مقاله جایگاه گزارش تفریغ بودجه در ایفای مسئولیت پاسخگویی


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله جایگاه گزارش تفریغ بودجه در ایفای مسئولیت پاسخگویی دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جایگاه گزارش تفریغ بودجه در ایفای مسئولیت پاسخگویی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جایگاه گزارش تفریغ بودجه در ایفای مسئولیت پاسخگویی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله جایگاه گزارش تفریغ بودجه در ایفای مسئولیت پاسخگویی :

چکیده
– با تشریح چارچوب مفهومی مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی این چارچوب مفهومی توانست جایگاه خود را در حسابداری و گزارشگری مالی به خصوص گزارشگری مالی بخش عمومی پیدا کرده و جایگزین چارچوب مفهومی مبتنی بر تصمیم گردد. چارچوب مفهومی مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی بر ارکانی نظیرحقِ» دانستن حقایق« وحقِ» پاسخ خواهی« برای مردم استوار است. در جوامع مردم سالار، مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت از طریق برگزاری انتخابات قدرت را به نمایندگان رسمی و قانونی خود واگذار میکنند لیکن حق دانستن حقایق و پاسخ خواهی را برای خود محفوظ میدارند. در این جوامع مقامات منتخب و مسئول در قبال اعمالی که انجام میدهند در برابر مردم و ذینفعان مسئولیت پاسخگویی دارند و مردم نیز در جایگاه صاحبان حق، حقایق را در مورد اعمال مسئولان و تصمیماتی که اتخاذ کردهاند به صورت علنی، مستقیم و یا از طریق نمایندگان قانونی خود و با استفاده از ابزارهای مختلف پیگیری میکنند. تصویب بودجه، نظارت بر اجرای بودجه و گزارش تفریغ بودجه از جمله این ابزارهاست. در سالهای اخیر گزارشات تفریغ بودجهصرفاً در جهت ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی تهیه میگردیده لیکن با رویکرد جدید دیوان محاسبات کشور،در خصوص حسابرسی عملکرد، ارزیابی صرفه اقتصادی، کارایی و اثربخشی فعالیتهای دولت در تهیه گزارش تفریغ بودجه لحاظ گردیده است که می تواند گام مهمی در مسیر ایفا مسئولیت پاسخگویی عملیاتی باشد. در این مقاله ضمن ارائه مفاهیم مربوط به مسئولیت پاسخگویی و سطوح مسئولیت پاسخگویی، جایگاه گزارش تفریغ بودجه تهیه شده توسط دیوان محاسبات در ایفای مسئولیت پاسخگویی به تفضیل تشریح خواهد گردید.

کلید واژه- مسئولیت پاسخگویی، گزارش تفریغ بودجه، دیوان محاسبات کشورح

-۱ مقدمه

از اوایل نیمه دوم قرن بیستم به بعد در کشورهای پیشرفته ونسبتاً توسعه یافته پاسخگویی عمومی به عنوان یکی از مسئولیتهای اساسی، مورد پذیرش دولتها قرار گرفته است. از همان زمان صاحبنظران حسابداری و امور مالی دولتها اعتقاد داشتهاند که نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی به عنوان ابزار اصلی ایفای مسئولیت پاسخگویی عمومی، نقش مهمی بر عهده دارد. بر پایه این عقیده در طول نیمه دوم قرن بیستم بر اهمیت و نقش حسابداری در ادای مسئولیت پاسخگویی تأکید گردیده و تلاش های زیادی در مورد تعیین جایگاه مناسبی برای مفهوم مسئولیت پاسخگویی در مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی به عمل آمده است.

مسئولیت پاسخگویی دولت را ملزم مینماید در مورد اعمالی که انجام میدهد به مردم توضیح دهد و نتایج حاصل از برنامههای مصوب را در معرض ارزیابی قضاوت نهادهای مستقل نظارتی و در نهایت مردم قرار دهد. بر مبنای مسئولیت پاسخگویی عمومی، دولت مکلف است در مورد افزایش منابع مالی که عمد تا از طریق مالیات یا استقراض و غیره صورت میگیرد و همچنین میزان و نحوه مصرف این منابع، دلایل قانع کننده و منطقی ارائه نماید. در این مقاله ما به دنبال این موضوع هستیم سهم گزارش تفریغ بودجه که توسط دیوان محاسبات کشور تهیه و به مجلس ارائه میگردد را در ایفای مسئولیت پاسخگویی بیان نماییم.

