بررسی شرکت ماژین صنعت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
13 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی شرکت ماژین صنعت دارای ۱۳۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی شرکت ماژین صنعت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

پیشگفتار
مدیریت سازمان عمومی و خصوصی درچند دهه گذشته دگرگونیهای ژرفی را تجربه نموده است ضروریست مدیران به دقت با آنها روبرو شوند تا دریابند که راز موفقیت کشورهای صنعتی به امور توسعه و اقتصاد و بتوانند با آگاهی به ذوق واستعداد خویش این یافته ها را با نیازهای سازمان های خود و فرهنگ بومی ایران اسلامی بسنجد و راههای نوینی را برای بهتر اداره کردن سازمانهای کشورمان انتخاب وتجربه نمایند.
اداره بهتر سازمانها ونقش آن در توسعه اقتصادی وفرهنگی ودست یابی به هدفهای والا اهمیت روز افزون یافته وبه صورت راهی گریز ناپذیر در آمده است.
هنگامی که آدمی در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه ریزی در زندگی خویش پی برد آن را در نظام های اجتماعی به عنوان ابزاری در خدمت مدیریت ورهبری مورد توجه قرارداد امروز می بینیم که ساختار وجودی سازمانها آن چنان پیچیده است که بدون برنامه ریزیهای دقیق نمی توانند به حیات خود تداوم بخشند. اساس برنامه ریزی برآگاهی از فرصتها آتی وچگونگی استفاده از فرصتها و مبارزه با تهدیدها قرار دارد.
فلسفه برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و یک راه زندگی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه،تفکر،آینده نگر وعزم راسخ به برنامه ریزی منظم ومداوم می باشد بخش انفکاک ناپذیر مدیریت است.
ضرورت برنامه ریزی فرد و سازمان برای رسیدن باهداف خویش نیاز به برنامه ریزی دارد بنابراین ضرورت برنامه ریزی برای رسیدن به جز بیشترین اهداف یک واقعیت انکارناپذیر است وهم نهادها درمحیطی متحول فعالیت می کنند.
عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی برنامه ریزی را به صورت یک ضرورت انکارناپذیر در تمام نهادها دراورده است پیتر دراکر معتقد است که میان موثربودن انجام کارهای درست و کارایی درست انجام دادن کارها تفاوت است واین دو در مراحل انتخاب هدفها وآنگاه درچگونگی کسب آنها توام می باشد.
در تعریف اصل برنامه ریزی باید عنوان کرد که:
برای دست یابی به هدف مورد نظر باید قبل از تلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار تلاش ذهنی یا برنامه ریزی کافی صورت بگیرد.
 
 محتویات:
این پایان نامه در حال حاضر در شش فصل تنظیم گردیده است که در فصل اول خلاصه ای از وضعیت شرکت ماژین صنعت و در فصل دوم تئوریها ونظریه های برنامه ریزی احتیاجات مواد mRp آورده شده است.
در فصل سوم این پایان نامه سعی کرده ام یک سری تئوریهای با توجه به فرآیند تولید به قسمت فعالیت شخص جای دهم بیشتر مطالب این فصل  با استفاده از مطالعات فعالیت هایی در این زمینه گردآوری شده است فصل چهارم اشاره به وضعیت کارخانه در مورد موضوع بحث برنامه ریزی احتیاجات دارد.فصل پنجم به مقایسه تئوریهای با عملکرد کارخانه اشاره می کند و درفصل آخر به بیان پیشنهادات ومشکلات پرداخته ام.
 
مقدمه:
موجودی هر واحد صنعتی قسمت مهمی از دارایی های ان واحد تشکیل می دهد که به صورت مواد اولیه قطعات نیمه ساخته وساخته شده یافت می شود. سطح موجودی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد در شرایط عادی هرقدر موجودی کمتر باشد بهتر است زیرا از سرمایه میتوان به طریق دیگری استفاده نمود در شرایط ویژه کشور کم کردن موجودی در جهت استفاده از سرمایه مطلوب نبوده بلکه بهتر است که از اقلام مقدار بیشتر در انبارها ذخیره گردد تا درموقع بحرانی از آنها استفاده شود از طرفی نیز با توجه به محدودیت ارزی نمی توان به مقدار بسیار از کالا ها خریداری و همچنین لازم است کالاهای را که را زودتر به فروش رسانده و از بودجه آنها استفاده کرد. لذا باید سیاست مشخصی جهت برنامه ریزی مواد تعیین وآنها را اعمال کرد. به طور مثال از هر قلم دسته القام لازم است تا تعدادی را به عنوان موجودی اطمینان تعیین نموده وسپس با رعایت این مقدار حداقل جهت خرید مواد برنامه ریزی نمود.
با توجه به اینکه تعداد اقلام زیاد است ممکن است برخی اقلام کمبود داشته و برخی نیز زیادتر از مقدار لازم انبار شوند و یا ممکن ا ست بر اثر تعدد سفارشات نتوان آن ها را دسته بندی نمود و از تخفیف استفاده کرد. کمبودو یا اضافه داشتن مواد اولیه باعث بروزهزینه هایی می شود که به آنها اشاره می نماییم.
هزینه های ناشی از کمبودکالا:
۱)توقف خط تولید
۲) خرید اضطراری
۳) اتلاف وقت مسئولین
هزینه های ناشی از موجودی اضافی
۱)راکد ماندن سرمایه
۲) هزینه نگهداری زیادتر
 3) اشغال فضا
۴)فاسد شدن کالا ویا منسوخ شدن آن
۵)هزینه پرسنل جهت کنترل مواد اضافی
عمده ترین دلایلی که باعث می شود با کمبود موجودی و یا اضافه داشتن مواد مواجه شویم به شرح زیر است.
۱)اشتباه در ثبت درخواست ها
۲)اشتباه در پیش بینی تقاضا
۳)تغییر در میزان تقاضا
۴)اشتباه در تعیین مقادیر که باید ذخیره شوند
۵)خرید مقادیر پیش از حد لزوم
۶)عدم اطلاع کافی از هزینه های زیاد نگهداری
۷)ضعف در سیستم برنامه ریزی و کنترل مواد
 
