بررسی عملکرد EAREND Value در کنترل پروژه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی عملکرد EAREND Value در کنترل پروژه دارای ۱۷۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی عملکرد EAREND Value در کنترل پروژه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست:

مقدمه     1
مفاهیم پروژه     4
محدودیت‌های مدیریت پروژه    14
برنامه ریزی کلان ، تفصیلی و عملیاتی پروژه    29
مراحل یک پروژه     37
محاسبه زمان پروژه    38
شبکه‌های پرت و سیستم تخمین زمان    45
گام‌های اجرای پروژه و انواع ساختار پروژه     49
معرفی تکنیک EARNED VALUE    55
مقایسه روشهای پیش‌بینی شده دوره طرح متفاوت با استفاده از متریک ارزش کسب شده     68
دودیدگاه در باره EARNED VALUE     87
تفاوت MSP و PrimAvera    94
پروژه طرح افزایش ظرفیت و توسعه سیمان مازندران     101
توضیحات پروژه سیمان مازندران     103
چارت پروژه     104
اجزای تشکیل دهنده پروژه و بررسی پروژه     105
توضیحات،Mazandaran Cement MSP     108
نقش Value engineering  در اجرا پروژه    119
فرم ارزیابی پیمانکار     158
مشکلات شرکت صنایع آذراب     161
منابع     163
ضمیمه     164
اجزای تشکیل دهنده پروژه و بررسی پروژه
پروژه MAZNDARAN CEMENT LOESHE ROWMILL   به طور کلی شامل موارد زیر
می باشد.
۱.    Feed System
۲.    Mill System
۳.    Dedusting System
۴.    Hut  Gus System

که ازموارد بالا فقط مورد Mill System  برای ساخت تحویل شرکت آذرآب شده است . خود Mill System که سیستم آسیاب مواد می باشد خود به طورکلی شامل دوبخش زیر است :
الف ) Loeshe MILL           
 ب )Classifier  
هنوز نقشه های بخش Classifier  تحویل شرکت داده نشده است اما نقشه های  Loeshe  mill تحویل شرکت شده و کار برروی آنها در حال انجام می باشد . اما Loesh Mill  به معنای بدنه اصلی آسیاب خود شامل موارد زیر است :
۱.    ( پایه آسیاب ) Mill Stand
۲.    ( بدنه آسیاب )Mill Body
۳.    Mill Platform
۴.    ( جداره های داخل کوره ) Lining Cpl
۵.    Seal Air Piping
۶.    ( تقویت کننده های مجاری هوایی ) Gus Dnct Snpport
۷.    Lever Sealing
۸.    Lm Drive

اما پروژه هایی که اینجانب مورد کنترل قرار دادم همان Mill Stand  پایه های آسیاب می باشد که  شامل موارد زیر است :
۱- Pedstal  – Cpl : به تعداد ۹ عدد هرکدام با وزن ۱۷.۶۹۷.۶۶۴ kg  که ورودی و خروجی مواد سیمان را بر عهده داشته که همواره این مقادیر خروجی ثابت می باشد منظور از ثابت بودن یعنی حرکت مواد سیمان بدون فشار زیرا مواد سیمان همراه با فشار ( گرما ) حالت خورندگی بسیار زیاد دارد .
۲- Foundation Frame : که دقیقا بر روی پایه هایی که از زمین بیرون آمده است قرار می گیرد و  سایر قطعات بر روی این قطعه قرار می گیرد و وظیفه آن گردش کار آسیاب و انتقال انرژی موتور به آسیاب می باشد وزن این قطعه ۱۵.۶۲۳.۲۴۸ kg  می باشد .
۳- GUS DNCT : مجرای هوای گرم می باشد به تعداد دو عدد هرکدام به وزن ۳.۰۲۹.۶۰۰ kg  که دقیقا دو طرف Mill Stund قرار می گیرد و وظیفه یکی از آنها هدایت هوای گرم از کوره وارد محیط آسیاب و دیگری خروج هوای آلوده از  محیط آسیاب می باشد .
۴- RING DUCT  : رینگهای نگهدارنده راکتها هستند که فضای خالی بین مجموعه راکامل می کنند و در عین حال شامل ۴ دریچه می باشند که دقیقا این دریچه ها با Pedestal فیت می شود وزن این مجموعه ۸.۱۰۱.۷۲۱ kg می باشد .

