بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان دارای ۱۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
۱-۱مقدمه 1
۲ -۱- بیان مسئله 3
۳-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق 7
۴-۱- اهداف تحقیق 9
۵-۱- فرضیه های تحقیق 10
۶-۱- تعریف عملیاتی 10
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق
۱-۲- مقدمه 13
2-2- معنی و مفهوم پرخاشگری 14
3-2- تعریف پرخاشگری 16
4-2- مفهوم پرخاشگری در فرهنگ های مختلف 17
5-2- پرخاشگری و رفتار توام با جرات 19
6-2- پرخاشگری و تفاوت های جنسیتی 19
1-6-2- چه چیزی تفاوت های جنسیتی در پرخاشگری را توجیه می کند ؟ 20
۷-۲- ثبات پرخاشگری 20
۸-۲- خسارات پرخاشگری 23
1-8-2- آیا پرخاشگری همیشه مضر است ؟ 28
۹-۲- نقش ادراک مقاصد دیگران در نحوه پرخاشگری 29
۱۰-۲- انواع پرخاشگری 30
الف- پرخاشگری کلامی 32
ب- پرخاشگری فیزیکی 43
ج- خشم 43
د خصومت 64
۱۱-۲-رویکردهای نظری پرخاشگری 65
1-11-2- دیدگاه ذاتی بودن پرخاشگری 65
2-11-2- دیدگاه ناکامی- پرخاشگری 65
3-11-2- دیدگاه منشا اجتماعی پرخاشگری 66
4-11-2 – دیدگاه زیستی 66
۱۲-۲- علل و عوامل پرخاشگری دانش آموزان 67
1 -12-2- عوامل خانوادگی 68
2-12-2-عوامل محیطی 70
3-12-2- عوامل اجتماعی 73
4-12-2- علل آموزشگاهی 74
5-12-2-عوامل فیزیولوژیک 75
6-12-2-علل شخصیتی 77
۱۳-۲- راههای کنترل و پیشگیری از پرخاشگری 78
1-13-2- تنبیه به عنوان عامل بازدارنده 78
2-13-2- تخلیه هیجانی 79
3-13-2- آموزش مهارت های اجتماعی 79
4-13-2- ایجاد واکنش های نا متجانس 80
5-13-2- درمان دارویی 81
۱۴-۲- رابطه پرخاشگری و اختلالات روانپزشکی 82
۱۵-۲- تکنیک های لازم برای کنترل پرخاشگری در محیط خانواده 83
۱۶-۲- راههای اصلاحی برای از بین بردن حالت پرخاشگری در دانش آموزان 84
فصل سوم (روش پژوهش)
مقدمه 87
بررسی پژوهش 87
جامعه و نمونه آماری پژوهش 87
روش جمع آوری اطلاعات 88
ابزار گرد آوری اطلاعات 88
روایی و اعتبار پرسشنامه 88
روش های آماری تحلیل داده ها 90
فصل چهارم: (تجزیه وتحلیل)
مقدمه : 92
آمار توصیفی : 92
فرضیه اول : 94
فرضیه دوم : 95
فرضیه سوم : 96
فزضیه چهارم : 96
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه 101
۵ـ۲ـ تبیین فرضیه ها 101
۵ـ۳ـ محدودیت های پژوهش 102
۵ـ۴ـ پیشنهادات 102
منابع و مأخذ: 103
پیوست ها 105
فهرست جداول
جدول ۱-۴- جدول فراوانی و میانیگن و ماینه و مد 92
جدول ۲-۴- میزان فراوانی درصدی دانش آموزان دختر و پسر 93
جدول ۳-۴- جدول کلی میزان پرخاشگری در دانش آ موزان دختر و پسر 94
جدول ۴-۴ – میزان پرخاشگری فیزیکی در دانش آموزان دختر و پسر 94
جدول ۵-۴- آزمون tپرخاشگری فیزیکی در دانش آموزان دختر و پسر 95
جدول ۶-۴- میزان پرخاشگری کلامی در دانش آموزان دختر و پسر 95
جدول۷-۴:آزمون t برای پرخاشگری کلامی در دانش آموزان دختر و پسر 96
جدول ۸-۴: میزان خشم دانش آموزان دختر وپسر 97
جدول ۹-۴: آزمون t خشم برای دانش آموزان دختر و پسر 97
جدول ۱۰-۴: میزان خصومت دردانش آموزان دختر و پسر 97
جدول ۱۱-۴: t خصومت برای دانش آموزان دختر و پسر 98
فهرست نمودار
۱-۴- نمودار فراوانی دانش آموزان دختر و پسر 93
چکیده:
این پژوهش بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطه مدارس شهرستان مرند را نشان میدهد .در پژوهش حاضر، جامعه آماری عبارت از کلیه دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهرستان مرند بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو آموزشگاه دخترانه هاجر و پسرانه بهمن شاملو به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند.
