مقایسه رابطه بین ویژگی های شخصیتی با منبع کنترل و عزت نفس دانشجویان


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقایسه رابطه بین ویژگی های شخصیتی با منبع کنترل و عزت نفس دانشجویان دارای ۱۰۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقایسه رابطه بین ویژگی های شخصیتی با منبع کنترل و عزت نفس دانشجویان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست
فصل اول: کلیات۱
مقدمه۲
بیان مسئله۳
اهمیت و ضرورت پژوهش۴
اهداف۵
سوالات۵
فرضیات۶
تعاریف عملیاتی۷
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق۱۰
شخصیت چیست۱۱
درون گرایی و برون گرایی۱۳
شخصیت از دیدگاه اسلام۱۴
کنترل چیست۱۶
تفاوتهای فردی در زمینه ادراک محل کنترل۲۰
عزت نفس چیست۲۱
حقایقی درباره عزت نفس۲۴
پیشینه تحقیق۲۷
فصل سوم: روش تحقیق ۲۹
روش تحقیق۳۰
جامعه۳۰
نمونه۳۱
روش و ابزار جمع آوری اطلاعات۳۲
روایی و پایایی۳۴
روش اجرای تحقیق۳۵
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها۳۵
محدودیت های پژوهش۳۸
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها۳۹
تحلیل فرضیه ها۴۰
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری۵۸
بحث و نتیجه گیری۵۹
پیشناهدات۶۱
محدودیت‌های تحقیق۶۲
واژگان لاتین۶۳
منابع۶۴
ضمائم۶۶

فصل اول
کلیات

مقدمه:
شخصیت را شاید بتوان اساسی ترین موضوع علم روانشاسی دانست زیرا محور اساسی بحث در زمنه های مانند یادگیری ، انگیزه ، ادراک ، تفکر عواطف و احساسات هوش و مواردی از این قبیل است . به عبارتی موارد فوق الذکر اجزای تشکیل دهنده شخصیت به حساب می آیند موضوع شخصیت مانند دیکی اشت که تمام مواد و مخلفات روانشناسی در آن پخته می شود و مطالعه شخصیت به منظور پیش بینی رفتار و با شناخت خود در روانشناسی جایگاهی ویژه دارد تارخ بشر شاهد تلاشهای زیادی در جهت طبقه بندی افراد بوده و هست انسانها از دورترین ایام در پی شناخت خصوصیات رفتاری اخلاقی و مذهبی افراد بوده اند کوشیده اند در این باره اظهار نظر نمایند و جنبه هایی از این امر را مشخص نماید در این بین در یکصد سال اخیر روانشناسان در این زمینه تلاش زیادی انجام داده و بر این اساس برای ارزیابی شخصیت نظریه های تحلیل (فروید، نظریه شخصی ماری ، یونگ ) نظریه های روانی اجتماعی (آدلر، مررنای ، مورنو ) نظریه های زیستی اجتماعی (اریک فرام ، مورفی ، سالی وان ، آلبرت ، راجرز ) از سوی دیگر امروزه عزت نفس بیشتر مورد توجه واقع شده شده است روانشناسان پژوهش های متعددی را به امر اختصاص داده اند زیرا اساس ما از خویشتن و آنچه را که در مورد خود می اندیشیم بر کلیه جوانب تجربه های از زندگی اثر جدی و قطعی دارد شیوه رفتار مادر کارها و حرفه در مسلسل عشق و عاطفی در امور جنسی و در نقش پدر و مادر در رابطه با فرزندان و در پیش رفت امور زندگی همه و همه متاثر و در گرو احساس ما از نقص خویش است و هم چنین راه گشای فهم و درک ما از خود و دیگران است . ( کلمز و همکاران ، ۱۳۷۹ ، ص ۱۵۳)
عزت نفس : ارزیابی ها از خودپنداری خویش بر حسب ارزش کلی آن عزت نفس نامیده می شود عزت نفس مفهومی است که به ادراک فرد از ارزشهای شخصی اشاره دارد این ادراک به تدریج توسعه می یابد و در طی تحول کودک و تامل با افرادی که برای وی مهم به شمار می آیند تغییرات بیشتری پیدا می کند مطالعاتی که تاکنون انجام شده است نشان می دهند زمانی که این ادراک شکل گرفت در برابر تغییرات مقاومت کرده و ثبات خواهد داشت از جمله ویژگی های افراد با عزت نفس بالا این است که در مقایسه با افراد با عزت نفس پایین از استقلال و خلاقیت بیشتری برخوردارند اهداف بالاتری را انتخاب می کند نسبت به شکست و انتقاد کمتر حساسند و احساس کنترل بیشتری دارند ( اسفند آبادی ، ۱۳۸۰ ، ص ۵۷ ) .
منبع کنترل نقش مهمی در رشته عزت نفس افراد دارد بدین معنا که افرادی که دارای منبع کنترل درونی باشند از عزت نفس بالا تر بلوغ بیشتر و تصورات مثبت تری نسبت به خود برخوردارند ( فیروزبخت ، ۱۳۷۷، ص ۴۰)

