سیستم مقاوم در برابر زلزله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۵۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 سیستم مقاوم در برابر زلزله دارای ۸۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد سیستم مقاوم در برابر زلزله  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه سیستم مقاوم در برابر زلزله

( عکس ۵ )

( عکس ۶ )

نکاتی راجب اتصال تیر به ستون

( عکس ۷ )

(عکس ۸)

جهت کشش ( عکس ۱۳)

نحوه تراز کردن ستون‏ها :‌

نحوه ساخت تیر ورق و ستون‏ها از ورق

( عکس ۱۷)

(عکس ۱۸)

( عکس ۱۹ )

نحوه کنترل جوش و مسائلی در مورد با جوش

نحوه کنترل جوش

ساخت راه‏پله

Base Plate

دپوی مصالح

نکاتی در مورد بتن‏ریزی و استفاده از مخلوط‏کن‏ها

دیوار حائل زیرزمین

روش ساخت تیرچه بلوک

ژوئن وسط دهانه

نکاتی راجب ویبراتور زدن

* دیوارهای فروسمنت

نکاتی راجع به جرثقیل‏ها (traver cran)

 

 

سیستم مقاوم در برابر زلزله :
    سیستم مقاوم در برابر زلزله در این نوع سازه‏ها علاوه بر سیستم قاب خمشی، شامل اتصالات بادبندی می‏باشد. در این سازه‏ها برخلاف معمول سازه‏های دیگر که در هنگام استفاده از سیستم بادبندی قاب در این قسمت قاب خمشی نیست و اتصال آن مفصلی است و گیردار نمی‏باشد ولی از این سازه سیستم مختلط بادبندی و قاب خمشی همراه با اتصالات تیر به ستون گیردار در دو جهت مورد استفاده قرار گرفته است. که در عکس زیر سیستم بادبندی و اتصال تیر به ستون نشان داده شده است .
–    جوش گوشه سربالا جوش از نوع نفوذی (پرنفوذ) با نفوذ کامل می‏باشد.
همانطور که در ( شکل ۲ ) نشان داده شده است جوش صفحه متصل شده به ستون از نوع جوش پرنفوذ با نفوذ کامل است. در این نوع اتصال نحوه جوشکاری و کیفیت جوش بسیار مؤثر است چرا که اگر کیفیت جوش به هر دلیل پایین بوده ( جوش ترد باشد ) و نحوه جوشکاری مناسب نباشد این سیستم بادبندی درست عمل نکرده و در هنگام زلزله خرد خواهد شد. در قسمت‏های بعد در مورد چگونگی کنترل جوش و نحوه جوشکاری و انواع الکترود و کنترل الکترود مصرفی صحبت خواهیم کرد ولی در مورد عکس‏های ۲ و ۳ نکات زیر قابل توجه است . ( این عکس‏ها قبل از کنترل نهایی برداشت گردید و نقائص بعداً رفع گردیده است).
نکته ۱ ) در عکس ۱ همانطورکه نشان داده شده است جوش در نقاطی پیوسته نبوده و ثانیاً جوش گره گره بوده و زنجیره جوش پیوسته نیست و جوش باید تجدید شده و یا یک پاس دیگر جوشکاری انجام شود ( البته بعد از برداشته شدن گل جوش از روی مقطع جوشکاری شده )
نکته ۲ ) در مورد نوع پروفیل به کار رفته در بادبند باید گفت که استفاده از پروفیل I شکل به علت عدم اتصال کامل قطعات مختلف یک بادبند مناسب نبوده و پیوستگی ۱۰۰% را حاصل نمی‏کند. البته این موضوع با طولانی‏تر کردن طول جوش و همچنین زیاد کردن عرض مؤثر جوش و به طبع این موضوع زیاد شدن قطر قطعات جوشکاری شده قابل چشم‏پوشی می‏باشد. در شکل ۱ پروفیل I شکل مشخص گردیده است.