۵- Bridge : به تعداد ۴ عدد دقیقا کنار۴  pedestal قرار می گیرد یعنی کنار هر Pedestal یک bridge قرار می گیرد و راه عبور ی بین Pedestal  می باشد وزن هر مجموعه ۲,۰۱۰,۰۰۰fg ,bridge  است .
 موارد تشریح شده همگی یک Mill Stand  را تشکیل می دهد . حال به تشریح قسمتهای دیگر واحد  Loeshe  Mill می پردازیم :
۱-    Mill Bady : که بدنه آسیاب مواد سیمان است و محفظه ای است که آسیاب سیمان در آن قرار می گیرد .
۲-    Mill platform : یک محافظ پله کانی اطراف Mill Stand  است که برای سرکشی به قسمتهای مختلف واحدها از آن استفاده می شود .
۳-    Lining : جداره های داخلی کوره هستند که برای افزایش سطح جذب گرما از آنها استفاده می شود و حالت plate  تسمه ای دارند .
۴-    Seal Air Piping  : لوله هایی هستند که هوای مورد نیاز برای شبکه را از بیرون به داخل وارد می کنند .
۵-    Gus duct Support :  تقویت کننده Gas Duct   هایی هستند که در مورد آنها توضیح داده شد .
۶-    Lever Sealing  و Lm Drive  در مورد این دو مجموعه هیچ گونه بازدیدی صوت نگرفته و هیچ توضیحاتی از طرف کارفرما داده نشده است و از طرفی چون نقشه های آنها کامل نیست لذا درک درست و شفافی از آنها در دست هیج یک از کارشناسان شرکت نمی باشد .
موارد تشریح شد همراه با برنامه ریزی MSP  به وضوح در صفحات بعد مشاهده میشود.
مقدمه :
کلیه افرادی در مشاغل و مسئولیتهای مختلف حداقل در طول مدت خدمت خود با یک پروژه سرو کار پیدا می کنند . وظایف و مسئولیت کسانیکه در قسمتهای طرح و برنامه سازمانها کار می کنند عموما در رابطه مستقیم با برنامه ریزی وکنترل پروژه ها می باشد . وکسانیکه در مراکز صنعتی و تولیدی کار می کنند نیز در طول خدمت خود با پروژه های صنعتی از قبیل تولید یک محصول جدید، احداث یک واحد تولید مدرن ویا تعمیرات اساسی ماشین آلات سروکار پیدا می کنند وهم چنین افرادی که در سازمانهای غیر دولتی بکار مشغولند نیز در مواقعی خود را با لزوم برنامه ریزی ادارات جدید ، تغییر مکان مراکز کاری که در نوع خود یک پروژه محسوب می شود روبرومی بینند .
برنامه ریزی آموزش واعزام نیروها ی مسلح به جبهه ، تدارک مهمات و تجهیزات و مهمتراز همه برنامه ریزی عملیات نظامی از نمونه های بارز برنامه ریزی یک پروژه پیچیده می باشد که بیشترین وقت مسئولین مربوطه را به خود اختصاص می دهد .

اهداف پروژه :
هر پروژه ای خواه تاسیس یک ساختمان جدید باشد ویا تهیه ماشین آلات وتولید یک محصول تازه ، متضمن صرف هزینه وسرمایه گذاری قابل توجهی میگردد. بازده این سرمایه گذاری واهداف پروژه باید کاملا روشن ومنطقی باشند.کسانیکه مسئولیت تخصیص بودجه وتصویب اجرای یک پروژه را بر عهده دارند باید بطور دقیق از چگونگی صرف پول واهداف پروژه آگاه باشند ، این اهداف بطور کلی در سه گروه به شرح زیر خلاصه می شوند :
۱-    کیفیت ومشخصات فنی کار تمام شده که در مورد پروژه های ساختمانی مشخصات بنا ومقاومت لازم قسمتهای مختلف ساختمان ودر مورد طرحهای صنعتی ، میزان بازدهی ماشین آلات وحدود دقت قطعات ماشین شده اهداف فنی کار را مشخص می نمایند .
۲-    بودجه ای که در چهار چوب آن کار باید انجام گیرد .
۳-    مدت زمان اجرای کار .

