بررسی روابط اجتماعی در ایران


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی روابط اجتماعی در ایران دارای ۶۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی روابط اجتماعی در ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

بررسی روابط اجتماعی در ایران
اکثر محصولات صنعتی تولید شده یا در حال تولید و یا در دست بررسی و طراحی، بخاطر و برای انسان و در رابطه تنگاتنگ با انسان عصر حاضر و آینده است. بررسی روابط اجتماعی انسان در رابطه با آن تولید و یا طرح از مراحل مهم تحقیقات در یک پروژه است.
آگاهی کافی در این مرحله به طراح کمک می‌کند تا به اطلاعات مناسب و با شناخت و بینش دست به طراحی آن محصول بزند. یک طراح صنعتی پیش از هر گونه فعالیت طراحی ابتدا باید انسان و روابط انسانی که در رابطه با آن طرح می‌باشد را شناسایی کند.
این رابطه ثابت کرده که طرح‌ها و محصولاتی که بدون توجه به تحقیقات اجتماعی تولید شده‌اند عموماً شکست خورده و آن طرح با ناکامی مواجه گردیده است و با نشناختن استفاده‌گر، او را دچار آزردگی روانی و جسمی نموده است. از آنجائیکه از اهداف طراحان صنعتی در نظرگیری خواستها، آمال و آرزوهای استفاده‌گر و همچنین صاحبان و سرمایه‌گذاران صنعت می‌باشد، این عدم شناخت باعث بروز شکست در تولید و استفاده محصولات می‌گردد.

تاریخ میز در ایران
در کشور ما صنعت مبلمان از دیرباز با میزهای کوتاه تحریر بسیار نفیس متداول و مرسوم بوده است و در دوره صفویه بخصوص مبلمان خاتم‌کاری و منبت‌کاری شده به حد اعلای ترقی خود می‌رسد و این صنعت تاکنون در بعضی از مبلمانهای گران‌قیمت به کار می‌رود و شاه‌کارهایی را به‌وجود می‌آورد. نمونه آن میز منبت و خاتم‌کاری نفیس استاد کریمی است که در نمایشگاه بین‌المللی بروکسل به معرض نمایش گذاشته شد. ولی باید در نظر داشت که در کشور ما تا چندی پیش صنایع مبلمان مخصوص اماکن مقدسه (میز و جاکتابی و منبر) و قصرهای سلاطین (تخت سلطنت و مبلمان داخلی قصرها) بود. اگر بخواهیم توسعه تاریخی میز را مورد بررسی قرار دهیم باید صنایع مبلمان‌سازی را بررسی کنیم و سپس به خود میز پرداخته شود.
قبل از ظهور فرهنگ غربی در اقصی‌نقاط ایران نشستن روی قالیهای زیبا و نفیس مرسوم بوده است و مبل‌سازی چندان رونق نداشت. حتی تا اواخر دوره قاجار فقط در منازل معدودی از افراد سرشناس مبلمان مخصوص پارچه‌های منگوله‌دار به سبک دربار فرانسه وجود داشت که اغلب از خارج وارد می‌شد ولی پس از این دوره و با ساختن خانه‌های جدید و نفوذ این فرهنگ صنعت مبل‌سازی روبه ترقی نهاد.
در اینجا بود که استاد کارهای ایرانی با تلفیق روشهای ایرانی و اروپایی مبلهای گران‌قیمتی ساختند. این مبلها در ابتدا از چوب گردو بود و بعدها از چوبهای دیگر مانند نارون و چوبهای روشن مثل افرا، راش، ملج هم مورد استفاده قرار گرفت.
زمانی مبل‌سازی در کارگاههای کوچک انجام می‌شد ولی پس از مدتی با عرضه تخته فیبر در اغلب موارد و به خصوص در ساختن قفسه لباس و میز این فراورده جدید جایگزین تخته‌های چوب شده، درها و نمای اینگونه محصولات از فیبر ساخته، کارخانه‌های بزرگتری ایجاد شد.
مبلسازان با استعمال ورنی مخصوص که به آن «شاندالوس» می‌گویند مبلهای روشن و درخشانی ساختند که مورد پسند بازار قرار گرفت و به خصوص میز تحریر و میزهای نهارخوری و قفسه لباس توسط افراهای بانقوش پرمگس بسیار مورد توجه واقع شد. بعداً «فورمیکا» وارد بازار ایران شد. که نقوش آن گاهی تقلیدی از چوبهای مخصوص مبل مانند گردو و افرای ماهاگونی و گاهی دارای نقوش مرمری بوده و این ماده برای روکش کاری اغلب صنایع مبلمان مورد استفاده قرار می‌گرفت.
نتیجه گیری
در سالهای اخیر با عرضه تخته‌های فشرده نئوپان و مزایای فراوانی که این فراورده‌ نو دارد در اغلب توکاریهای مصنوعی چوب و به خصوص صفحه میزهای تحریر و نهارخوری و بدنه قفسه‌ها و غیره از این ماده استفاده می‌کنند. با بررسی تاریخچه میزها به این نتیجه می‌رسیم که مهمترین و اساسی‌ترین جنبه‌هایی که جلب‌نظر می‌کند جنبه‌های تزئینی و کنده‌کاری‌هایی است که روی میز انجام می‌گرفته است. با گذشت زمان هرچه به طرف تفکر صنعتی پیش می‌رویم از کنده‌کاری‌های سنتی کاسته می‌شود و جنبه عملکردی میز افزایش می‌یابد.
میزها به طرف تخصصی شدن پیش می‌روند و کم‌کم میزی خاص می‌شوند. مثلاً میز کامپیوتر، میز چرخ خیاطی، میز تدوین و … که در آنها مکانیزمهایی تعبیه شده و قسمتهایی از میز متحرک شده است. این مسائل نشان‌دهنده رشد فکری و ظهور طراحان صنعتی در عرصه کار می‌باشد. مهمترین ارتباطی که در آنالیز تاریخی می‌توان درنظر گرفت استفاده از روشهای فرمی و تفکری است که طی سالیان دراز رشد کرده و به ما رسیده و ما از میان فرمها و تفکرات پیشین مناسب‌ترین آنها را که منطبق با نیازهایمان است انتخاب نموده و با تجزیه و تحلیل‌هایی که روی آنها انجام می‌دهیم، در صورت لزوم از آن تفکرات استفاده می‌کنیم.
آنالیز استاندارد
جهت اطمینان از تولید در تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و استفاده بهینه از تولید به رعایت قوانین و موازین احتیاج داریم که باید از طرف مراجع صالح و مطلعی ارائه شده و به صورت قانون مدون درآمده باشد. در هر کشور صنعتی مؤسسه و یا وزارت‌خانه‌ای مسئول وضع و تدوین این قوانین و مقررات و موازین است که اینکار را با استفاده از تخصص و تجارب دانشمندان و مهندسین رشته‌های مختلف علمی انجام می‌دهند و اجرای دقیق آنرا در واحدهای تولیدی و صنعتی برعهده دارند. در کشور ما مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی این امور را انجام و نظارت لازم را صورت می‌دهد. این مؤسسه از اعضای سازمان بین‌المللی استاندارد می‌باشند و در اجرای وظائف خود از آخرین پیشرفتهای علمی و فنی و صنعتی جهان استفاده می‌کند و شرایط و نیازمندیهای خاص کشور را مورد توجه قرار می‌دهد. اجرای استاندارد ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تأمین ایمنی و بهداشت استفاده‌کنندگان و صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمتهای تولید صنعتی می‌گردد.
گردآوری قوانین مربوط به محصول مورد تحقیق
در زمینه انتخاب ابعاد و اندازه‌ها با توجه به استانداردهای موجود در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی درباره میز تحریر (با توجه به شباهت آن با میز کامپیوتر) می‌توان به مطالب زیر اشاره داشت:
اندازه‌های رویه و ارتفاع میزهای تحریر و ماشین‌نویسی بر حسب نوع کاربرد آنها و همچنین حداقل فواصل موردنیاز، به منظور پیشگیری از خستگی مداوم و امکان حرکت طبیعی زانوها و پاها در جدول شماره یک تعیین شده است. ولی با توجه به آنالیزهای مختلف و اهمیت فضا در محل استفاده و همچنین نیاز مصرف‌کننده و تعریف نشدن میز کامپیوتر به طور خاص در این استاندارد از درازا B به طور خاص فقط میز ۷ در این مکانها قابل استفاده است که آنرا هم با پهنای حداکثر میز یعنی ۹۰ ترکیب می‌کنیم.
 
