توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت‌ بدنی نیشابور بر اساس نظریه هرزبرگ


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت‌ بدنی نیشابور بر اساس نظریه هرزبرگ دارای ۷۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت‌ بدنی نیشابور بر اساس نظریه هرزبرگ  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه    2
بیان مساله    3
ضرورت و اهمیت تحقیق    5
اهداف تحقیق    6
فرضیه های تحقیق    7
پیش فرض های تحقیق    7
محدودیت های تحقیق    8
تعریف وازه ها    8
                                
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
ادبیات تحقیق    11
نگرشهای مدیریت به انگیزش    12
ـ رویکرد کلاسیک    12
ـ رویکرد نئوکلاسیک    13
ـ رویکرد اقتضایی    14
نگرشهای روانشناختی در زمینه انگیزش    15
ـ نظریه لذت طلبی    16
ـ نظریه غرایز    16
ـ نظریه تقویت    16
ـ نظریه شناخت    17
نظریه های انگیزشی    17
الف) نظریه‌های فعال‌سازی انگیزش    17
ـ نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو    18
ـ نظریه دو جنبه‌ای انگیزش    20
ـ نظریه دوعاملی انگیزش    21
ـ نظریه لذت‌گرایی مک‌ کللند    22
ـ نظریه‌ نیازهای زیستی، تعلق و رشد    23
ب) نظریه‌های فرایندی    24
ـ نظریه انتظار و احتمال    24
ـ نظریه برابری    25
ـ نظریه هدف‌گذاری    25
ـ نظریه تقویت و اصلاح رفتار    26
نظری تفصیلی بر تئوری هرزبرگ    27
پیشینه تحقیق    30
جمع بندی    36
                                
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
مقدمه    39
روش تحقیق    39
جامعه اماری    39
متغیرهای تحقیق    39
ابزار اندازه گیری    40
روایی و پایایی پرسشنامه    42
نحوه امتیاز گذاری پرسشنامه    42
روش جمع آوری اطلاعات    43
روشهای آماری    44

فصل چهارم :  تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه    46
توصیف اماری داده ها    46
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها    52

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق    57
بحث و نتیجه گیری    59
پیشنهادهای تحقیق
الف- پیشنهادات برخاسته از تحقیق    71
ب- پیشنهادات برای تحقیقات بعدی    73
منابع و مأخذ    75

فهرست جداول

جدول ۱- مفروضات نظریه x و y درباره انسان    21
جدول ۲- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس جنسیت    46
جدول ۳- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس نوع استخدام    47
جدول ۴- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس مدرک تحصیلی    47
جدول ۵- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس سن    48
جدول ۶- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس سوابق ورزشی    48
جدول ۷- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس سنوات خدمت    49
جدول ۸- میانگین و انحراف معیار هرکدام از انگیزنده‌ها    50
جدول ۹- میانگین و انحراف معیار هرکدام از عوامل بهداشتی    51
جدول ۱۰- نتایج آزمون تی مستقل مربوط به جنسیت در مورد عوامل انگیزش    52
جدول ۱۱- تجزیه و تحلیل داده ها در مورد عوامل انگیزنده معنا دار    53
جدول ۱۲- نتایج تحلیل واریانس مقایسه سطوح مختلف تحصیلی با عوامل ایجاد انگیزش    53
جدول ۱۳- نتایج تحلیل واریانس مقایسه سوابق مختلف خدمت با عوامل ایجاد انگیزش    54
جدول ۱۴- نتایج تحلیل واریانس مقایسه سطوح مختلف سنی با عوامل ایجاد انگیزش     55
فهرست اشکال

