بررسی سیستم های مکانیکی و هیدرولیکی ماشین آلات راه سازی


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی سیستم های مکانیکی و هیدرولیکی ماشین آلات راه سازی دارای ۹۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی سیستم های مکانیکی و هیدرولیکی ماشین آلات راه سازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

 

گریدر :

 

عملیات کاری می توان با گریدر انجام داد :

 

اجزای گریدر :

 

?-   سیستم قدرت Engine  System

 

۲-   سیستم انقال قدرت :   Transmission  System

 

گیربکس :

 

گیربکس پاور شیفت ?WG  / Ergo power  ???  ZF  گریدرB HG180

 

اجزاء تشکیل دهنده مدار هیدرولیکی کنترل گیربکس

 

تشریح عملکرد گیربکس

 

تشریح عملکرد  Lockup Clutch

 

گیربکس پاورشیفت ZF 6WG / Ergo power -190

 

تشریح عملکرد گیربکس ZF 6WG / Ergo power 190

 

عملکرد کلاچ قفل کننده LOCK UP CLUTCH

 

درگیری کلاچ پکها و انتخاب دنده

 

?-               سیستم هیدرولیک :   Hydraulic   System

 

پمپ های هیدرولیکی :

 

فلودیوایدر :

 

شیر کنترل :

 

شیر کنترل سمت راست ادوات زیر را کنترل می کند :

 

ادوات کارساز :

 

شیر محدود کننده جریان Over   Center   Valve  :

 

دابل چک ولو :  Double   Acting   Check   Valve :

 

فرمان :

 

سیستم فرمان کمرشکن :

 

هیدرو موتور گردان :

 

شارژینگ ولو و شیر ترمز :

 

?- شاسی و اسکلت فلزی Frame  and  Column

 

« فشارگیری گریدر HG180D »

 

کنترل فشار هیدرولیک :

 

کنترل فشار سیستم فرمان :

 

کنترل فشار سیستم ترمز :

 

کنترل فشار سیستم پنتوماتیک :

 

موتور: MOTOR

 

تشریح مدار هیدرولیک HE 100

 

* تانک هیدرولیک Hydraulic  Tank

 

* فیلتر مکشی Breather :

 

* کولر روغن : Oil  Cooler

 

* شیر قطع کن   On-Off   Valve :

 

* بلوک جمع کننده روغن     Collector  Block

 

* فیلترها  Filters

 

* شیرهای سلونوئیدی : Solenoid Valve

 

* شیر کنترل جریان Flow Control Valve  :

 

اجزاء تشکیل دهنده شیر محدود کننده جریان

 

تشریح عملکرد شیر محدود کننده جریان و تنظیم سرعت جک

 

چک ولوها  check valves

 

* عملکرد شیر یکطرفه با تخلیه هیدرورلیکی Pilot Check Valve

 

*اتصال گردان ?? راهه  Rotary  Connection

 

* آکومولاتورها  Accumulators

 

* شیر کنترل پایلوتی ( جوی استیک ) Pilot   Valve (joystick)

 

* شارژینگ ولو Charging  Valve

 

* اوربیترول  Orbitrol

 

* جک ها   Cylinder

 

* هیدروموتورها Hydraulic  Motor

 

*هیدروموتور حرکت Travel  Motor

 

* شیرهای فشار شکن

 

* چگونگی عملکرد شیر فشارشکن پایلوتی

 

* پمپ ها : Pumps

 

* پمپ دوبله با جابجایی متغیر توان ثابت مدل A8VO ( 18 )

 

* عملکرد پمپ دوبله بیل هیدرولیکی HE100 مدل A8V0

 

کنترل جمع کننده قدرت (SR)

 

* بلوک شیر کنترل بیل هیدرولیکی HE100

 

* عملکرد شیرهای کنترل

 

*  نحوه عمکرد مدار حرکت و کار : Travel & Working  System

 

* جک های بوم

 

بالابردن بوم

 

وضعیت خلاص

 

* جک باکت

 

* عملکرد موتور هیدرولیکی گردان (??)

