سیستم مقاوم در برابر زلزله
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
سیستم مقاوم در برابر زلزله دارای ۸۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد سیستم مقاوم در برابر زلزله کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
بخشی از فهرست مطالب پروژه سیستم مقاوم در برابر زلزله
( عکس ۵ )
( عکس ۶ )
نکاتی راجب اتصال تیر به ستون
( عکس ۷ )
(عکس ۸)
جهت کشش ( عکس ۱۳)
نحوه تراز کردن ستونها :
نحوه ساخت تیر ورق و ستونها از ورق
( عکس ۱۷)
(عکس ۱۸)
( عکس ۱۹ )
نحوه کنترل جوش و مسائلی در مورد با جوش
نحوه کنترل جوش
ساخت راهپله
Base Plate
دپوی مصالح
نکاتی در مورد بتنریزی و استفاده از مخلوطکنها
دیوار حائل زیرزمین
روش ساخت تیرچه بلوک
ژوئن وسط دهانه
نکاتی راجب ویبراتور زدن
* دیوارهای فروسمنت
نکاتی راجع به جرثقیلها (traver cran)
سیستم مقاوم در برابر زلزله :
سیستم مقاوم در برابر زلزله در این نوع سازهها علاوه بر سیستم قاب خمشی، شامل اتصالات بادبندی میباشد. در این سازهها برخلاف معمول سازههای دیگر که در هنگام استفاده از سیستم بادبندی قاب در این قسمت قاب خمشی نیست و اتصال آن مفصلی است و گیردار نمیباشد ولی از این سازه سیستم مختلط بادبندی و قاب خمشی همراه با اتصالات تیر به ستون گیردار در دو جهت مورد استفاده قرار گرفته است. که در عکس زیر سیستم بادبندی و اتصال تیر به ستون نشان داده شده است .
– جوش گوشه سربالا جوش از نوع نفوذی (پرنفوذ) با نفوذ کامل میباشد.
همانطور که در ( شکل ۲ ) نشان داده شده است جوش صفحه متصل شده به ستون از نوع جوش پرنفوذ با نفوذ کامل است. در این نوع اتصال نحوه جوشکاری و کیفیت جوش بسیار مؤثر است چرا که اگر کیفیت جوش به هر دلیل پایین بوده ( جوش ترد باشد ) و نحوه جوشکاری مناسب نباشد این سیستم بادبندی درست عمل نکرده و در هنگام زلزله خرد خواهد شد. در قسمتهای بعد در مورد چگونگی کنترل جوش و نحوه جوشکاری و انواع الکترود و کنترل الکترود مصرفی صحبت خواهیم کرد ولی در مورد عکسهای ۲ و ۳ نکات زیر قابل توجه است . ( این عکسها قبل از کنترل نهایی برداشت گردید و نقائص بعداً رفع گردیده است).
نکته ۱ ) در عکس ۱ همانطورکه نشان داده شده است جوش در نقاطی پیوسته نبوده و ثانیاً جوش گره گره بوده و زنجیره جوش پیوسته نیست و جوش باید تجدید شده و یا یک پاس دیگر جوشکاری انجام شود ( البته بعد از برداشته شدن گل جوش از روی مقطع جوشکاری شده )
نکته ۲ ) در مورد نوع پروفیل به کار رفته در بادبند باید گفت که استفاده از پروفیل I شکل به علت عدم اتصال کامل قطعات مختلف یک بادبند مناسب نبوده و پیوستگی ۱۰۰% را حاصل نمیکند. البته این موضوع با طولانیتر کردن طول جوش و همچنین زیاد کردن عرض مؤثر جوش و به طبع این موضوع زیاد شدن قطر قطعات جوشکاری شده قابل چشمپوشی میباشد. در شکل ۱ پروفیل I شکل مشخص گردیده است.