فصل اول: معرفی کارخانه
بخش اول: خلاصه ای از وضعیت کارخانه
تاریخچه
شرکت ماژین صنعت از ۲۹/۱/۱۳۷۶ تاسیس و شروع به فعالیت نموده و بعنوان مجری طرح پرس شاپ جدید یکی از شرکتهای تولید کننده قطعات پرس بدنه اتومبیل،پشتیبانی و تامین قطعات بدنه خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو را به عهده دارد.کارخانه ماژین صنعت در زمینی به مساحت-۰۰۰/۳۵ متر مربع با فضای سرپوشیده بالغ بر ۱۵۰۰۰ متر مربع احداث گردیده است.
در سال ۱۳۷۸ مدیریت شرکت ایران خودرو با توجه به پتانسیل بالای ماژین صنعت تصمیمی مبنی بر مشارکت ماژین صنعت در فرآیند تولید خودرو جدید (x7) گرفت وبه این اساس شرکت ماژین صنعت به عنوان پرس شاپ خاص بخشی از قطعات بدنه (x7)انتخاب وتولید انبوه ۶۹ پانل از قطعات خودرو مذکور به آن اختصاص یافت.
امروزه این شرکت با این وسعت فوق دارای ۵۱۸ نفر پرسنل مهندس، تکنیسین وکارگر ماهر با سابقه بالای ۲۰سال از ایران خودرو تجربه را در این صنعت قدم را فراتر نهاده و با هدف قطع وابستگی به بیگانه و رسیدن به تکنولوژی نوین وارد عرصه شده است.
موقعیت مکانی کارخانه
آدرس کارخانه: کرج- بعد از پلیس راه کمال آباد –خیابان مرغک جن کارتن سازی پک
آدرس دفتر مرکزی:تهران ،خیابان شریعتی، نرسیده به چهارراه قصر،ساختمان ۷۹۰ طبقه دوم
خط تولید کارخانه
د رحال حاضر ماشین آلات خطوط تولید شامل ۲۳ دستگاه انواع پرسهای ضربه ای پنوماتیک وهیدرویک با قدرتهای ۲۰۰ الی ۸۰۰ تن در پنج خط و در دو سالن مجزا نصب و راه اندازی گردیده ودر مراحل نهایی تکمیل کالیبراسیون و صدور گواهینامه های مربوطه براساس استانداردهای بین المللی می باشند.
تولیدات
با نصب بهره برداری از کلیه ماشین ‌آلات به منظورتولید قطعات بدنه خودرو ملی در حال حاضر مرحله house-line-tryout تعدادی از قطعات بدنه (x7) به موازات دریافت قالبها در حال انجام می باشد و پس از تست کلیه قالب های اختصاص یافته و خاتمه مرحله H.L.t تولید انبوه قطعات از اواسط سال جاری آغاز می گردد.
کنترل کیفیت
قطعاتی که بصورت آزمایشی و یا انبوه تولید می شوند در مراحل مختلف به لحاظ کنترل کیفیت در فیکسچرهای کنترلی خاصی (panElCAGUE) که به همین منظور طراحی ساخته شده است قرا رگرفته و با ابزارهای اندازه گیری دقیق کنترل می گردند.
سالن پنل گیج
به منظور استفاده از پنل گیج های کنترلی سالنی طراحی و ساخته شده که در حال حاضر در شرکت ماژین صنعت مورد بهره برداری قرا رگرفته است برای طراحی و ساخت سالن P/G واردات وابزار مورد نیاز آن از نظرات کارشناسان ایران خودرو وماژین صنعت استفاده گردیده که نتیجه بازدیدهای انجام شده از سالن های مشابه در کشورهای ژاپن وفرانسه بوده و ماحصل این تجربیات مورد تایید مدیریت شرکت ماژین صنعت قرار گرفته که هم اکنون نتیجه این زحمات تبدیل به سالنی برای P/G گردیده که جزو بهترین و مدرنترین سالنهای مشابه در داخل کشور می باشد.
شستشوی قالب
واحد شستشوی قالب ماژین صنعت با قابلیت شستشوی قالبهای سنگین تا وزن ۲۵ تن وابعاد ۵/۲×4 متر با رعایت استانداردهای لازم و پیش بینی کلیه امکانات جانبی موردنیاز در سالن تعمیرات قالب طراحی واحداث گردیده است.
پروژه آینده
تولید انبوه قسمتی از قطعات بدنه خودروهای جدید ایران خودرو از جمله پژو ۲۰۶ و راه اندازی خط مجموعه سازی قطعات بدنه Eno-itEM وهمچنین نصب و راه اندازی تعداد هفت دستگاه پرس سنگین در سالن جدید بعنوان خط آلترناتیور به همراه یک دستگاه پرس ۱۲۰۰ تن دبل اکشن D/A از جمله پروژه های آتی شرکت ماژین صنعت می باشد.
 