معمولا با افزایش وطولانی تر شدن مدت یک پروژه از زمان برنامه ریزی شده آن هزینه های آنهم افزایش می یابد . این افزایش از طرفی بخاطر وجود تورم واز بین رفتن قدرت خرید بودجه اختصاصی طرح واز طرف دیگر بخاطر معطل نگهداشتن نیروی انسانی و تجهیزات بیش از مدت لازم وعدم استفاده از آنها درانجام پروژه های دیگر بوجود می آید . این رابطه روشن ومستقیم بین هزینه وزمان و توجه به اثرات زیانبار عدم اتمام بموقع پروژه، لزوم استفاده از روشهای علمی برنامه ریزی وکنترل پروژه را بیش از پیش آشکار می سازد .

مشخصات یک برنامه ریزی خوب و قابل اجرا:
اکنون که لزوم برنامه ریزی پروژه تا اندازه ای روشن شد بهتر است قبل از پرداختن به یک روش خاص برنامه ریزی، مشخصات یک برنامه موثر و قابل اجرا بررسی گردد و ملاکهای ارزیابی یک برنامه ریزی موفق بدست آید .
بطور کلی یک برنامه موثر وقابل اجرا باید دارای موارد ذیل باشد :
۱-    از نظر فنی امکان پذیر باشد .
۲-    بر برآوردها ی قابل اطمینان استوار باشد .
۳-    متناسب با منابع موجود و قابل دسترس باشد .
۴-    در صورت استفاده مشترک از منابع یک پروژه دیگر با برنامه آن پروژه هماهنگ باشد .
۵-    در مقابل لزوم ایجاد تغییراتی در مشخصات و ترتیب اجزای کارهای پروژه انعطاف پذیر باشد .
۶-    فعالیتهای بحرانی را بخوبی مشخص ومتمایز سازد .
علاوه بر رعایت نکات فوق ، برای اجرای موفقیت آمیز یک پروژه ، ایجاد یک سازمان اجرایی منسجم و تعیین یک مدیر کاردان و با اختیارات کافی که برای وی خطوط ارتباطاتی موثری در نظر گرفته شده باشد ضروری می باشد .
۷-    فعالیتهای بحرانی را بخوبی مشخص و متمایز سازد . علاوه بر رعایت نکات فوق ، برای اجراء موفقیت آمیز یک پروژه ، ایجاد یک سازمان اجرائی منسجم و تعیین یک مدیر کاردان و با اختیارات کافی که برای وی خطوط ارتباطاتی موثری در نظر گرفته شده باشد ضروری می باشد .
نقش  value engineering در اجرای پروژه
مقدمه : 
میزان موفقیت  بنگاههای اقتصادی در یک بازار رقابتی به تلاش آنها در جهت شناخت نیازهای مشتریان
( مصرف کنندگان ) و پاسخگویی به این نیازها بستگی دارد. مشخصات محصولات و خدماتی که بنگاه به بازار عرضه می کند باید رضایت مشتری را جلب نماید . این رضایت ممکن است از طریق قیمت مناسب، کیفیت مطلوب ، تحویل به موقع ، خدمات مناسب پس از فروش و … و یا ترکیبی از آنها حاصل شود. محدودیت منابع امکان پاسخگویی به تمام خواسته های مشتریان را سلب می کند . این مساله ایجاب می کند تا بنگاهها مشخصاتی از محصول /خدمت را که نزد مشتری دارای ارزش بیشتری هستند، شناسایی کرده و بهترین راه حل (از نظر هزینه و کیفیت ) را برای دستیابی به آن مشخصات تعیین کنند. مهندسی ارزش مجموعه ای از تکنیکها و روشهاست که با نگرش سیستمی ، کارکردهای اصلی و فرعی یک محصول /خدمت را شناسایی کرده و ارزش هر کارکرد را نزد مشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد . همچنین به عنوان یک ابزار مدیریتی در تعیین بهترین روش ایجاد این کاردکرد ، به تصمیم گیر (تصمیم گیران ) کمک می کند .
مطالعه بر روی موضوع مهندسی ارزش در طول جنگ جهانی دوم در اثر کمبود مواد اولیه و برای اولین بار در اواخر ۱۹۶۰ توسط ” لارنس دی مایلز” مخترع آنالیز ارزش در شرکت جنرال الکتریک آغاز شد .
مهندسی ارزش یکی از ابزارهای لازم برای نشان دادن ارزش محصول در رابطه با کارکرد آن می باشد. در شرایط فعلی که بین تولید کنندگان رقابت سنگینی وجود دارد ، تولید کننده موفق کسی است که با توجه به نیاز مشتریان و با کیفیت و هزینه مناسب به عرضه تولید یا ارائه خدمت بپردازد . مهندسی ارزش می تواند از طریق شناخت نیازها و خواسته های مشتریان این موفقیت را فراهم سازد . هدف این مقاله معرفی مفهوم مهندسی ارزش و روشهای توسعه داده شده در این زمینه است.
مهندسی ارزش یک روش منسجم برای رسیدن به بالاترین ارزش به ازای هر واحد پولی  که هزینه شده است می باشد ، در حالی که کیفیت ، ایمنی ، قابلیت اطمینان ، قابلیت نگهداری حفظ و یا ارتقاء یابد .
مهندسی ارزش فرآیندی است که به یک تیم پروژه کمک می کند تا در یک زمان کوتاه به بررسی و ارزیابی اهداف و عملکردهای پروژه و راه حل های گوناگونی در یک زمان محدود بپردازد.