۱

کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت

۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۲، شیراز- ایران

-۲ مفهوم مسئولیت پاسخگویی

برخی صاحبنظران معتقدند که مسئولیت پاسخگویی عمومی از قدمتی در حدود چهار هزار سال برخوردار است. یکی از مدعیان این نظر، قانون همورابی پادشاه بابل را به عنوان سند ارائه میدهد که ضمن مراجعه به این قانون دلایل کافی و قابل استناد برای تأیید آن به دست نیامد. (باباجانی، (۱۳۸۹

اما آنچه که مستنداً قابل ارائه میباشد سخنرانی معروف پروفسور یوجی ایجیری در دانشگاه هاروارد میباشد که ایشان اعلام میدارد که چارچوب نظری حسابداری میتواند بر مبنای تصمیمگیری و یا بر مبنای پاسخگویی تدوین شود. در چارچوب نظری مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی، هدف حسابداری ایجاد یک سیستم مناسب جریان اطلاعات بین حسابده با پاسخگو (طپصغأپطط(A و پاسخخواه یا صاحبان حق (ککصغأپطط(A است.
در چارچوب نظری مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی دو طرفه بوده و منافع هر دو طرف را تضمین میکند.
با توجه به اهمیتی که مفهوم مسئولیت پاسخگویی در مبنای نظری حسابداری و گزارشگری مالی دولتی دارد، ارائه تعریف مشخص از مفهوم مذکور و توضیح مختصری در مورد مبانی فلسفی و نظری که مفهوم مسئولیت پاسخگویی عمومی بر پایه آن استوار است ضروری به نظر میرسد. در فرهنگ لغات مفهوم مسئولیت پاسخگویی به شرح زیر تعریف شده است: »الزام شخص به توضیح و تشریح همراه با ارائه دلایل منطقی در مورد اعمالی که انجام داده است.«

لیکن مفهوم پاسخگویی در ادبیات حسابداری دولتی به صورتی گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. به بیانی ساده مسئولیت پاسخگویی وظیفهای است که در اجرای آن اشخاص، دلایل و توضیحات قانعکنندهای برای ادای مسئولیتهایی که بر عهده آنان محول گردیده است، فراهم نموده و گزارش های لازم را ارائه مینمایند، بنابراین مسئولیت پاسخگویی دو وظیفهکاملاً مشخص زیر در بر میگیرد. (باباجانی، (۱۳۸۵ – الزام به انجام دادن یک عمل یا وظیفه مشخص موسوم به

y)صطئطتطکغپژککل)
-الزام به توضیح و تشریح چگونگی انجام مسئولیت از طریق ارائه

گزارشهای لازم مبتنی بر دلایل منطقی و قابل اتکا موسوم به

y)صطئطتهصغأپطط(A
در مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی دولتی مفهوم مسئولیت پاسخگویی از دیدگاه فلسفه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. بدین معنی که در یک جامه مردم سالار که دولتها با رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند مقامات منتخب مردم در قبال اعمالی که انجام میدهند باید پاسخگو باشند.
مفهوم مسئولیت پاسخگویی در کشورهایی که نظام حکومتی آنها بر مبنای دموکراسی بنا گردیده است، بر پایه این عقیده استوار است که مردم حق دارند بدانند و همچنین حق دارند حقایق را به صورت علنی و از طریق مذاکرات عمومی در اختیار ایشان و یا نمایندگان قانونی آنها قرار گیرد.
برای اطلاع از مبانی قانونی مسئولیت پاسخگویی در ایران و حصول اطمینان از رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و الزامات مقامات رسمی و منتخب مردم به پاسخگویی، برخی از اصول قانون اساسی را که با مفاهیم مورد بحث در ارتباط میباشد به شرح زیر میباشد: (باباجانی، (۱۳۸۵ – در اصول ۵۹،۵۶،۷،۶، حق حاکمیت مردم به رسمیت شناخته

شده است و مردم به عنوان صاحبان حق مورد توجه و تأکید میباشند.
-در اصول ۶۲،۶ چگونگی انتقال و تفویض قدرت از مردم به نمایندگان منتخب پیشبینی شده است.
-در اصول ۸۶،۸۴،۷۶،۶۹، حق دانستن حقایق و چگونگی دسترسی به حقایق برای مردم و نمایندگان قانونی ایشان تصریح شده است.

-در اصول ۱۳۷،۱۳۴،۱۲۲،۱۲۱، مسئولیت پاسخگویی مقامات منتخب مسئول اعم از رئیس جمهور و وزیران در قبال مردم و نمایندگان قانونی ایشان و همچنین مسئولیت پاسخگویی نمایندگان منتخب در قبال مردم، مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
-در اصول ۱۷۴،۹۰،۸۹،۸۸،۸۶،۸۴،۷۶،۵۵، سازوکار پاسخ خواهی مردم از طریق نمایندگان قانونی و همچنین چگونگی ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مقامات منتخب مسئول از طریق تحقیق و تفحص، طرح سؤال و استیضاح که توسط نمایندگان مردم صورت

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.