–    اتصالات گیردار تیر به ستون که توسط اتصال یک نبشی زیر سری و یک نبشی جان در هر طرف تیر به ستون ایجاد گردیده است در عکس ۲ نشان داده شده است
–     
–    ( عکس ۴)  1: نبشی جان     2:نبشی پال
( عکس ۵ )
در عکس شماره ۲ نوع اتصال گیردار ستون کناری نشان داده شده که از ۲ عدد پلیت به شکل ذوزنقه تشکیل گردیده که به بالهای فشاری و کششی تیر متصل گردیده‏اند . نکته مهم اینکه چون ضخامت دوعدد بالاسری و زیرسری زیاد بوده و ضخامت این دوبیش از ضخامت ورق بال ستون می‏باشد لذا قبل از جوش دادن ورق‏های بالاسری و زیرسری یک ورق اضافی با ضخامتی در حدود ضخامت ورق بال ستون به ستون جوش گردیده و صفحات بالاسری و زیرسری به این صفحه جوش می‏گردند. ( قسمت ۱ و ۳ )
    در عکس ۲ و در قسمت ۲ صفحه پلیتهایی را که به جهت اتصال در ستون در چهار طرف ستون جوش کرده‏اند و با نام اس پلیس خوانده می‏شوند نشان داده شده است.
    نحوه نصب این اس پلیس (S Place) ها به دو صورت ممکن است باشد :
اول : هر چهار ورق بر روی ستونی که می‏خواهد با جرثقیل حمل شده و بر روی ستون پائین‏تر قرار گیرد جوش شده و بعد از نصب کامل قطعه خال جوش خورده و بعد از تراز شدن و شاقولی شدن جوش کامل می‏گردد. نکته در اینجا است که اگر ابعاد ستون بالایی کوچکتر از ستون پایینی باشد به ۲ صورت می‏توان عمل کرد :
۱)    استفاده از یک صفحه فلزی بین دو ستون به مانند Base Platz که بین ۵۰ تا ۷۵ درصد وزن کل ستون را بتواند تحمل کند ( که نحوه‌ اجرای آن خیلی مشکل و وقت گیر و نیاز به دقت زیاد و صرف نیروی انسانی فراوان می‏باشد ).
۲)     استفاده از یک سری ورق قبل از جوشکاری S Place به عنوان پر کننده که این ورقها را فیلر گویند. ضخامت این فیلرها باید به گونه‏ای باشد که اس پلس‏ها قابلیت جوش شدن بر آن را دارا بوده و نیز حدفاصل بین ستون پایین و بالا را پر کند .
( عکس ۶ )
       