بیان مسئله :
پژوهش مورد اشاره بیانگر بنیادی بودن بررسی شخصیت است و از آن جا که بررسی شخصیت و اجزای آن یکی از اساسی ترین موضوعات علم روانشناسی است نظریه های زیادی در این باره ازائه شده است و چون در پژوهش های حاضر دو تا از متغیر ها مورد نظر ما برونگرایی و درونگرایی است موجب پژوهش های بسیار گردیده اند و از طرف دیگر پژوهش ها نمایانگر منبع کنترل و رابطه آن با رفتارهای مختلف آدمی است و نکته دیگر اینکه عزت نفس می توان در زندگی اجتماعی انسان نقش مهمی بازی می کند و به همه سطوح زندگی اثر می گذارد اهمیت هر یک از متغیرها مورد نظر شکل جداگانه و با هم دیگر غیر قابل انکار است و ابزار های برای سنجش آنها ساخته شده است و از آن جا که این متغیرها در رفتار و زندگی آدمی نقش مهمی دارند ( شریفی ، ۱۳۸۵ ، ص ۲۲) .
در دنیای پیچیده امروزی که شاهد رقابتهای بسیاری فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی و منابع قدرت هستیم افراد تیز هوش و خلاق و صاحب اندیشه و تفکر واگرا به مثابه گرانبها ترین سرمایه از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند امروز جامعه ها پیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارند هر قدر جهانی که در آن زنمدگی می کنیم پیچیده تر شود به شناسایی وپرورش ذهنهای خلاق و آفریینده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مسائله خلاقیت از مهمترین مسائل در قلمرو روانشناسی آموزشگاهی است .

برای مشاهده فایل های مشابه پیشنهاد می‌کنیم تحقیق بررسی رابطه‌ عزت نفس و افسردگی در بین دانشجویان را لطفا ببینید.

( افروز ، ۱۳۷۹، ص ۱۳۸ )
شخصیت مفهومی پیچیده و کلی است وتابع ارزیابی آن نیز کاری است دشوار از این رو پژوهش گران با هدفهای مشخص و واحدی روشهای گوناگونی را برای رسیدن به این هدف اتخاذ نمودنددر این مورد سه رویکرد عمده در تحقیقات شخصیت را مورد توجه قرار داد که عبارتند از : ( روش مشاهذه طبیعی و تحقیق بالینی و آزمونهای شخصیت و پرسش نامه ها و روشهای تجربی و تحقیقات آزمایشگاهی ( گروسی ، فرشی ، ۱۳۸۵، ص ۳۳ ) .
هیلگارد در تعریف خود از کلیات شخصیت فاصله گرفته و نوعی برگشت به قوای ذهنی را تعریف خود نشان داده است او شخصیت را چنین تعریف می کند ( شخصیت الگو های معینی از رفتار و شیوه های تفکر است که نحوه دسازگاری شخصی را با محیط تعیین می کند افرادی که دارای منبع کنترل بیرونی هستند بر خلاف افرادی که منبع کنترل درونی دارا ی اضطزاب بیشتر ، عزت نفس کمتر ، کم اعتماد تر ،مشکوک تر ، پرخاشگر تر و کم بینش تر هستند. ( بیابانگرد ، ۱۳۷۰ ، ص ۱۰۳) .
هدف کلی تحقیق حاضر رابطه بین ویژگی های شخصیتی با منبع کنترل و عزت نفس دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه پیام نور سرپل ذهاب می باشد . 