انواع    ابعاد خارجی میز تحریر
اندازه‌ها    ارتفاعA     درازاB    پهناC    ارتفاعD    پهناE    عمق بالاF    عمق پایین G
میز ۱    750    2100    900    650    540    460    600
میز ۲    750    1950    900    650    540    460    600
میز ۳    750    1800    900    650    540    460    600
میز ۴    750    1650    750    650    540    460    600
میز ۵    750    1500    750    650    540    460    600
میز ۶    750    1350    750    650    540    460    600
میز ۷    650    1200    600    650    540        600
جدول شماره یک: استانداردهای مجاز میزها
چکیده قوانین ویژه میز کامپیوتر
در استانداردهای ارائه شده از طرف مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به مقوله میز تحریر و ماشین‌نویسی و تایپ پرداخته شده است که به لحاظ تشابه دو موضوع نیاز خود را از آن برطرف می‌کنیم. ازجمله طول و عرض سطح اصلی تایپ و کی‌بورد ارتفاع آن از سطح زمین، اما درباره طول و عرض و ارتفاع سطح استقرار کی‌بورد چیزی نیامده که می‌توان با مراجعه به صدک آنتروپومتری آمده شده در آنالیز کارکرد عملی و استفاده از منابع زیر به انتخاب این اندازه‌ها که مختص به میز کامپیوتر می‌باشد رسید. قابل ذکر است که ارتفاع خود مونیتور نیز به این اندازه‌ها اضافه می‌گردد و باید آنرا نیز لحاظ کرد. ما در بررسی مونیتورهای موجود و با اندازه‌گیری ارتفاع ۷ عدد از مدلهای متفاوت به رقم ۳۶ـ۳۷ سانتی‌متر رسیدیم.
ارتفاع مناسب نمایشگر یک میز مناسب با ابعاد و اندازه‌های مناسب و استاندارد و ارگونومیک باعث راحتی می‌شود و برعکس میزی که این مشخصات را نداشته باشد باعث عوارض فراوانی می‌گردد که در آنالیز کارکرد عملی به آنها اشاره گردیده است.
با توجه به اطلاعات اندازه‌های داده شده و بررسی فاکتورهای مختلف مناسب‌ترین ابعاد و اندازه‌های حاصل شده در این پروژه نیز مورد استفاده قرار گرفته و در جدول شماره ۲ آورده شده است.
 

نوع سطح    طول mm    عرض mm    ارتفاع mm
سطح استقرار مونیتور (سطح اصلی میز)    120-100    650-400    80-72
سطح استقرار کی‌بورد    100-80    450-400    72-62
جدول شماره ۲: اندازه‌های استخراجی
نقد طرح مورد تحقیق:
طرح مورد تحقیق به لحاظ استانداردهای میز تحریر استاندارد است. مگر آنکه مؤسسه استاندارد مشخصات ویژه‌ای را برای میز کامپیوتر صادر کند که خارج از مشخصات میز ما باشد.