در جامعه آماری تعداد دانش آموزان پسر اول متوسطه ۴۲۱۶ نفر و تعداد دانش آموزان دختر اول متوسطه 3870 نفر می باشند که از این تعداد با توجه به جدول مورگان تعداد ۵۶ نفر پسر و تعداد ۵۱ دختر به عنوان نمونه آماری از دو مدرسه یاد شده انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری آرلند اچ باس و مارک پری به منظور گرد آوری اطلاعات در بین دانش آموزان توزیع شد.پرسشنامه ارائه شده شامل ۲۹ سوال بوده که بعداز تکمیل، جمع آوری و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت ابتدا میانگین نمرات استاندارد شده آزمودنیها مورد مقایسه قرار گرفت و مقدار آن برای هر یک از جنبه های پرخاشگری مشخص گردید سپس با استفاده از t گروه های مستقل نتایج مورد بررسی قرار گرفت که در فرضیه اول ۹۰/۳=t و میانگین ۷۱/۳۲ برای پسران و ۴۹/۲۹ برای دختران ، که در نتیجه میزان پرخاشگری فیزیکی برای پسران بیشتر است و در فرضیه دوم ؛ ۴۵/۳=t و میانیگن ۷۸/۲۰ برای پسران و ۸۴/۱۷ برای دختران که در نتیجه پرخاشگری کلامی برای پسران بیشتر است. در فرضیه سوم: ۵۲/۰- =t و میانگین خشم در دختران و پسران تفاوت چندانی با هم نداشته است. در فرضیه چهارم ؛ 40/0 – =t و میانگین خصومت در دختران و پسران تفاوت چندانی باهم نداشته است. لذا مشاهده می شود که در دو فرض اول یعنی پرخاشگری فیزیکی و کلامی 0H رد و ۱H تایید می شود که نشانگر تفاوت معنی دار می باشد ولی در فرضیه سوم و چهارم تفاوت معنی داری در میانگین دانش آموزان مشاهده نمی شود بنابراین 0H تایید و 1H رد می شود.
فصل اول
کلیات پژوهش
۱ـ۱ـ مقدمه :
جهان در طول دهه گذشته، شاهد افزایش روز افزون رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز نوجوانان و جوانان بوده است، که این رفتارها بصورت آزار و اذیت دیگران و پرخاشگری فیزیکی و کلامی در موقعیت های اجتماعی، مدرسه و خانواده خود را نشان می دهند. وقایعی از این قبیل این اعتقاد را که دانش آموزان در مدارس از امنیت بروردارند مورد چالش قرار داده است. این رفتارها در مدراس به شکل شایع و پردردسری برای والدین و معلمان تبدیل شده است. تهدید و آزاد فیزیکی، فیزیکی ، قهر کردن ، شایعه پراکنی، فحاشی و حمل اسلحه از انواع پرخاشگری های جزئی و کلی است که در نوجوانی و جوانی به حداکثر خود می رسد و با افزایش سن کاهش پیدا می کند.
برای مشاهده فایل های مشابه پیشنهاد میکنیم بررسی و مقایسه نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را لطفا ببینید.