بخش دوم
شرح شغل(شناسنامه مشاغل) =وظایف کارکنان
نام شغل: مدیر کارخانه        قسمت: مدیریت
تعریف شغل: این شغل تحت سرپرستی مستقیم مدیر کارخانجات انجام امور مربوطه به:
۱)نظارت کلی به امر تولید وکار و روسا و سرپرستان ومدیران قسمت های مختلف کارخانه
۲)سرپرستی وایجاد هماهنگی بین کلیه واحدهای کارخانه
۳)برآورد میزان مواد اولیه مورد نیاز کارخانه با توجه به گزارش مدیران واحدها
۴) نظارت وسرپرستی و رفع اشکالات مدیران قسمت های مختلف کارخانه
۵)انجام مطالعات لازم درجهت تغییر یا افزایش خطوط تولیدی یا ماشین آلات کارخانه با توجه به کشش به بازار وامکانات تولیدی
۶) نظارت بر کنترل تولیدات کارخانه از نظر تطابق با استانداردهای کارخانه
۷) مطالعه واتخاذ تصمیم روی برنامه ریزی ارائه شده توسط مدیران قسمت ها جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز کارخانه
۸-انجام کنترل لازم جهت سرویس وتعمیر ادواری وکلی ماشین آلات
۹)مطالعه وبررسی پیشرفتهای نوین در صنعت تولید قطعات و سایر تولیدات جهت کاربرد آنها در کارخانه
۱۰) ایجاد هماهنگی وحسن رابطه با ارگانها ونهادهای در ارتباط با کارخانه
۱۱) تشکیل جلسات با مدیران جهت برطرف نمودن نواقص وکمبودهای واحدهای مختلف کارخانه
۱۲)تشکیل جلسات توجیهی و هماهنگ باید مدیران قسمت های مختلف کارخانه به منظور اعلام برنامه تولیدی کارخانه
۱۳)کنترل عملیات مالی کارخانه وامضا اسناد و مدارک مالی در حدود اختیارات تفویض از طرف هیات مدیره
۱۴) مشارکت در برنامه ریزی مربوطه به قسمتهای مختلف کارخانه
۱۵) تهیه گزارش از نحوه پیشرفت و راندمان کارجهت مدیر عامل کارخانجات
۱۶) تهیه گزارشات لازم جهت مدیر عامل یا هیئت مدیره کارخانجات
۱۷) مطالعه واتخاذ تصمیم روی برنامه ریزی های پیشنهادی جهت به حداقل رساندن میزان ضایعات
۱۸) نظارت بر انجام امور اداری و پرسنلی کارکنان کارخانه در حدود اختیارات تفویضی
۱۹)نظارت بر رعایت اصول و مقررات ایمنی وحفاظتی در کارخانه توسط افراد تحت سرپرستی
۲۰) انجام سایر وظایف مربوط به شغل
مدیر برنامه ریزی
مسئولیت ها:شغل دارای مسئولیت سرپرستی مستقیم وغیرمستقیم وتماس و ارتباط ،کنترل عملیات مالی و دارایی ها فرم ها و گزارشات می باشد.
تلاش ها
۱)فکری شغل دارای کوشش فکری درجه بالا می باشد
۲)جسمانی: انجام شغل مستلزم تمرکز قوای جسمی وبصری می باشد
مدیر برنامه ریزی –انبار:
قسمت انبار و برنامه ریزی
تعریف شغل: این شغل تحت سرپرستی مستقیم مدیر کارخانه وانجام امور مربوطه به:
نظارت و سرکشی به انبارها وکنترل کارهای واگذار شده وحسن انجام آنها را برعهده دارد برکارکنان تحت سرپرستی نظارت می کند.
شرح وظایف جاری
۱)گرفتن برنامه کار و دستورات لازم از مدیر کارخانه
۲) کنترل کار وراهنمایی و رفع اشکالات مربوط به شغل افراد تحت سرپرستی
۳)ایجاد هماهنگ میان کارکنان تحت سرپرستی و تعیین وظایف هر یک از آنها
۴)امضا تایید کلیه اسناد مربوط به برنامه ریزی و انبارها
۵) کنترل وسائل ایمنی انبارها به منظور جلوگیری از وقوع حوادث واحتمالی
۶) بررسی وتایید کلیه برشهای حواله ارسالی از قسمت های جهت تحویل مواد مورد نیاز آنها
۷)داشتن تماس مستمر بر سرپرستان ومسئولین انبارها وبرنامه ریز جهت مبادله اطلاعات
۸) کنترل رسید انبارها وتایید ‌آنها
۹) کنترل حواله های انبار وامضا آنها
۱۰) نظارت بر کد گذاری اقلام موجود درانبارها
۱۱) نظارت وکنترل کارتهای موجودی و کنترل درخواست های خرید
۱۲) ترجمه صورت کالاهای وارداتی جهت صدور برگ رسید  کالاهای مذکور
۱۳)کنترل بر کار انبارگردانی و رسیدگی به اختلافات بین موجودی کاردکس انبار و برگه های حسابداری
۱۴)نظارت وسرکشی به انبارها وکنترل کارهای واگذار شده به افراد
۱۵) ایجاد سیستم نامناسب برای دریافت کالا و سفارشات انبارها وصلاحیت آنها
۱۶) رعایت نظم و مقررات داخلی کارخانه
۱۷)رعایت اصول و مقررات ایمنی در حفاظت در کارخانه
۱۸) ارشاد واجبار در به کار بردن مستمر لوازم و وسایل ایمنی تحویل شده به کارکنان تحت سرپرستی

شرح وظایف ادواری
۱)تهیه گردش ماهیانه از موجودی انبارها
۲) کنترل موجودی قطعات ومواد اولیه در پایان سال
مسئولیت ها: دارای مسئولیت سرپرستی مستقیم وغیرمستقیم