بررسی روابط بوجودآورنده گشتالت پیکره
زیبایی‌شناسی
شناخت زیبایی که در زبان‌های اروپایی آن را “استتیک” می‌گویند معرفتی است که از زیبا، زیبایی، هنر و هنرها گفتگو می‌نماید، یکی از فلاسفه آلمانی موسوم به “بائومگارتن” که از پیروان “لایب” نیز بوده برای اولین بار در تألیف خود موسوم به “استتیکا” واژه مزبور را در معنی بالا بکار برده است. در اینکه زیبا و زیبایی را چگونه و از چه لحاظ باید مورد مطالعه قرار داد، آراء مختلف وجود دارد.
روش شناخت زیبایی
روش عبارتست از مجموع وسایلی که برای رسیدن به منظور و هدفی بکار برده می‌شود، هر روش علمی هم عبارت از راه‌ها و اسلو‌ب‌هایی است که با مراعات آنها حقیقتی را بدست آورده و به مجهولی پی می‌برد.
زیبا و زیبایی را می‌توان از لحاظ متافیزیک، روان‌شناختی، جامعه‌شناسی، تاریخی، علمی و تجربی مورد مطالعه قرار داد.
ـ شناخت زیبایی از لحاظ متافیزیک قدیمی‌ترین و مشکل‌ترین نظریاتی را شامل می‌شود که در این باب موجود است. متافیزیک یا فلسفه ما بعدالطبیعه عبارت از پی بردن به وجود مطلق و وجود فی‌نفسه است. هدف این رشته دانش این است که از ظواهر اشیاء و نمودها که بوسیله حواس یا وجدان شناخته می‌شوند تجاوز کره و حقیقت آنها را دریابد.
پس متافیزیک، پدیده‌ها را که نسبت به یکدیگر و نسبت به فکر شخص فرق و اختلاف پیدا می‌کند کنار می‌گذارد و جستجوی مطلق و تغییرناپذیر و بلاشرط را منظور خود قرار می‌دهد.
یکی از مهمترین و زیباترین عقاید متافیزیک درباره زیبا و زیبایی نظریه فیلسوف نابغه یونان افلاطون است. به عقیده او عالم محسوس، عالمی که به وسیله حواس شناخته می‌شود، یک عالم ظاهری و مجازی است. زیرا موجوداتی که آنرا تشکیل می‌دهند دائماً در تلون و تغییر هستند. در صورتیکه حقیقت یکی است و تغییرناپذیر. اشیائی که ما می‌بینیم بعضی بزرگ و برخی دیگر کوچکند. بزرگ‌ها، کوچک و کوچک‌ها، بزرگ می‌شوند. اینها همه ظواهرند ولی بزرگ و کوچک حقایقند.
ویکتور کوزون می‌گوید: اگر زیبایی مطلقی وجود نداشته باشد باید به زیبایی‌های نسبی و متغیر مثلاً زیبایی باستانی توجه کرد که هر یک از این زیبایی‌ها نیز اقسام مختلف خواهند داشت.
“غلط بودن نتیجه” غلط بودن اصلی را می‌رساند این عقیده که به نظر کوزون نادرست است، نظر و عقیده اکثر دانشمندان امروز است. از اینرو نمی‌توان سنخ واحدی برای زیبایی قبول کرد. پس استنتاج نظریه‌ای درباره هنر و زیبایی از فلسفه مابعدالطبیعه که مورد قبول همه باشد میسر نیست.
ـ جامعه‌شناسی و تاریخ، هر دو امور اجتماعی را مورد تحقیق و مطالعه قرار می‌دهند. منتها اولی، صفات کلی و عمومی و مشترک و دومی، پدیده‌های فردی و خصوصی آنها را در نظر می‌گیرد.
عده‌ای از متفکرین معتقدند که شناخت زیبایی را باید بویژه از لحاظ متافیزیک و جامعه‌شناسی و تاریخ مورد تحقیق و بحث قرار داد، زیرا اثر هنری همیشه محصول محیط اجتماعی بوده و توالی اشکال مختلف هنرها و حتی سنخ‌های زیبایی را باید در تاریخ جستجو و توجیه کرد.
هر اثر هنری و زیبا جزء مجموع آثار هنرمند و مؤلف بوده و خود هنرمند نیز به یک گروه و مکتب هنری، یک کشور و یک زمان مربوط و متعلق است. با درنظر گرفتن نکات گفته شده قاعده زیر بدست می‌آید:
برای فهم و شناخت آثار هنری و هنرمندان باید شرایط و اوضاع کلی و عمومی و ممیزات فکری و اخلاقی دوره آنها را بطور دقیق شناخت.
اکنون پرسشی پیش می‌آید؛ شرایط و عوامل بوجود آورنده آثار هنری و نوابغ کدام‌ها هستند؟ “تن” در مقدمه تاریخ ادبیات انگلیس عوامل بوجودآورنده آثار هنری را عبارت از نژاد، محیط و زمان دانسته است.
ـ نژاد عبارت از مجموع مشخصات طبیعی و موروثی است که هر فرد با خود به دنیا می‌آورد و معمولاً با اختلافات شدید مزاجی و جسمانی توأم است.
ـ محیط عبارت از موقعیت و شرایط فیزیکی و جغرافیایی و اجتماعی یعنی آب و هوا و خاک و غذا و سازمان سیاسی و اجتماعی بوده و نژاد را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.
ـ بالاخره زمان، دوره و قرن نیز تأثیر عمده در چگونگی و ظهور آثار هنرمندان دارد. علاوه بر رشد دائمی، شتاب و اکتسابی هم هست، همانطور که گیاهان در تمام فصول یکسان نشو و نما نمی‌نمایند، انسان نیز در تمام ادوار تاریخی خود به طور یکسان راه تکامل را نمی‌پیماید.
پس طبق نظر “تن” نژاد، محیط و دوره عوامل بوجودآورنده تاریخ و مخصوصاً تاریخ هنر است.
البته امروزه موضوع نژاد مورد انتقاد شدید قرار دارد، اما باید پذیرفت که هر هنرمند اقلاً تحت‌تأثیر محیط طبیعی و به ویژه جامعه است، هنرمند شریک افکار اخلاقی، علمی و اعتقادات اجتماعی و مذهبی مردمانی است که در میان آنان زندگی می‌نماید و از اینرو مجبور است در آثار خود که به دیگران عرضه می‌دارد کم‌وبیش عواطف و احساسات معاصرین خود را بیان نماید و تکنیک زمان خود را که محصول علم است بکار برد وگرنه کسی به معنی و مفهوم آنها پی نخواهد برد.
پس با در نظر گرفتن تمام این جهات می‌توان بیان داشت، که هر خداوند هنر تابع محیط اجتماعی خود بوده، آثار زیبایی که از دست و قلم او بیرون می‌آید و در معرض انظار دیگران قرار می‌گیرد، تا اندازه‌ای محصول آن محیط است. با وجود این بعضی‌ها معتقدند که “تن” در نظریه خود که خواسته آثار هنری را مطلقاً محصول شرایط خارجی نشان بدهد راه اغراق پیموده است.
با این اوصاف، این سؤال پیش می‌آید اگر فیدیاس، داوینچی و رامبراند ظهور نکرده بودند آیا می‌توانستیم با مطالعه و شناختن شرایط و عوامل اجتماعی و سایر عوامل مذکور ظهور آن نوابغ و شاهکارهای زیبای آنها را پیشگویی و تعیین نماییم.
ـ ظهور نوابغ غالباً از امور غیرمنتظره است، نوابغ آنقدرها هم که ما تصور می‌نماییم محصول محیط و زمان نبوده و چندان اثری از زمان و محیط اجتماعی خود ندارند بلکه جلوتر از زمان خود هستند. از اینجاست که آثار و گفته‌های آنان، مردمان دوره خودشان را ابتدا به تعجب و تحیر انداخته و عصبانی می‌نماید و گاهی جریان‌های مخالف بوجود می‌آورد، ولی کم‌کم جامعه و انسانیت (به آنها) خو گرفته و در برابر آنها سر تعظیم فرود می‌آورد.
پس عوامل خارجی، تمام جهات آثار هنری را توجیه و تبیین می‌نمایند. افکار، احساسات و عواطف و تجربیات شخصی را نیز باید درنظر گرفت. از این‌رو استتیک (شناخت زیبایی) را نمی‌توان تنها از لحاظ جامعه‌شناسی مورد مطالعه قرار داد.
 