شکل ۱- تحولات تاریخی نگرش مدیریت و روانشناسی به انگیزش    17
شکل ۲- طبقه بندی سلسله مراتب نیازهای مازلو    19
شکل ۳- فرایند انگیزش از طریق ارضای نیازها    20
شکل ۴- الگوی ساده انتظار    25
شغلی
نظریه
هرزبرگ
بدنی
تربیت
ـ
معلمان
ـ
چکیده
هدف از این پژوهش،توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ بود.جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۰۰ نفر از معلمان تربیت بدنی زن و مرد در مقاطع مختلف تحصیلی نیشابور در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳بودند که همگی در تحقیق شرکت کردند. این پژوهش از نوع  توصیفی  است  که به شکل میدانی انجام گرفته است.ابزار اندازه گیری یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه هرزبرگ بودکه به تمامی ۱۰۰ نفر برای تکمیل ارایه شد. که ۹۱ نفر از آزمودنیها به پرسشنامه ارسالی پاسخ دادند. از آمارهای توصیفی و استنباطی برای توصیف و تحلیل داده ها استفاده گردید.نتایج نشان داد که در بین عوامل انگیزشی رشد فکری وارتقاء، قدردانی، پیشرفت، ماهیت مسوولیت ، ماهیت کار و موفقیت به ترتیب بیشترین اهمیت را در انگیزش شغلی معلمان دارند.در بین عوامل بهداشتی روابط ،حقوق و دستمزد،امنیت شغلی،شرایط کار،قوانین و مقررات و سرپرستی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت هستند.اولویت بندی عوامل انگیزشی در معلمان زن و مرد به طورجداگانه نشان داد که در بین معلمان زن قدردانی،رشد فکری و ارتقاء،پیشرفت،ماهیت کار،ماهیت مسوولیت وموفقیت و درمعلمان مرد رشد فکری و ارتقاء،قدردانی،پیشرفت،ماهیت مسوولیت،موفقیت و ماهیت کار به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.همچنین اولویت بندی عوامل بهداشتی در معلمان تربیت بدنی زن و مرد نشان داد که در معلمان زن روابط انسانی و اجتماعی ،شرایط کار،حقوق ودستمزد،امنیت شغلی،قوانین ومقررات و سرپرستی به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین عوامل دارند.در حالی که در معلمان مرد حقوق ،امنیت شغلی،شرایط کار،روابط ،قوانین و مقررات وسرپرستی به ترتیب اولویت قرار دارند.مقایسه برخی عوامل جمعیت شناختی با عوامل انگیزشی نشان داد که فقط در مورد جنسیت با عوامل انگیزشی تفاوت معنی دار است. مقایسه سایر عوامل جمعیت شناختی مانند سطوح مختلف سنی ، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت با عوامل انگیزشی تفاوت معناداری را نشان نداد.
کلید واژه ها:
انگیزش
منابع فارسی