 

وضعیت ترمز

 

وضعیت خلاص

 

وضعیت تحریک

 

* جک استیک

 

بازشدن بازوی استیک

 

* جک های پایه و عملکرد شیرهای یکطرفه با تخلیه هیدرولیکی(??) و (??)

 

عملکرد شیر ?? در باز کردن جک های پایه

 

عملکرد شیر یکطرفه با تخلیه هیدرورلیکی (??)

 

باز کردن جک های پایه

 

* عملکرد مدار حرکت بیل هیدرولیکی  HE100

 

حرکت رو به جلو

 

حرکت رو به عقب

 

* نحوه عملکرد مدار سرو : Servo  System

 

* مدار فرمان و ترمز : Steering  & Braking System

 

ترمز پارکینگ در گیربکس

 

راه اندازی اضطراری شیر برقی ترمز پارکینگ (??)

 

تعــویض دنده

 

انتخاب دنده ? ( سنگین )

 

انتخاب دنده ? ) سبک )

 

قفل داخلی گیربکس  ZF – ? HL 100  بیل  HE 100

 

آزاد کردن ترمز پارکینگ:

 

گریدر:

این دستگاه بیشتر به منظور تسطیح جاده ، برای ساختن فرم مطلوب بستر جاده و عملیات تنظیم شیب وتسطیح دامنه خاکریزها ، خاکبرداریها و یا برای جابجایی خاک و برف روبی و برداشتن لایه های سست سطح زمین و  برای ایجاد شیب عرضی، ایجاد پروفیلهای ویژه در جاده سازی استفاده می شود.
تجهیزاتی علاوه بر ادوات اصلی کاری گریدر می تواند روی آن نصب شود عبارتند از :
چنگک شخم زن  Scarifier  و ریپر عقب Rear  Ripper و تیغه جلو Front  Blade
عضو کار ساز در گریدر تیغه Blade می باشد که در وسط دستگاه نصب شده است . این تیغه می تواند تحت زاویه های گوناگونی کار کند و می تواند حول سه محور مختصاتی حرکت کند .

عملیات کاری می توان با گریدر انجام داد :
۱-    پخش کردن مواد خاکی : در این حالت باید دقت شود که ارتفاع توده خاک خیلی زیاد نباشد . زیرا ظرفیت گریدر در این حالت تابعی از قدرت موتور و ارتفاع تیغه می باشد .
۲-    حمل مواد به کنار جاده : برای این منظور باید تیغه گریدر مقداری زاویه بگیرد تا مواد را به کناره جاده هدایت کند . در این حالت باید دقت شود مواد حمل شده زیر چرخ عقب قرار نگیرند .
۳-    شیب بندی دقیق : برای شیب بندی می بایست تیغه گریدر را مقداری زاویه نسبت به ارتفاع دهیم . برای پر کردن گودال ها و درآوردن شیب می بایست مقداری خاک جلوی گریدر موجود باشد .
۴-    کندن جوی : از گریدر می توان برای کندن جویهای V شکل و ذوزنقه ای شکل استفاده نمود . البته عمق ماکزیمم اقتصادی جوی حدود یک متر و عرض قاعده ماکزیمم حدود ۵/۱ متر می باشد .
لازم به ذکر است که بهتر است جویهای با بیش از ابعاد فوق را با خندق کن حفر نمود .

اجزای گریدر :
۱-    سیستم  قدرت Engine  System
۲- سیستم انتقال قدرت Transmission   System
۳- سیستم هیدرولیک Hydraulic   System
۴- شاسی و اسکلت فلزی Frame   and  Column
در این جزوه به بررسی گریدرهای مدل D , C1 , C , B می پردازیم . به دلیل تشابه این مدل بسیاری از توضیحات آن مشابه می باشد .

۱-    سیستم قدرت Engine  System
مدل B : موتور گریدر مدل B بنر مدل OM355A می باشد . این موتور شش سیلندر خطی می باشد که موتور آب خنک و مجهز به توربوشارژ می باشد و قدرت آن ۲۲۵hp می باشد .
مدل C , C1 : موتور گریدر مدل C ، دویتز BF6M  2012C
مدل D  : موتور این مدل ها از گریدر دویتز ۱۰۱۳ EC می باشد .