نکاتی راجب اتصال تیر به ستون :
همانطور که قبلاً هم بیان شد در ساختمان‏های مذکور تمامی اتصالات به جز اتصالات مربوط به قسمت آسانسورها همگی از نوع گیردار می‏باشند. که عکس‏هایی از این اتصالات در قبل نشان داده شده است. اما نکته اینکه همانطور که در عکس ۴ مشاهده خواهید کرد یک عدد میلگرد به قسمت زیرسری و ستون جوش گردیده علت وجود این میلگرد شاقول نگه داشتن زیرسری می‏باشد. همان طور که می‏دانیم به علت جوش شدن قسمت انتهای زیرسری به ستون و به علت طولانی بودن طول این جوش پس از سرد شدن جوش، صفحه زیرسری به سمت بالا و متمایل به بالا می‏شود و صفحه زیرسری از حالت عمودی و شاقولی خارج شده و باعث اشکالاتی در هنگام نصب تیر می‏گردد. برای جلوگیری از ایجاد چنین اشکالی از این میلگرد که در انتهای آن یکی به زیرسری و سر دیگر به ستون جوش می‏گردد، استفاده می‏شود. 
( عکس ۷ )
? در هنگامی که ستون بر روی شاسی ستون‏سازی سوار شده و در حال آماده شدن می‏باشد، بعد از آماده‏سازی اولیه اتصالات آن به روی ستون سوار می‏گردد. قبل از نصب اتصالات بر روی ستون (صفحات زیرسری و نبشی بال و جان) یک تکه صفحه فولادی با ضخامتی در حدود ضخامت صفحه‏ای که می‏خواهیم به آن جوش کنیم و با طول مناسب به ستون جوش می‏گردد این صفحه را
Plate Chickness گویند. که کار آن بالا بردن ضخامت صفحه است برای اینکه صفحات اتصالات پس از نصب باعث پارگی ورق ستون نگردند. در ضمن همانطور که درعکس۵ دیده می‏شود صفحه دیگری به ستون جوش گردیده است (قسمت ۲) که این صفحه به جهت از بین بردن اعوجاج ایجاد شده در ستون به علت جوشکاری نامتقارن در روی ستون نصب می‏گردد مثلاً در ستونی که سه طرف آن اتصالات نصب می‏شود و در یک طرف اتصالی وجود ندارد ستون در اثر حرارت ناشی از جوشکاری از حالت اولیه خارج می‏شود و برای اجتناب از این اعوجاج ناخواسته صفحه دیگری را در طرف بدون اتصال قرار داده و جوش می‏دهند تا ستون به حالت اولیه خود بازگردد. 
(عکس ۸)
? در عکس شماره    مشاهده می‏کنید که در بالای هر ستون سوراخی به قطر در حدود ۱In ایجاد گردیده است. ( قسمت ۱ )و ( قسمت ۲ ) این سوراخ را به جهت بلند کردن ستون از روی شاسی ستون‏سازی و سوار کردن راحت آن است چرا که این سوراخ‏ها محل وصل کردن یک گیره مخصوص است به نام شیگیل که شکل تقریبی آن به صورت نعل اسب است که یک پیچ در دهانه آن قرار دارد که با پیچ کردن آن یک محیط بسته نعل اسبی ایجاد می‏گردد و بالای این قسمت به کابل یا زنجیر جرثقیل (tavercarn) متصل است .
ضمناً‌ همانطور که در عکس شماره ۵ مشاهده می‏کنید
تمام قسمتهای ستون توسط ضدزنگ پوشانیده شده به
جز قسمتهایی که بعداً توسط اتصالات جوش خواهند
شد و یا قسمتی که بعداً برای نصب ستون بالایی جوش
خواهد شد یعنی قسمت جوش Splace ضد زنگ استفاده شده استو بعداً توسط ضد زنگ پوشانیده می‏شود علت این امر به عدم جوش کامل و مناسب بر روی ضد زنگ است .
    در هنگام سوار کردن ستونها به هنگام نصب آنها ( سوار کردن اسکلت فلزی ساختمان باید دوربین تئودولیت در نقاط مشخصی در امتداد ستون‏‏ها قرار گیرد که این نقاط را bench mark  گویند البته این بنچ مارک‏ها می‏توانند به دو نوع کلی و جزئی تقسیم شوند :‌
۱)    بنچ مارکی که در نقاط مختلف زمین طبیعی کار گذاشته می‏شوند که ارتفاع آنها و محل آنها نسبت به سطح صفر – صفر و همچنین سطح پنچ مارک شهر مشخص است و دیگری یک سری بنچ مارک که در امتداد ستونها در هر دو جهت x و y موجود می‏باشند. باید توجه داشت که تراز کردن ستونها بوسیله دوربین نیاز به تجربه فراوان بوده و نکته مهم این است که هیچ گاه نباید خز تراز را از نقطه آکس ستون پائینی در نظر گرفت و باید خط تراز دوبین را از آکس پایین ترین ستون در نظر گرفت ( نشانه‏گیری کرد) و به سمت بالا برد و با آکس ستون در حال کارگذاری در نظر گرفت در حقیقت آکس هر ستون را به آکس اولین و پایین‏ترین ستون می‏بندیم . چرا که در این صورت خطاهای چشم‏پوشی شده در هر طبقه با هم جمع نشده و از حد مجاز فراتر نمی‏رود. بعد از کارگذاری ستونها نوبت به کارگذاری تیرها و پل‏ها می‏باشد که در شکل  هم یک نفر را مشغول جوشکاری اتصال زیرسری یک پل به پل دیده می‏شود. بعد از این که ستون به صورت اولیه و با خالجوش ثابت گردید یک سری جوشکار جوشکاری نهایی را انجام داده و بعد از این کار دوباره تمام ستونها از نظر تراز بودن و یا نبودن با دوربین کنترل می‏گردند . در این هنگام در صورت وجود ناترازی در ستون بوسیله جک و یا کابل و بسط‏های قورباغه‏ای و یا تیفور یا تیرفول ستون به حالت تراز درآمده و سپس عمل سوار کردن پل‏ها و تیرها انجام می‏گردد. در قسمتهای بعدی عکس‏هایی از بسط‏های قورباغه‏ای و تیرفول و نحوه تراز کردن ستونها ارائه خواهد شد. 
در موقع ساخت ستونها برحسب اینکه متعلق به چه استیجی باشند یعنی استیج‏های شش متری و یا ۱۰ متری می‏باشند طول ستونها فرق می‏کنند و ستونهای ۶ متری و ۱۰ متری ساخته می‏شوند و این بدان علت است که محل وصله ستون به ستون دیگری باید در محلی باشد که لنگر وارده در آن طبقه و به ستون مورد نظر حداقل باشد و این محل به فاصله ۵/۱ متری از سطح کف طبقه می‏باشد. (البته بعد از محاسبه با کامپیوتر مشخص می‏گردد)
در مواقعی که کارگاه به هر علتی تعطیل شود و امکان بارش نزولات جوی وجود داشته باشد باید درپوش بر روی سوراخ واقع بر روی ستونها قرار داد و یا تدابیر دیگری اندیشید از جمله ریختن مقداری سیمان خشک در داخل ستون تا در صورت نفوذ آب به داخل ستون آب را جذب کرده و مانع از زنگ زدگی داخلی ستون شود چرا که آب سرعت زنگ زدگی داخلی ستون را افزایش داده چرا که داخل ستون بوسیله لایه نازک ضد زنگ پوشش داده نشده است. در صورتی که آب به هر علتی به داخل ستون نفوذ کرد باید پس از اتمام کار و در آخر کار سوراخی در پایین ستون ایجاد کرد تا آب داخل ستون از این سوراخ تخلیه شود. چرا که وجود آب در داخل ستون برای مدت زمان طولانی خطرناک است و محلهای اتصال و نقاط جوش شده بیشتر در معرض خطر قرار دارند. پس باید با سوراخ کردن یک نقطه از ستون در پایین‏ترین نقاط نزدیک بیس پلیت آب داخل ستون را خارج کنیم .
در جاهایی که به هر علتی چه به علت بی‏‏دقتی و چه به علتهای دیگر، ستون مقداری کج باشد و نتوان ستون بالایی را بر روی آن سوار نمود از یک سری ورقهای پرکننده استفاده کرده و در بین فضاهای خالی قرار داده و سپس Splace ها را جوشکاری می‏کنیم همچنین همان‏طور که قبلاً بیان شد برای تراز کردن ستون از جک‏هایی استفاده می‏شود و این در حالتی است که بخواهیم ستونها را به سمت بیرون هل دهیم و حالت Pushing پیش بیاید و برای کشیدن ستون از بستهای قورباغه‏ای به همراه آرماتور و یا از تیرفول به همراه کابل استفاده می‏شود عکس این دو در زیر آمده است. 
بست قورباغه‏ای به همراه آرماتور
جهت کشش ( عکس ۱۳
نحوه تراز کردن ستون‏ها :‌
    با قرار دادن دوربین در نقاط Bench mord مقابل هر ستون و پیدا کردن نقطه آکس ستون که قبلاً علامت‏گذاری شده است ( پایین‏ترین ستون) دوربین را به سمت بالا برده و به آکس بالاترین ستون نشانه می‏رویم که باید این دو در یک امتداد باشند ( ستون فوقانی را به آکس ستون پایین می‏بندیم ) سپس ستون را بوسیله جرثقیل بالا برده و بر روی ستون بالایی قرار می‏دهیم نقشه بردار با دادن علامت دست به چپ و به راست ستون را تراز می‏کند در این کار مهارت نقشه‏بردار و تجربه آن همچنین مهارت جوشکار حائز اهمیت است. وجود دو عدد Splace بر روی ستون در حال نصب و دو عدد Splace دیگر در جهت‏های مخالف بر روی ستون پایینی می‏تواند در نصب آن و تراز کردن ستون‏ها کمک کند .
نحوه ساخت تیر ورق و ستون‏ها از ورق :
    برای ساخت یک تیر ورق ابتدا باید شاسی ساخت تیر ورق را ساخت این شاسی‏ها معمولاُ بر دو نوع هستند که یک نوع آن را در عکس ۸ ملاحظه می‏کنید . در عکس زیر یک قسمت از شاسی که شامل نبشی‏هایی است که ارتفاع آنها برابر ارتفاع بال تیر ورق است به علت اینکه در زیر جان تیرورق قرار دارند قابل ملاحظه نیست. نحوه عمل بدین صورت است که ابتدا جان تیرورق را بر روی نبشی‏های یاد شده قرار می‏دهند و بال تیر ورق را به طور عمودی در کنار آن قرار داده و پس از شاقولی شدن و تراز کردن بوسیله گوه‏ای آن را ثابت کرده و سپس خالجوش می‏زند و بال دیگر را هم به همین ترتیب سپس جوشکاری نهایی پس از تایید تیر ورق انجام می‏گیرد.  
( عکس ۱۷)
      در مورد ساخت ستونها نیز باید گفت که چند نوع شاسی برای ساخت ستون وجود دارد ولی در زیر عکس و نحوه ساخت یک نوع از این چند نوع نشان داده می‏شود. نحوه ساخت بدین صورت است که ابتدا ورق بال را در کف قرار داده و به اندازه مناسب درمی‏آورند. باید توجه داشت که اگر طول ورق بال کم باشد باید ورق دیگری را درست در امتداد آن و به صورت تراز جوش گردد به طوری که محل وصله جوش درست جوش شده و تقریباً در وسط طول ستون قرار گیرد ضمناً برای اینکه جوش به طور کامل انجام شود باید ورقها را قبل از جوشکاری کونیک‏دار کرد ( جناق‏دار کرد) و در صورت اینکه ضخامت ورق در حدود ۱.۵ cm تا ۲ cm باشد جوشکاری باید در سه پاس انجام گیرد به طوری که پاس اول با الکترود ۲.۵ و پاس دوم با الکترود ۳.۵۴ یا ۴ و پاس آخر با الکترود ۵ انجام گیرد .
? نکته : نکته مهم در جوشکاری این قسمت این است که نباید آمپراژ دستگاه جوشکاری را تغییر داد و با همان آمپراژی که قرار است الکترود ۵ را جوش دهیم الکترود ۲.۵ و ۳.۵ را هم باید با همان آمپراژ جوش دهیم !!؟ دلیل این موضوع را هم می‏توان چنین توجیه کرد که با آمپراژ بالا الکترود ۲.۵ و ۳.۵ سریع ذوب شده و نفوذ بیشتری نیز در داخل محل جوش شونده دارد.
پس از قرارگیری بال جان تیر ورق‏ها را نصب می‏کنند به طریقی که به صورت کاملاً قائم بوده و برای ثابت نگه داشتن این زاویه‌ قائم از یک سری ورق اضافی دپرت ورقهای دیگر استفاده کرده و در حقیقت با این قطعه فلزات ورق را فیکس و ثابت می‏کند ( عکس ۹ قسمت ۱) قبل از جوشکاری هر قسمت از جان بوسیله یک اهرم جان را تا حد امکان به بال نزدیک کرده تا کاملاً این دوصفحه بر هم مماس شوند و سپس خالجوش می‏زنند ( عکس ۱۰) جان دیگر را هم با رعایت فاصله مناسب و رعایت همان نکات گفته شده در فوق متصل کرده و بعد قسمت بالایی ستون یعنی بال دیگر ستون را نصب و خالجوش می‏دهند.
(عکس ۱۸)

