انواع دال بتنی مدرن و کلاسیک


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 انواع دال بتنی مدرن و کلاسیک دارای ۶۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد انواع دال بتنی مدرن و کلاسیک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه انواع دال بتنی مدرن و کلاسیک

مقدمه

انواع دال های بتنی

سقف تیرچه بلوک

تیرچه

روش تهیه تیرچه

قالب بندی و بتن ریزی تیرچه

بلوک سقفی

چیدن تیرچه و اندازه کردن آن

کلاف عرض

میل گرد تقویتی

بتن ریزی

آرماتوربندی

طراحی

جزئیات و فهرست آرماتوربندی

قلابها، خمها و همپوشانی

تیرهای بتن مسلح

ستونهای بتون مسلح

دال های بتون مسلح

تیر دال

قالب بندی

مواد

روغنهای قالب و امولوسیونی

انواع قالب بندی

قالب بندی فنداسیون

قالب بندی ستون

قالب بندی تیر

قالب بندی دال

تسریع کنندهها

تاخیر کننده ها

تاثیر رطوبت بر بتن

ماسه

ضمیمه

دالهای بتنی

 

 

مقدمه
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز به توانایی فنی بیشتر در تمام زمینها و همچنین حس برتری جویی بلند پروازی بشر نیاز به راهها و عملکردهای بهتر و مفید و مفیدتر احساس می شود.
در صنعت ساختمان سازی نیز با پیشرفت روز افزون علوم و همچنین نیاز به استفاده حداکثر عملکرد در محیط ها ، ایجاد راه حلهایی را جهت تقویت بیشتر شالوده ها و همچنین اسکلت های اصلی ساختمان را می طلبد که از طرفی ایجاد مکانهایی با ضریب ایمنی بالا و مقاومت در برابر عوامل و بلایای طبیعی از جمله آنها ، سیل ، زلزله ، و طوفان و عوامل و سوانح غیر طبیعی از جمله آتش سوزی و موارد دیگر مهندسین و دانشمندان را بر آن می دارد که همواره در فکر تکمیل و ایجاد راه حل های مفید تر و مثبت تر در جهت ایجاد مکانهایی با ضریب آسایش و ایمنی بالا باشند.
با افزایش روز افزون جمعیت و کمبود طبیعی و همچنین زمین اراضی مناسب وسیع شدن شهری که موجب آن گسترده شدن و پیچیده شدن ابزار و وسایل خدماتی و تاسیسات شهری را موجب می شود. انسان را بالاجبار مجبور به ساخت و ساز بصورت عمومی می دارد که به موجب آن استفاده از حداقل زمین را به حداکثر برای زندگی انسان بدست می آورد.
با توجه به موارد ذکر شده و مسائل و مشکلات موجود ساخت و ساز و استحکام چنیین بناخایی بدون شک نیاز به تکنولوژی برتر احساس می شود. ، نیاز به دهزهای بزرگتر ، ساختمان های با ارتفاع بیشتر ، مقاوم ساختن این ساختمان ها در برابر عومل طبعی و جانبی مثل باد و زلزله ، و همچنین سهولت اجرا و زیبایی بنا ، مهندسین و دانشمندان این رشته را موظف به خلق و ایجاد روش ها و مصالح جدیدتر و مفید تر در جهت ساخت ساختمانهای با ارتفاع بیشتر می سازد در ادامه بحث به بررسی انواع و روش ساخت و بکارگیری سقف تیرچه و بلوک می پردازیم.