ابداع و اختراع آثار هنری
هر ابداع و اختراعی از قوه تخیل انسان بهره جسته است. تخیل حقیقی که آن را ابداعی یا خالقه می‌نامند، چیزی است که شخص بتواند به یاری عناصر نفسانی مدرکات گذشته خویش یا گذشته محصولی، حالات و دگرگونی‌هایی بوجود آورد. تخیل هیچ‌گاه حالتی را که مطلقاً و کاملاً تازه باشد خلق نمی‌نماید، در واقع چیزی از عدم بوجود نمی‌آورد، «نه کور مادرزاد می‌تواند صور بصری داشته باشد و نه کر مادرزاد صور سمعی.»
پس تخیل خالقه یا ابداعی در واقع تخیل ترکیبی است، یعنی حالات گذشته را بهم زده و عناصر و اجزاء آنها را از همدیگر جدا کرده و سپس از آن عناصر و اجزاء جدا شده، حالات تازه می‌سازد.
رابطه هنر و زیبایی: هنر عبارت از کوششی است برای ایجاد زیبایی، ایجاد عالم ایده‌آل و عالم صور و عواطف منزه، که در کنار عالم واقع بکار برده می‌شود.
زیبایی عبارت از تناسب و هماهنگی (هارمونی) و بیان حال است.
زیبا چیزی است که هم تمایلات جسمانی، هم عقل و ذکاء و هم تمایلات عالی انسان را ارضا می‌نماید. هر قدر ذهن و حواس و قلب بیشتر راضی شده باشند، به همان اندازه زیبایی کاملتر است.
حیاتی که فاقد هنر و ذوق زیبایی باشد حیات واقعاً ناقصی است. نه علم می‌تواند این خلاء حزن‌انگیز را پر نماید و نه فلسفه.
هنر دیوارهایی را که بین افراد انسان و طبیعت واقع است منهدم می‌سازد.
طبقه‌بندی هنرها
صرفنظر از هنرهای مکانیک یعنی حرفه‌ها و مشاغل، فعالیت‌هایی که هدف آنها تجسم زیبایی است به دو دسته تقسیم می‌شوند:
ـ هنرهای زیبا که تنها همایش و تجسم زیبایی و ارضاء تمایل زیبادوستی انسان را هدف خود قرار می‌دهد.
ـ هنرهای صنعتی (تطبیقی و علمی) که هدف آنها تولید اشیاء زیبا و در عین حال مفید است.
محصول هنرهای زیبا بدیع و منحصر به فرد و معمولاً محصول هنرهای صنعتی مکرر و یکنواخت است، زیرا برای برطرف کردن نیازها و خواسته‌های مشترک افراد انسان است. تشخیص و تفکیک هنرهای زیبا از هنرهای صنعتی در بعضی مواقع کاملاً واضح و روشن است. چنانکه شعر یکی از هنرهای زیباست، زیرا هدف آن تنها تجسم و نمایاندن زیبایی است. و قالی‌بافی از هنرهای صنعتی است زیرا محصول آن باید هم زیبا و هم مفید باشد. ولی در مواقع دیگر تشخیص آنها چندان واضح و آسان نیست.
پس می‌توان به طور کلی تفکیک و تشخیص معمول را پذیرفت، به شرط اینکه آنرا قطعی و حد فاصل مطلق و کامل تصور ننماییم. بویژه هنرهای صنعتی را به نظر بی‌اعتنایی و تحقیر نگاه نکنیم.
هنرهای زیبا خود برحسب اینکه با کدام یک از حواس سروکار دارند و در کدام یک از دو ظرف کلی مدرکات یعنی زمان و مکان واقع شده‌اند تقسیم می‌شوند. بدین ترتیب دو نوع هنر یعنی هنرهای صورت‌پذیر (plastique) و هنرهای سمعی یا شنیداری (phonetique) خواهیم داشت.
ـ هنرهای پلاستیک یا صورت‌پذیر، به وسیله چشم تأثیر خود را در ذهن و قلب می‌گذارند. آثار این هنرها در فضا واقع شده و از عناصر همزمان و ثابت تشکیل یافته‌اند. می‌توان آنها را هنرهای مادی یا عینی نیز نامید. زیرا زیبایی آنها خارجی و برون‌ذاتی است. مانند معماری، که هنر ایجاد بناهای زیبا و تزئین آنهاست. پیکرتراشی، که هنر تراشیدن ماده جامد برای ایجاد شکل و فرم‌های زیباست.
ـ هنرهای فونتیک یا سمعی تأثیر خودشان را در ذهن و قلب از راه حس شنوایی می‌گذارند. آثار این هنرها در زمان جریان پیدا می‌کند و اصل آنها توالی است. اینها بیشتر از هنرهای پلاستیک جنبه ذهنی و معنوی و درون‌ذاتی دارند و عبارتنداز: موسیقی، که هنر ایجاد زیبایی بوسیله صداهاست خواه بوسیله حنجره، خواه بوسیله آلات مصنوعی ـ ادبیات ـ رقص ـ هنرهای ژستی ـ سینما.
طراحی صنعتی که از نامش پیداست و وظیفه‌اش مبنی بر مرتفع ساختن نیازهای اجتماع ایجاب می‌کند، جزء هنرهای صنعتی شناخته می‌شود. لیکن به طور معمول جهت پاسخ به نیازهای فرهنگی و اجتماعی و تأثیرگذاری بیشتر، از هنرهای زیبا در قالب‌های مختلف (هنرهای صورت‌پذیر و شنیداری) بسیار بهره می‌جوید. از این‌رو نمی‌توان محدوده کاملاً و مطلقاً مشخصی برای آن در نظر گرفت.
 