سرپرست برنامه ریز مواد
قسمت: برنامه ریزی انبارها
تعریف شغل: تحت سرپرستی مستقیم مدیر برنامه ریزی وانبارها انجام امور مربوطه به :
نظارت برحسن انجام کار افرادی تحت سرپرستی وحضور وغیاب ومرخصی ونظارت ومحاسبات کلیه مواد مصرفی، حداقل موجودی را برعهده دارد.
شرح وظایف جاری:
۱)گرفتن برنامه کار و دستورات لازم از مدیر برنامه ریزی وانبارها
۲) کنترل کار و راهنمایی ورفع اشکالات مربوط به شغل افراد تحت سرپرستی
۳) ایجاد هماهنگی میان کارکنان تحت سرپرستی وتعیین وظایف هر یک از آنها
۴)امضا و تایید کلیه اسناد مربوط به برنامه ریزی مواد
۵)حضور وغیاب افراد تحت سرپرستی وتعیین جانشین برای ا فراد غائب در صورت نیاز
۶)صدور برگ مرخصی موقت افراد تحت سرپرستی
۷) نظارت ومحاسبه مقدار و تعداد سفارشات ارسال
۸) نظارت وتعیین حداقل موجودی کلیه مواد با توجه به تولید و زمان حمل مواد
۹) درخواست خرید و سفارش با توجه به نیاز مصرفی وتحویل به اداره خرید
۱۰) کنترل دقیق وخروج مواد از انبار
۱۱) کنترل درخواستهای خرید مواد اولیه از نظر تعداد و مشخصات با توجه به برنامه ریزی تولید
۱۲) تهیه ونگهداری مدارک واطلاعات لازم در موردمواد
۱۳) بررسی پرونده ها و تغییرات تولیدی وتغییر سفارشات وتغییر در سفارش مواد با توجه به تغییر سفارشات
۱۴)هماهنگی لازم با قسمت های مختلف کارخانه جهت تغییر یا تعویض قطعات یدکی محصولات تولید کارخانه
۱۵) رعایت اصول و مقررات ایمنی و حفاظتی محیط کار
روش اجرایی تامین منابع وزیرساختها
هدف از این روش ارائه مکانیزمی جهت تعیین وتامین منابع وزیرساختهای مورد نیاز واحدها از طریق
۱-تامین کلیه منابع انسانی
۲-ماشین آلات
۳-تجهیزات وتسهیلات در حیطه شرکت نامبرده می باشد
۱)جذب و استخدام پرسنل
مدیران در صورت نیاز به نیروی انسانی طی نامه ای درخواست خود را به معاونت واحد اعلام و در صورت تایید معاونت واحد طی جلسه ای با مدیریت عامل تقاضای نیروی انسانی را مطرح و پس از تایید مدیریت عامل مطابق همان نامه به مدیریت اداری دستور جذب نیروی پرسنلی اعلام می شود و با استفاده از درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار استفاده از شرکتهای کاریابی تقاضای شخصی ویا معرفی توسط افراد آشنا به شرکت وپرسنل شرکت انجام می شود.
پس از آن یک مصاحبه توسط فرد مسئول در واحد مربوط مطابق جدول زیر
پرسنل استخدامی    مصاحبه گر
اپراتورهای /سرپرست ها    مدیریت واحد
مدیران     معاونت واحدها+ مدیریت عامل
معاونت ها    مدیریت عامل وهیئت مدیره
و در صورتیکه فرد مورد نظر در مصاحبه مورد تایید قرار گرفته  نسبت به استخدام پرسنل بصورت آزمایشی برای یک ماه اقدام می گردد و پس از گذشت یک ماه از همکاری پرسنل مورد نظر از واحد مربوط به استعلام می گردد در جهت تمدید قرار داد یا رد پرسنل مورد نظر و در صورت تایید قرار جهت ادامه همکاری منعقد می گردد.
واحدهای اداری توسط معاونت واحد و مدیریت واحد تخمین زده میشود.
واحدهای تولیدی (اپراتوری)مطابق دستورالعمل امکان سنجش تولید به کد (En-p-01) برآورد نیروی انسانی نسبت به حجم تولید و سفارشات انجام می گیرد.
واحدهای مدیریتی وسرپرستی توسط چارت سازمانی تعدادمعاونین، مدیریتها وسرپرستها مشخص می شود)
خدمات نظافت /دینی/ بهداشت
فعالیتهای مرتبط با ایمنی و بهداشت در کارخانه که شامل وسایل ایمنی، استفاده از وسایل ایمنی،بهداشت در سرویس های بهداشتی آشپزخانه های /رستورانها مطابق دستورالعمل ایمنی و بهداشت کارکنان به کد (OR-w-01) انجام می گیرد.
تامین ماشین ‌آلات
اعلام نیاز: این نیاز جهت پروژه SQA (محصول جدید) وتغییراتی که بر روی محصول انجام می شود DMR توسط خروجی امکان سنجی از واحد فنی مهندسی اعلام وتعیین مشخصات دستگاه و قابلیت بر توسط واحد فنی مهندسی می باشد که یک شناسنامه پیشنهادی از ماشین آلات تهیه می شود و در جلسه ای با حضور معاونین این نیاز مطرح می شود که پس از تایید جهت تصویب و خرید ماشین واعتبار مالی آن توسط هیئت مدیره بصورت پروژه ای مطابق روش اجرایی برنامه ریزی وکنترل پروژه به کد (QA-F-20) نسبت به استعلام از فروشندگان وارزیابی شرایط فروش دستگاه ونحوه نصب وراه اندازی یک گانت چارت تهیه می شود و پس از نصب و راه اندازی دستگاه مورد نظر توسط واحد مجری تایید کالیبراسیون /تایید به بهره برداری و تایید به مکانیکی اخذ می گردد.
فضای تولید و چیدمان تجهیزات
تامین فضای تولید با مدیریت عامل شرکت می باشد. در مواقعها که برای محصول جدید/ توسعه کارخانه نیاز به فضای جدید باشد مطابق دستورالعمل طرح ریزی چیدمان به کد(EN-W-46) نسبت به تهیه layout و شرایط سالن اقدام ومسئولیت اجرای این دستورالعمل برعهده مدیریت در رشد سازمان است.
روش جابجایی ،انبارش ،بسته بندی، نگهداری، حمل ونقل،تحویل
مواد مصرفی در این شرکت به دودسته اصلی مستقیم تولید وعمومی تقسیم می شوند
مواد مصرفی مستقیم تولید شامل انواع ورقهای مصرفی، قطعات استاندارد( لوله، هموار،پیچ ومهره جوش) در تولید می باشد که مستقیما برای محصولات تولیدی نقش دارند.
مواد مصرفی عمودی شامل پیچ ومهره، واشر و.. می باشد که به صورت غیرمستقیم بر تولید نقش دارند.
جابجایی مواد اولیه
ورقهای فلزی وقطعات استاندارد( لوله، سوار ،پیچ ومهره جوش ،منتقل شده به کارخانه توسط ماشین حمل کننده(تریلی و…) با توجه به نحوه قرارگیری آنها بوسیله جرثقیل و یا لیفتراک به انبار منتقل می گردند.
جهت انتقال ویا جابجایی بعدی بسته به مورد ومکان انجام آن از لیفتراک ویا جرثقیل سقفی استفاده میشود
در مورد جابجایی کلیه مواد اولیه غیرمستقیم تولید نیز بسته به  مورد از نیروی دست و یا لیفتراک استفاده می گردد.
جابجایی محصول نیمه ساخته ونهایی
جابجایی محصول نیمه ساخته عموما از پای یک ماشین تولیدی به پای ماشین مرحله بعدی می باشدکه در این حالت با توجه به مقدار وزن نوع قطعه وهمچنین فاصله بین دو ماشین از پالت و لیفتراک استفاده می گردد.در خصوص این جابجایی برای جلوگیری از صدمه زدن به محصولات باید دقت زیادی نمود در جابجایی محصول نهایی بسته بندیشده در داخل پالت وانتقال آن به انبار نیز از لیفتراک استفاده می گردد.
انبارش
مواد اولیه
کنترل مواد دریافت شده از نظر مقدار وزنی براساس بارنامه مربوط(در صورت مشاهده مغایرت مراتب به تامین کننده اعلام می گردد و در اسناد برنامه ریزی بصورت رسید،حواله اصلاحی منعکس می شود) طبق دستورات مراحل زیر انجام می پذیرد
۱-قرنطینه مواد مطابق روش اجرایی بازرسی وآزمون
۲-درخواست بازرسی اقلام ورودی
۳-بازرسی مواد اولیه توسط واحد کنترل کیفیت
۴-انتقال مواد اولیه تاییدشده به محل چیدمان ورق مربوطه
۵-برخورد با اقلام تایید شده
۶-صدورفرم رسید انبار مواد اولیه
۷-ثبت مقدار اقلام تایید شده به موجودی انبار اضافه شده در کاردکس مربوط/کامپیوتر
۸-ثبت رکورد یابی مربوط بر روی محصوله دریافتی
۹-خروج مواد اولیه انبار مطابق فرم