– اتصالات گیردار تیر به ستون که توسط اتصال یک نبشی زیر سری و یک نبشی جان در هر طرف تیر به ستون ایجاد گردیده است در عکس ۲ نشان داده شده است
–
– ( عکس ۴) 1: نبشی جان 2:نبشی پال
( عکس ۵ )
در عکس شماره ۲ نوع اتصال گیردار ستون کناری نشان داده شده که از ۲ عدد پلیت به شکل ذوزنقه تشکیل گردیده که به بالهای فشاری و کششی تیر متصل گردیدهاند . نکته مهم اینکه چون ضخامت دوعدد بالاسری و زیرسری زیاد بوده و ضخامت این دوبیش از ضخامت ورق بال ستون میباشد لذا قبل از جوش دادن ورقهای بالاسری و زیرسری یک ورق اضافی با ضخامتی در حدود ضخامت ورق بال ستون به ستون جوش گردیده و صفحات بالاسری و زیرسری به این صفحه جوش میگردند. ( قسمت ۱ و ۳ )
در عکس ۲ و در قسمت ۲ صفحه پلیتهایی را که به جهت اتصال در ستون در چهار طرف ستون جوش کردهاند و با نام اس پلیس خوانده میشوند نشان داده شده است.
نحوه نصب این اس پلیس (S Place) ها به دو صورت ممکن است باشد :
اول : هر چهار ورق بر روی ستونی که میخواهد با جرثقیل حمل شده و بر روی ستون پائینتر قرار گیرد جوش شده و بعد از نصب کامل قطعه خال جوش خورده و بعد از تراز شدن و شاقولی شدن جوش کامل میگردد. نکته در اینجا است که اگر ابعاد ستون بالایی کوچکتر از ستون پایینی باشد به ۲ صورت میتوان عمل کرد :
۱) استفاده از یک صفحه فلزی بین دو ستون به مانند Base Platz که بین ۵۰ تا ۷۵ درصد وزن کل ستون را بتواند تحمل کند ( که نحوه اجرای آن خیلی مشکل و وقت گیر و نیاز به دقت زیاد و صرف نیروی انسانی فراوان میباشد ).
۲) استفاده از یک سری ورق قبل از جوشکاری S Place به عنوان پر کننده که این ورقها را فیلر گویند. ضخامت این فیلرها باید به گونهای باشد که اس پلسها قابلیت جوش شدن بر آن را دارا بوده و نیز حدفاصل بین ستون پایین و بالا را پر کند .
( عکس ۶ )
نکاتی راجب اتصال تیر به ستون :
همانطور که قبلاً هم بیان شد در ساختمانهای مذکور تمامی اتصالات به جز اتصالات مربوط به قسمت آسانسورها همگی از نوع گیردار میباشند. که عکسهایی از این اتصالات در قبل نشان داده شده است. اما نکته اینکه همانطور که در عکس ۴ مشاهده خواهید کرد یک عدد میلگرد به قسمت زیرسری و ستون جوش گردیده علت وجود این میلگرد شاقول نگه داشتن زیرسری میباشد. همان طور که میدانیم به علت جوش شدن قسمت انتهای زیرسری به ستون و به علت طولانی بودن طول این جوش پس از سرد شدن جوش، صفحه زیرسری به سمت بالا و متمایل به بالا میشود و صفحه زیرسری از حالت عمودی و شاقولی خارج شده و باعث اشکالاتی در هنگام نصب تیر میگردد. برای جلوگیری از ایجاد چنین اشکالی از این میلگرد که در انتهای آن یکی به زیرسری و سر دیگر به ستون جوش میگردد، استفاده میشود.
( عکس ۷ )
? در هنگامی که ستون بر روی شاسی ستونسازی سوار شده و در حال آماده شدن میباشد، بعد از آمادهسازی اولیه اتصالات آن به روی ستون سوار میگردد. قبل از نصب اتصالات بر روی ستون (صفحات زیرسری و نبشی بال و جان) یک تکه صفحه فولادی با ضخامتی در حدود ضخامت صفحهای که میخواهیم به آن جوش کنیم و با طول مناسب به ستون جوش میگردد این صفحه را
Plate Chickness گویند. که کار آن بالا بردن ضخامت صفحه است برای اینکه صفحات اتصالات پس از نصب باعث پارگی ورق ستون نگردند. در ضمن همانطور که درعکس۵ دیده میشود صفحه دیگری به ستون جوش گردیده است (قسمت ۲) که این صفحه به جهت از بین بردن اعوجاج ایجاد شده در ستون به علت جوشکاری نامتقارن در روی ستون نصب میگردد مثلاً در ستونی که سه طرف آن اتصالات نصب میشود و در یک طرف اتصالی وجود ندارد ستون در اثر حرارت ناشی از جوشکاری از حالت اولیه خارج میشود و برای اجتناب از این اعوجاج ناخواسته صفحه دیگری را در طرف بدون اتصال قرار داده و جوش میدهند تا ستون به حالت اولیه خود بازگردد.