موسسه FAR در بند ۵۲.۲۴۸ این گونه بیان می کند .
” مهندسی ارزش یک کوشش سازمان یافته برای تحلیل عملکرد سیستم ها ، تجهیزات ، خدمات و موسسات به منظور رسیدن به عملکرد واقعی با کمترین هزینه در طول عمر پروژه است که سازگار با کیفیت و ایمنی مورد نظر است.
مهندسی ارزش از جمله تکنیک های مطرح و موفق در زمینه تخصیص بهینه بودجه و صرفه جویی در هزینه طرح ها در طول عمر پروژه می باشد . مهندسی ارزش یک تکنیک بسیار کارا و مهم برای مصرف بهینه بودجه تخصیص یافته است. این روش در واقع تکنیکی برای افزایش ارزش یک پروژه ، ارضای نیاز مصرف کننده با حداقل  هزینه و نیز اجرای پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن و با حفظ کیفیت و مطلوبیت مورد نظر است . هدف اصلی بهینه سازی ارزش یک پروژه در مرحله طراحی از طریق راه کارهای عملی و انتخاب بهترین راه حل برای رسیدن به اهداف پروژه با حداقل هزینه در طول عمر پروژه  است .
مهندسی ارزش به عنوان شیوه ای کارآمد برای شناسایی و حذف هزینه های غیرضرور و کوتاه سازی زمان اجرا و بهینه سازی یافته برای اصلاح ، بازنگری و نوآوری در فرآیند اجرای پروژه هاست.
بهترین زمان برای شروع مهندسی ارزش در یک پروژه تقریبا زمانی است که ۳۵-۲۵ درصد طراحی انجام شده باشد . در این نقطه سیستم های اصلی انتخاب و تعریف شده اند و روی میز قرار دارند .
از نکات کلیدی که برنامه کاری مهندسی ارزش را از دیگر روش ها برای حل مسائل عادی مهندسی جدا می سازد، می توان به موارد زیر اشاره کرد .
۱.    تجزیه و تحلیل عملکرد ؛
۲.    تلاشی خلاق برای به وجود آوردن طرح های جایگزین بیشتر؛
۳.    تنزیل ندادن عملیات اجرایی مورد تقاضا؛
۴.    اختصاص هزینه ها برای اجرای هر کدام از عملکردها ؛
در میان روش های گوناگون مورد استفاده برای حل مسائل ، فقط مهندسی ارزش است که ما را به سوی استفاده از روش های فکری خلاق برای آنالیز عملکرد سوق می دهد . جزئیات مراحل اجرایی مهندسی ارزش در شکل ۲ ارائه شده است . بطوری که ملاحظه می شود ، هر یک از فازها شامل فعالیتهای گوناگونی است.
از قابلیت های مهندسی ارزش تجمع فعالیت ها و روشها به صورت منسجم و هماهنگ همراه با بهترین شیوه بکارگیری می باشد .
این موضوع از طریق برنامه کاری کنترل می شود . مراحل اجرایی مهندسی ارزش ، فرآیند اجرایی و نمودار جریان کاری این مراحل در شکل ۲ نشان داده شده است.
آنچه که مهندسی ارزش را موثر می سازد ،استفاده از روش های خلاق در زمان های مناسب است . مهندسی ارزش صرفا مهندسی خوب، و یا یک برنامه پیشنهادی یا برنامه کاری تکراری و روزمره نیست ،بلکه یک رویکرد مستقل و هدفمند برای برخورد با پروژه هاست .  از این رو باید توجه داشت که انجام مطالعات مهندسی ارزش خود نیز دارای هزینه است و باید نسبت به میزان صرفه جویی که در هزینه ها به وجود می آورد قابل توجیه باشد . در اغلب گزارش ها مشاهده می شود که هزینه های اجرایی مهندسی ارزش کمتر از ۱۰ درصد کل هزینه های صرفه جویی ناشی از بکارگیری نتایج حاصل از مهندسی ارزش بوده است.
این موضوع که در فرآیند بکارگیری مهندسی ارزش ، با بکارگیری نظریه های نو و ایجاد فضای خلاقیت و هم اندیشی گزینه های جایگزین ایجاد و مورد ارزیابی قرار می گیرد ، باعث شده است که سوء تفاهم هایی در دیگر مهندسان به ویژه طراحان و مشاوران بوجود آید . آنچه آنها مطرح می کنند این است که آیا روش های مهندسی و طراحی که تا کنون بکار رفته اشتباه بوده است و در نهایت به کارایی و درست بودن رویکرد مهندسی ارزش اشکال و تردید دارند . در این مقاله ضمن ارائه  اصول و مفاهیم مرتبط با مهندسی ارزش ، ضرورت اجرایی مهندسی ارزش و نیز ضرورت توجه به ارزش های پنهان اما مهم و هزینه های پنهان اما گزاف مورد بررسی قرار می گیرد . در ادامه ، تفاوت های اساسی و مهم بین ” لحاظ کردن ارزش در مهندسی و طراحی ” و “بکارگیری مهندسی ارزش ” مورد توجه و ارزیابی قرار می گیرد .

