) وضعیت اعزام و پذیرش هیات های بازاریابی – تجاری ۱۱۹ – نمودار شماره ( ۱۲
۴) وضعیت بررسی و پرداخت یارانه نمایشگاهی و اعزام هیات های بازاریابی – نمودار شماره ( ۱۳
۴) وضعیت بررسی و محاسبه پرونده جوایز صادراتی ۱۲۱ – نمودار شماره ( ۱۴
۴) عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان ۱۲۲ – نمودار شماره ( ۱۵
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان۱۲۳ – نمودار شماره ( ۱۶
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان ۱۲۵ – نمودار شماره ( ۱۷
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به میزان تحصیلات پاسخ دهندگان۱۲۶ – نمودار شماره ( ۱۸
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به رشته تحصیلی پاسخ دهندگان۱۲۷ – نمودار شماره ( ۱۹
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به نوع بنگاه پاسخ دهندگان۱۲۸ – نمودار شماره ( ۲۰
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به سابقه فعالیت پاسخ دهندگان۱۳۰ – نمودار شماره ( ۲۱
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به میزان صادرات طی ۵ سال اخیر پاسخ – نمودار شماره ( ۲۲
دهندگان ۱۳۱
۴) توزیع درصد فراوانی مربوط به عضویت در تشکل های صادراتی پاسخ – نمودار شماره ( ۲۳
دهندگان ۱۳۲

۱-۱ مقدمه
اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط از چند منظر مورد توجه است . این بنگاهها ا یجاد کننده
کسب و کار و اشتغال و در نتیجه افزایش تولید ناخالص ملی بوده و از طرفی می تواند مقدمه ای
برای ایجاد بنگاههای ب زرگ باشد . بنابراین ضروری است که توجه و یژه ای به این نوع بنگاهها شود .
از آنجائیکه بنگاههای کوچک و متوسط ستون فقرات اقتصاد هستند بنابراین لازم است تا ارزش
رویکردهایی همچون مدیریت استراتژیک برای بهبود عملکرد این بنگاهها ارزیابی شود.
صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در
عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیت های تولید و ایجاد ظرفیت های ج دید ضمن هموار
کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری های موجود و
کاهش انحصار پررنگ تر می کند . از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای
رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاههای تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازار داخلی
رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده واز صرفه های اقتصادی حاصل از
مقیاس تولید بیشتر بهره برداری کنند.
یکی از مهمترین ابزارهای توسعه صادرات طراحی استراتژی نفوذ در بازارهای خارجی و افزایش
سهم بازار است. در دنیای امروز که شاهد تغییرات و تحولات شگرف در زمینه های مختلف هستیم
، محیط با تلاطم و عدم اطمینان زیادی مواجه است و رقابت شدت زیادی پیدا کرده، سیستم
های سازمانی در راستای کسب موفقیت در میدان رقابت باید از نوعی برنامه ریزی بهره گیرند که
آینده نگر و محیط گرا باشد بطوریکه ضمن شناسائی عوامل و تحولات محیطی در یک افق زمانی
بلندمدت تاثیر آنها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص کند. این نوع برنامه ریزی در
واقع همان برنامه ریزی استراتژیک است که با بررسی محیط داخلی و خارجی سازمان، قوت ها و
ضعف های داخلی و فرصت ها و تهدید های محیطی را شناسائی می کند و برای دستیابی به این
اهداف ، از بین گزینه های استراتژیک، اقدام به انتخاب استراتژیها می کند که با تکیه بر قوت ها و
رفع ضعف ها از فرصت های پیش آمده به نحو احسن استفاده نموده و از تهدیدها پرهیز کند،
بطوریکه در نهایت باعث موفقیت و بقا در میدان رقابت می شود.

Abstract
Competition is staggering, the development of emerging markets, uncertain
environmental factors, creating new technology, communications and business
development purposes, a finally internal and external business environment as well as
selecting appropriate strategies needed to be competitive in today”s world to life
continued.
This research aimed at developing export strategies for small and medium enterprises
(SMEs) Kurdistan province in competitive environment is performed. To achieve the
above objectives of the expert opinions of 91 activists have been used in small and
medium enterprises. Study based on objective, practical and based on data collection
methods, descriptive-analytical study. The above formulation of the matrix model
(SWOT) is used.
The results of this study show the environmental opportunities of strategic and
sensitive position of having 230 km of border with Iraq, having a formal border
Bashmaq, proximity to the export market, and also inadequate export infrastructure,
phenomenon of trafficking, and the lack of efficient transport system, is one of the
most important threats .
Facilities benefit from export incentives, the ability to order and customer
satisfaction, and standards and increase export-quality goods, the main strengths are
considered. The difficulty of access to technology, the high costs of promotion and
advertising, and inadequate working capital, the main weak points of small and
medium enterprises are exported.
Strategies, strategic marketing plan and product recommendations, efforts to increase
the firm”s export infrastructure, conducting research and evaluation to determine their
needs and level of customer satisfaction, draws on a strong education in the field of
foreign trade, industry strategic alliances and resource sharing, new product design
and engineering, human resource development, productivity, and cooperation with
development centers, this study is important.
Keywords:
Business Development- Export Development Strategy-Small and medium
enterprises-Competitive environment-Strategic planning-SWOT Matrix-Kurdistan
province .