(عکس ۸)
? در عکس شماره مشاهده میکنید که در بالای هر ستون سوراخی به قطر در حدود ۱In ایجاد گردیده است. ( قسمت ۱ )و ( قسمت ۲ ) این سوراخ را به جهت بلند کردن ستون از روی شاسی ستونسازی و سوار کردن راحت آن است چرا که این سوراخها محل وصل کردن یک گیره مخصوص است به نام شیگیل که شکل تقریبی آن به صورت نعل اسب است که یک پیچ در دهانه آن قرار دارد که با پیچ کردن آن یک محیط بسته نعل اسبی ایجاد میگردد و بالای این قسمت به کابل یا زنجیر جرثقیل (tavercarn) متصل است .
ضمناً همانطور که در عکس شماره ۵ مشاهده میکنید
تمام قسمتهای ستون توسط ضدزنگ پوشانیده شده به
جز قسمتهایی که بعداً توسط اتصالات جوش خواهند
شد و یا قسمتی که بعداً برای نصب ستون بالایی جوش
خواهد شد یعنی قسمت جوش Splace ضد زنگ استفاده شده استو بعداً توسط ضد زنگ پوشانیده میشود علت این امر به عدم جوش کامل و مناسب بر روی ضد زنگ است .
در هنگام سوار کردن ستونها به هنگام نصب آنها ( سوار کردن اسکلت فلزی ساختمان باید دوربین تئودولیت در نقاط مشخصی در امتداد ستونها قرار گیرد که این نقاط را bench mark گویند البته این بنچ مارکها میتوانند به دو نوع کلی و جزئی تقسیم شوند :
۱) بنچ مارکی که در نقاط مختلف زمین طبیعی کار گذاشته میشوند که ارتفاع آنها و محل آنها نسبت به سطح صفر – صفر و همچنین سطح پنچ مارک شهر مشخص است و دیگری یک سری بنچ مارک که در امتداد ستونها در هر دو جهت x و y موجود میباشند. باید توجه داشت که تراز کردن ستونها بوسیله دوربین نیاز به تجربه فراوان بوده و نکته مهم این است که هیچ گاه نباید خز تراز را از نقطه آکس ستون پائینی در نظر گرفت و باید خط تراز دوبین را از آکس پایین ترین ستون در نظر گرفت ( نشانهگیری کرد) و به سمت بالا برد و با آکس ستون در حال کارگذاری در نظر گرفت در حقیقت آکس هر ستون را به آکس اولین و پایینترین ستون میبندیم . چرا که در این صورت خطاهای چشمپوشی شده در هر طبقه با هم جمع نشده و از حد مجاز فراتر نمیرود. بعد از کارگذاری ستونها نوبت به کارگذاری تیرها و پلها میباشد که در شکل هم یک نفر را مشغول جوشکاری اتصال زیرسری یک پل به پل دیده میشود. بعد از این که ستون به صورت اولیه و با خالجوش ثابت گردید یک سری جوشکار جوشکاری نهایی را انجام داده و بعد از این کار دوباره تمام ستونها از نظر تراز بودن و یا نبودن با دوربین کنترل میگردند . در این هنگام در صورت وجود ناترازی در ستون بوسیله جک و یا کابل و بسطهای قورباغهای و یا تیفور یا تیرفول ستون به حالت تراز درآمده و سپس عمل سوار کردن پلها و تیرها انجام میگردد. در قسمتهای بعدی عکسهایی از بسطهای قورباغهای و تیرفول و نحوه تراز کردن ستونها ارائه خواهد شد.