ارزش کالا / خدمت :
پیش از پاسخ به این سوال که مهندسی ارزش چیست ؟ لازم است تا مفهوم “ارزش ” مورد بررسی قرار بگیرد . نظر به اینکه در ارتباط با کارکرد تعریف می شود لذا تشریح مفهوم ” کارکرد ” نیز ضروری به نظر می رسد .
ارزش کالا/ خدمت ، متناسب با توجهی که مردم  به آن نشان می دهند و مقدار بهایی که برای دستیابی به آن می پردازند ، تعیین می شود . به عبارت دیگر ، تولید کنندگان همواره باید از دیگاه مشتری در مورد ارزش تولیدات خود قضاوت کنند . هنگامی که مشتری بتواند کارکردهای مورد نیاز خود
 ( کارکردهای محصول خریداری شده ) را به پایین ترین قیمت ممکن بخرد ، بیشترین احساس رضایت را خواهد داشت، این در حالی است که محصول / خدمت  خریداری شده لیاقت وجه پرداخت شده را داشته باشد.
V  : شاخص ارزش
F : ارزش کارکرد های مورد نیاز
C  : هزینه کل ( پرداخت واقعی )
V = F / C
شاخص ارزش ،یک عدد بدون بعد است . معمولا وقتی شاخص ارزش بزرگتر از یک باشد . نشان دهنده ارزش خوبی است و شاخص کوچکتر از یک وظیفه یا قطعه ای را نشان می دهد که نیازمند توجه و بهبود می باشد.
کارکرد:
کارکرد آن چیزی است که از یک محصول / خدمت انتظار داریم . کارکردهای محصول/ خدمت می تواند در دو دسته کارکرد های اساسی و کارکردهای فرعی مورد توجه قرار گیرد.
۱- کارکرد اساسی ( پایه ) :
چیزی است که باید انجام شود تا نیاز مصرف کننده را ارضا کند . یک کارکرد اساسی ، مهمترین دلیل وجود محصول می باشد . یک سوال خوب برای تعیین کارکرد اساسی ، عبارتست از اینکه : ” اگر این کارکرد را از محصول بگیریم آیا هنوز هدف محصول برآورده می شود ؟ ” .
۲- کارکرد فرعی :
کارکرد هایی که باعث جذب مشتری به محصول / خدمت می شوند ، ولی در زمره کارکردهای اصلی قرار نمی گیرند . این کارکردها فراتر از کارهای اساسی بوده و از آنها پشتیبانی می کنند . راحتی ، قابلیت اطمینان و جذابیت (زیبایی ) از جمله کارکرد های فرعی یک محصول / خدمت به شمار می روند . در اکثر مواقع ، برخی از این کارکردها مطلوب و دلخواه هستند ، ولی در برخی مواقع وجود آن کارکرد در محصول / خدمت در نزد مشتری دارای ارزش زیادی نیست . این کارکردها بهترین انتخاب ها برای حذف شدن و یا بهبود یافتن می باشند .
هدف مهندسی ارزش در درجه اول تعیین کارکردهای مورد نیاز یک محصول / خدمت است و در مرحله بعد تعیین اینکه چه چیزی می تواند آن کارکرد را به بهترین نحو انجام دهد.
” لارنس دی مایلز ” در این مورد چنین می گوید : ” تحلیل ارزش یک روش خلاق و سازمان یافته است که هدفش شناسایی هزینه های غیر ضروری است . هزینه هایی که نه کیفیت یا کارایی یا طول عمر محصول را افزایش می دهند ، نه به چشم می آیند و نه مورد علاقه مشتری هستند” .
تعریف انجمن مهندسی ارزش آمریکا (SAVE) بدین صورت است که :
مهندسی ارزش مجموعه تکنیک های نظام مند و کاربردی است که برای تشخیص کارکرد یک
محصول /خدمت و تولید (انجام ) آن کارکرد ها با حداقل هزینه می باشد.
“مهندسی ارزش  مجموعه تکنیک های نظام مند و کاربردی است که برای تشخیص کارکرد یک
محصول / خدمت و تولید آن کارکردها با حداقل هزینه می باشد ” .
در فرهنگ مدیریت آمده است: ” مهندسی ارزش، فنی برای تعیین فعالیتهای تولید یک کالا ، ارزش گذاری برای آن فعالیتها و سرانجام تعیین فعالیتهاییی است که کمترین هزینه را در بر داشته باشد” .
بینابراین مهندسی ارزش یک رویکرد سیستمی و مبتنی بر کارکرد است که هر مرحله ای از خلق ایده طراحی مواد فرآیند  ها ، عملیات ساخت محصول و بازاریابی آن را ارزیابی می کند تا تمام کارکردهای مرتبط با آن در حداقل هزینه مناسب انجام گیرد . این روش ، دامنه وسیعی را در بر می گیرد . باید توجه داشت که تاکید مهندسی ارزش فقط بر روی کاهش هزینه نیست ، بنابراین :
 ” نباید مهندسی ارزش را با روش های مدرن یا سنتی کاهش هزینه ، اشتباه گرفت؛ زیرا این روش ، روش بسیار جامعی است که بر پایه تحلیل وظیفه ( کارکرد ) بنا شده است و به دنبال بهبود در ارزش ، بدون قربانی کردن کیفیت یا اعتبار یا طول عمر محصول است”.
فرآیند مهندسی ارزش :
فرایند مهندسی ارزش به پنج فاز تقسیم شده و هر فاز دارای چند مرحله می باشد :
۱- فاز مبدا:
 شامل سازماندهی ، انتخاب پروژه ، تعیین تیم مهندسی ارزش ، تعریف ماموریت تحقیق ، تعریف و مستند سازی محصول می باشد .