گشتالت (پیکره محصول)
به منظور ایجاد یک ترکیب‌بندی مناسب، طراح با استفاده از کیفیات بصری در ارتباط با عناصر بصری می‌تواند دو گونه تکنیک بصری ایجاد کند و با استفاده از این تکنیک‌ها ساختمان گشتالت یا پیکره محصول را شکل بخشد.
هر نقش یا طرح و یا تصویری به هر صورت از یک سلسله عناصر اولیه تشکیل یافته است. این عناصر ماده خام تمام اخبار بصری هستند که به صور مختلف با هم تلفیق شده و تبدیل به یک عامل بصری واحد می‌گردند. انتخاب این عناصر و شیوه تأکید بر برخی از آنها در یک اثر بستگی به نوع کار دارد. با تغییر هر یک از اجزاء در یک شی‌ء، کل دستگاه دچار تغییر و دگرگونی می‌شود. می‌توان گفت “با پیدایش هر اثر خوب بصری، یک کل متعادل و متوازن بوجود می‌آید.”
عناصر بصری
نقطه:‌ ساده‌ترین و تجزیه‌ناپذیرترین عنصر در ارتباط بصری است. معمولی‌ترین شکلی که می‌توان برای یک نقطه درنظر گرفت، گرد بودن آن است.
ـ نقطه هر کجا که باشد، خواه به صورت طبیعی با مصنوع دست انسان، چشم را شدیداً به خود جلب می‌کند.
ـ دو نقطه وسیله بسیار مفیدی برای اندازه‌گیری در محیط و تهیه نقشه بصری از یک شی‌ء است.
ـ چند نقطه خاصیت اتصالی دارد و به عبارت دیگر،‌ قادر است چشم را راهنمایی کند.
ـ قابلیت راهنمایی چشم به وسیله نقطه با ازدیاد تعداد نقاط و نزدیک‌تر شدن آنها به یکدیگر افزایش می‌یابد.
ـ اگر تعداد نقاط بسیار زیاد باشد، با یکدیگر ترکیب و همراه می‌شوند و می‌توانند تصور رنگ‌مایه و رنگ‌های مختلف را در ذهن پدید آورند.
خط: اگر نقطه‌ها به یکدیگر آنقدر نزدیک شوند که دیگر نتوان آنها را از یکدیگر تشخیص داد، احساس ممتد بودن در آنها تقویت می‌گردد و عنصر جدیدی به نام خط بوجود می‌آید. خط، نقطه در حال حرکت می‌باشد.
ـ خط هرگز ساکن و ایستا نیست، بلکه همیشه پرحرکت و دارای توان و انرژی بسیار زیاد است.
ـ علی‌رغم آزاد بودن، هرگز مبهم نیست و همیشه مشخص است.
ـ خط حدود تصویر را تعیین می‌کند و دارای جهت و هدف است.
ـ خط می‌تواند برای بیان حالات مختلف، صورت‌های گوناگون به خود بگیرد. مثلاً لرزان، ظریف و یا درشت، سنگین و یا حالات مردد و جستجوگر و … را به خود بگیرد.
قدرت بصری خط از نقطه بیشتر است.
شکل: خطوط پیرامون اجسام را شکل می‌نامند. شکل ماهیتی دوبعدی دارد.
در طراحی صنعتی عناصر گشتالت عبارتنداز فرم، رنگ، رویه و جنس:
 