در موقع ساخت ستونها برحسب اینکه متعلق به چه استیجی باشند یعنی استیجهای شش متری و یا ۱۰ متری میباشند طول ستونها فرق میکنند و ستونهای ۶ متری و ۱۰ متری ساخته میشوند و این بدان علت است که محل وصله ستون به ستون دیگری باید در محلی باشد که لنگر وارده در آن طبقه و به ستون مورد نظر حداقل باشد و این محل به فاصله ۵/۱ متری از سطح کف طبقه میباشد. (البته بعد از محاسبه با کامپیوتر مشخص میگردد)
در مواقعی که کارگاه به هر علتی تعطیل شود و امکان بارش نزولات جوی وجود داشته باشد باید درپوش بر روی سوراخ واقع بر روی ستونها قرار داد و یا تدابیر دیگری اندیشید از جمله ریختن مقداری سیمان خشک در داخل ستون تا در صورت نفوذ آب به داخل ستون آب را جذب کرده و مانع از زنگ زدگی داخلی ستون شود چرا که آب سرعت زنگ زدگی داخلی ستون را افزایش داده چرا که داخل ستون بوسیله لایه نازک ضد زنگ پوشش داده نشده است. در صورتی که آب به هر علتی به داخل ستون نفوذ کرد باید پس از اتمام کار و در آخر کار سوراخی در پایین ستون ایجاد کرد تا آب داخل ستون از این سوراخ تخلیه شود. چرا که وجود آب در داخل ستون برای مدت زمان طولانی خطرناک است و محلهای اتصال و نقاط جوش شده بیشتر در معرض خطر قرار دارند. پس باید با سوراخ کردن یک نقطه از ستون در پایینترین نقاط نزدیک بیس پلیت آب داخل ستون را خارج کنیم .
در جاهایی که به هر علتی چه به علت بیدقتی و چه به علتهای دیگر، ستون مقداری کج باشد و نتوان ستون بالایی را بر روی آن سوار نمود از یک سری ورقهای پرکننده استفاده کرده و در بین فضاهای خالی قرار داده و سپس Splace ها را جوشکاری میکنیم همچنین همانطور که قبلاً بیان شد برای تراز کردن ستون از جکهایی استفاده میشود و این در حالتی است که بخواهیم ستونها را به سمت بیرون هل دهیم و حالت Pushing پیش بیاید و برای کشیدن ستون از بستهای قورباغهای به همراه آرماتور و یا از تیرفول به همراه کابل استفاده میشود عکس این دو در زیر آمده است.
بست قورباغهای به همراه آرماتور
جهت کشش ( عکس ۱۳
نحوه تراز کردن ستونها :
با قرار دادن دوربین در نقاط Bench mord مقابل هر ستون و پیدا کردن نقطه آکس ستون که قبلاً علامتگذاری شده است ( پایینترین ستون) دوربین را به سمت بالا برده و به آکس بالاترین ستون نشانه میرویم که باید این دو در یک امتداد باشند ( ستون فوقانی را به آکس ستون پایین میبندیم ) سپس ستون را بوسیله جرثقیل بالا برده و بر روی ستون بالایی قرار میدهیم نقشه بردار با دادن علامت دست به چپ و به راست ستون را تراز میکند در این کار مهارت نقشهبردار و تجربه آن همچنین مهارت جوشکار حائز اهمیت است. وجود دو عدد Splace بر روی ستون در حال نصب و دو عدد Splace دیگر در جهتهای مخالف بر روی ستون پایینی میتواند در نصب آن و تراز کردن ستونها کمک کند .
نحوه ساخت تیر ورق و ستونها از ورق :
برای ساخت یک تیر ورق ابتدا باید شاسی ساخت تیر ورق را ساخت این شاسیها معمولاُ بر دو نوع هستند که یک نوع آن را در عکس ۸ ملاحظه میکنید . در عکس زیر یک قسمت از شاسی که شامل نبشیهایی است که ارتفاع آنها برابر ارتفاع بال تیر ورق است به علت اینکه در زیر جان تیرورق قرار دارند قابل ملاحظه نیست. نحوه عمل بدین صورت است که ابتدا جان تیرورق را بر روی نبشیهای یاد شده قرار میدهند و بال تیر ورق را به طور عمودی در کنار آن قرار داده و پس از شاقولی شدن و تراز کردن بوسیله گوهای آن را ثابت کرده و سپس خالجوش میزند و بال دیگر را هم به همین ترتیب سپس جوشکاری نهایی پس از تایید تیر ورق انجام میگیرد.