تبصره :درخصوص ورق های دریافتی به صورت زیر عمل می گردد.
۱)کنترل مواد دریافت شده از نظر مقدار وزنی براساس بارنامه مربوط در صورت مشاهده مغایرت مراتب به تامین کننده اعلام ودر اسناد برنامه ریزی بصورت رسید حواله اصلاحی منعکس می گردد
۲)ثبت رکوردیابی بر روی تبدیل ورقها
۳) قرنطینه مطابق روش اجرایی بازرسی و آزمون
۴) صدورفرم رسید انبار مواد اولیه
۵)ثبت مقدار ورق که به موجودی انبار اضافه شده اند در کاردکس /کامپیوتر
۶) خروج ورق بر اساس فرم حواله انبار مواد اولیه
۷)بازرسی ورق های تحویلی به تولید در حمل برشکاری ومطابق دستورالعمل بازرسی وازمون مواد اولیه ودر صورت عدم تایید باکارت قرمز رنگ (NG) غیرقابل قبول به انبار ضایعات عودت وتوسط مدیریت تعیین تکلیف می گردد.
یادآوری:هنگام خروجی در اولیه جهت تولید مسئول انبار با توجه به ردیابی مواد وشماره سریال ورق های می بایستی سیستم fifo را دقیقا رعایت ماید.
محصولات تولیدی
چیدمان محصولات تولیدی شرکت در مرحله جریان ساخت در پالت های میان مرحله ای ومحصولات نهایی شده در پالت های مخصوص به خود(براساس طرح بسته بندی ارائه شده از طرف مشتری انجام می گیرد.
فصل سوم
تاسیسات
طرح اقتصایی
در شرکت ماژین صنعت با توجه به سیاستهای مدیریت موجود تعیین شده همواره مقدار معینی از محصول واقلام نیمه ساخته در انبار جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه نگهداری می شود.
میزان موجودی اقلام نیمه ساخته با توجه به ظرفیت های گلوگاهی نگهداری میشود تا در صورت از کار افتادن یکی از گلوگاهها اقلام نیمه ساخته نگهداری شده مصرف شوند چنانچه مدت از کارافتادگی (توقف تولید) در اثر حوادث غیرمترقبه بیش از زمان پیش بینی شده باشد این شرایط به عنوان شرایط اضطراری تعریف شده و اقدامات ذیل جهت مقابله با تامین به موقع محصول انجام می شود.
در موارد بر حوادث غیرمترقبه مدیر عامل مراتب را از معاونت های سازمان، استعلام نموده و براساس تشخیص ایشان شرایط اضطراری اعلام می شود.
۱)قطع برق:
اگر به هر دلیل ممکن است در شبکه برق سراسری مشکل به وجود آید وقطع برق برای مدتی رخ دهد، در صورتی که مدت زمان قطع برق پیش از زمان پیش بینی شده باشد که ذخیره سازی محصول نهایی جواب گوی نیاز مشتری نباشد، شرکت اقدام به شناسایی واحدهای تولید وفروشنده ذیربط نموده که قطعات مورد نیاز از طریق این کانال ارتباطی تامین می گردد
لیست تامین کنندگان د رزیر ارائه می گردد.
نام شرکت    زمینه کاری    ظرفیت    آدرس و تلفن
غرب استیل    پرسکاری    000/500/3 ضرب دو ماه    سمنان- جاده سنگسر،شهیرزاد- بعد از در جزین ۳۶۲۶۷۶۷-۰۲۳۲
ماژین یدک    پرسکاری    000/500/3 ضرب دوماه    کرمانشاه،جاده کردستان به سمت کامیاران-شهرک صنعتی ۴۲۷۳۸۸۸-۰۸۳۱
 
۲) نقص برق
این شرکت با استفادهاز کادر مجرب فنی خویش سیستم برق رسانی واحدهای مختلف را به نحوی طراحی نموده است که در صورت بروز هرگونه مشکل برای مدار قدرت و یا مدار زمان هر یک از دستگاه ها میتوان در کوتاهترین زمان ممکن با استفاده از دیگر تجهیزات دستگاه مربوطه را راه اندازی نموده هم چنین سیستم برق رسانی طوری طراحی شده که در صورت قطع برق به طور اتوماتیک از سمت برق سراسری منطقه ساوجبلاغ kv 63 تغذیه می گردد.
۳) نقص ماشین
جهت جلوگیری از توقف خط در صورت بروز حوادث پیش بینی نشده (خرابی قطعات) از تمامی قطعات بحرانی/مصرفی ماشین آلات کلیدی خود به تناسب نرخ مصرف تعدادی قطعه یدکی در انبار قطعات نگهداری می نماید تا در صورت وقوع هر مورد بتواند در اولین فرصت توقف بوجود آمده را رفع نماید.
۴)قطع آب:
شرکت ماژین به منظور پیشگیری از توقف ماشین آلات و خط تولید به دلیل قطع آب پیش بینی های لازم از قبیل ایجاد استخری بزرگ جهت خنک نمودن ماشین آلات و یا آب مصرفی تجهیزات تولیدی نموده است که در صورت وقوع چنین مشکلی بتوان از ذخایر موجود استفاده نمود.
۵)عدم وجود سوخت در بازار
با توجه به اینکه در فصل سرما معمولا مشکل تهیه و سوخت در کشوروجود دارد.با استفاده از منابع ذخیره سوخت (گازوئیل) و ذخیره سازی سوخت پیش بینی مربوطه را به عمل آورده تا ایجاد مشکل را در سالنها تولید به حداقل برساند
۶)هوای فشرده
شرکت که در خط تولید خود نیاز به هوای فشرده دارد علاوه بر برنامه های pm و سرویس دستگاه کمپرسور وتامین قطعات یدکی، کمپرسور مورد دیگری نیز تهیه نموده است که در صورت نیاز میتوان این دستگاه را جایگزین نمود.
۷)نیروی انسانی
شرکت ضمن آرزوی سلامتی وشادکامی کلیه پرسنل خود پیش بینی نموده است در موارد خاصی برای هر یک از پرسنل موردی اتفاق بیفتد که منجر به عدم حضور ایشان برای مدتی در محل کار گردد لذا جهت جلوگیری از توقف عملکرد صحیح و مطلوب سیستم شرکت روشی پوپا و زنده ایجاد نموده است که پرسنل همکار با فعالیت های همدیگر آشنایی داشته و در صورت وقوع حالت مذکور بتوانند فعالیتهای مربوطه را به بهترین نحو انجام دهند.
۸)آتش سوزی
این شرکت با توجه به خطر آتش موردی اقدامات ذیل را انجام داده است
۱)آموزش اطفا حریق به کلیه پرسنل
۲) نصب کپسول آتش نشانی در کلید قسمت ها
۳)بیمه آتش سوزی کارخانه جهت تضمین راه اندازی سریع در صورت وقوع مشکل
۹)آشوب بحران
در صورتیکه درشرکت به هر دلیل (اعتصاب، اعتراض، آشوب) کارگران وسرپرستان مربوطه از دامه کار تولید سرباز زنند برای رفع نیازهای مشتری تا رفع بحران کارگری، از ذخیره موجودی( safety stock) که برای کلیه محصولات شرکت به نحو مقتضی توسط واحد برنامه ریزی تعریف شده است استفاده می گردد.
پیوست
۱-اخذ سفارشات از مشتری به صورت ماهیانه
۲-تجزیه سفارش ماهیانه در چهار هفته مطابق زمان تحویل دهی قطعات طی فرم (pl-f-06)
۳-اخذ موجودی انبار قطعات آخرین میزان ارسال قطعات ،اخذ زمانبندی سفارشات  ارسالی از مشتری ،ارائه برنامه و هفتگی تولید طی فرم (pl-f-05)
۴-اخذ برنامه تعمیرات ونگهداری طی فرم (pl-f12)
۵-اخذ برنامه گزارش روزانه تولید، کنترل روزانه قطعات تولید شده از لحاظ نوع وتعداد در صورت بوجود آمدن بحران، در اثر قطعات کسری وعدم تولید قطعات مورد نظر ارسال نامه به معاونت پشتیبانی و تولید و پیگیری مجدد
۶-ارائه گزارش عملکرد هفتگی طی فرم (fl-f-19) پس از اخذ گزارشات لازم وکامل کردن فرم (fl-f-05)