( عکس ۱۹ )
    پس از زدن خالجوش‏ها و کنترل ابعاد ستون‏ها و تیر ستون‏ها مهندس ناظر دستور جوشکاری نهایی داده می‏شود. البته نحوه کنترل بدین صورت است که مهندس ناظر باید طول و عرض جان و بال تیر ورق‏ها و ستون‏ها را کنترل کرده و نیز از شاقول بودن و تراز بودن ستونها و تیر ستونها اطمینان حاصل کند لازم است که حتی‏الامکان مهندس ناظر حتی قبل از ساخت تیروقها و ستونها از ورقها بازدید به عمل آورده و آنها را کنترل کند و در صورت داشتن اعوجاج و امکان اصلاح کجی و ناصافی ورق‏ها دستورات لازم را صادر کند و بعد اجازه ساخت تیر ورق و تیر ستون را بدهد نحوه صاف کردن ورق‏ها بدین صورت است که اگر ورق در داستان طولی خود دارای اعوجاج باشد و ناصاف باشد باید بوسیله‌ اهرم کردن آن را صاف کرد و اگر کجی کم باشد بوسیله چکش شدن و چکشی کاری به صورت محدود این ناصافی قابل اصلاح است بعد از مونتاژ کردن قطعات نوبت به جوشکاری نهایی می‏رسد نحوه جوشکاری و تجربه جوشکار بسیار مهم است چرا که طول جوشکاری در این قسمت زیاد به طبع آن حرارت ایجاد شده زیاد است و اگر نحوه جوشکاری صحیح نباشد قطعه کج خواهد شد. مثلاً اگر در یک جهت قطعه‏ای کونیک‏دار شود باید در جهت دیگر هم قطعه را کونیک‏دار کرد و جوشکاری نمود تا تقارن حفظ شود. پس از انجام عمل جوشکاری قطعه جوش شده از نظر عدم اعوجاج و مسائل دیگر که در قسمت بعدی بیان خواهد شد توسط مهندس ناظر کنترل شده و پس از تائید آماده نصب می‏گردد . قبل از نصب قطعه زده زنگ خورده تا از زنگ زدن قطعه جلوگیری شود. بعد از زده زنگ زدن بوسیله رنگ مشخصات و محل نصب و استیج مربوطه به تیر و ستون بر روی آن نوشته می‏شود تا در بین قطعات دیگر گم نشود .
نحوه کنترل جوش و مسائلی در مورد با جوش
    قبل از بیان نکاتی راجب کنترل جوش به بیانی راجب الکترودهای جوشکاری می‏پردازیم .
    نوع الکترود مصرفی در جوشکاری بسیار مهم است چرا که عرض مؤثر جوش و همچنین نوع جوش وابسته به نوع الکترود است. در این پروژه از الکترود AMA 2000 استفاده شده است .
نکات : AMA 2000            
رنگ شناسایی : ندارد
قطر الکترود    طول الکترود    جریان مورد توصیه (AM)