( عکس ۱۷)
در مورد ساخت ستونها نیز باید گفت که چند نوع شاسی برای ساخت ستون وجود دارد ولی در زیر عکس و نحوه ساخت یک نوع از این چند نوع نشان داده میشود. نحوه ساخت بدین صورت است که ابتدا ورق بال را در کف قرار داده و به اندازه مناسب درمیآورند. باید توجه داشت که اگر طول ورق بال کم باشد باید ورق دیگری را درست در امتداد آن و به صورت تراز جوش گردد به طوری که محل وصله جوش درست جوش شده و تقریباً در وسط طول ستون قرار گیرد ضمناً برای اینکه جوش به طور کامل انجام شود باید ورقها را قبل از جوشکاری کونیکدار کرد ( جناقدار کرد) و در صورت اینکه ضخامت ورق در حدود ۱.۵ cm تا ۲ cm باشد جوشکاری باید در سه پاس انجام گیرد به طوری که پاس اول با الکترود ۲.۵ و پاس دوم با الکترود ۳.۵۴ یا ۴ و پاس آخر با الکترود ۵ انجام گیرد .
? نکته : نکته مهم در جوشکاری این قسمت این است که نباید آمپراژ دستگاه جوشکاری را تغییر داد و با همان آمپراژی که قرار است الکترود ۵ را جوش دهیم الکترود ۲.۵ و ۳.۵ را هم باید با همان آمپراژ جوش دهیم !!؟ دلیل این موضوع را هم میتوان چنین توجیه کرد که با آمپراژ بالا الکترود ۲.۵ و ۳.۵ سریع ذوب شده و نفوذ بیشتری نیز در داخل محل جوش شونده دارد.
پس از قرارگیری بال جان تیر ورقها را نصب میکنند به طریقی که به صورت کاملاً قائم بوده و برای ثابت نگه داشتن این زاویه قائم از یک سری ورق اضافی دپرت ورقهای دیگر استفاده کرده و در حقیقت با این قطعه فلزات ورق را فیکس و ثابت میکند ( عکس ۹ قسمت ۱) قبل از جوشکاری هر قسمت از جان بوسیله یک اهرم جان را تا حد امکان به بال نزدیک کرده تا کاملاً این دوصفحه بر هم مماس شوند و سپس خالجوش میزنند ( عکس ۱۰) جان دیگر را هم با رعایت فاصله مناسب و رعایت همان نکات گفته شده در فوق متصل کرده و بعد قسمت بالایی ستون یعنی بال دیگر ستون را نصب و خالجوش میدهند.
(عکس ۱۸)
( عکس ۱۹ )
پس از زدن خالجوشها و کنترل ابعاد ستونها و تیر ستونها مهندس ناظر دستور جوشکاری نهایی داده میشود. البته نحوه کنترل بدین صورت است که مهندس ناظر باید طول و عرض جان و بال تیر ورقها و ستونها را کنترل کرده و نیز از شاقول بودن و تراز بودن ستونها و تیر ستونها اطمینان حاصل کند لازم است که حتیالامکان مهندس ناظر حتی قبل از ساخت تیروقها و ستونها از ورقها بازدید به عمل آورده و آنها را کنترل کند و در صورت داشتن اعوجاج و امکان اصلاح کجی و ناصافی ورقها دستورات لازم را صادر کند و بعد اجازه ساخت تیر ورق و تیر ستون را بدهد نحوه صاف کردن ورقها بدین صورت است که اگر ورق در داستان طولی خود دارای اعوجاج باشد و ناصاف باشد باید بوسیله اهرم کردن آن را صاف کرد و اگر کجی کم باشد بوسیله چکش شدن و چکشی کاری به صورت محدود این ناصافی قابل اصلاح است بعد از مونتاژ کردن قطعات نوبت به جوشکاری نهایی میرسد نحوه جوشکاری و تجربه جوشکار بسیار مهم است چرا که طول جوشکاری در این قسمت زیاد به طبع آن حرارت ایجاد شده زیاد است و اگر نحوه جوشکاری صحیح نباشد قطعه کج خواهد شد. مثلاً اگر در یک جهت قطعهای کونیکدار شود باید در جهت دیگر هم قطعه را کونیکدار کرد و جوشکاری نمود تا تقارن حفظ شود. پس از انجام عمل جوشکاری قطعه جوش شده از نظر عدم اعوجاج و مسائل دیگر که در قسمت بعدی بیان خواهد شد توسط مهندس ناظر کنترل شده و پس از تائید آماده نصب میگردد . قبل از نصب قطعه زده زنگ خورده تا از زنگ زدن قطعه جلوگیری شود. بعد از زده زنگ زدن بوسیله رنگ مشخصات و محل نصب و استیج مربوطه به تیر و ستون بر روی آن نوشته میشود تا در بین قطعات دیگر گم نشود .