امور لازم جهت ارائه برنامه تولید که الزاما باید صورت گیرد؟
۱)سفارشات از مشتری: در این مبحث میزان سفارشات از مشتری رادریافت و آن را بر حسب زمان مشخص و مقداریهای مشخص دسته بندی وشروع به تولید می نماییم. در اینجا از طریق
فروش وقراردادها تشکیل یافته
۱-اطلاعات کلیه قراردادها
۲-اطلاعات ردیف های قرارداد
۳-سفارشات دریافتی ردیفها
۴-برنامه تحویل سفارشات
A:گزارش بر حسب شماره قرارداد
B: گزراش برحسب شماره سفارش
C: گزارش بر حسب کد قطعه خاص
D:برنامه ماه
E: گزارش کامل بر حسب شماره قرارداد
F:گزارش کامل بر حسب شماره سفارش
G:گزارش کامل بر حسب کد قطعه
H:مانده سفارشات بر حسب کد قطعه
I:برنامه ماه با احتساب مانده سفارشات
J:خلاصه گزارشات تولید و تحویل ماه جاری
K:گزارشات مازاد تحویل نسبت به سفارش
L:اولویت ارسال براساس مانده سفارش
M:گزارشات خاص
N:گزارشات برنامه روز
که با وارد کردن کد یا شماره سفارش یا شماره قرارداد مورد نظر میزان سفارش و صورت وضعیت و میزان باقیمانده آنرا نمایش می دهد
ردیف    سفارش
قرارداد    قطعه تاریخ    تعداد کل ارسالی    تاریخ ارسال    تاریخ ارسال     تاریخ ارسال    تاریخ ارسال    وضعیت مانده
ضمنا یادآور می شویم که برای محاسبه برنامه تولید
میزان سفارش =ذخیره اطمینان+موجودی +میزان تولید
سفارش برای مشتری=موجودی انبار-میزان سفارش
۱-۲تجزیه و تحلیل سفارش و زمان مورد نیاز قطعات در سفارشات واعلام برنامه کل تولید به صورت برنامه ماهیانه
برنامه تولید در یک ماه به صورت فرم= موجودی انبار-ذخیره اطمینان(استوک قطعات)+ سفارش ماهیانه مشتری
نکته۱:باید به اندازه ۳یا ۴ روز تولید ایران خودرو وکلیه قطعات را در انبار داشته باشیم
نکته ۲: ارائه دید کلی در مورد وضعیت سفارشات و میزان تولید ماهیانه و
حداکثر تاریخ تحویل    مقدار    شرح    شماره پرسیون
                                 
۲-۲:برنامه هفتگی یا دوهفتگی: هدف اولویت بندی براساس تاریخ نیاز
۳-۲: برنامه روزانه تولید: قالبهای برنامه را در بین پرسها تقسیم کرده و براساس بودن پرسها و اولویت بندی تاریخ شروع به تولید قطعات  می کنیم و مهمترین مساله در اینجا انطباق قالب وپرس برای تولید روزانه می باشد. در این اینجا چهار خط مشغول به فعالیت می باشد که باید همه این خط منطبق با پرس باشد.
EIP    L4    L2    L1           
۳-گزارش روزانه تولید، کنترل زوزانه قطعات از لحاظ نوع و تعداد
این گزارش ارائه شده از واحد برنامه ریزی یا واحد تولید بیشتر جنبه کنترل محصولات تولیدی را دارد. و در حقیقت افرادی که این گزارش را دریافت می نمایند متوجه خواهند شد که چه قطعاتی در روز مورد نظر تولید ویا تحویل می گردد. به عنوان مثال واحد برنامه ریزی پس از دریافت فرم می تواند قطعاتی را که با توجه به ارسال بحرانی میداند ولازم است در برنامه قرار گیرد. به نحوی که خللی نیز در برنامه روزانه به وجود نیاید در برنامه بگینی مثلا پیشنهاد در قطعه ای حذف وقطعه ای دیگر در صورت امکان جایگزین گردد.
موجودی انبار مواد اولیه: مهمترین آیتم برای تولید وجود مواد اولیه مورد نیاز می باشد که برنامه ریزی موظف است پس از دریافت سفارشات موجودی انبار مواد اولیه مورد نیاز خود را براساس تعداد سفارش چک نموده واگر قطعه ای در سفارش وجود داشته باشد و مواد اولیه نداشته باشد (مراتب را به مشتری اعلام نموده) فعالیتهای لازم جهت تامین مواد اولیه را صورت دهد. پس از تامین مواد اولیه باید مطابقت نوع وجنس مواد اولیه با مواد مورد نیاز چک شده پس طی فرمی بنام رسید خریدانبار مواد اولیه وارد انبار می گردد و به عنوان موجودی ثبت شده پس از طی این مراحل براساس برنامه هفتگی تولید واولویتهای در نظر گرفته در آن برنامه ومواد مورد نیاز به تولید طی یک یا چند مرحله تحویل می شود. در واقع براساس ابعاد بلندنگ، برشکاری، ورق را برش زده وطی یک مجوز از برنامه ریزی براساس چارت زیر:
۱-دریافت ورق از ساپکو یا ایران خودرو
۲-تحویل به برشکاری براساس برنامه تولید
۳-برش ورق وتحویل براساس مجوز برنامه ریزی، تحویل داده می شود.
که البته ممکن است وسط کار تولید مرحله ۱که مستلزم استفاده از ورق برش خورده می باشد به هر دلیلی نه (خرابی قالب ،خرابی پرس، تغییر برنامه و..) متوقف شده و ورق به صورت بلاتکلیف در تولید باقی بماند یا ممکن است متوجه شود وقتی و کار انجام میدهد ورق زنگ زده باشدکه قبل از تولید ورق زنگ زده در همانجا جداسازی می گردد که در هر دوحالت ورق باید به واحد برشکاری عودت داده شود.ضمنا هنگام عودت دادن باید طبق همان مجوز که ورق تحویل گرفته شده به برنامه ریزی عودت داده میشود. و در واحد برش کاری تا ادامه روند باقی بماند و ورقهای زنگ زده نیز تحویل انبار ضایعات مواداولیه می گردد
موجودی انبار محصولات تولیدی: همانطور که در برنامه ماهیانه اشاره شد. موجودی انبار محصولات جهت میزان تولید هر قطعه وقرار گرفتن در برنامه تولید استفاده میشود به صورتی که زمانی قطعه ای در برنامه قرار می گیرد که یا موجودی انبار نداشته باشد و یا موجودی آن کمتر از میزان سفارش باشد به عنوان مثال قطعه ای که دارای ۰۰۰/۱۵ عدد موجودی انبار میباشد وسفارش ماهیانه آن ۰۰۰/۵ عدد می باشد. با توجه به فرمول ارائه شده در برنامه ماهیانه نیاز به تولید نخواهد داشت
میزان قطعات در جریان تولید: برای ارائه یک برنامه کامل نیاز است که کنترل شود که تولید تمامی قطعاتی را که از قبل برنامه شده و به جهان میزان نیز مواد اولیه در اختیار آن قرارگرفته تحویل داده است لذا قبل از ارائه برنامه میزان قطعات برنامه شده هفته های قبل و تعداد تحویل از تولید به ازاء هر قطعه چک می گردد.
برنامه DmP:
یعنی تغییرات جزئی فرم وشکل در قطعه برای بهبود کیفیت و یا رفع نقص در محصول طبق درخواست مشتری به شرکت اعلام ودرخواست DmP میدهند که در این صورت با نظر واحد فنی ومهندسی به تغییرات آن پرداخته وپس از تست کردن تعداد محدودی با حضور نماینده شرکت (مشتری) و واحد فنی مهندسی مقدار محدودی را به شرکت فرستاده پس از اعلام نتیجه و آزمایش لازم واینکه در بقیه قطعات ماشین اختلال ایجاد ننماید مابقی را تولید وتحویل می نمایند.
معیار روش اندازه گیری
۱)شاخص انحراف از تولید:
یعنی هر چه از صفر به سمت مثبت یا منفی پیش برود موثر نیست یعنی اگر شاخص منفی باشد جوابگوی نیاز مشتری نیست واگر هم بیشتر باشد نیازمند به هزینه ونگهداری وتعمیرات بیشتر و در نتیجه موثر نیست.
۲) نسبت قطعه برنامه شده:
میزان نسبت قطعه برنامه شده به سفارش مشتری را می سنجد.
دستورالعمل برنامه ریزی هفتگی تولید:
برنامه هفتگی تولید پس ۱۵ روز یکبار طی فرم «برنامه هفتگی تولید» و برنامه تحویل ورق طی فرم برنامه هفتگی برشکاری تا روز چهارشنبه هفته قبل از آن توسط واحد مواد  و برنامه ریزی برای دو هفته آینده تکمیل و با تایید مدیر موادو برنامه ریزی به واحدهای مربوطه ارسال می گردد.
واحد مواد و برنامه ریزی براساس تعهدات شرکت تا آخر دو هفته آتی طی فرم برنامه ماهیانه تولید ومانده تعهدات از هفته های قبل و درنظر گرفتن ذخیره احتیاطی وبراساس آخرین وضعیت پرسهای موجود از طریق فرم گزارش وضعیت پرسها تعداد محصول مورد نیاز برای دو هفته آتی رامحاسبه می نماید.
فرم برنامه هفتگی تولید به واحد تولید ومجموعه سازی ارائه می گردد.واحد برنامه ریزی موظف است میزان مواد اولیه را بر مبنای برنامه هفتگی تولید محاسبه نماید. برای این امراز برنامه پیش بینی مواد مورد نیاز بصورت سیستمی استفاده می گردد و در قالب فرم «برنامه هفتگی تولید برشکاری» به .واحدهای تولید وانبار ارائه میدهد.
 