دالهای بتنی :
دال در حقیقت متداول ترین پوشش بتنی ، دال بتنی می باشد .
انواع دال های بتنی عبارتند از :
الف: دال یکطرفه
ب: دال دو طرفه
ج: دال تخت
د: دال تخت قارچی
ه: دال مشبک
پ: دال های تیرچه و بلوک
می باشد که مورد بحث ، دال های تیرچه بلوک و اصول و عوامل و چگونگی بکارگیری مصالح و همچنین روش اجرای این نوع سقف می باشد .
سقف تیرچه بلوک :
سقف های تیرچه و بلوک ، سقفی است بتونی که در ضخامت های ۳۰-۲۵ سانتی متری بکار می رود ، سقفهای تیرچه بلوک مزیتهایی نسبت به سقف های طاق ضربی و همچنین دال ببتن دیگر دارد و آن سبکتر بودن وزن سقف  است که به واسطه قرار دادن بلوک هایی به ابعاد ۴۰*۲۵ سانتی متر در بین تیرچه ها که به عنوان تیرهای بتنی عمل می کنند می باشد .
در حقیقت سقف تیرچه و بلوک سبک تر و تقریباً می توان گفت که عایق صوتی مناسبی در ساختمان می باشد.
پس از اجرای سقف می توان بلوک ها را از سقف خارج کرد زیرا بلوک ها در سقف تیرچه و بلوک نقش پرکننده نداشته و در سازه و ایستایی سقف نقش مهمی ندارد.
تیرچه ها در سقف تیرچه و بلوک حکم تیرهای کوچک بتنی را دارند که با ریختن بتن در آنها تبدیل به تیرهای بتنی شده که در جهت عرض کمتر روی دیوار و تیرهای اصلی قرار داده می شوند و موجب انتقال کمتر فشار به تیرهای اصلی ساختمان می شوند .بطور کلی سقف تیرچه و بلوک از بتن ، و بلوک سقفی تشکیل شده است که به کمک ابزار و وسایل در روی سقف اجرا و قرار داده می شود که در ادامه به ذکر نوع مصالح و نحوه استفاده و کارکرد آنها اشاره می شود.
تیرچه :
تیرچه های بتنی از تعدادی میل گرد که تعداد و قطر میل گردها به صورت ساده و آجردار ا ست بستگی به طول دهنه و میزان بار وارده به شقف دارد.تیرچه های بتنی در حقیقت اصلی ترزین اجزاء سقف های تیرچه و بلوک هستند .
تیرچه از سه نوع میل گرد که ۳-۲ عدد در پایین تیرچه برای جلوگیری از نیروهای خمشی و میل گردهای مارپیچ که ۸-۶   هستند برای جلوگیری و مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی و میل گردهای بالا که برای مقاومت در براب رنیروهای است اجرا می شود.
میل گردهای بالا از میل گردهای آجردار ۱۲ تا ۸ میلی متر می باشند.
با ریختن بتن روی سقف و پر شدن فاصله بین بلوک ها که تیر چه های با عرض ۱۰-۱۲ سانتی متر وجود دارد در حقیقت تیرهای کوچک بتنی ایجاد می شوند که در دهنه های تا ۵/۷ متر اجرا می شود . در صورتی که عرض دهنه ها بیشتر باشد یا اینکه مقدار بار ناشی به سقف زیاد باشد می توان از تیرچه های دوبل استفاده نمود.
برای تقویت خود تیرچه ها می توان :
۱-    مقدار درجه یا فرم آرماتور را بالا برد
۲-     برای تقویت هر کدام از نیورهای برشی – فشار و خمشی
در هر کدام میل گرد مربوطه را تقویت یا فاصله آنها را کمتر نمود.
     روش تهیه تیرچه
همانطور که توضیح داده شد ، تیرچه تشکیل شده است از میل گرد که هرکدام برای مقاومت در برابر نیروهای خالی طراحی شده است که با کاهش یا افزایش قطر میل گرد و همچنین فاصله بین آنها می توان تیرچه را ضعیف تر یا قوی تر نمود.
برای آماده کردن تیرچه ابتدا نیاز به بریدن میل گردها بهئ اندازه زهای تعیین شده که نسبت موارد کاربرد تیرچه و همچنین طول تیرچه دارد . بعد از اینکه قطعات آرماتور به اندازه های مشخص بوسیله قیچی مخصوص در کارگاه بریده و آنماده شد آنها را در کارگاه به یکدیگر جوش می دهند.
در این مرحله اسکلت تیرچه بوجود می آید در این مرحله میل گردهای تحتانی خرپا با تیرچه را در پایین با شماره و قطر مشخص که با توجه به دستور مهندس سازه و نقشه موجود می باشد آماده می سازند و در جهت پایین قرار می دهند ، ارتفاع تیرچه بسته به ضخامت سقف می باشد ، در صورتی که سقف به ضخامت ۲۵ سانتی متر باشد تیرچه با ارتفاع ۲۰ سانتی متر و در صورتی که سقف به ضخامت ۳۰ سانتی متر باشد تیرچه به ارتفاع ۲۵ سانتی متر درست می شود. دلیل این امر آن است که در سقف تیرچه و بلوک فاصله ای به اندازه ۵ سانتی متر روی سقف باقی می ماند که این فاصله برای اجرای عملیات بتن ریزی مورد استفاده می باشد .
پس از قرار دادن میل گرد های تخت تانی که با شماره های ۱۶-۸ می باشند با ارتفاع یاد شده میل گردهای مارپیچ را که حکمن حانوت در تیرچه را دارند در روی میز کار با فاصله مناسب که حدود ۱۸-۱۶ سانتی متر هستند به میل گرد بالا جوش می دهند . میل گردهای کف را بوسیله یک یا چند میلگرد عرض جوش می دهیم تا موقع بتن ریزی از هم جدا نشوند .
در کارگاه تیرچه های مربوط به هر دهنه را با عرض های مناسب  مقدار لازم درست می کنند . و سپس در محلی برای آماده سازی جهت قالب بندی تیرچه آماده نگه می دارنتد .
قالب بندی تیرچه و بتن ریزی تیرچه
پس از عملیات جوشکاری و آماده سازی اسکلت تیرچه ها نوبت به بتن ریزی تیرچه می شود .
برالی بتن ریزی تیرچه ها آنها را در قالب هایی به شکل ناودانی می گذارند ، قبل از بتن ریزی قالب ها را تمیز کرده و با روغن و یا گازوئیل کف آنها را آغشته نموده و با بتن به کف قالب ناودانی نچسبد عرض ناودانی نسبت به عرض تیرچه ۱۰-۱۲ سانتی متر می باشد.

بتن تیرچه :
بتن تیرچه تشکیل شده است از آب ، سیمان و مصالح سنگی یا شن گرد و با عیار ۷۰۰ کیلو گرم بر سانتی متر مکعب ، ابتدا ملات آماده شده را در قالب ها می ریزند و بعد اسکلت تیرچه را در ستون قرار داده با چند حرکت به سمت بالا و پایین سعی می شود تا تیرچه بطور کامل در داخل بتن قرار گیرد . پهنای قالب ۱۰ سانتی متر وارتفاع آن ۴ سانتی متر می باشد پس از این کار بمدت ۲۴ ساعت طول می کشد تا بتن تیرچه ، عمل خودگیری و سفت شدن را انجام دهد . بعد از این مدت و جدا کردن تیرچه از قالب تیرچه ها از  قالب جدا کرده و در حوضچه قرار می دهیم.
این عمل بخاطر ، خودگیری بتن تیرچه و واکنش سیمان با آب می باشد با این عمل موجب برقراری مقاومت مناسب تیرچه در مسائل مورد نظر می شویم .
تیرچه ها بمدت ۴-۵ روز در حوضچه آب باقی می مانند و با کسب مقاومت مناسب از حوضچه خارج شده و به محل انتقال می یابد .
باید به یک نکته توجه داشت که بهتر است محل و تسمه و  قالب ریزی تیرچه ها در محل نزدیک به خود پروژه و یا مکانی که در همان پروژه موجود باشد چرا که در هنگام محل به محل امکان آسیب به تیرچه ها وجود دارد. 