نحوه کنترل جوش و مسائلی در مورد با جوش
قبل از بیان نکاتی راجب کنترل جوش به بیانی راجب الکترودهای جوشکاری میپردازیم .
نوع الکترود مصرفی در جوشکاری بسیار مهم است چرا که عرض مؤثر جوش و همچنین نوع جوش وابسته به نوع الکترود است. در این پروژه از الکترود AMA 2000 استفاده شده است .
نکات : AMA 2000
رنگ شناسایی : ندارد
قطر الکترود طول الکترود جریان مورد توصیه (AM)
۲ 250 50-60
۲.۵ 350 60.85
۳.۲۵ 350 90-130
۴ 350 135-160
۵ 450 160-210
۶ 450 210-250
در مورد کنترل الکترود و فساد آن باید گفت که اگر روپوش و روکش یک الکترود با دست بریزد آن الکترود فاسد شده است ضمنا اینکه اگر روپوش الکترود دارای شوره باشد و در صورت خم شدن آن از مقطع خم شده که روپوش میریزد بتوان هنگام جوشکاری با آمپراژ مناسب هم زیاد باشد آن الکترود مناسب نیست و نباید در جوشکاریها از آن استفاده نمود . با دقت بررسی الکترودهای به کار رفته در این سازه میتوان عدد و حروف E6013 را مشاهده کرد که دو رقم از این چهار رقم یعنی دو رقم ۶۰ نشان دهنده استحکام جوش است یعنی (۶۰?۷۰ = ۴۲۰۰) و دو رقم دیگر که رقم ۱ نشان دهنده این است که از این الکترود در کلیه وضعیتها میتوانیم استفاده کنیم و رقم ۳ نشاندهنده این است که زده جوش سریع است و با جریان متناوب و یا مستقیم قابل استفاده است . الکترودهای پرجوش سریع جهت جوشکاری فولاد نرمه در کلیه جهات میباشد. موارد استفاده از این الکترود جوشهای روی هم و جوشهای شیبدار و جوشهای نامنظم کوتاه ورقهای فلزی روی هم میباشد.
نحوه کنترل جوش
بررسی سطح جوش از این نظر انجام میگیرد که کیفیت جوش به صورت تقریبی مشخص شود. از جمله نکاتی که باید در کنترل جوش مورد توجه قرار گیرد یکی وجود ترک در جوش و یا وجود حرفه در جوش و یا زنجیره جوش است در مورد ترک اینکه نباید در طول و عرض جوش هیچ گونه ترکی مشاهده شود و ضمنا هیچ گونه حفره و سوراخی در جوش نباید وجود داشته باشد که وجود حفره چند علت دارد یکی استفاده از آمپراژ بالا دیگر سرعت دست جوشکار زیاد بوده و دیگر اینکه در جوشهایی که در چند پاس صورت گرفته پاسهای به جز پاس اولیه بررسی گل جوش پاس اول بوده و گل جوشی پاس اول برداشته نشده است . از دیگر نکات مورد توجه اینکه زنجیره جوش باید پیوسته باشد و در هیچ نقطهای گسستگی نداشته باشد در نقاطی که الکترود به پایان میرسد ناچار به تعویض الکترود هستیم پس از برداشتن گل جوش اولیه از چندین میلیمتر عقبتر و بر روی جوش اولیه شروع میکنیم تا پیوستگی کاملتری حاصل آید.