۱-    اصلانخانی ، محمد علی « نشریه ماهانه دفتر تربیت بدنی دختران » ، سال چهارم ، شماره بیستم ، مهرماه ۸۲.
۲-    الوانی ، سید مهدی ، «مدیریت عمومی» ، انتشارات نشر نی ، ۱۳۷۳.
۳-    ابدار اصفهانی،ز،«بررسی نظرات دبیران دبیرستانهای شهر اصفهان در ارتباط با عوامل مؤثر در افزایش انگیزش شغلی آنها»،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه ازاداسلامی،واحد خوراسگان.
۴-    جهانیان ، رمضان ، «بررسی رضایت شغلی معلمان بر اساس نظریه هرزبرگ » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران، ۱۳۷۴
۵-    پاشا شریفی ، حسن و شریفی نسترن ، «روش های تحقیق در علوم رفتاری» ، چاپ دوم ، انتشارات نسترن ۱۳۸۰
۶-    پرهیزگار ، کمال ، «مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی» ، چاپ نیل ، ۱۳۷۷ ،
۷-    جمعی از اساتید مدیریت ، «روانشناسی سازمانی و انگیزش» ، مجموعه دوازدهم ، مدیریت دولتی تهران
۸-    جباری ،فرحناز ،  «بررسی مقایسه ای میزان انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی بر اساس مدل هرزبرگ »، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مرکز مدیریت دولتی اصفهان ،۱۳۸۱
۹-    جی.مورهد ، آر.گریفین ، «رفتار سازمانی» ، ترجمه الوانی و معمار زاده ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات مروارید ، ۱۳۷۵
۱۰-    دیویس ، لیث ، ترجمه نادر رحیمی و محمود توتونچیان ، «مقدمه ای بر روابط انسانی » ، ۱۳۵۲
۱۱-    دبورا ،وست،چارلز آ.بوچر ، «مبانی تربیت بدنی و ورزش» ، ترجمه احمد آزاد ، انتشارات آموزش و پرورش.
۱۲-    رضایی ، مهدی ، «عوامل مؤثر در افزایش کارآیی معلمین تربیت بدنی اصفهان» دانشگاه تربیت معلم ، ۱۳۷۴
۱۳-    ریچاردام ، ستیرز ولیمان دبلیو ، پورتر ، «انگیزش و رفتار در کار» ، ترجمه سید امین الله علوی ، مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران ، ۱۳۷۲
۱۴-    رضائیان ، علی ، «مبانی سازمان و مدیریت» ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات           سمت ، ۱۳۷۹
۱۵-    رشیدی،اصغر،«بررسی عوامل ایجاد انگیزش شغلی معلمان راهنمایی تبریز»،پایان نامه کارشناسی ارشد،مرکز مدیریت دولتی تهران،۱۳۸۲.
۱۶-    رابینز ، استیفن ، «مدیریت رفتار سازمانی» ، جلد ۱ ، مترجمین : علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ، تهران ، مؤسسه مطالعات و پژوهش های یازرگانی ، ۱۳۷۴
۱۷-    رابینز ، استیفن « مبانی رفتار سازمانی » ، ترجمه قاسم کبیری ، چاپ سوم ، تهران ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ، ۱۳۷۸ ص ۶۸
۱۸-    ساعتچی،محمود،«روانشناسی کاربردی برای مدیران»،چاپ نشر ویرایش،۱۳۷۴،ص ۵۱.
۱۹-    ساعتچی ، محمود « کاربرد انگیزش در مدیریت » ، اندیشه معلم ، شماره اول ، دوره سوم ، ۱۳۷۲
۲۰-    شکرزاده ، صادق ، «بررسی نظریه انگیزشی هرزبرگ و رابطه آن با تعهد سازمانی مدیران آموزشی ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی ، ۱۳۸۰
۲۱-    علاقه بند ، علی ، «مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی» ، انتشارات بعثت ،          چاپ اول ، ۱۳۷۱
۲۲-    عباس زادگان ، سید محمد ، «مدیریت در سازمانهای ناآرام» ، ۱۳۷۱ ، ص ۱۲۲
۲۳-    عبدالکریمی،مریم،«بررسی رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی تهران بر مبنای نظریه هرزبرگ»،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده علوم تربیتی،۱۳۷۷.
۲۴-    عمادزاده ، مصطفی ، «مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش» ، اصفهان ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، ۱۳۶۹
۲۵-    عسگریان ، مصطفی ، «مدیریت نیروی انسانی» ، جهاد دانشگاهی تربیت معلم ، ۱۳۷۰ ص ۱۲۵
۲۶-    فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش – دوره پنجم – بهار ۷۷ – ص ۳۸
۲۷-    کرمی ، مهدی ، «بررسی عوامل انگیزش کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه هرزبرگ» ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت دولتی تهران ، ۱۳۷۸
۲۸-    کازمایر ، لئونارد ، «اصول مدیریت»، ترجمه اصغر زمردیان و آرمن               مهرورزان ، ۱۳۵۲
۲۹-    کوکلان،هوشنگ، « مبانی رفتار سازمانی » ، تهران،مرکز آموزش مدیریت                  دولتی ، ۱۳۷۰ .
۳۰-    گروهی از اساتید و نویسندگان مدیریت « مقاله هایی در باره مبانی رفتار سازمانی و انگیزش »، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، ۱۳۷۰
۳۱-    لوتانز ، فرد ، « رفتار سازمانی » ، ترجمه غلامعلی سرمد ، چاپ اول ، تهران ، موسسه بانکداری اسلامی ، ۱۳۷۴.
۳۲-    مقیمی ، سید محمد ، «سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی» ، چاپ اول ،             1377 ، ص۳۶۴
۳۳-    مجدزاده،منور،«بررسی سطوح مختلف نیازها در دبیران دبیرستانهای شهر کرد»،پایان نامه کارشناسی ارشد،طباطبایی،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه              علامه ،۱۳۷۳.
۳۴-    میر سپاسی،ناصر،«مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط در کار»،چاپ هیجدهم،تهران،انتشارات امیر کبیر،۱۳۷۹.
۳۵-    محب زادگان،یوسف،رابطه بین سلسله مراتب نیازهای مازلو و رضایت شغلی کارکنان وزارت علوم و فتاوری»،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده علوم تربیتی،۱۳۸۱.
۳۶-    میرچی،محمد،«بررسی رضایت شغلی مربیان امور تربیتی شهر تهران»،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،۱۳۷۳.
۳۷-    محمدزاده، عباس، مهرورژان، آرمن، «رفتار سازمانی ـ نگرش اقتضایی»، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، ۱۳۷۵، ص۱۲۷
۳۸-    مهرابی ، امیر حمزه ، در بررسی عوامل ایجاد انگیزش شغلی از دیدگاه معلمان قم مقطع راهنمایی ، پایان نامه کارشناسی ارشد،۱۳۸۰.
۳۹-    نور بخش ، مهوش ، «بررسی انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی کشور بر اساس نظریه هرزبرگ » ، رساله دکتری ، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران ، ۱۳۷۶
۴۰-    نائلی ، محمد علی ، «انگیزش در سازمان» ، انتشارات دانشگاه شهید چمران             اهواز ، ۱۳۷۳
۴۱-    نیکخو امیری،عباس،«رضایت شغلی در شرکت اب وفاضلاب استان مازندران»،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی،۱۳۷۲.
۴۲-    ویلیام جی.وین سنت ، «آمار در تربیت بدنی» و علوم ورزشی ، مترجم میناسیان ، چاپ اول ، ۱۳۷۸
۴۳-    هاگمن ، گیزلا، « انگیزش و مدیریت تحول » ، ترجمه علی محمد گودرزی،موسسه انتشارات رسا،۱۳۸۰
۴۴-    هربرت،جی.میکس سی،ری گولت،«تتوریهای سازمان و مدیریت»،جلد۱،ترجمه گوئل کهن،۱۳۷۰.
۴۵-    هرسی ، پال ، بلانچارد ، کنت ، «مدیریت رفتار سازمانی» ، ترجمه                     علی علاقه بند ، ۱۳۷۰
۴۶-    هوی و میسکل ، «تئوری تحقیق و عمل در مدیریت آموزش» ، ترجمه سید محمد عباس زاده ، انتشارات دانشگاه ارومیه ، جلد ۱ ، ۱۳۷۶
۴۷-    یگانه، فریدون،«بررسی انگیزش شغلی در وزارت اموزش و پرورش»،پایان نامه کارشناسی ارشد،مرکز مدیریت دولتی تهران،۱۳۵۸.