۲- فاز اطلاعات :
تحلیل  کیفی ارزش (تحلیل کارکرد )
تحلیل کارکرد ( وظیفه ) عبارتست از تکنیک های ساختاری و تعریفی که معنای روشنی از کارکرد را بیان می کند. در این مرحله محصول و کلیه اجزایش برای تعیین کارکرد هایشان ( اهدافشان) مورد مطالعه قرار می گیرند . در رابطه با انواع کارکرد ها نیز بیش از این بحث گردید . قوانین تشریح کارکرد ها به صورت ذیل می باشد:
۱.    باید تعیین کننده انتظار مصرف کننده یا مشتری از محصول یا سرویس باشد .
۲.    یک فعل و یک اسم برای تشریح کارکرد به کار برده می شود . فعل برای جواب سوال ” چه می کند ؟ ” و اسم برای پاسخ به ” چه چیزی را ؟” به کار می رود .
۳.    از بکار بردن افعال مجهول و یا غیر مستقیم مثل تهیه می شود و مجهز می شود و … خود داری می گردد . زیرا اطلاعات کمی در اختیار قرار می دهند .
۴.    از به کار بردن کلماتی مانند بهبود دادن ، حداقل ( حداکثر) کردن و جلوگیری کردن ، جلوگیری می شود .
۵.    ترجیحا از ترکیبات دو حرفی برای بیان کارکرد استفاده می شود.
مثال :
الف ) لامپ : انتشار نور
ب) فنجان : نگهداشتن مایع
– تحلیل اجبار: یعنی دلیل استفاده و به کارگیری هر محصول / خدمت چه می باشد ؟ و آیا این دلیل هنوز هم معتبر است ؟
– تحلیل کمی ارزش : پس از تکمیل تحلیل کارکرد باید هزینه کارکردها و ارزش  اهمیت آنها تعیین شود.
هزینه ها دو نوع هستند :
الف ) هزینه های واقعی یا سخت مانند هزینه مواد و نیروی انسانی
ب) هزینه های ذهنی یا نرم مانند سختی کار و ریسک شکست
وقتیکه هزینه های واقعی در دسترس نباشند از هزینه های نرم استفاده می شود .
–  تکنیک های اندازه گیری ارزش :
–  اندازه گیری ارزش عنصر فعلی و جایگزین آن
 