(سیمون مورتون و همکاران،۲۰۰۴، به نقل از کریمی ، ۱۳۸۴) نگاهی کوتاه به جهان اطراف، گفته الیوت ارنسون (به نقل از کریمی،۱۳۸۴) که «عصر ما عصر پرخاشگری است» را هر چه بیشتر برای ما روشن می کند. بخش عمده اخبار رادیو و تلویزیون شرح و نمایش خشونت هایی است که در نقاط مختلف جهان از سوی انسانهایی نسبت به انسانهای دیگر اعمال می شود. کشتارهای جمعی، قتل های انفرادی، تجاوز، تبعیض و محروم کردن از حقوق اولیه، همه و همه گویای چهره ی خشن و زشت انسان نسبت به همنوعان خود است و جای تعجب نیست که آنتونی استر گفته است: «ما رفتارهای، خشن انسان ها را به یکدیگر حیوانی می خوانیم ولی بررسی خشونت های انسان نسبت به انسان نشان می دهد که به کار بردن صفت حیوانی در مورد این گونه رفتارها درواقع توهین به حیوانات است»، در حقیقت هم هیچ حیوانی نسبت به هم نوع خود تا این اندازه بی رحم و تا این اندازه خشن و ظالم نیست.ارائه تعریفی صریح و دقیق از پرخاشگری کار دشواری است چرا که هر یک از صاحب نظران برحسب پایگاه اعتقادی خود تعاریف متفاوتی را ارائه داده اند. بنا به تعریف گویرین و هسی (1384، به نقل از صادقی و همکاران) پرخاشگری رفتر منحصر به فردی نیست، در عوض این کلمه به رفتارهائی که افراد انجام می دهند وباعث آسیب های عاطفی – روان شناختی ویا جسمانی به دیگران می شود اشاره دارد. ضربه زدن – لگد زدن یا مشت زدن یک کودک به کودکان دیگر به تصور قالبی اکثر افراد احتمالاً از پرخاشگری های دوران کودکی نشات می گیرد. اما انواع رفتارهای دیگر را نیز می توان به عنوان رفتار پرخاشگرانه طبقه بندی کرد، مثلاً رفتارهائی مانند طرد و انزوای یک فرد از گروه، مسخره کردن یگران و پخش شایعات زشت در مورد یک فرد نیز مشمول رفتارهای پرخاشگرانه است. (گرین ،۲۰۰۵، به نقل از کریمی ۱۳۸۴)
با گذشت زمان حوزه و قلمرو علم روانشاسی در ارتباط با رفتارهای پرخاشگرانه وسعت و عمق بیشتری یافته است. به کارگیری روش های جدید، شناخت ابعاد مختلف این رفتار آدمی و واکنش های پیچیده انسان های امروزی با رویدادهای پیرامون خود باعث شده تا متخصصان برای مواجهه با مقتضیات و تخصصی نمودن حیطه های خود بر عمق و غنای این شاخه، بیشتر از پیش بیفزایند، بنابرین شناخت پرخاشگری در دوره نوجوانی و جوانی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است. طبق مطالعات انجام شده، بیشترین بروز وظهور پرخاشگری در سنین نوجوانی است. در یک زمینه یابی از دانش آموزان دبیرستانی آمریکا معلوم شد که ۲۸ درصد پسرها و ۷ درصد دخترها در طول یک ماه قبل از مطالعه، در نزاع فیزیکی دیگر بوده اند. تقریباً ۳۵ درصد افراد مورد تحقیق گزارش داده اند که حداقل در یک مورد، نزاع فیزیکی به جراحات نیازمند توجه پزشکی منجر شده است (کاپلان ، ۱۳۸۱) .مسائلی از قبیل رفتارهای مقابله ای، خصومت و پرخاشگری از علل اصلی مراجعه نوجوانان برای مشاوره و رواندرمانگری است.مسائل مرتبط با خشم و پرخاشگری اساس تشخیص اختلالات رفتاری مخرب است و غالباً توأم با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و دیگر اختلالات دیده می شود.
این مشکل رایج در مدارس یعنی رفتار پرخاشگرانه نوجوانان، می تواند به فضای مدرسه آسیب برساند و به صورت نگران کننده ای یادگیری تحصیلی و رشد هیجانی دانش آموزان را تحت تاثیر منفی قرار دهد و وقوع رفتارهای خشونت آمیز مانند خودکشی و آدمکشی را درجامعه افزایش دهد. طبق پژوهش های انجام شده ، مشخص شده است که عوامل جسمانی و روانی متعددی به پدید آئی رفتارهای پرخاشگرانه دامن می زنند، شاید بتوان ویژگی ها وعوامل شخصیتی را می توان یکی ازعوامل مهم در بروز و شیوع این رفتارها در نظر گرفت .افزودن بر آن به نظر می رسد شیوه و سبک های فرزند پروری والدین نیز در بوجود آوردن رفتارهای پرخاشگرانه نقشی کلیدی را بازی می کنند.( هیبتی ، ۱۳۸۱)
منابع و مأخذ:
ـ قرآن کریم
– اتکینسون، ریتاال و همکاران ، (۱۳۸۳). زمینه ی روان شناسی هیلگارد (ترجمه ی براهنی، محمد نقی و همکاران) .تهران : رشد
– اسکینر لاربین ( ۱۳۷۸). خانواده و راه نجات آن (ترجمه زهرا ادهمی). تهران: انتشارات روشنفکران و مطالعات زنان
– احمدوند، محمد علی (۱۳۸۶). روان شناسی کودکان استثنایی .تهران: انتشارات دانشگاه .پیام نور.