بلوک سقفی:
بلوک قطعه ای است سیمانی که در سقف های تیرچه و بلوک استفاده می شود و هیچ گونه باری را تحمل نمی کند و فقط به عنوان قالب مورد استفاده قرا می گیرد . عرض بلوک ها معمولاً ۲۵ سانتی متر و ارتفاعی به همین حدود با طولی حدود ۴۰ سانتی متر و در بعضی مواقع تا ۶۰ سانتی متر می سازند .
ارتفاع بلوک ها بستگی به ضخامت سقف و بار سقف دارد . که بین ۲۵-۲۰ سانتی مت بلوک ها طوری طراحی می شوند که به راحتی قابل حمل بوده و روی تیرچه ها قرار می گیرد . معمولاً بلوک ها با ارتفاع ۲۵ سانتی متر در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که طول تیرچه ۲/۴ بیشتر باشد که در این صورت ارتفاع خرپای تیرچه را ۲۵ سانتی متر می گیرند که بتواند بار بیشتری را تحمل نماید.
سقف تیرچه و بلوک مزیت هایی به سقف های دیگر دارد که در زیر تعدادی از آنها را اشاره می کنیم .
۱-    سقف تیرچه و بلوک سبک و عایق صوتی تقریباً مناسبی است.
۲-     سقف تیرچه و بلوک با مقاومت حرارتی بالا می تواند یک سقف مناسب برای اقلیم های سروئ و گرم و خشک باشد .
۳-     سقف تیرچه و بلوک بعلت یکپارچه بودن تقریباً از وجود نشتی در وسط سقف در امان است که این امر در ساختمانهای با سقف طاق ضربی یک مشکل بزرگ بشمار می آید .
روش ساخت بلوک :
بلوک تشکیل شده است از آب ، سیمان و مصالح سنگی ریز دانه با درصدهای معین (( ملات سیمان و ماسه به عیار ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب و سیمان ۱۰ ۰/۰ متر مکعب .
بلوک ها به دوگونه بلوک سیمانی و سفالی در بازار یافت می شوند بلوک سفالی که به توسط دستگهها دورن در کارخانه  های مجهز درست شده و به بازار عرضه می شوند.
در بلوک های سیمانی ، بوسیله دستگاهی بنام دستگاه بلوک زنی دستی که امکان ساخت بلوک را در کارگاه می دهد ساخته می شوند . دستگاه بلوک زنی در انواع چهارتایی و شش تایی می باشند .
روسش کار به این گونه است که ابتدا واشر را در قالب می گذاریم و بتن را در قالب دستگاه بلوک زنی می ریزیم و بعد از سخت شدن بلوک آن را از قالب بیرون می آوریم.
بعد از بیرون آوردن قالبهای آنها را در کارگاه به صورت ردیف های منظم قرار داده و به طوری که تمام جهات قالب نور مناسب تابیده شود باید توجه داشت که باید تا خشک شدن و کسب درجه سفتی مناسب بلوک آن را در رطوبت مناسب قرار داد.
آبپاشی قالب ها باید بهصورت مداوم و در ساعتهای منظم داده شود بعد از یک تا دو روز بلوک ها آماده حمل به محل یا انبار می باشند.
بلوک سالم بلوکی است که شکستگی نداشته و همچنین با لمس آن بلوک خورد نشود و در صورت مشاهده چنین نقص در بلوک ها ، می توان به سالم نبودن بلوک پی برد.
چنین نقصی که ناشی از آبپاشی و مرطوب نگه داشتن بموقع بلوک می باشد موجب تردی و شکنندگی بلوک می شود.
چیدن تیرچه و اندازه کردن آنها با بلوک:
بعد از ایجاد اسکلت ساختمان که ممکن است به صورت اسکلت فلزی یا بتنی انجام شود تیرچه ها را روی تیرهای اصلی در عرض کمتر می اندازند .
در صورتی که اسکلت ساختمان فلزی باشد تیرچه را روی بال تیر آهن یا تیر لانه زنبوری می اندازند که برای ایستایی بیشتر می توان تیرچه را به تیر آهن نقطه جوش کرد که البته جوش برای آرماتور و میل گرد توصیه نمی شود زیرا موجب کاهش مقاومت و افت مقاومت در محل جوش به آرماتور می شوند .
و در صورتی که اسکلت ساختمان بتنی باشد از آنجا که در ساختمان اسکلت بتنی سقف و تیرها به صورت یکپارچه بتن ریزی بتن ریزی می شوند ، لذا قبل از اجرای عملیات بتن ریزی و بستن و جایگذاری تیرچه لازم تیرچه ها لازم به بستن شناژها و همچنین قالب بندهای مرتبط با آنها می باشند سپس از انجام کارهای ذکر شده نوبت به کارگذای تیرچه ها روی سقف می رسد .
روش کار بدین صورت است که :
قبل از نصب تیرچه ها باید دقت شود که ترک خوردگی یا شکستگی ناشی از محل یا مسائل دیگر در تیرچه وجود نداشته باشد.
برای اجرا و کارگذاری تیرچه ها ، باید بلوک ها و تیرچه ها را با هم کار بگذاریم – چرا که فاصله بین دو تیرچه بوسیله بلوک تنظیم می شود . که این فاصله در حدود ۴۰ سانتی متر است .
ابتدا در کناره ای دهنده یک بلوک قرار می گیرد و در کنار آن یک تیرچه و به همین ترتیب بلوک ها و تیرچه ها نصب و کارگذاری می شوند ، باید توجه شود که تیرچه ها در عرض محکمتر و روی شناژ اجرا می شوند . برای گیرش بیشتر تیرچه تیرها میل گردهای کناره تیرچه ها تا حدود ۱۰ سانتی متر در تیرها فرو می برند .
بعد از قار گیری بلوک ها و تیرچه ها کناره ها کنار همدیگر نوبت به قالب بندی ریه سقف تیرچه و بلوک می رسد .
برای قالب بندی سقف تیرچه بلوک باید به نکات ریز به ترتیب عمل شود.
۱-    ابتدا تیرچه ها را به فاصله ۴۰ سانتی متر از همدیگر قرار می دهند و بعد از گذاشتن هر تیرچه فاصله آن را با گذاشتن ک عدد بلوک در ابتدا و یکی در انتها تنظیم می کنند .
۲-     بعد از چیدن آنها نوبت قالب بندی و شمع کوبی سقف تیرچه و بلوک می شوند که برای این کار شمع کوبی را با فاصله ۱-۵/۱ متر مربع چیده می شوند باید توجه داشت که زیر سقف را باید خیزی حدود ۳-۲ متر داد تا هنگام بتن ریزی و بارگذاری ایجاد شکم و فرورفتگی در سقف نکند.
کلاف عرض :
در حقیقت یک تیر کوچک است که از تنش های منفی در سقف بتنی جلوگیری می کند.
در صورتی که دهانه های بیشتر از ۲۰/۴ سانتی متر به بالا داشته باشیم و در جهت عمود بر تیرچه ها و در فواصل ۲ متر به قطر ۱۲-۱۰ سانتی متر و به ضخامت خود سقف اجرا می شود.
حداقل میلگرد های این کلاف به قطر ۱۰   یکی در بالا و یکی در پایین قرار می دهند و آنها را با میلگردهایی به قطر ۸-۶    می بندند . و در زیر آنها تخته قالب می بندند