نحوه کنترل اکثرا به صورت چشمی است ولی میتوان از مواد و وسایل مختلفی نیز استفاده کرد .
یکی از این وسایل استفاده از آهنربای مغناطیسی است که روش چنین است در داخل یک وسیله شبیه آب پاشهای دستی برادههای بسیار ریز آهن و دوده میریزند و آن را به روی سطح جوشکاری شده میپاشند و بعد بوسیله یک آهنربای نعل اسبی الکتریکی که در سطح دیگر جوش حرکت داده میشود وحرکت دوار برادههای آهن را مشاهده میکنیم در جایی که حرکت دوار یک به هم ریختگی پیدا کند نشان دهنده وجود ترک و یا حفره است و بعد با سنگ زدن و جوشکاری مجدد رفع این ترکها و حفرات انجام میگیرد. روش دیگر استفاده از دستگاه اولتراسونیک است و روش دیگر استفاده از دستگاه اشعه X است که این روش به علت خطراتی که دارد فقط در کارهای بسیار مهم مثل ساخت تاسیسات نیروگاههای اتمی و تاسیسات انتقال گاز و صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد. روش دیگر استفاده از رنگهای ناقص است که این رنگها در سه مرحله مورد استفاده قرار میگیرند که بر روی سطح اسپری میگردند و روش کار چنین است :
ابتدا بوسیله قوطی اول که حاوی رنگ تمیز کننده است بر روی سطح اسپری میکنیم . (Cleaner) این ماده بیرنگ است و سپس از ۲ تا ۳۰ دقیقه رنگ دوم اسپری میگردد که این رنگ رنگ میانی و ناقص است و قرمز رنگ میباشد این رنگ هم باید بین ۲ تا ۳۰ دقیقه بر سطح کار بماند . سپس رنگ سوم که سفیدرنگ است و نمایان کننده نامیده میشود بر سطح کار اسپری میشود که این رنگ را Developer گویند. و باید مدت ۴ تا ۵ دقیقه بر سطح کار بماند اگر در جایی که رنگ سفید Developer پاشیده شده رنگ قرمز به سمت بالا بیاید و رنگ قرمز نمایان شود نشان دهنده تکهایی بر سطح جوش میباشد .
علاوه بر مسائل گفته شده در قبل خود رنگ جوش هم میتواند در شناسایی چگونگی عمل جوشکای ما را یاری کند . بدین صورت که اگر رنگ جوش به صورتی باشد که حالت رنگین کمان داشته باشد نشانه این است که جوشکاری با آمپراژی بالاتر از آمپراژ لازم جوش شده و جوش از حد معمول تردتر و شکنندهتر میباشد این موضوع درکارهای کنتراتی که پیمانکار عجله بیشتری در انجام کار دارد و سرعت کار برای پیمانکار مهم است دیده میشود. در عکس زیر نحوه نگه داشتن الکترود در حالتهای مختلف جوشکاری نشان داده شده است .
۱. درز جناقی یکطرفه در حالت تخت
۲. درز جناقی یکطرفه در حالت سقفی
۳. درز نبشی داخلی در حالت سقفی
۴. درز نبشی داخلی در حالت تخت
۵. درز جناقی یکطرفه سربالا ( یک پاس )
۶. درز جناقی سر بالا ( در سه پاس )
۷. جوش نبشی داخلی سربالا ( یک پاس )
۸. جوش نبشی داخلی سرازیر ( بالا به پایین )
۹. جوش نبشی داخلی سربالا ( در سه پاس )
برای کنترل چشمی عمق و سطح جوش زاویه شیارهای در حال جوش و … و … از دستگاه کوچکی به نام Wilding gauige استفاده میشود که موارد استفاده آن به صورت اشکالی در صفحه بعد موجود میباشد.