۳- فاز نو آوری ( تغییر ) :
این فاز در واقع ، فاز بهبود ارزش می باشد که از طریق به کارگیری تکنیک های خلاق و ذهنی ، طراحی قطعات و اولین قرم جهت باز طراحی فرآیند در این فاز صورت می گیرد . هدف این فاز ،تغییر یا حذف کارکردهای فرعی کم ارزش و پاسخ به سوالات ذیل می باشد :
الف ) چه عنصری می تواند این کار را انجام دهد ؟
ب) چگونه می توانیم کارکردهای فرعی را حذف نماییم در حالی که کارکردهای اساسی هنوز اجرا می شوند ؟
از تکنیک های مورد استفاده ( توصیه شده ) در این زمینه می توان از طوفان فکری ، فن گروه اسمی (NGT) و دلفی نام برد که بنیانگذاران مهندسی ارزش  روش NGT را توصیه می کنند .

۴- فاز ارزش  یابی :
–  تحلیل کیفی ارزش
–  تحلیل کمی ارزش

۵- فاز اجرا :
حوزه های کاربردی مهندسی ارزش :
در آغاز ، این روش فقط در محیطهای سخت افزاری بکار گرفته شد و توسعه یافت . ولی در سالهای اخیر ، این روش در بسیاری از محیطهای جدید و غیر سخت افزاری نیز بکار می رود . مهندسی ارزش در حوزه های مختلف و در ارتباط با محصولات/خدمت گوناگون قابل استفاده است ( به عنوان مثال می توان کارکرد های یک برنامه ، پروژه ، سیستم ، محصول ، نوع تجهیزات، خدمات ، تسهیلات ،ساختمان سازی ، دوره آموزشی  ، مدیریت سیستم ها و روش ها ، تحلیل خرید ، تخصیص منابع ، بازاریابی  و … را از طریق مهندسی ارزش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد)
بینابراین روش مهندسی ارزش را می توان در همه جا به کار برد ؛ ولی دامنه کاربرد این روش معمولا توسط ذهنیت کاربران ، محدود می گردد.
ضرورت پرداختن به مهندسی ارزش :
اصولا درجه ی موفقیت سازمان ها در یک بازار رقابتی بر شناخت آنها از نیاز مشتریان ( مصرف کنندگان) و تلاش در جهت برآورده کردن این نیاز استوار است .
عرضه محصولات / خدمت باید رضایت مشتری را جلب کرده و قابلیت عرضه به بازار و رقابت را داشته و از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار باشد . همچنین حفظ زمان تولید ، تحویل به موقع ، انجام خدمات پس از فروش و رعایت کامل قوانین اقتصادی و زیست محیطی نیز از شرایط اصلی موسسات برای موفقیت بیشتر به خصوص در یک بازار رقابتی هستند .
سازمان ها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود با محدودیت منایع روبرو هستند . بنابراین هر موسسه ای می تواند فرایند و روشهای مقرون به صرفه ( کاهش دهنده هزینه ) را به کمک مهندسی ارزش شناسایی کرده و از این طریق تامین خواست مشتریان را با صرف حداقل هزینه محقق سازد . به طور کلی مهندسی ارزش به عنوان یک ابزار مدیریتی می تواند منجر به نتایج ذیل شود :
۱.    پایین آوردن هزینه تولید
۲.    به حداقل رساندن پیچیدگی های تولید
۳.     کم کردن زمان تولید
۴.    استفاده از اندیشه ها و خلاقیتها
۵.    تامین کامل نیازها ی مشتری و افزایش رضایت آنها
۶.    افزایش رضایت و انگیزه همکاران به واسطه افزایش سطح عملکرد آنها
۷.    بهینه کردن فرایند های کاری
۸.    کاهش مخارج سرمایه گذاری
۹.    ارتقاء یا ثبات کیفیت ( نه کاهش هزینه به قیمت کاهش کیفیت )
۱۰.    افزایش سهم بازار و حصول اطمینان برای سود آوری
۱۱.    افزایش توان رقابت در بازار.