دستورالعمل برنامه ریزی روزانه تولید:
واحد تولید پس از دریافت برنامه هفتگی تولید از طریق واحد مواد و برنامه ریزی اقدام به سرشکن نمودن برنامه مذکور در ایام دو هفته آتی می نماید. واحد تولید براساس فرم گزراش وضعیت پرسها آمپر دو هفته یکبار توسط مدیریت نگهداری وتعمیرات پرس تهیه وتوزیع نسخ میگردد اقدام به برنامه ریزی تولید می نماید جهت برنامه ریزی بهتر این واحد از لیست جدول انطباق قالب وپرس کمک گرفته و با احتساب برنامه تولید نظرات مورد نیاز وتعداد شیفت تولیدی را مشخص می کند ونهایتا نتیجه امر در فرم برنامه روزانه تولید ثبت وتوزیع نسخ آن اقدام لازم را به عمل می آورد.
اقلامی که به دلیل استفاده و گردش زیاد در انبار فنی مستهلک شده ولی قابل استفاده می باشد.
پس از مراجعه شخص درخواست کننده به انبار جهت دریافت اقلام مستعمل انبار دار با رویت درخواست کالا وکنترل امضاهای مجاز با صدور حواله مستعمل جنس را دراختیار مصرف کننده قرار داده و درخواست کالا را ضمیمه حواله مربوطه نموده و در اختیار کارمند کنترل مواد جهت ثبت در سیستم قرار می دهد.در صورت استفاده مرتب از اقلام مستعمل طبق اعلام سرپرست انبار کارشناس فنی از اقلام بازدید نموده و با تایید عدم استفاده از این اقلام وتایید معاونت پشتیبانی جنس از انبار مستعمل خارج وبه انبار ضایعات منتقل می گردد.

کنترل مواد:
کنترل ورود و خروج اقلام در انبارهای شرکت ماژین صنعت توسط  سیستم مکانیزه حسابداری انبار صورت می گیرد. اولین قدم در ثبت اطلاعات تعریف کدهشت رقمی در قسمت کدینگ سیستم می باشد بگونه ای که اقلام با توجه به ماهیت خاص خود در یک از ۹ گروه و با توجه مشخصه های فنی در زیر مجموعه گروه خاص خود قرار می گیرد.
کنترل مواد  در انبارها برای اقلام ذیل صورت می گیرد.
۱)اقلام با مصرف بالا ویکنواخت برای اینگونه اقلام با درنظر گرفتن متوسط مصرف ۶ماهه زمان مورد نیاز جهت تامین از طریق تدارکات وبهای موادنقاط شارژ و به منظور استفاده بهینه از فضای انبار نقاط (max) و (min) در سیستم تعریف می گردد.
۲)اقلام یدکی موثر بر تولید (اقلام فنی):
اقلام یدکی موثر بر خط تولید از طریق واحدهای فنی به برنامه ریزی اعلام ومسئول کنترل مواد موظف است حداقل موجودی تعریف شده برای این اقلام را تحت کنترل داشته باشد.
۳)محصولات تولیدی و نیمه ساخته:
کنترل موجودی محصولات تولیدی و نیمه ساخته در انبار با توجه به تنوع محصولات و ابعاد قطعات وابعاد پالتهای مختلف وضرورت در نظر گرفتن فضای انبار برای هریک از محصولات تولیدی شاخص حجم پالت تعریف می گردد. قطعات سه گروه a,b c, تقسیم می شود و براساس آن نقاط (min)(max) و نقاط شارژ تعریف می گردد علاوه بر کنترل نقاط شارژ به منظور کنترل دقیق تر وتحویل به موقع سفارشات از طریق گزارشات مقاومت موجودی در انبار که از طریق مصرف روزانه موجودی =مقاومت بدست می آید و گزارشات لیست قطعات در شرف کسری،بحرانی مکانیزه اخذ می گردند و پیگیرهای لازم در خصوص بالابردن موجودی صورت می گیرد.
مسئولیت واختیارات
۱-مسئولیت اجرای این دستورالعمل با سرپرستان انبارها می باشد
۲-مسئولیت نظارت برحسن اجرای این دستورالعمل با مدیر مواد و برنامه ریزی میباشد