منابع لاتین

۴۸-Vroom , Victor ,”Work and Motivation” NEWYORK ; wiley , 1964

۴۹- Mc Clelland , Davide , “Business Drive and National Aclivement “ Harvard                          
      Business Review .Vol.8.1992

۵۰-wickstorm , An investigation into job satisfaction among teachers ,doctoral 
      dissertation ,university of oregon., (1971).

۵۱- Frederick J Leach,  Jerry D Westbrook , ” Motivation and job satisfaction in one  
      government research and development environment ” , Engineering  Management                   
      Journal. Rolla: Dec 2000.Vol.12, Iss. 4;  pg. 3, 6 pgs

۵۲- McLean, Ephraim R,  Smits, Stanley J,  Tanner, John R ” , The importance of 
     salary on job and career attitudes of information systems professionals ” , 
     Information & Management , Amsterdam: Sep 1996.Vol.30, Iss. 6;  pg. 291, 9 pgs

۵۳- Godwin, Elena Sue, Ed.D. ” Motivator and hygiene factors in the holding power
      of the teaching profession in North Carolina ” , South Carolina State University,
      2001, 114 pages; AAT 3043669

۵۴- Egan, Sean Dennis, Ed.D , ” Motivation and satisfaction of Chicago public school
      teachers: An analysis based on the Herzberg Motivation Theory ” , Northern
      Illinois University, 2001, 241 pages; AAT 3023683

۵۵- Stthiphand, Chirarak, Educat.D , ” Testing employee motivation based on
      herzberg”s motivation-hyginene theory in selected thai commercial banks ” ,
      Oklahoma State University, 1983, 143 pages; AAT 8402654.

۵۶- Jennifer A . Lindholm. “Secondary school physical education teacher motivation
      and applilation of personal investment theory”.Journal of teaching in physical
      education (1997).

۵۷- sircrs & porter. Motivation and work Bechaviour , singapor, Mc Graw – Hill ,
      (1991).  5 th  Education.

۵۸- Silver,p.Educatiaal Adminstration, theoretical perspertives on practice and
      Research , Newrork Harper & Row , (1983).

۵۹- Sergiovanni , T.and carver,f. the New school Executive , newrork, Hrper &
      Row(1980).

۶۰- Akinson . Jhonw, Personality,  motivation and Action . Westport, Connecticut ,
      Praecyer Publishers , (1983 ).

۶۱- Hersy , Paul and Kenneth Blanchard, Management of organization at Behaviour 4
      th.ed.New Delhi , ( 1983).

۶۲- Moorhead , Gregoru and Ricky w, Griffin.organizationl behaviour. Boston:
      houghton Mifflin ,(1989).

۶۳- Klein ,K.J.Employee stock ownership and Employee Attitudes:Atest of three
      Models , jurnal of Applied psychology , (1997) , 12,319-332

۶۴-Herzberg , work and nature of man , copyright , (1966).

۶۵- Dieleman et al; licensee BioMed Central Ltd.  Identifying factors for job 
       motivation of rural health workers in North Viet Nam.
       Human Resources for Health 2003 .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.