روش تحقیق تعیین میزان اثر بخشی به کار گیری زبان بدن بر هوش هیجانی دانشجویان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
روش تحقیق تعیین میزان اثر بخشی به کار گیری زبان بدن بر هوش هیجانی دانشجویان دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد روش تحقیق تعیین میزان اثر بخشی به کار گیری زبان بدن بر هوش هیجانی دانشجویان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
مقدمه :
صدها کتاب و مقاله علمی در زمینه زبان بدن به رشته تحریر در آمده است متخصصین به این زبان ، زبان غیر لفظی گویندکه از اهمیت خاصی برخوردار است و کمتر به آن توجه شده است. چگونگی استفاده کردن از زبان بدن برای گویایی بخشیدن به گفتار بی صدا تمرین و ممارست نقش اساسی دارد؛ درست است که فرد فراگیر در ابتدا ممکن است از سرعت و مهارت بالایی برخوردار نباشد ولی باید بدانید که به مرور زمان سرعت و کیفیت استفاده اززبان بدن افزایش می یابد و فرد با شیوه آن بیشتر آشنا می شود.گویش بدنی مانند کلام شفاهی یک زبان روانی است که گاهی، ریتم کلمه و دستور مخصوص به خود دارد؛ این زبان بسیار دقیق مانند زبان کلامی دارای حروف مخصوص به خوداست به طوریکه اگر به طور صحیح به هم دیگر بپیوندند کلمات غیر شفاهی را تشکیل می دهند.(سلمانی ،۱۳۹۱)
درزندگی روزمره ی خود همواره با حوادث و اتفاقات مختلفی مواجه و یا از وقوع آن مطلع می شویم.که هر یک از آنها احساسات یا هیجاناتی را درما پدید می آورند که یقیناً درشکل دادن رفتارهای ما تاثیر گذار است.مثلاً وقتی خوشحال هستیم به معنای آن است که اتفاق خوبی را پشت سر گذاشته ایم و یا هنگامی که غمگین هستیم احتمالاً حادثه ی ناگواری پیش آمده است.(گلمن،۱۳۸۲)
همه هیجانات و احساسات ما تجربه های درونی هستندکه هنگام بروز رخداد ها حس میکنیم مانند هیجان خشم، عصبانیت،عشق و محبت،تنفر،امید و ناامیدی،غم و شادی ،ترس و اضطراب و نگرانی وغیره لذا از ویژگی های پاسخ هیجانی آن است که سریعتر از پاسخ های عقلی عمل می کنند،ولی از دقت کافی برخوردار نیستند.فیلسوفان و اندیشمندان از دیرباز مغز را جایگاه عقل و تفکر و قلب را جایگاه احساسات و هیجانات می دانستند .امروزه در سایه پیشرفت های فیزیولوژی،میدانیم که جایگاه تمامی آنها درمغز است .(کارتر،۱۳۹۳)
هیجان ها نقش مهمی در زندگی ما دارند آنها به رویا ها،خاطره ها و ادراکات ما جان می بخشند و وقتی که دچار اختلال می شوند،سهم عمده ای در اختلال های روانی برعهده دارند،مثلاً بسیاری از مشکلات اجتماعی مانند خشونت جوانان را می توان به فقدان هوش هیجانی نسبت داد.بنابراین می توان EQ را در همه افراد پرورش داد و مسئولین آموزش می توانند از آنها برای آموزش مهارت های ارتباطی بهتر به افراد مختلف استفاده کنند.(امیری نیا ،۱۳۹۳)
۱-۲-بیان مسئله :