۲    250    50-60
۲.۵    350    60.85
۳.۲۵    350    90-130
۴    350    135-160
۵    450    160-210
۶    450    210-250
     در مورد کنترل الکترود و فساد آن باید گفت که اگر روپوش و روکش یک الکترود با دست بریزد آن الکترود فاسد شده است ضمنا اینکه اگر روپوش الکترود دارای شوره باشد و در صورت خم شدن آن از مقطع خم شده که روپوش می‏ریزد بتوان هنگام جوشکاری با آمپراژ مناسب هم زیاد باشد آن الکترود مناسب نیست و نباید در جوشکاری‏ها از آن استفاده نمود . با دقت بررسی الکترودهای به کار رفته در این سازه می‏توان عدد و حروف E6013 را مشاهده کرد که دو رقم از این چهار رقم یعنی دو رقم ۶۰ نشان دهنده استحکام جوش است یعنی (۶۰?۷۰ = ۴۲۰۰) و دو رقم دیگر که رقم ۱ نشان دهنده این است که از این الکترود در کلیه وضعیت‏ها می‏توانیم استفاده کنیم و رقم ۳ نشان‏دهنده این است که زده جوش سریع است و با جریان متناوب و یا مستقیم قابل استفاده است . الکترودهای پرجوش سریع جهت جوشکاری فولاد نرمه در کلیه جهات می‏باشد. موارد استفاده از این الکترود جوش‏های روی هم و جوش‏های شیب‏دار و جوش‏های نامنظم کوتاه ورق‏های فلزی روی هم می‏باشد.