میله گردهتی تقویتی :
برای جلوگیری و کم کردن نیروهای میان منفی کر در حدود ۵/۱ تا ۱ متر گوشه ها بوجود می آید باید اتکا یا میل گردهایی در L/4  برای تقویت بکار برده شود یکی از این راه ها استفاده از اتکا می باشد.
اتکا – برای مقایسه با نیروهای منفی در تکیه گاهها صورت می گیرد . جهت تقویت در کناره ها تیرچه در ابتدا و انتهای هر تیرچه با گرد حداقل ۱۲   که در L/4   تیرها می باشد . کناره اتکا از تیر بتنی می باشد با یک خم گیرداری در پشت آرماتور شناژها خم می شود.
در صورتی که اتکا در دوط رف تیرچه وجود داشته باشد و تیرچه ها از یک سر روی پل افتاده باشند اتکا به صورت ذوزنقه ای در دو طرف تیرچه ها در فاصله L/4  در دو طرف قرار می گیرد . 

بتن ریزی :
بتون ساده مخلوطی است از سیمان ، مصالح دانه ای ریز ، مصالح دانه ای درشت و آب . در اثر واکنش شیمیایی سیمان و آب اجزای تشکیل دهنده ملات یا مخلوط به یکدیگر می چسبند و بتون به صورت یک توده سنگی شکل سخت می شود . قدرت بتون در طی دوران سخت شدن به تدریج افزایش می یابد و در صورتی که از سمان پرتلند استفاده شده باشد حدود بیست و هشت روز بتون قدرت کامل خود را کسب خواهد کرد . مقامت بتون به عوامل چندی بستگی دارد :
نوع سیمان مورد استفاده : سیمان در هر حال باید با استاندارد انگلیسی مربوطه منطبق باشد .
نوع و اندازه مصالح دانه ای : مصالح دانه ای به طور کلی باید با استاندادهای انگلیسی مختلف منطبق باشند و اندازه های اسمی مصالح دانه ای درشت حداکثر ۴۰، ۲۰، ۱۴ و ۱۰ میلی متر است.
آب : باید زلال و عاری از هر ماده زیان آور بوده و باید بدون هیچگونه گل و لای و مواد نمک و غیره باشد.
استفاده از مواد ترکیبی : از ترکیبات مجزا می توان به عنوان تسریع کننده ای جهت محبوس کردن هوا و در نتیجه کاهش وزن بتون تامین حفاظت بیشتر در مقابل نفوذ آب و حملات قارچی و شیمیایی استفاده کرد . در این رابطه باید دستورات سازنده یا مهندسین به دقت رعایت شود ، چرا که اگر ترکیبات به شکل نادرستی مورد استفاده قرار گیرند . تاثیرات جداً مخربی بر بتون سخت شده باقی خوهند گذاشت.
نسبت آب / سیمان : آب لازم جهت هیدراته کردن سمان مقدار معینی است و هر آب اضافی دیگر تنها برای ایجاد کارایی و روانی ضرورت دارد . روانی بتون تازه باید آن چنان باشد که کار بتون ریزی و متراکم کردن بتون به راحتی انجام شود و بتون تمامی آرماتور ها را در بر گرفته و قالب بندب را کاملاً پر کند . روانی بتن را ی توان با آزمایش فرونشینی ، آزمایش عامل تراک یا آزمایش غلظت سنجی تعیین کرد .
بتونهای سخت شده از لحاظ سختی درجه بندی می شوند . اتین درجه بندی از لحاظ عددی با مقاومت بتون یا آزمایش مقاومت نمونه مکعیب مرتبط است . این آزمایش برای تمامی بتونها به جز بتونهایی که باریسمان دارای آلومین بالا ساخته شده اند و در نتیجه سریعتر سخت می شوند ، در رووز بیست و هشتن صورت می گیرد . درجاتی که وجود استاندارد ارائه شده است.عبارتند از:
درجات ۷ و ۱۰ برای بتون ساده
درجه ۱۵ برای بتون مسلح با مصالح دانه ای سبک
درجات ۲۰ و ۲۵ برای بتون مسلح با مصالح دانه ای سبک
مقومت ویژه بتون درجه ۷ ، ۷N/MM2   و بتون درجه ۱۰ ، ۱۰N/MM2   می باشند .
مقادیر مشابهی را می توان برای درجات فوق الذکر استنتاج کرد.
مقاومت بتون ساده و مواد شکننده دیگر در برابر نیروهای فشاری بسیار بیشتر از مقاومت آنها در برابر نیروهای کششی است . نسبت واقعی این دو مقاومت متفاومت است ، اما مقاومت فشاری بتون ساده معمولاً ده برابر مقاومت کششی آن در نظر گرفته می شود.
اگر بارهای وارد بر بتون ساده طوری باشند که سبب پیدایش کشش در بتون شوند و بتون نیز قادر به تحمل آن نباشد ، در این حالت مقاومت بتون تنها به یک دهم مقاومت نهایی خود رسیده است . در صورتی که بتوان اسن ضعف کششی را بدان حد بهبود بخشید که مقاومت کششی بتون نیز به حد مقاومت فشاری برسد ، ر این صورت این قطعه بتونی قادر است ده برابر بتون ساده بار تحمل کند و در نتیجه با مسلح کردن بتون می توان از سطح مقطعهای کوچکتری استفاده کرد. .