تحقیقات نشان می دهد که در هر مکالمه فقط ۷ درصد از مفاهیم در قالب کلمات شفاهی بیان می شوندعمده اطلاعات از طریق ترکیب پیچیده ای از وضع ظاهری،وضع اندامی، حرکت اندامی،نگاه و حالت چهره انتقال می یابند از آن گذشته اکثر اثراتی که ایجاد می کنند پایین تر از سطح آگاهی ما عمل می کنند.آنها احوال، نگرش،حالات چهره و انگیزش ما را تحت تاثیر قرار می دهند بدون اینکه ما از حقیقت موضوع آگاهی داشته باشیم؛ این موضوع افرادی که توانایی استفاده ازآن را دارند مجهز به یک ابزار بالقوه می کند به طوریکه آنان برای رسیدن به اهداف خود می توانند دیگران را در جهت خاصی هدایت کنند.(حسین تبار،۱۳۹۰)
همانطور که میدانیم مبحث هوش یکی از بحث انگیزترین مباحث روانشناسی است.قرنهاست که فیلسوفان درباره ماهیت هوش به نظریه پردازهای ذهنی اکتفا کرده اند و در این راستا روانشناسان تلاش خود را به اندازه گیری دقیق آن معطوف داشته اند.آزمونهای هوش در اوایل قرن بیستم تهیه شده اند و به جهانیان عرضه گردید.گاردنر اولین روانشناسی است که محدودیت های نحوه ی تفکر راجع به هوش را به شیوه قدیمی در نظر گرفته است او اعلام کرد که فقط یک نوع هوش و خرد خاص نیست که برای نیل به موفقیت در زندگی حیاتی و مهم هست، بلکه برای دستیابی به سعادت به شمار گسترده ای از قابلیتها نیاز است که آنها را می توان در ۷ ویژگی خلاصه کرد. این فهرست هفتگانه عبارتند از دو نوع قابلیت علمی شامل مهارت زبانی و توانایی منطقی و ریاضیاتی ، قدرت تجسم (که در نقاشان برجسته یا مهندسین دیده می شود ) تنوع در تحرک و جنبش (که در انعطاف پذیری جسمانی و زیبایی بعضی از ورزشکاران مشاهده می گردد) استعداد موسیقی ، مهارتهای بین فردی و بلاخره ظرفیت در «درون روانی» که از یکطرف می توان آنرا در بصیرت درخشان فروید سراغ گرفت و به گونه ای کمرنگ تر و رضایت خاطر درونی که از خلوص پاکی فرد در زندگی بدست می آید.گاردنر این دو ویژگی آخر را جزئی از هوش هیجانی نامیده است.(امینی ،۱۳۹۱)
در تحقیق حاضر سعی بر این است که که تاثیر زبان بدن بر هوش هیجانی بررسی گردد و هم چنین میزان این دو مؤلفه سنجیده شود تا آنها مورد توجه قرار گیرند .
۱-۳-اهمیت وضرورت پژوهش:
ضرورت این تحقیق در زیر آمده است و به شما کمک می کند تادر دیگران اثر مثبت ایجاد کنید و در هنگام مصاحبه شغلی یا ترفیع درجه بتوانید با موفقیت ظاهر شوید و در موقعیتهای اجتماعی اعتماد به نفس خود را ارتقاء دهید و هر زمان که اراده می کنید آنچه می خواهید به دست آورید و دیگران را متقاعد کنید تا نقطه نظرهای شما را قبول کنند. هدف انجام این تحقیق این است که به شما کمک می کند تا دیگران را متقاعد کنید تا نقطه نظرهای شما را قبول کنند و نقطه نظرهای خود را به دیگران انتقال دهید و با دیگران رابطه قوی تری و گرمتری ایجاد کنید و در هنگام صحبت کردن با اطمینان و قدرت صحبت کنید و می توانید در مدت کمی وسایل آرامش دیگران را فراهم کنید و به ا فکار و اندیشه دیگران پی ببرید زیرا هوش هیجانی توانایی درک هیجانات و عواطف به منظور دستیابی به هیجاناتی است تاضمن کمک به تفکر بهتر بتواند به شناخت هیجانات وعواطف بپردازد و توانایی به کارگیری هیجانات به منظور کمک به مشکلات و داشتن زندگی اثر بخش است .