موارد زیر از طرف مرکز طراحی “اسکام” (Ascom) برای رنگ‌بندی محصولات توصیه می‌شود:
ـ استفاده از استانداردهای Rul یا NSC.
ـ رنگ‌های تک‌تک (Mono Chrome)؛ سفید، خاکستری، سیاه و سایه‌های تیره، از طرف گروه‌های ویژه اجتماعی، درخواست بیشتری می‌شود. چراکه این رنگ‌ها، حالات خنثی، متعادل و بی‌رنگ داشته و در محیط‌های مختلف می‌توانند به خوبی تناسب پیدا کنند.
ـ هنگام استفاده از رنگ‌های متباین و متضاد (Contrast) باید توجه داشت که یک رنگ متضاد روشن، اگر صحیح استفاده شود، می‌تواند تأثیر بصری مثبت روی عناصر خاصی مانند نوشتار، نشانه اجرایی و عملکردی داشته باشد.
ساختار رویه: عناصر رنگ، مواد و رویه به موجب تجمع بصری در محصول (Visual Impact) ارتباط تنگاتنگی با هم دارند: مثلاً شدت رنگ (Colour Intensity) می‌تواند بافت رویه را تغییر دهد. از طرف دیگر، عناصر فرم و رویه، نباید به صورت جدا از هم تفکر شوند، بلکه باید یکدیگر را به صورت دوطرفه و متقابل حمایت کنند. در کنار فشردگی و تجمع بصری در طراحی رویه، تأثیرات احساس تماس (لامسه) نیز باید درنظر گرفته شود، جنبه‌های متفاوتی که برای انتخاب بافت و رویه ملاحظه می‌شود عبارتنداز:
ـ تجمع یا فشردگی بصری برحسب رنگ، نوع مواد و فرم
ـ تأثیر حس لامسه
ـ موارد فیزیولوژیک و روانی (ارگونومی)
ـ امکان‌پذیر بودن از نقطه‌نظر تولیدکننده
کیفیات بصری
تعادل: در بحث تعادل توازن مطرح می‌گردد. منظور از وزن، وزن بصری است که همانا ایجاد فشار بصری و کشش دید بیننده به سوی خود در یک ترکیب‌بندی می‌باشد. تعادل بوسیله فرم و رنگ بوجود می‌آید. بوسیله فرم و یا با استفاده از رنگ‌های تیره و روشن می‌توان کشش بصری در نقاط یا موقعیت‌های موردنظر بوجود آورد.
تناسب?: تناسبات قانون نیستند، که راهنمایند یعنی زمانی که طراح می‌خواهد از اعدادی برای محصول استفاده کند می‌تواند از تناسبات استفاده کند. تناسبات بیشتر جنبه تجربی داشته و زیبایی و هماهنگی ایجاد می‌کند.
ریتم: کلاً مفهومی است پویا و در حرکت. حرکتی که در “ریتم رشد” وجود دارد از “ریتم تناوب” پویاتر و حرکتی که در “ریتم تناوب” وجود دارد از “تکرار” پویاتر است.
شکل و زمینه: از کیفیات بصری است که ایجاد فضای مثبت و منفی می‌کند و در ایجاد ترکیب‌بندی زیبا نقش مهمی دارد. فضای مثبت چشم را بیشتر به سمت خود می‌کشد و فضای منفی کمتر. در واقع در یک ترکیب‌بندی هر آنچه باقی می‌ماند فضای منفی است.
جهت: هر یک از شکل‌های اصلی دارای سه جهت اصلی یا معنای خاص خود می‌باشد؛ مربع جهت افقی و عمودی، مثلث جهت مایل و دایره جهت دورانی دارد. هر یک از این جهات تداعی‌کننده یک معناست که در بوجود آوردن پیام‌های بصری بسیار مفید است:
ـ جهت عمودی و افقی برای انسان مهمترین مرجع حفظ تعادل و تحرک است. اهمیت آن فقط برای ارگانیسم انسان در محیط نیست بلکه وجود تعادل در یک تصویر یا پیام بصری نیز حائز اهمیت است و در طرح ساختن اشیاء و ابنیه نیز رعایت آن ضروری است.
جهت مایل با مفهوم تعادل رابطه عکس دارد، به این معنا که مایل یعنی فقدان تعادل. این جهت بی‌ثبات‌ترین و درنتیجه پرتحرک‌ترین نیروی جهت‌دار بصری است و در تصاویر، چنین جهتی بیش از همه چشم را به خود جلب می‌کند. معنا و حالت آن ناآرام و تهدیدکننده است.
ـ جهت دورانی دارای حالت و معنای محاط‌کنندگی، تکرار و گرماست.

 
بررسی روابط محیط، محل استقرار و محصول
محیط کلی و محدوده جغرافیایی تعیین شده برای رفع نیاز
تهران، پایتخت ایران، پرجمعیت‌ترین (با جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر) و آلوده‌ترین شهر ایران و یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان، به عنوان محدوده جغرافیایی کلی این بررسی درنظر گرفته شده است.
ویژگی‌ها و شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط کلی استفاده
ـ دما: شهر تهران با دمای هوای معتدل دارای چهار فصل مجزا می‌باشد و دمای هر فصل دارای حد متعادل می‌باشد. (متوسط دمای تهران در سال از  15+ تا  20+)
ـ رطوبت: تهران، به دلیل واقع شدن در کوهپایه جنوبی رشته‌ کوههای البرز، شهری با درصد رطوبت هوای ناچیز می‌باشد. چراکه رشته‌ کوههای البرز اجازه عبور رطوبت دریای شمال را به سوی تهران نمی‌دهد. (میزان بارندگی سالانه تهران نیز از جنوبی‌ترین نقطه آن تا شمالی‌ترین بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر متغییر است.)
جریان باد و گرد و خاک: معمولاً توده‌های هوای گرم یا سرد در فصول مختلف که از مناطق دیگر به ویژه غرب، شمال‌غرب و جنوب‌شرق ایران به حرکت در می‌آیند، باعث ایجاد باد و در پی آن گرد و خاک در تهران می‌گردند. بادهایی که از غرب و شمال‌غربی به تهران می‌وزند معمولاً سرد می‌باشد و بیشتر در پاییز و زمستان به وزش در می‌آیند. و بادهای جنوب‌شرقی که بادهای مدت‌دار می‌باشند معمولاً گرم و خشک می‌باشند. وجود رشته‌ کوههای البرز در شمال تهران باعث می‌شود که این بادها پس از برخورد با کوهها حالت گردشی پیدا کرده و در هوا تولید گرد و غبار کند، که در ادامه‌ گردش از اطراف خارج می‌شوند.
ـ صدا: مسأله آلودگی صوتی و صدا در تهران با توجه به مرکزیت و جمعیت آن تبدیل به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی در این شهر گشته. رفت‌وآمد و حمل و نقل در این شهر بزرگ و پر فراز و نشیب که امکان استفاده از وسایلی نظیر دوچرخه در آن تقریباً ناممکن می‌نماید، وجود وسایط نقلیه موتوری را ضروری نموده، که هر کدام از آنها به نوعی آلودگی صوتی خاص خود را ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر نقصان فرهنگ صحیح رانندگی توسط این وسایط نقلیه مضاف بر علت شده و رانندگان این خودروها با به صدا درآوردن بوق‌های ناهنجار خودروهای خود به طور مکرر و بی‌حوصله، اعتراض و مشکلات عصبی خود را اینگونه بروز می‌دهند و عاملی بر عوامل دیگر آلودگی‌های صوتی این شهر پرسر و صدا می‌افزایند. و خیابان‌های تهران را به محیطی استرس‌زا و بیماری‌زا تبدیل می‌کنند.
ـ آلودگی هوا:‌ همانطور که گفته شد، تهران از لحاظ آلودگی هوا، رتبه اول را در کشور و در جهان نیز جزء چند شهر اول می‌باشد. شاخص آلودگی (PSL) در تهران اغلب بالاتر از حد مجاز می‌باشد. گازهای سمی سنگین ناشی از سوخت خودروها و کارخانجات ازقبیل CO، SO2، O3، NO2، و همچنین ذرات معلق در هوا که میزان آنها به طور متوسط هفتگی بالاتر از حد مجاز و گاه تا حد خطرناک بالا می‌روند، به دلیل موقعیت جغرافیایی تهران (محصور بودن بین کوهها) نمی‌توانند از شهر عبور کنند و به دلیل وزن سنگین در لایه‌های سطحی هوای تهران باقی می‌مانند. به این ترتیب هیچ فرد یا شیئی از اثرات مخرب این وضعیت مصون نمی‌ماند.