آرماتور بندی :
مواردی که به عنوان آرماتور بندی بتون مورد استفاده قرار می گیرند ، باید خصوصیات ویژه ای داشته باشند تا قطعه ساختمانی از لحاظ اقتصادی با صرفه باشد . این خصوصیات عبارتند از :
۱-    مقاومت کششی .
۲-     این مقاومت کششی باید بدون هیچ تغییر شکل غیر مجازی تامین شود.
۳-     سطح خارجی آن باید چسبندگی کافی میان بتون و آرماتور بندی ایجاد کند ، تا مقاومت کششی مورد نظر حاصل گردد.
۴-     ضریب انبساط حرارتی آن باید مشابه بتون باشد بتون باشد تا با دما تنش ناخواسته ای در داخل قطعه پدید نییاید .
۵-     تهیه آن هزینه زیادی در بر نداشته باشد تا کاربرد آن در کل طرح مود قبول واقع شود.
۶-     از ماده ای باشد که به راحتی خم شده و شکل لازم را کسب کند.
ماده ای که می توان تمامی مشخصات بالا را داشته باشد میلگردهای فولادی است که در دو نوع اصلی ساخته م شوند : فولاد نرم و فولاد تسلم بالا . مشخصات میلرگدهای فولادی نورد گرم چنین ذکر شده است ، به عنوان مثال مقاومت نرم چسبندگی کافی ایجاد می کند . اما چون میلگردهای تسلیم بالا تحت کششهای قویتر هستند ، اغلب بر روی سطح آنها آجهای طولی یا مورب ایجاد می شود تا چسبندگی بیشتری به وجود آید .
به جای استفاده میلگردهای فولادی نورد گرم می توان ا میلگردهای فولادی نورد سرد استفاده کرد .
میلگردهایی که نورد سرد شده اند سخت تر و خشک تر بوده و مقاومت کششی بیشتری دارند . میزان مقاومت میلگردهایی که قطر اسمی آنها حداکثر ۱۶MM  است ۴۶۰MM2   و مقاومت میلگردهای بالاتر از ۱۶MM  ، ۴۲۵N/MM2     است .
میلگردهای ساده و آجدار با قطرهای ۶،۸،۱۰،۱۲،۱۶،۱۲۰،۲۵،۳۲، و ۴۰MM    و با طول حداکثر ۱۲ متر تولید می شوند . قیمت میلگردهای ۱۶ و ۲۰ میلی متر به عنوان قیمت پایه محسوب می گردد ، زیرا میلگردهای نازکتر یا کلفت تر از آنها گرانتر هستند .
در یک طراحی خوب، قطر و نوع میلگردها طوری تعیین می گردد که ساختمان از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد . و ذخیره سازی ، خرید و کار با آنها ساده تر شود ، زیرا هر قدر تنوع مصالح مشابه کمتر باشد از سردرگمی و شلوغی بیشتر جلوگیری می شود.
برای خم کردن میلگردها می توان از ماشینهای حاضر در محل استفاده کرد. این ماشینها با کشیدن میلگردها به دور یک غلتک آنها را شکل می دهند . برای خم کردن قطرهای کوچتر می توان از راهنماهایی همچون تخته استفاده کرد که برای ایجاد شکل مورد نظر در نقاط مناسبی از آن خار یا محورهایی نصب شده است ، اما برای خم کردن قطرهای بزرگتر احتمالاً وجود ماشین خم کنی برقی ضرورت پیدا می کند . میلگردهای آماده ای نیز وجود دارد که به شکل مورد نظر خم شده  بر چسب خورده اند و تنها کافی است که در محل ساختمان به یکدیگر بافته شوند.
آرماتورهای خم شده ای که برای ستونها و تیرها به کار می روند ، باید به شکل قفس و آنهایی که برای دیوارها و دالها مورد استفاده قرار می گیرند ، باید به شکل حصیری بافته شوند .
در جاهایی که میلگردها یکدیگر را قطع می کنند به کمک سیمهای آهنی یا بستهای سیمی مخصوص یا نقطه جوش به یکدیگر متصل می شوند تا موقعیت نسبی آنها حفظ شود . برای مسلح کردن قسمت کوچکی از سازه می توان از شبکه فولاد ساختمانی که به صورت ورق یا کلاف تولدی می شود ، استفاده کرد.
شبکه های فولادی به صورت کارخانه ای و از جوش دادن یا بافتن سیمها ساخته می شوند . این شبکه ها به طول ۸/۴ متر و به عرض ۴/۲ متر و یا در کلافهایی به طول ۴۸و ۷۲ متر و به پهنای مشترک ۴/۲ تولید می شوند . انواع مختلف این شبکه ها با یک حرف و یک شماره مشخص می شوند .
شماره ای که به دنبال حروف می آید ، سطح مقطع کل هر متر از شبکه را بر حسب متر ممربع مشخص می کند . نمونه هاییی از میلگردهها و شبکه هایی که برای مسلح کردن بتون به کار می روند در شکل نشان داده شده است .