اصول مهندسی ارزش:
مهندسی ارزش دارای سه جنبه مهم می باشد که عبارتند از :
۱.    استفاده از تیم های چندکاره
۲.    روش سیستماتیک ارزیابی ارزش و کارکرد محصول
ارزش کالایا خدمت ، متناسب با توجهی که مردم به آن نشان می دهند و مقدار بهایی که برای دستیابی به آن می پردازند ، تعیین می شود . کارکرد نیز آن چیزی است که از یک کالا یا خدمت انتظار داریم ، که می تواند در دو دسته کارکردهای اساسی و کارکردهای فرعی مورد توجه قرار گیرد.
۳.    تمرکز بر روی ساده سازی محصول
ارنست بوی رئیس انجمن مهندسین ارزش آمریکا معتقد است : ” مهندسی ارزش  اولویتی برای عنصر خاصی قایل نیست بلکه فقط روش است برای فکر کردن . آن تعدادی روش یا تکنیک را به منظور به کار گیری در مراحل عمل خود به خدمت می گیرد ” .
اصول مهندسی ارزش شامل وظایف ، تکنیک ها و سوالات کلیدی است که به دنبال کسب اهداف طرح کار مهندسی ارزش استفاده شده و هدف آن ” دستیابی به طراحی عالی ” می باشد ، به طوری که می تواند توسط هر فرد یا سازمانی به کار گرفته شود . این اصول از نظر تصمیم گیری و حل مساله دارای اهمیت ویژه ای بوده و شامل موارد ذیل می باشد :
۱.    از کار تیمی استفاده کنید ؛
۲.    بر موانع غلبه کنید ؛
۳.    روابط انسانی خوبی داشته باشید ؛
۴.    شنونده خوبی باشید ؛
۵.    از سوالات کلیدی استفاده کنید ؛
۶.    از چک لیست استفاده کنید ؛
۷.    همه چیز را ثبت کنید ؛
۸.    خوب قضاوت کنید ؛
۹.    دارای تفکر بهبود کیفیت (QI) باشید .
بنابراین موضوعی که برای مطالعه مهندسی ارزش مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای دو خصوصیت باشد :
الف) دارای هزینه بالا باشد تا امکان صرفه جویی به اندازه ای شود که مطالعه روی آن ارزشمند گردد.
ب ) دارای ارزش پایین یا عملکرد ضعیف باشد تا بتواند برای بررسی روش های جایگزین ، توجیه پذیر گردد…

 

منابع
۱. کتاب مدیریت پروژه / مهندس حمید آلاد پوش
۲. کتاب کنترل پروژه ( ۳) / مهندس علی خورشیدی
۳. کتاب کنترل تولید / خسرو امینی حاج باشی
۴. کتاب  برنامه ریزی و کنترل پروژه با primavera  / مهندس حسین عوض خواه
۵. جزوه برنامه ریزی و کنترل پروژه با نرم افزار Microsoft project 2002 / گروه نرم افزاری دانشگاه علم وصنعت
۶. جزوه درسی کنترل پروژه / دکتر روغنیان
۷. جزوه درسی کنترل پروژه / دکترعیدی
۸. سایت iranpm.com www.
۹. مقاله:

acomparsion of different project duration forcasting methods using earned value

metrics                                                                             
۱۰. کتاب مهندسی ارزش جلد آبی / محمد سعید جبل آملی و علیرضا میر محمد صادقی
۱۱. کتاب مهندسی ارزش جلد مشکی / محمد سعید جبل آملی و علیرضا میر محمد صادقی

۱۲.نشریه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.