برای مشاهده فایل های مشابه پیشنهاد میکنیم تحقیق تعیین رابطه بین سبک های دلبستگی و هوش هیجانی در دانشجویان را لطفا ببینید.
نه تحصیلات،نه تجربه، و نه معلومات هیچ یک نمی توانند تعیین کنند که چرا یک نفر موفق و دیگری موفق نمی باشد.امروزه پاسخ به این سوال به مفهومی به نام هوش هیجانی برمی گردد.(اکبرزاده،۱۳۸۶)
ازاهمیت های دیگر این پژوهش،توجه به این مطلب است که هوش هیجانی قابل رشد و توسعه است و میزان سطح هوش هیجانی درهنگام تولدثابت نیست.پس هوش هیجانی مفهومی قابل یادگیری است.زیرا طبق گفته ی گلمن هوشبهر در بهترین حالت خود تنها عامل ۲۰% از موفقیت های زندگی است و ۸۰% درصد موفقیت ها به عامل دیگر وابسته است که می توان به هوش هیجانی اشاره کرد.(امینی ،۱۳۹۱)
باتوجه به اینکه تاثیر زبان بدن در هوش هیجانی فرد و همچنین در سازگاری بهتر او بامحیط پیرامون و دیگران قابل توجه است خود ازمسائل اصلی جامعه می باشد؛ می توان انتظار داشت که زبان بدن و هوش هیجانی چقدر می تواند در تاثیر گذاری فرد در سازگاری با این مهارت ها و هرچه بیشتر او با اجتماع خود نقش آفرین باشد و او را در جهت کمال و موفقیت روز افزون او یاری نماید.
۱-۴-هدف تحقیق :
تعیین میزان اثر بخشی به کار گیری زبان بدن بر هوش هیجانی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور خوراسگان
۱-۵-فرضیه ی تحقیق :
فرضیه : آموزش به کارگیری زبان بدن بر هوش هیجانی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور خوراسگان
تاثیر دارد .
۱-۶-متغیر های پژوهش:
متغیر مستقل:متغیر مستقل در این پژوهش زبان بدن می باشد .
متغیر وابسته : متغیر وابسته در این پژوهش هوش هیجانی می باشد.
۱-۷-تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها :
تعریف نظری واژه ها:
۱-۷-۱-هوش هیجانی :
هوش هیجان عبارت است از توانایی نظارت بر احساسات و هیجانات خود و دیگران، توانایی تفکیک احساسات خود و دیگران و استفاده از دانش هیجانی در جهت هدایت تفکر و ارتباطات خود و دیگران.(آقاجانی ،۱۳۹۰)
تعریف عملیاتی : هوش هیجانی در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی از پرسش نامه هوش هیجانی بار-آن
و هوش هیجانی زاکر من بدست می آورد .
۱-۷-۲-تعریف زبان بدن:
زبان غیر لفظی یا زبان بدن: به مهارتهای حرکتی و حالتهای رفتاری افراد زبان بدن یا زبان غیر لفظی گویند.
تنظیم کننده ها: به علائمی گفته می شود که برای نوبت گرفتن ازآن استفاده می شود و دست دادن یکی از همین عوامل است.
نشانه ها: حرکاتی می باشد که جایگزین کلمات می شوند .
شرح دهنده ها: حرکاتی می باشد که کلام را همراهی می کنند.
تعدیل کننده ها : حرکاتی که صحبت کردن و گفتاری به تاخیر می اندازد راندن کلی از این عوامل است.
حالت بدن: ژستهاو حرکتهای بدنی افراد را حالتهای بدنی گویند.
فیزیک بدنی: به اندازه و شکل بدن فیزیک بدنی می گویند.