قبل از آنکه آرماتور بندی در داخل قالب بندی نصب شود ، باید قسمتهای سست زنگ زده و پوسته ها را کاملاً برس زد . میلگدهای آرماتور بندی باید عاری از هرگونه چربی یا روغن باشند ، چرا که وجود این مواد سبب کاهش چسبندگی و در نتیجه کاهش مقاومت بتون مسلح می گردد.
آرماتوربندی  باید آن قدر پوشش بتونی داشته باشد که از زنگ زدگی فولاد در اثر مجاورت با رطوبت جلوگیری شود و از طرف دیگر سازه تا اندازه ای در مقابل حریق مقاوم شود . ضخامت یا پوشش اسمی که بر روی آرماتور بندی قرار می گیرد ، هم اندازه قطر
شکل : نموونه میلگردهای آرماتور بندی و شبکه های جوش شده .
میلگردها است و اگر از چند دسته میلگد استفاده شده باشد هم انمدازه بزرگترین قطر در نظر گرفته می شود . میزان پوشش اسمی بتون متناسب با میزان تاثیرات جوی و درجه بتون می  باشد.
باید خاطر نشان کرد که ابعاد قطعات ساختمانی نیز دارای اهمیت است ، زیرا بدین ترتیب می توان در حرارتهای بالای زمان آتش سوزی و قبل از آنکه آرماتوربندی به نقطه بحرانی برسد ، از خراب شدن بتون جلوگیری کرد.
برای آنکه در هنگام بتون ریزی ضخامت پوشش بتونی در حد مناسبی حفظ شود ، می توان میان قالب بندی و آرماتوربندی بلوکهای کوچک بتونی قرار داد و یا از بستهای پلاستیکی یا حلقه های فاصله نگهدار استفاده کرد. در مکاننهایی مانند دال که آرماتوربندی را باید در مکان خود ثابت نگه داشت ، می توان از خرک یاسکوهایی که از میلگرد های آرماتور بندی ساخته می شوند استفاده کرد .
قطعات فاصله نگهدار باید از مواد ی ساخته شده باشد که سبب خوردگی آرماتور بندی یا پوسته کردن سخت نشوند.
طراحی
طراحی بتون مسلح مختص مهندسین سازه بوده و موضوع ویژه ای محسوب می شود ، اما تکسنینها نیز باید شناختی از اصول آن داشته باشند . طراح با ارزیابی بارهای زنده و مرده احتمالی یک قطعه ساختمانی می تواند عکس العملها و تاثیرات این بارها را بر قطعه ساختمانی محاسبه کند و به این ترتیب وی قادر خواهد بود که نوع و میزان آرماتوربندی را مشخص کند .
محاسبات طراح بر اساس مقررات در مورد استفاده ساختمانی بتون و فرمولهای تعیین ممان خمشی ، نیروهای برشی و سطح فولاد لازم انجام شده می شود . نمونه هایی از این نیروها برای موقعیتهای ساده در شکل نشان داده شده است.
جزئیات و فهرست آرماتوربندی
هنگامی که مهندس آرماتوربندی لازم را مشخص کرد ، نقشه های جزئی یا دیتل آماده می شوند تا اطلاعات لازم جهت احداث ساختمان در اختیار پیمانکار قرار گیرد .
نمودارهای ممان خمشی و نیروی برشی
شکل : نمودارهای ممان خمشی و نیروی برشی
باید حاوی اطلاعت زیر باشند :
۱-    موقعیت هر عضو در ارتباط با کل ساختمان .
۲-     تمام ابعاد لازم جهت طراحی و ساخت قالب بندی
۳-     جزئیات آرماتور بندی
۴-     حداقل پوشش بتونی روی آرماتر بندی
۵-     درجه بتون لازم در صورتی که قبلاً در مشخصات ذک نشده باشد.
نقشه های جزئی بتون مسلح باید آن چنان تهیه شده باشند که تفاوت مشخصی میان خطوط مشخص کننده قطعه بتونی و خطوط آرماتور بندی وجود داشته باشد . میلگردهای هم قطر و همشکل یک عضو معمولاً در یک گروه دسته بندی شده و با یک شماره مرجع مشخص می شوند .
برای آنکه جزئیات بتون مسلح به راحتی خوانده شود معمولاً یک میلگرد از هر گروه به طور کامل و با ذکر آخرین مکان میلگرد نشان داده می شود.
در جدول مخصوص جزئیات مربوط یه خمهای متداول ، روش اندازه گیری خمها ، روش محاسبه اطلاعات طول نهائی میلگرد لازم و به همراه کد اشکال جهت استفاده در کارهای معمول پردازش اطلاعات ارائه شده است و میلگردها معمولاً مطابق با آن مشخصات خم و فهرست می شوند .
ضمناً نمونه ای از فهرست آرماتورها نیز ارائه شده است که از طریق آن به راحتی می توان به نقشه های جزئی مراجعه کرد.
برای سادگی کار آماده سازی و خواندن جزئیات در حاشیه نقشه های جزئی سیستم کد گذاری آرماتوربندی تفسیر شده است به عنوان مثال:
۹R1201-300   که می توان آن را چنین تفسیر کرد :
۹= تعداد میلگردهای گروه
۱۲= قطر بر حسب میلی متر
۰۱= شماره علامت میلگرد
۳۰۰=فاصله مرکز به مرکز
R  = میلگرد فولاد نرم
برای نمایش میلگردهای تسلیم بالا و میله های مربعی تابیده تسلیم بالا ، به جای کد حروفی R  می توان از کد حرفی Y  استفاده کرد . دیگر انواع میلگردها را با حروف X
کد گذاری می کنند
جزئیات و فهرت یک نمونه از تیر بتون مسلح در ش. ۳-۳ نشان داده شده است . دیگر نقشه های جزئی بتون مسلح که در این کتاب ارائه شده اند بیشتر به قصد نمایش طرحهای مختلف آماتور بندی بوده است تا تمرین ارائه مشخصات جزئی و بدین جهت از ذکر قطر  و نوع میلگردها خودداری شده است.
قلابها ، خمها و همپوشانی ( مجاورت)
برای آنکه چسبندگی میلگردها دچار نقص نشود ، در مکانهایی که تنشی در میلگرد وجود ندارد میله ها را فراتر از مقطع امتداد د می دهند . طول میلگرد لازم برای این کار به عواملی همچون درجه بتون ، تحت فشار یا کشش بودن میلگردها و ساده و یا آجدار بودن میلگرد بستگی دارد.
در مکانهایی که انتقال تنش ضرورت دارد ، انتهای میله گرد به یکدیگر جوش یا هموپوشانی داده می شوند . طول هپوشانی یا مجاورت نباید از طول مهار که با حداقل مقادیر زیر ذکر شده است کمتر باشد.
برای میلگردهای تحت کشش ۱۵۰ مسلس متر + اندازه میلگرد *۲۵
برای میلگردهای تحت فاشر ۱۵۰ میلی متر + اندازه میلگرد *۲۰
تیرهای بتون مسلح
تیرها دارای طرحها و آرماتوربندهای بسیار مختلفی هستند : از تیرهای بسیار ساده ا که در بالای یک درگاهی مجزا قرار می گیرند تا تیرهای معمولی اسکلتهایی که بارهای خود را به ستونها منتقل می کنند.
هنگامی که کششی در تیر ایجاد می شود الیاف تیر ازدیاد طو.ل پیدا می کنند و زمانی که از حد مقاومت کششی نهائی می گذرد ، ترک خوردگی و سپس تخریب صورت می گیرد.اگر بار ساختمانی به طور یکنواخت توزیع شده باشد یک مهندس سازه به راحتی می تواند نیروی کششی و محل آن را  محاسبه کند ، اما اگر بارها سنگین و متمرکز باشند ، در این صورت مسئله پیچیده تر می شود .با طراحی صحیح تیرهای بتون مسلح بتون مسلح این اطمینان حاصل می شود که تیر در مقابل نیروهای کششی و فاشری وارد بر الیاف خارجی از مقاومت کافی برخوردار است ، اما هنوز در جان تبر که مناطق کششی و فشاری را به یکدیگر متصل می کند ، اشکالی برزو کند
شکل : خمها و قلابهای استاندارد
شکل : نمونه نقشه جزئی و فهرست آرماتورهای تیر بتون مسلح
این اشکال را گسیختگی برشی می نامند که در حقیقت کششی مورب است . بتون در مقابل نیروی مقاومت محدودی دارد و اگر این نیرو زیاد باشد باید بر میزان آرماتوربندی افزوده گردد تا مقاومت اضافی ایجاد شود .
برش در محل تکیه گاهها یا در نزدیکی آنها اطفاق می افتد، خط مور ببرش تقریباً زاویه ای ۴۵ درجه با افق می سازد و با حالت شیبدار به سمت تکیه گاه پایین می آید . نکته مفیدی که باید خاطرنشان کرد این است که هر جا خمش به حداکثر خودمی رسد ، نیوری برشی در آن نقطه صفر می شود.
برای ایجاد مقاومت در برابر نیروی برشی ، آرماتوربندی به کمک خاموتها ، میلگردهای مورب یا هر دو صورت می گیرد. از مجموع محاسبات جداگانه مقاومتهای برشی خاموتها و میلگردها مورب مقاومت برشی کل بدست می آید . میلگردهای مورب یا خمیده باید با افق زاویه ۴۵ درجه بسازد و طوری قرار گیرند که صفحه برشی فرضی را با زاویه قائمه قطع کنند.
برای این منظور می توان از میلگردهای جداگانه یا میلگردهای اصلی استفاده کرد، در مورد دوم میلگردهای اصلی با خم شدن بر روی تکیه گاهقرار می گیرند ، زیرا در این مکان دیگر نیازی به مقاومت در برابر نیروی کششی وجود ندارد.