معیار و روش های اندازه گیری:
۱)طبقه بندی موجودی انبار براساس نیاز مشتری: این معیار نشان دهنده آن است که کلیه کارهای انجام شده جهت تولید به انبارش و پاسخگویی به نیاز مشتری موثر بوده است .بطوریکه با چهار معیار
۱-قطعات بحرانی
۲-قطعات کسری
۳-در شرف کسری
۴-عادی
سنجیده می شود و باید قطعات موجود در انبار هر یک به میزان نیاز مشتری و بدون ایجاد هر گونه  مشکل تحویل و ارسال شود بطوری که در شاخص فوق وضعیت قطعات عادی باشد.
قطعات بحرانی: قطعاتی هستند که در صورت عدم ارسال به مشتری ممکن است خط تولید وی را متوقف سازند
قطعات کسری: قطعاتی هستند که در صورت عدم ارسال به مشتری موقع سبب ایجاد بحران شده ولی موجب توقف خط تولید مشتری نخواهد شد.
قطعات در شرف کسری: قطعاتی هستند که در صورت عدم ارسال که باید با توجه به پایین آمدن موجودی هر چه سریعتر تولید شده و انبار را به سطح مناسبی برساند
قطعات عادی: قطعاتی هستند که روند عادی تولید و ارسال خود را طی نموده و موجودی مناسبی درانبار دارند.
۲)نگهداری موجودی در انبار (min,max)
شاخص فوق معیاری جهت اندازه گیری تولید مناسب قطعات و میزان موجودی آن د رانبار می باشد بطوریکه اگر قطعه یا قطعات در حد فاصل max , min باشند موجودی به اندازه ای پایین می آید که سبب ایجاد بحران یا توقف خط تولید مشتری شود و نه به اندازه ای بالا میرود که به علت تعداد زیاد در انبار و جابجایی مکرر قطعات صدمه دیده وسبب افزایش مشکلات انبارداری از قبیل کمبود فضا، مشکل کنترل تعدادی، و آسیب دیدن قطعات و.. می شود.
۳-شاخص نسبت متوسط موجودی به مصرف مشتری : این شاخص یک شاخص کنترلی به منظوراندازه گیری موجودی قطعات نسبت به مصرف مشتری می باشد بصورتی که اگر نسبت متوسط موجودی انبار به مصرف مشتری بسیار بالا باشد.قطعه (شاخص ۲) از حد max عبور کرده و یا اگر پایین باشد به حد min میرسد که پس دو عامل سبب ایجاد مشکل خواهد شد.
تولید:
پس از اینکه قطعه داخل تولید به مرحله نهایی رسید ودر پالتهای مخصوص یا پالتهای بین مراحل چیدمان نشده و پس از تایید بازرسی کیفی داخل خط تولید به انبار محصول ارسال می گردد.
انبار:انبار موظف ا ست قطعات دریافت شده از تولید را توسط کنترل کیفی  همچنین از نظر میزان دریافت و عدم وجود مغایرت در تعداد چک نماید.
در صورتیکه قطعات در پالتهایی غیر از پالتهای مخصوص ارسال چیدمان نشده باشد انبار دار موظف می باشد چیدمان قطعات را در پالتهای مخصوص انجام داده و پس از تایید واحد Qe طبق لی اوت در داخل انبار قرار دهد پس تعداد قطعات که از قبل توسط واحد Qc روی کارت تحویل به انبار مشخص شده را در موجودی انبار یا سیستم مکانیزه ثبت نماید. اگر چیدمان انجام شود بعد از در حین انجام کار قطعه ای آسیب دیده باشد یا آسیب ببنید کنترل کیفی موظف به جداسازی قطعات آسیب دیده می باشد وپس از انجام جداسازی نیز باید مجددا آن پالت بازرسی شود و قطعاتی که ممکن است به ضایعات تبدیل شده باشند جداسازی نموده وداخل پالت مخصوص ضایعات قطعه قرار می دهند
نکته: چگونگی بوجود آوردن محصولات تولید به علت ارزش بالای یک محصول بسیار حائز اهمیت می باشد و باید مشخص میگردد
انبار: انبار ۱موظف است قطعات دریافت شده از تولید را توسط کنترل کیفی و همچنین از نظر میزان دریافت وعدم وجود مغایرت در تعداد چک نماید.
در صورتیکه قطعات در پالتهایی غیر از پالتهای مخصوص ارسال چیدمان شده باشد انبار دار موظف می باشد چیدمان قطعات را در پالتها مخصوص انجام داده و پس ازتایید واحد Qe طبق لی اوت در داخل انبار قرار دهد پس تعداد قطعات را که از قبل توسط واحد Qc روی کارت تحویل به انبار مشخص شده را در موجودی انبار یا سیستم مکانیزه ثبت نماید.اگر چیدمان انجام شود بعد در حین انجام کار قطعه ای آسیب دیده باشد یا آسیب ببیند کنترل کیفی موظف به جداسازی قطعات آسیب دیده باشد وپس از انجام جداسازی نیز باید مجددا آن پالت بازرسی شود وقطعاتی که ممکن است به ضایعات تبدیل شده باشند جداسازی نموده وداخل پالت مخصوص ضایعات قطعات قرار می دهد
نکته:چگونگی بوجود آوردن ضایعات محصولات تولیدی به علت ارزش بالای یک محصول بسیار حائز اهمیت می باشد و باید مشخص گردد قطعه در خط تولید صدمه دیده وبه انبار تحویل شده یا در هنگام جابجایی در انبار ضایعات شده است.
تماس محصولات پس ازچیدمان داخل پالت مخصوص باید دارای کارت سفید قطعات آماده ارسال باشند که بر روی کارت سفید به ترتیب
۱-پزسیون قطعه
۲-شرح قطعه
۳-تعداد قطعه در پس پالت
۴-شماره وجه تولیدی
۵-نام شمارش گر
۶-تایید کننده Qc به همراه مهر وامضا شخص
نوشته خواهد شد.
پالتهایی که دراینجا مورد استفاده قرار می گیرد.Rc7,Rc5,RE8,RE4,RE1
وبرخی از قطعات پالت خصوص خود را دارند که فقط همان قطعه می تواند داخل چیدمان شود
فصل دوم

M.S.CO
MANufActuRinE  comPANY
ترکیب پرسنل در سال ۸۴
مقطع تحصیلی    تعداد نفرات
زیر دیپلم    143
دیپلم    348
فوق دیپلم    14
لیسانس    34
فوق لیسانس    2
دکترا    –

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.