تأثیرات فیزیکی و شیمیایی محیط بر محصول
تأثیرات شیمیایی: در مورد نمونه‌های آهنی محصول همانطور که می‌دانیم، در مقابل رطوبت اکسید شده و به اصطلاح زنگ می‌زند و طول عمر محدودی دارند. در تهران با توجه به کمی رطوبت، زنگ‌زدگی بیشتر در هنگام بارندگی و تابش نور خورشید بر محصول آن هم در مدت زمان طولانی‌تر از نقاط مرطوب و شرجی اتفاق می‌افتد، که آن هم با بکارگیری رویه مناسب قابل پیشگیری است. در مورد محصولاتی که در آنها از آلومینیوم یا استیل و یا شیشه‌های نشکن، پلکسی گلاس و …  استفاده می‌شود، با توجه به خصوصیات آب و هوایی تهران تأثیر شیمیایی خاصی بوجود نمی‌آید.
تأثیرات فیزیکی:
ـ حرارت و گرما:
حرارت و اثر آن بر میز می‌تواند علتهای مختلفی داشته باشد. ایجاد حرارت و گرما توسط نور خورشید، انتقال حرارت ایجاد شده توسط خود دستگاه کامپیوتر، حرارت ایجاد شده توسط بخاری و یا سیستم حرارتی اتاق خواب و منزل مسکونی در فصل سرما.
معمولاً اتاقهای خواب نورگیر هستند و برای همین بهتر است که میز کامپیوتر در محل سایه قرار بگیرد چون با وجود نور کار با مونیتور کامپیوتر تا حدودی مشکل می‌شود.
ـ سرما
محیط خانه و اتاق خواب در فصل سرما با استفاده از وسایل گرم‌کننده گرم می‌شود پس سرما آسیبی به این محصول نمی‌رساند و از این نظر محصول حفاظت شده به حساب می‌آید.
ـ گرد و غبار و آلودگی
گردوغبار و ذرات معلق ناشی از دود خودروها در سطح شهر به خصوص شهرهای بزرگ مانند تهران می‌تواند با نفوذ به داخل خانه و اتاق خواب سبب آلودگی و کثیف شدن سطوح مختلف گردد. به منظور جلوگیری از این حالت باید با استفاده از سطوح قابل نظافت و پرهیز از گوشه‌ها و کنجها که نظافت آنها مشکل می‌باشد در پاکیزگی محصول بیشتر کمک کرد.
البته همانطور که در بخش عملکرد ارگونومیکی نیز آمده می‌توان در طراحی و انتخاب رنگ از طرح و رنگی بهره برد که آلودگی را زیاد نمایان نسازند.
ـ رطوبت
افزایش یا کاهش رطوبت می‌تواند سبب تغییر بعد و اندازه و یا زنگ‌زدگی در محصولات گردد. اما در مورد میز کامپیوتر مورد تحقیق در این پروژه به علت متریال به کار رفته در آن یعنی آلومینیوم رطوبت هیچ اثر منفی و مخربی ندارد.
ـ لرزشها و تکانهای شدید
در نظر نگرفتن فاکتور لرزش و تکانهای شدید می‌تواند باعث لقی در محل اتصالات و بند و بستها و یا فرسودگی قطعات مجاور هم شود. استفاده از واشرهای مناسب و رعایت تلرانسهای لازمه بین قطعات مجاور و استحکام اتصالات می‌تواند از بروز این تأثیرات جلوگیری کند.

تأثیرات تولید بر محیط
در قرن بیست و یکم با تحول در بینش عمومی نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست و یا قوانین و استانداردهایی که در این زمینه وضع گردیده است نسل جدیدی از محصولات که با رعایت الگوهای زیست محیطی ساخته شده‌اند بیش از آنکه بر قدرت تکنیکی در تولید و انتخاب مواد استوار باشد بر مبنای تفکر صحیح نسبت به نیازهای استفاده‌کننده و توجه به کارکردهای محصول مانند کارکرد فنی، ارگونومیکی، استتیکی و غیره توسط طراحان حاصل شده است. بنابراین می‌توانیم به کمک طراحان صنعتی و بهره‌گیری از طرح‌های بدیع و مناسب در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.
طراحان می‌توانند با شناخت و تبیین فرهنگ زندگی و الگوهای استفاده انسان‌ها و جهت دادن به آن براساس نکات زیست محیطی نسل جدیدی از محصولات صنعتی را مطابق با منابع زیست محیطی که انسان جزئی از آن است پدید آورند. بدیهی است که منافع تولیدکنندگان نیز در گرو همین امر است زیرا اکنون یکی از ارزشهای تولیدات درنظرگیری منافع محیط‌زیستی استفاده‌کننده و متناسب بودن محصولات با محیط زیست می‌باشد. این امر تبدیل به یکی از عوامل رقابت در بازار نیز گردیده است.
در طراحی میز کامپیوتر برای نوجوان می‌توان به طراحی سبز آن اندیشید. این راه می‌تواند با انتخاب مواد سازگار با محیط زیست یا قابل بازیافت شروع شود همچنین در مراحل ساخت و تولید نیز عوامل آلوده‌کننده محیط زیست فراوانی می‌توانند تولید شوند که با ترفندهای تکنیکی و یا با استفاده از روشهای ساخت مناسب این آلودگی‌ها را می توان حذف و یا کاهش داد. همچنین بالا بردن کیفیت مواد اولیه و ظاهر مناسب، ساختار ساده و متناسب با عملکرد فنی و یا کاربرد صحیح استفاده باعث طول عمر محصول می‌شود و در نهایت از ایجاد زباله در محیط‌ زیست جلوگیری می‌شود.