نحوه کنترل جوش
    بررسی سطح جوش از این نظر انجام می‏گیرد که کیفیت جوش به صورت تقریبی مشخص شود. از جمله نکاتی که باید در کنترل جوش مورد توجه قرار گیرد یکی وجود ترک در جوش و یا وجود حرفه در جوش و یا زنجیره جوش است در مورد ترک اینکه نباید در طول و عرض جوش هیچ گونه ترکی مشاهده شود و ضمنا هیچ گونه حفره و سوراخی در جوش نباید وجود داشته باشد که وجود حفره چند علت دارد یکی استفاده از آمپراژ بالا دیگر سرعت دست جوشکار زیاد بوده و دیگر اینکه در جوش‏هایی که در چند پاس صورت گرفته پاس‏های به جز پاس اولیه بررسی گل جوش پاس اول بوده و گل جوشی پاس اول برداشته نشده است . از دیگر نکات مورد توجه اینکه زنجیره جوش باید پیوسته باشد و در هیچ نقطه‏ای گسستگی نداشته باشد در نقاطی که الکترود به پایان می‏رسد ناچار به تعویض الکترود هستیم پس از برداشتن گل جوش اولیه از چندین میلی‏متر عقب‏تر و بر روی جوش اولیه شروع می‏کنیم تا پیوستگی کامل‏تری حاصل آید.
    نحوه کنترل اکثرا به صورت چشمی است ولی می‏توان از مواد و وسایل مختلفی نیز استفاده کرد .
    یکی از این وسایل استفاده از آهن‏ربای مغناطیسی است که روش چنین است در داخل یک وسیله شبیه آب پاشهای دستی براده‏های بسیار ریز آهن و دوده می‏ریزند و آن را به روی سطح جوشکاری شده می‏پاشند و بعد بوسیله یک آهن‏ربای نعل اسبی الکتریکی که در سطح دیگر جوش حرکت داده می‏شود وحرکت دوار براده‏های آهن را مشاهده می‏کنیم در جایی که حرکت دوار یک به هم ریختگی پیدا کند نشان دهنده وجود ترک و یا حفره است و بعد با سنگ زدن و جوشکاری مجدد رفع این ترکها و حفرات انجام می‏گیرد. روش دیگر استفاده از دستگاه اولتراسونیک است و روش دیگر استفاده از دستگاه اشعه  X است که این روش به علت خطراتی که دارد فقط در کارهای بسیار مهم مثل ساخت تاسیسات نیروگاههای اتمی و تاسیسات انتقال گاز و صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‏گیرد. روش دیگر استفاده از رنگ‏های ناقص است که این رنگ‏ها در سه مرحله مورد استفاده قرار می‏گیرند که بر روی سطح اسپری می‏گردند و روش کار چنین است :
    ابتدا بوسیله قوطی اول که حاوی رنگ تمیز کننده است بر روی سطح اسپری می‏کنیم . (Cleaner) این ماده بی‏رنگ است و سپس از ۲ تا ۳۰ دقیقه رنگ دوم اسپری می‏گردد که این رنگ رنگ میانی و ناقص است و قرمز رنگ می‏باشد این رنگ هم باید بین ۲ تا ۳۰ دقیقه بر سطح کار بماند . سپس رنگ سوم که سفیدرنگ است و نمایان کننده نامیده می‏شود بر سطح کار اسپری می‏شود که این رنگ را Developer گویند. و باید مدت ۴ تا ۵ دقیقه بر سطح کار بماند اگر در جایی که رنگ سفید Developer پاشیده شده رنگ قرمز به سمت بالا بیاید و رنگ قرمز نمایان شود نشان ‏دهنده تک‏هایی بر سطح جوش می‏باشد .
    علاوه بر مسائل گفته شده در قبل خود رنگ جوش هم می‏تواند در شناسایی چگونگی عمل جوشکای ما را یاری کند . بدین صورت که اگر رنگ جوش به صورتی باشد که حالت رنگین کمان داشته باشد نشانه این است که جوشکاری با آمپراژی بالاتر از آمپراژ لازم جوش شده و جوش از حد معمول‏ تردتر و شکننده‏تر می‏باشد این موضوع درکارهای کنتراتی که پیمان‏کار عجله بیشتری در انجام کار دارد و سرعت کار برای پیمانکار مهم است دیده می‏شود. در عکس زیر نحوه نگه داشتن الکترود در حالت‏های مختلف جوشکاری نشان داده شده است .