حتی در نقاطی از تیر به مقاومت در برابر نیروی برشی وجودندارد ، تنگ یا خاموت کار گذاشته می شود این عمل جهت به حداقل رساندن ترکهای نشستی و ایجاد شبکه آرماتور بندی قفس مانند صوزرت می گیرد تا کار با آن به راحتتی انجام شود. فواصل اسمی خاموتها نباید از بازوی اهرم مقطع یا ۷۵/۰ عمق موثر تیر بیشتر باشد.
بازوی اهرم مقطع به عمقی از تیر می گویند که از مرکز منطقه فشاری تا مرکز منطقه کششی واقع شده است و عمق موثر تیر به فاصله میان قسمت فوقانی تیر تا مرکز آرماتوربندی کششی گفته می شود . اگر فواصل خاموتها را از بازوی اهرم بیشتر باشد ، این احتمال وجود دارد که برشی در میان دو خاموت متوالی صورت گیرد ، اما اگر فواصل خاموتها در محلی که احتمال برش وجود دارد به طور موضعی به حدی کوچک شود که چند خاموت صفحه برشی را قطع کنند، در این صورت سطح کل فولادی که صفحه برشی را قطع می کند جهت ایجاد مقاومت کششی در برابر نیروی برشیافزایش می یابد.
ستونهای بتون مسطح
ستون عضوی عمودی است که بارهای تیر و کف را به فونداسیون منتقل می کند و عضو فشاری به شمار می آید . چون مقاومت فشاری بتون بالا است ، می توان چنین نتیجه گرفت که اگر از حد مقاومت بتون تجاوز نشود لزومی به آرماتور بندی ستونها نخواهد بود . برای تامین این شرایط باید نکات زیر را رعایت کرد:
۱-    بایر باید محوری باشد.
۲-    ستون باید کوتاه باشد ، بدین مفهوم که نسبت طولموثر ستون به ضخامت آن کمتر از ۱۲ باشد.
۳-    سطح مقطح بتون باید وسیع باشد.
از آنجائیکه که این شرط به ندرت در ساختمانهای تیر پایه ای حاصل می گردد ، در نتیجه خمیدگی پدید خواهد آمد و برای مقاومت کششی به وجود آماتوربندی احتیاج خواهد بود . خمیدگی ستونها ممکن است به کیی از دلایل زیر اتفاق بیافتد .
۱-    میزان بار و باریکی ستون . اگر نسبت طول موثر ستون به ضخامت آن بیشتر از ۱۲ باشد ستون را باریک یا لاغر می نامند.
۲-     عکس العمل ستون در مقابل تیرهای روی آن ، در صورتی که تیرها دچار خمیدگی شوند ، ستون را به طرف خود می کشند و در نتیجه در سطح مقابل ستون کشش پدید می آید.
۳-     عکس العمل اسکلت در مقابل فشار مثبت و منفی باد.
حداقل تعداد میلگردهای اصلی برای ستونهای مستطیل شکل نباید از ۴ و برای ستونهای مدور از ۶ عدد کمتر باشد و سطح مقطع کل آنها نباید از یک درصد سطح مقطع ستون و قطر آنها از ۱۲ میلی متر کمتر باشد. برای آنکه از کمانش میلگردهای اصلی و در نتیجه خرد شدن بتون جلوگیری شود از حلقه یا تنگ به عنوان قید استفاده می شود . قطر این قبیل قیدها نباید از یک چهارم قطر قطورترین میلگر اصلی کمتر باشد و فاصله آنها نباید از دوازده برابر قطر میلگرد اصلی بیشتر باشد.
تمام میلگردهایی که تحت فشار قرار دارند باید به کمک حلقه هایی که دور تا دور آنها قرار می گیرند به گونه ای بسته شوند که میلگردها به سمت داخل ستون متمایل باشند.
در صورتی که میلگردهای فولادی تیرها و ستونها در یک سطح قرار گرفته باشند ، در محل تقاطع تیر و ستون بین میلگرده تلاقی ایجاد خواهد شد. برای جلوگیری از این امر یک دسته از میلگردها به طرف دیگر خم می شوند. بهه طور کلی بهترین راه حل این مشکل خم کردن میلرگدهای ستون محسوب می شود.در موااقعبی که تیرهای هم عمق یکدیدگر را قطع می کنند می توان از راه حل مشابهی بهره گرفت.
دالهای بتون مسلح
دال بتون مسلح دقیقاً مانند تیر بتون مسلح عمل می کند و بنابراین به همان روش نیز طراحی می شود . طراح بارها ، ممانهای خمشی ، نیروهای برشی و مشخصات آرماتور بندی را برای نواری از دال به پهنای ۱ متر تجزیه و تحلیل می کند ، اما در عمل آرماتورها طوری به یکدیگر بافته می شوند که شبکه ای یکپارچه به وجود می آید . برای بارهای سبک می توان از شبکه های جوش شده حصیری شکل استفاده کرد.
دالهای بتون مسلح به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
۱-    دالهای مسطح کف و بام
۲-    دال و تیر کف و بام
۳-    مکف و بام دنده ای – …

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.