زبان گفتاری :به زبانی گفته می شود که درآن از کلمات و حروف استفاده می شود که به آن زبان عامیانه نیز می گویند.(آلن و باربارا پیز،۱۳۸۴)
منابع فارسی
۱. آقاجانی،بهناز.(۱۳۹۰).زبان بدن در روانشناسی و رفتار خودآگاه.تهران :انتشارات فرهنگ.
۲. اکرامی ،سعید.(۱۳۸۰).آیا می دانید هوش هیجانی یا بهره هیجانی چیست ؟، تهران ،نشر موفقیت ،شماره ۳۸ ،ص ۲۹-۲۶
۳. آلن،پیز. (۱۳۸۴).زبان بدن ،مترجم سعید زنگنه ،تهران :انتشارات جانان .
۴. آلن،پیز .(۱۳۹۲).زبان بدن ،مترجم سید محمود هاشمی ،تهران :انتشارات سبز .
۵. آلن،پیز .(۱۳۹۱).زبان بدن راهنمای تعبیر حرکات بدن ،اکبر سلمانی ،تهران :انتشارات سبز .
۶. اکبرزاده ،نسرین. (۱۳۸۶) .هوش هیجانی با ابعاد شخصیت،تهران: انتشارات فارابی.
۷. امینی م،نریمانی م،برهمند ت وصبحی قراملکی ن.(۱۳۹۱). بررسی ارتباط مهارتهای ارتباطی غیر کلامی(زبان بدن) با هوش هیجانی و خودکارآمدی زنان شاغل دانش و پژوهش در روان شناسی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.ص ۱۲۳-۱۰۷.
۸. امیری نیا ،علی.(۱۳۹۳).زبان بدن ،تهران :انتشارات البرز
۹. حسین تبار،کاوش.(۱۳۹۲).زبان بدن و اموزش مهارتهای ارتباطی.تهران :نشر رسا
۱۰. حسینی سده، سید مجتبی و علی ، فتحی آشتیانی (۱۳۸۸). بررسی نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در رضایتمندی زناشویی، مقاله پژوهشی روان شناسی و دین سال دوم ، شماره ۲، ص ۲۵۶
۱۱. خداپناهی محمد کریم. (۱۳۸۹). انگیزش و هیجان ، چاپ ششم،تهران: نشر سمت
۱۲. نسرین پارسا .(۱۳۸۰) . هوش هیجانی توانایی محبت کردن و محبت دیدن ، تهران :انتشارات رشد.
۱۳. سی یرز، ویلیام ،سی یرز مارتا.(۱۹۹۴).هوش هیجانی برای همه ،ترجمه وزیری ،علی ،(۱۳۸۸)تهران :انتشارات ارسباران.
۱۴. شفیع آبادی ـ عبدالله ۱۳۸۵ انگیزش و هیجان ،تهران : انتشارات نور .
۱۵. کارتر،فیلیپ.(۱۹۹۸).هوش هیجانی خود را بسنجید،ترجمه محمود امیری نیا (۱۳۹۳)،تهران:نشر اراسته
۱۶. گلمن ،دانیل .(۱۹۹۵).هوش هیجانی ،ترجمه حمید رضا براهیمی ،(۱۳۸۲)تهران:نشر قومیس .
۱۷. عباس آبادی،رضا. (۱۳۸۹).هوش هیجانی،تهران :انتشارات مهراوه ،چاپ اول.
۱۸. مایروسالوی.(۱۹۹۷).هوش و سلامت ،ترجمه اکبری،علی ،(۱۳۸۷)،تهران :انتشارات فارابی.
۱۹. مک ،کاور.(۱۹۹۸).زبان بدن و راز موفقیت ،مترجم سعید زنگنه ،(۱۳۹۳).تهران: انشارات باران.
۲۰. هومن ، علیرضا .(۱۳۸۹ )هیجان و هیجان خواهی ،تهران : انتشارات رشد.
۲۱. ناصری ،علی.( ۱۳۸۷ )هیجان طلبی ،تهران : انتشارات بیان
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.