۱.    درز جناقی یکطرفه در حالت تخت
۲.    درز جناقی یکطرفه در حالت سقفی
۳.    درز نبشی داخلی در حالت سقفی
۴.    درز نبشی داخلی در حالت تخت
۵.    درز جناقی یکطرفه سربالا ( یک پاس )
۶.    درز جناقی سر بالا ( در سه پاس )
۷.    جوش نبشی داخلی سربالا ( یک پاس )
۸.    جوش نبشی داخلی سرازیر ( بالا به پایین )
۹.    جوش نبشی داخلی سربالا ( در سه پاس )
برای کنترل چشمی عمق و سطح جوش زاویه شیارهای در حال جوش و … و … از دستگاه کوچکی به نام Wilding gauige استفاده می‏شود که موارد استفاده آن به صورت اشکالی در صفحه بعد موجود می‏باشد.
Wilding Gauge
ساخت راه‏پله
قبل از ساخت راه‏پله‏ها ابتدا باید شمشیری راه‏پله‏ها ساخته شده و تیر میان طبقه پاگرد نیز در جای خود قرار گرفته و جوش شوند و سپس شمشیری راه‏پله‏ها نصب و جوش گردد. عکس زیر نشانگر مطلب فوق است .
در راه‏پله از طاق ضربی استفاده شده و چون عرض راه‏پله از ۱.۱۰m بیشتر در نظر گرفته شده است لذا از یک تیر میانی در وسط راه‏پله استفاده شده این تیر دارای ضخامتی کمتر از ضخامت شمشیری راه‏پله‏ها است یعنی وقتی در شمشیری راه‏پله از تیرآهن INP160 استفاده شده باشد این تیر میانی از نوع INP140 می‏باشد 