– برونر، فرانک، (۱۳۷۸). فرهنگ توصیفی روان شناسی( ترجمه فرزانه طاهری و مهشید پاشایی). تهران: نشر فردوسی.
– بنیامین، دانیال، (۱۳۴۹). آشفتگی روانی ( ترجمه علی سعیدی). تهران: نشر نوبل.
– تاوریس، کارل، (۱۳۷۰). روان شناسی خشم( ترجمه احمد تقی پور و سعید درودی). قم: نشر حریر.
– جمعی از نویسندگان (۱۳۷۵). روان شناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی ، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
– شریفی، حسن پاشا و شریفی،نسترن،(۱۳۸۰ ).روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر سخن.
– شرودر، کارولین،(۱۳۸۴). سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی، راهنمای روان شناسان بالینی و روانپزشکان (ترجمه مهرداد فیروزبخت) . تهران: نشر دانش.
– دادستان، پریرخ، (۱۳۸۷). روان شناسی جنایی، تهران: نشر سمت.
– دهخدا ، علی اکبر.(۱۳۷۳). فرهنگ دهخدا ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
– ری شهری، محمد،( ۱۳۶۵ ). میزان الحکم، قم: انتشارات دارالعلم.
– صادقی، عباسی و مشکبید حقیقی، محسن (۱۳۸۵). مدیریت پرخاشگری،رشت : انتشارات حق شناس.
– فتحی،توحید (۱۳۸۶). بررسی عوامل موثر بر پرخاشگری در دانش آموزان پسر دوره راهنمایی صوفیان، پایان نامه کارشناسی ، مرکز تربیت معلم علامه طباطبائی، ارومیه.
– فیض کاشانی، ملامحسن (۱۳۵۹). المحجه البیضاء، ج ۵، مکتبه الصدوق، تهران.
– قائمی، علی،(۱۳۶۹). کودک و خانواده نابسامان، تهران:انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
– قائمی، علی،( ۱۳۶۸). خانواده و مسائل جوانان و نوجوانان ، قم: انتشارات شفق.چ
– کاپلان، پاول اس (۱۳۸۱).روان شناسی رشد سفر پر ماجرای کودک( ترجمه مهرداد فیروزبخت). چاپ اول تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
– کریمی، یوسف،( ۱۳۷۵). روان شناسی اجتماعی، تهران: نشر سمت.
– کریمی ، یوسف ،(۱۳۸۴). روان شناسی شخصیت، چاپ پانزدهم، دانشگاه پیام نور.
– کلمن، دانیل (۱۳۸۰). هوش هیچانی (ترجمه نسرین پارسا) ، تهران : انتشارت رشد.
– گرامی، محمد علی، (۱۳۶۴). بررسی ملاک های روانی در اسلام، قم: نشر حجت.
– ماسن ، پی، کیگان ، ج.هوستون، آ. وکانجر ، ح (۱۳۷۷). رشد وشخصیت کودک( ترجمه مهشید یاسایی). تهران: انتشارت کتاب ماد.
– ماسن ، پاول و همکاران، رشد (۱۳۷۷). شخصیت کودک، (ترجمه مهشید یاسایی). تهران: مرکز نشر.
– مجلسی، محمد باقر (۱۳۶۷). بحارالانوار، قم: انتشارات دارالعلم.
– محی الدین بناب، مهدی (۱۳۷۴). روان شناسی انگیزش و هیجان، تهران، نشر دانا.
– محمدکریم خداپناهی (۱۳۷۷). جزوه روان شناسی فیزیولوژیک، ارائه شده در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم.
– مرتن، رابرت کی (۱۳۷۶). مشکلا ت اجتماعی و نظریه جامعه شناسی (ترجمه نوین تولایی). تهران: موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ اول.
– مطهری ، مرتضی،(۱۳۷۰). مجموعه آثار (۱) .تهران :دوم ، انتشارات صدرا
– هدایت نیا، فرج الله (۱۳۸۲). خشونت در خانواده، تهران: نشر وثوق.
– هیبتی ، خلیل ،(۱۳۸۱). بررسی شیوه های فرزند پروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان های شهر ورزقان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
– www.tebyan.net.
– www. Howzah. net .
– www.roshdno.persian blog.ir
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.