نتیجه گیری
مواردی که به لحاظ آنالیز محیطی باید در طرح میز کامپیوتر جدید رعایت گردد:
ـ متریال مصرفی در تولید محصول نباید آلوده‌‌کننده محیط زیست باشد.
ـ محصول تولید شده قابل بازیافت باشد.
ـ متریال مورد استفاده در مقابل عوامل محیطی مقاوم باشد.
ـ محل اتصالات و بند و بستها به نحوی طراحی شده باشد که به مرور زمان باعث فرسودگی قطعات مجاور و یا لرزش و لغزش در محل اتصالات نشود.
 
تأثیرات محصولات بر محیط بعد از پایان عمر محصول و یا هنگام نیاز به تعمیر و تعویض قطعات: در این بررسی طول عمر و قابلیت بازیافت یا بازاستفاده و یا شیوه نابودسازی و قطعات محصول، مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکت آلمانی طراحی مبلمان “ویلکان”، خط‌مشیی را تحت عنوان “صافی‌های زیست‌محیطی” برای طراحی محصولات ارائه نموده، که به شرح زیر می‌باشد:
•    فرم و عملکرد: تحقیق به منظور آ‏فرینش محصولاتی که از دوام مکانیکی زیادی برخوردارند.
•    مهندسی: مساعدسازی طول عمر محصول و تضمین قابلیت جدا شدن قطعات آن از یکدیگر. (سهولت مونتاژ، تعمیر و تعویض قطعات)
•    انتخاب مواد: استفاده کمینه‌گرا؛ کمترین تنوع مواد، رجحان بخشیدن به مواد خالص، کاربرد مواد تجدیدشدنی، عدم کاربرد کمپوزیت، عدم کاربرد فلزات سنگین، مصرف انرژی کم، استفاده از مواد علامتگذاری شده (PET یا علامت بازیافت R) و یا موادی که نابودسازی آنها به محیط آسیبی نرساند.
•    تولید: مساعدسازی “تولید درجا” (In place)؛ تولید صنعتی، سفارشی
•    حمل و نقل: کمینه‌سازی نیاز به بسته‌بندی
•    خدمات پس از فروش: ساده‌سازی تعمیرات، ایجاد امکان آماده‌سازی دوباره محصول برای استفاده مجدد
•    پایان چرخه عمر محصول: پیشنهاد فعالیت‌های مربوط به بازگیری و بازیافت و یا روش نابودسازی محصول.

وندالیسم در جامعه تهران
در این بررسی اماکن و افراد زیر مورد مطالعه و آمارگیری قرار گرفته‌اند:
ـ کلیه نوجوانان و جوانان نگهداری شده در دارالتأدیب‌ها، مراکز بازپروری، زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت شهر تهران با سابقه تخریب (خرابکاری) و رفتار و ندالیستی که تعداد کل این جامعه (در زمان جمع‌آوری اطلاعات) و براساس آمار رسمی کانون اصلاح و تربیت ۴۰۳ نفر بود که   آن (۲۰۰ مددجو) به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب و مورد مصاحبه و نظرسنجی قرار گرفته‌اند.
ـ گروه کنترل متشکل از ۱۰۰ نفر جوان و نوجوان در گروه سنی ۱۰ سال الی ۲۵ سال و دارای ساختار سنی و جنسی مشابه با گروه تجربی (وندال) که به صورت تصادفی از مدارس و دانشگاه‌های تهران در دوره‌های دبستان، راهنمایی، دبیرستان و مراکز آموزش عالی به طور تصادفی (Random) انتخاب و مورد مصاحبه و نظرسنجی قرار گرفته‌اند.
بخش عمده‌ای از اطلاعات موردنیاز جهت شناخت و آگاهی از نظرات، ویژگی‌ها، وضع رفتار و انگیزش‌ها و تمایلات رفتار وندالیستی در گروه تجربی با استفاده از پرسشنامه‌های نظرسنجی، مصاحبه‌های منظم و آزاد و نیز مشاهده مستقیم اماکن و تأسیسات مورد تخریب وندال‌ها در مناطق شهر تهران جمع‌آوری گردیده است.
در یک جمع‌بندی کلی برخی از نتایج و یافته‌های این تحقیق خصوصاً در اندازه حوصله این رساله به قرار زیر است:
ـ با توجه به مشخصات فردی وندال‌های مورد مطالعه در مراکز اصلاح و تربیت و زندان‌های شهر تهران، ۹۷ درصد نمونه انتخابی در گروه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال قرار دارد. بالغ بر ۸۱ درصد آنها متولد مناطق شهری است. از متولدین مناطق شهری بیش از نیمی (۳/۵۷ درصد) در تهران متولد شده‌اند. ۵/۳۸ درصد وندال‌های مورد مطالعه مهاجرند، ۴/۳۵ درصد آنان دارای تحصیلات راهنمایی، ۷/۳ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، ۹/۲۲ درصد آنان دارای تحصیلات دبستانی، ۵/۱۳ درصد دارای تحصیلات دبیرستانی، ۴/۹ درصد دارای تحصیلات نهضت‌ سودآموزی، ۸/۷ درصد دارای دیپلم متوسطه و ۲/۵ درصد نیز بیسواد بوده‌اند. بالغ بر ۶۶ درصد آنها مجرد و قریب به ۵۳ درصد آنان شاغلند. درصد شاغلینی که به طور تمام وقت به کار اشتغال دارند متجاوز از ۷۰ درصد است و ۵/۴۸ درصد از مشاغلین در مشاغل فنی و حرفه‌ای مشغول به کار بوده‌اند. ۸۹ درصد وندال‌های مورد بررسی قبل از سن ۱۹ سالگی والدین خو را یا در اثر طلاق و یا به علت فوت یکی از آنها از دست داده‌اند…

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.