Base Plate
بعد از طراحی Base Plate نوبت به اجرای آن می‏رسد. اجرای Base Plate در عین سادگی نیاز به دقت فراوان دارد چرا که تراز بودن صفحه‌Base Plate بسیار مهم است . چندین راه برای سوار کردن Base Plate وجود دارد. یکی اینکه در موقع بستن آرماتورهای پی، بولتها را هم به آرماتورهای پی جوش کنیم و یا ببندیم تا بولتها حرکت نکنند و در موقع بتن‏ریزی جابجا نشوند . یک راه دیگر این است که بولتها را با صفحه Base Plate همزمان قرار داده و بتن‏ریزی کنیم و پس از اینکه بتن به حد لازم محکم شد بولت‏ها را از صفحه پیلت جدا کرده ( با باز کردن پیچ‏های روی صفحه بیس پلیت در دانش بس پلیت) و یک قسمت بتن‏ریزی مجدد و سپس سوار کردن بیس پلیت و بستن و محکم کردن آن است تا زیر صفحه بیس پیلت خالی نباشد . راه دیگر این است که پس از سفت شدن بتن اولیه از یک نوع سیمان مخصوص برای پر کردن زیر صفحه بیس پلیت استفاده کنیم از خصوصیات این سیمان مخصوص اینکه اضافه حجم قابل توجهی دارد و بسیار محکم می‏باشد لذا فضاهای خالی که ممکن است در زیر صفحه بیس پلیت باقی بماند را کاملاً پر می‏کند . پس از قرار گرفتن بیس پلیت در جای خود نوبت به تراز کردن آن می‏رسد که این کار بوسیله تراز و همراه با آن شل و سفت کردن پیچ‏های روی صفحه پلیت میسر می‏شود بعد از عملیات نصب و تراز کردن بیس پلیت‏ها ستون‏ها برای قرار گرفتن بر بیس پلیت آماده می‏شود . 

دپوی مصالح
    یکی از مصالح مهم در کارگاهها دپوی مصالح است با این کار یعنی دپوی صحیح مصالح سبب کاهش ضایعات مصالح اعم از ورق و فولاد و … می‏شود و ضمناً جهت دستیابی به آنها نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد نمی‏باشیم و دیگر اینکه امکان تخریب و از بین رفتن مصالح کاهش می‏یابد لذا باید موارد زیر را در دپوی مصالح رعایت کرد :‌
۱-    در مورد دپوی سیمان باید سیمان‏های از انواع مختلف را در سیلوهای مختلف ذخیره نمود .
۲-     در مورد مواد فولادی باید آنها را پوشاند تا از معرض آب و آفتاب و … محافظت نمود .
۳-     میلگردها و صفحات فلزی را باید برحسب قطر و جنس و اندازه آنها دو نمود . تا در مواقع مناسب بتوان از آنها استفاده نمود.
 
دپوی مصالح شنی هم به صورتی باید باشد که دانه‏هایی با درشتی‏های مختلف و شن و ماسه باید جدا از هم دپو شود و این مواد بوسیله جرثقیل مخصوص حمل مصالح ( قسمت ۲) حمل و با نسبت مخصوص و درصد معین با هم ترکیب و با سیمان مخلوص و با آب ترکیب شود تا بتن با اعیار مطلوب و اسلامپ و مقاومت مورد نیاز تهیه شود . شن و ماسه با دانه‏بندی مختلف در پشت قسمت Baching دپو می‏شود و توسط جرثقیل به داخل Baching حمل شده و با وجود گیج‏های مختلف در داخل کابین Baching نسبت آنها کنترل می‏شود. در قسمت ۱ …

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.