واژگان لاتین :
 
شخصیت
روانشناسی
انگیزه
تفکر
تعریف عملیاتی
درون گرایی
 برون گرایی
نهاد
من
فراخود
کتل
آیزنگ
جورج کلی
یونگ
اسکینر
زیمر
کانل
آبراهام مزلو
راجرز
کوپر اسمیت
شولتز
هولمز     Character
 Psychology
 Motivation
 Thinking
 Operational definition
 Introspection
  Objectivism
 Institution
 I
 Superego
 Cattell
 Ayzeng
 George Kelly
 Jung
 Skinner
 Zimmer
 Connell
 Abraham Maslow
 Rogers
 Cooper Smith
 Schultz
 Holmes     

منابع :
۱ – گروسی ، میر تقی ( ۱۳۸۰ ) رویکرد های نوین در ارزشیابی شخصیت – انتشارات وزیری
۲ – بیابانگرد ، اسماعیل (۱۳۷۸) روشهای افزایش عزت نفس در نوجوانان ، چاپ پنجم ، تهران انتشارات وزیری
۳ – اسماعیلی ، محمد ، (۱۳۸۰ ) شیوه فرزند پروری بر عزت نفس دانش آموزان ، شماره ۶ اتشارات ورای دانش
۴ – گنجی ، همزه (۱۳۷۹)  بهداشت روانی ، چاپ سوم تهران ، انتشارات ارسباران
۵ – دیکسون ، دیوید ، مترجم فیروز بخت ، مهرداد (۱۳۷۷) مهارتهای ارتباطی در ارتباطات میان فردی ، انتشارات رشد
۶ – دیو ، جان مارشال ، سید محمدی یحیی (۱۳۸۹ ) انگیزش و هیجان ، تهران ، انتشارات تهران
۷ – دلاور ، علی (۱۳۶۹ ) روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی ، انتشارات دانشگاه پیام نور
۸ – تجر ، جواد (۱۳۸۵ ، شیوه ارزشیابی شخصیت . انتشارات بهمن آرا
۹ – کریمی ، یوسف (۱۳۷۰) روانشناسی شخصیت ، انتشارات پیام نور
۱۰ – سیاسی ، علی اکبر (۱۳۷۵ ) نظریه های شخصیت ، انتشارات پیام نور
۱۱ – ابراهیمی ، ناصر (۱۳۷۲ ) شخصیت از دیدگاه اسلام ، انتشارات ، آستان قدس رضوی
۱۲ – شاملو ، سعید (۱۳۷۲) مکاتب و نظریه ها ی روانشناسی شخصیت ، انتشارات ارشد تهران چ
۱۳ – شریفی ، حسن پاشا ذف (۱۳۷۵) ارزشیابی شخصیت ، انتشارات دانشگاه پیام نور
۱۴ – ساعتچی ، محمود (۱۳۷۷ ) نظریه روانشناسی ، انتشارات سخن
۱۵ – قرخان ، مرتضی (۱۳۸۷) ، ارزشیابی شخصیت ، انتشارات بعثت
۱۶ – پارسا ، نسرین (۱۳۸۲) قدرت والدین ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
۱۷ – ملانظر ،مرتضی (۱۳۸۱) ، اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان ، انتشارات سازمان ملی جوانان
۱۸ – یاسایی ، مهشید (۱۳۷۲) رشد و شخصیت کودک ، انتشارات تهران
۱۹ – قاسمی ، ساناز ، (۱۳۸۴) عزت نفس ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
۲۰ – نجفی زند ، جعفر (۱۳۷۴) نگرش شخصیت و رفتار ، انتشارات سخن
۲۱ – حسین زاده ، دهنوی ، امیر (۱۳۸۰)  بررسی و مقایسه درون گرایی و برون گرایی بین دانش اموزان
۲۲ – خدا پناهی ، محمد کریم (۱۳۸۳ ) انگیزش و هیجان ، چاپ پنجم ، انتشارات ارسباران
۲۳ – افروز ، غلام علی ، (۱۳۷۱) روانشنشاسی تربیت کودک و نوجوان ، چاپ سوم ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
۲۴ – علی پور ، احمد (۱۳۸۹) روانشناسی سلامت ، انتشارات پیام نور
۲۵ – کدیور ، پروین (۱۳۸۴ ) بهداشت روانی ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
۲۶ – فتحی ،آشتیانی ، علی (۱۳۷۴) بررسی تحولی تصور از خود و حرمت خود و اضطراب و افسردگی در نوجوانان 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.