۵-۸ منابع و ماخذ
۵-۸-۱ منابع فارسی:
-۱ فرد آر دیوید ( ۱۳۸۸ )، “مدیریت استراتژیک ” مترجمان علی پارسائیان و سید محمد اعرابی
چاپ چهاردهم ،تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی
-۲ آنالوئی فرهاد ، کرمی اژدر ( ۱۳۸۹ )، “مدیریت استراتژیک در صنایع کوچک ومتوسط”چاپ دوم
تهران انتشارات امیر کبیر
-۳ یونیدو ( ۲۰۰۳ ) ، “استراتژی افزایش مشارکت موثر و رقابتی بخش صنایع کوچک ومتوسط در
توسعه اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران “مترجمان عبدالرضا شقاقی و مسعود شفیعی
چاپ دوم ۱۳۸۷ ، تهران موسسه خدمات فرهنگی رسا
-۴ عسگری، منصور ( ۱۳۸۷ )،”چگونگی رقابتی کردن بنگاههای کوچک ومتوسط در راستای توسعه
صادرات “چاپ اول ،تهران موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی
-۵ فیض ، داود ( ۱۳۸۶ )، “سند راهبردی توسعه تجارت خارجی استان سمنان “چاپ اول سازمان
بازرگانی استان سمنان
-۶ شافعی ، رضا ( ۱۳۸۶ ) ، “سند راهبردی توسعه تجارت خارجی استان کردستان “چاپ اول
سازمان بازرگانی استان کردستان
-۷ حسینی ، سید محمود ( ۱۳۸۸ )،” راهبردهای رقابتی ایران در بازارهای هدف (صنعت کاشی و
سرامیک )” چاپ اول ،تهران موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی
-۸ علمی ، محمد ( ۱۳۸۸ )،” توسعه فضای رقابتی وصادرات ” چاپ اول ، تهران سازمان توسعه
تجارت ایران
-۹ بهرام زاده ، محمد مهدی ( ۱۳۸۷ ) : بررسی نقش مدیریت استراتژیک در رقابت پذیری بنگاههای
کوچک ومتوسط کشور “
-۱۰ مدهوشی ، مهرداد و تاری ، غفار ( ۱۳۸۶ ) ” استراتزیهای توسعه صادرات غیرنفتی استان
مازندران ” فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی ، شماره ۴۴
دو “(SMEs) -11 عطاردیان ، امیر ( ۱۳۸۶ ) ،”ارتقای رقابت صادراتی بنگاههای کوچک ومتوسط
ماهنامه بررسیهای بازرگانی شماره ۲۷
-۱۲ آهنچی محمد،( ۱۳۸۹ )،”راهبرد مدیریت راهبردی” چاپ اول، تهران شرکت تعاونی کارآفرینان
فرهنگ و هنر
-۱۳ آهنچی محمد،( ۱۳۸۶ )،”مدیریت استراتژیک ” نگرشی نو بر مدیریت استراتژیک در تئوری و
عمل، چاپ اول، تهران انتشارات دستان
-۱۴ سعادت محمدرضا،( ۱۳۸۹ )،”بنگاههای کوچک و متوسط در ایران؛ موانع رشد تجاری و
شناسایی ظرفیت های صادراتی” چاپ اول، تهران موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
-۱۵ ولی بیگی حسن ،( ۱۳۸۸ )،”راهبردهای رقابتی ایران در بازارهای هدف ” چاپ اول، تهران
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
۲۰۱۰ ” ترجمه فرناز صفدری – -۱۶ شوآب کلاوس،( ۱۳۸۹ )،”گزارش رقابت پذیری جهانی ۲۰۱۱
چاپ اول، تهران انتشارات اندیکا
۲۰۱۰ ” چاپ اول، – -۱۷ جنتی فرد محمد و همکاران،( ۱۳۸۹ )،”گزارش رقابت پذیری ایران ۲۰۱۱
تهران انتشارات اندیکا
-۱۸ سایت مرکز آمار ایران
-۱۹ سایت سازمان توسعه تجارت ایران
-۲۰ سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران
-۲۱ سایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای ایران
۵-۸-۲ منابع لاتین:
۱-Environmental strategy and exports in medium small and micro – enterprises
“journal of world business worbus 407 :no of pages 10”2009
۲- Strategy document to enhance the contribution of an efficient and competitive
small and medium – sized enterprise sector to industrial and economic development
in the Islamic republic of iran “United nations industrial development
organization”2003
۳- knowledge transfer in product development processes: A case study in small and
medium enterprises (SMEs) of the metal-mechanic sector from Sao Paulo,
Brazil”Technovation28(2008):No of page 29-36 “
۴-Listening to the global grapevine: SME export managers personal contacts as a
vehicle for export information generation ” journal of world business 41 (2006) 81-
۵- Cooperative strategy, knowledge intensity and export performance of small and
medium sized enterprises”” journal of world business 40 (2005) 124-138

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.