Wilding Gauge
ساخت راهپله
قبل از ساخت راهپلهها ابتدا باید شمشیری راهپلهها ساخته شده و تیر میان طبقه پاگرد نیز در جای خود قرار گرفته و جوش شوند و سپس شمشیری راهپلهها نصب و جوش گردد. عکس زیر نشانگر مطلب فوق است .
در راهپله از طاق ضربی استفاده شده و چون عرض راهپله از ۱.۱۰m بیشتر در نظر گرفته شده است لذا از یک تیر میانی در وسط راهپله استفاده شده این تیر دارای ضخامتی کمتر از ضخامت شمشیری راهپلهها است یعنی وقتی در شمشیری راهپله از تیرآهن INP160 استفاده شده باشد این تیر میانی از نوع INP140 میباشد
Base Plate
بعد از طراحی Base Plate نوبت به اجرای آن میرسد. اجرای Base Plate در عین سادگی نیاز به دقت فراوان دارد چرا که تراز بودن صفحهBase Plate بسیار مهم است . چندین راه برای سوار کردن Base Plate وجود دارد. یکی اینکه در موقع بستن آرماتورهای پی، بولتها را هم به آرماتورهای پی جوش کنیم و یا ببندیم تا بولتها حرکت نکنند و در موقع بتنریزی جابجا نشوند . یک راه دیگر این است که بولتها را با صفحه Base Plate همزمان قرار داده و بتنریزی کنیم و پس از اینکه بتن به حد لازم محکم شد بولتها را از صفحه پیلت جدا کرده ( با باز کردن پیچهای روی صفحه بیس پلیت در دانش بس پلیت) و یک قسمت بتنریزی مجدد و سپس سوار کردن بیس پلیت و بستن و محکم کردن آن است تا زیر صفحه بیس پیلت خالی نباشد . راه دیگر این است که پس از سفت شدن بتن اولیه از یک نوع سیمان مخصوص برای پر کردن زیر صفحه بیس پلیت استفاده کنیم از خصوصیات این سیمان مخصوص اینکه اضافه حجم قابل توجهی دارد و بسیار محکم میباشد لذا فضاهای خالی که ممکن است در زیر صفحه بیس پلیت باقی بماند را کاملاً پر میکند . پس از قرار گرفتن بیس پلیت در جای خود نوبت به تراز کردن آن میرسد که این کار بوسیله تراز و همراه با آن شل و سفت کردن پیچهای روی صفحه پلیت میسر میشود بعد از عملیات نصب و تراز کردن بیس پلیتها ستونها برای قرار گرفتن بر بیس پلیت آماده میشود .
دپوی مصالح
یکی از مصالح مهم در کارگاهها دپوی مصالح است با این کار یعنی دپوی صحیح مصالح سبب کاهش ضایعات مصالح اعم از ورق و فولاد و … میشود و ضمناً جهت دستیابی به آنها نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد نمیباشیم و دیگر اینکه امکان تخریب و از بین رفتن مصالح کاهش مییابد لذا باید موارد زیر را در دپوی مصالح رعایت کرد :
۱- در مورد دپوی سیمان باید سیمانهای از انواع مختلف را در سیلوهای مختلف ذخیره نمود .
۲- در مورد مواد فولادی باید آنها را پوشاند تا از معرض آب و آفتاب و … محافظت نمود .
۳- میلگردها و صفحات فلزی را باید برحسب قطر و جنس و اندازه آنها دو نمود . تا در مواقع مناسب بتوان از آنها استفاده نمود.
دپوی مصالح شنی هم به صورتی باید باشد که دانههایی با درشتیهای مختلف و شن و ماسه باید جدا از هم دپو شود و این مواد بوسیله جرثقیل مخصوص حمل مصالح ( قسمت ۲) حمل و با نسبت مخصوص و درصد معین با هم ترکیب و با سیمان مخلوص و با آب ترکیب شود تا بتن با اعیار مطلوب و اسلامپ و مقاومت مورد نیاز تهیه شود . شن و ماسه با دانهبندی مختلف در پشت قسمت Baching دپو میشود و توسط جرثقیل به داخل Baching حمل شده و با وجود گیجهای مختلف در داخل کابین Baching نسبت آنها کنترل میشود. در قسمت ۱ …
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.