۲-    سیستم انقال قدرت :   Transmission  System  
قدرت تولیدی موتور توسط کلاج هیدرولیکی ( تورک کنورتور ) وارد گیربکس می شود و توسط جعبه انتقال و از طریق گاردان به دیفرانسیل و از طریق تاندوم ها به چرخها منتقل می شود .
گیربکس :
مدل B  : گیربکس مدلZF  6WG  _  200  , A می باشد که امکان ۶ دنده را مهیا می کند .
مدل C  : ZF  6WG / Ergo power 200
  مدل C1  : ZF  6WG  / Ergo power  190 
 مدل D  : گیربکس این مدل ZF  6WG  / Ergo power  190
 گیربکس پاور شیفت ۶WG  / Ergo power  200  ZF  گریدرB HG180
گیربکس چند  سرعته گریدر به گونه ای طراحی شده است که توسط چند کلاچ پک هیدرولیکی ( Multi Disk Clutches ) قادر به درگیر کردن چرخ دنده ها زیر بار می باشد.
همه چرخ دنده ها دائماً درگیر می شوند و درون یاتاقان های ضد اصطکاک گردش می کنند. چرخ دنده ها ، بیرینگها و کلاچ ها با روغن خنک ، روغنکاری می شوند. این گیربکس دارای شش سرعت است که به شش کلاچ پک مجهز می باشد. در تعویض دنده ، پلیت ها با فشار روغن پشت پیستون در جهت محوری فشرده می شوند. یک فنر فشاری پیستون را برمی گرداند و کلاچ پکها آزاد می شوند.
کنترل گیربکس
نقشه هیدرولیکی کنترل گیربکس در شکل  نشان داده شده است. برای تحلیل مدار هیدرولیکی گیربکس دیاگرام فوق را در نظر بگیرید.
 

MAGNET UNDER VOLTAGE
NEUTRAL    REVERSE    FORWARD

تابلوی تعویض دنده
راهنمای خطوط نقشه                  
فشار روغن اصلی مدار ۱۶+۲bar      

فشار روغن کاهش یافته برای تحریک شیر های برقی ۱۰bar

فشار روغن درگیر کننده کلاچ پکها ۱۶bar

فشار روغن ورودی تورک کنورتور ۸.۵bar

فشار روغن خروجی تورک کنورتور ۲.۵bar

روغنکاری گیربکس

روغن برگشتی 

          
                                                  
اجزاء تشکیل دهنده مدار هیدرولیکی کنترل گیربکس
۱- کارتل روغن   Oil Sump
۲- پمپ روغن     Oil Pump
۳- فیلتر روغن      Oil Filter
۴- شیر تنظیم فشار    Control Pressure Valve
۵- شیر کنترل فشار یا شیر مدولار ( modulating valve )    ‍Pressure Control Valve
۶- شیر تنظیم کننده مجدد        Reset Valve
۷- شیرهای تعویض دنده شماره های     Shift Valves 1 , 2 , 3 , 4 , 5
۸- کلاچ پکهای    Multi-disk Clutches K4 , K3 , K2 , K1 , KR , KV
۹- شیرهای مغناطیسی      Magnetic Valves M5 , M4 , M3 , M2 , M1
۱۰- شیر کاهنده فشار        Reducing Valve
۱۱- Lock Up Clutch شامل شیرمغناطیسی M6 – شیر درگیر کننده کلاچ پک Lock Up      (WK– Shift Valve )
۱۲- تورک کنورتور    Torque  Converter
۱۳- رلیف والو ورودی تورک کنورتور    Converter  Relief  Valve
۱۴- شیر نگهدارنده فشار خروجی تورک کنورتور    Converter  Pressure  Holding  Valve
۱۵- کولر روغن ، روغنکاری گیربکس    Heat  Exchanger
تأمین روغن تورک کنورتور و کنترل گیربکس به وسیله پمپ روغن که در پایین گیربکس تعبیه شده است، انجام می شود.
دبـی خــروجی پمـپ روغـن در دور موتور ۲۰۰۰ RPM  برابر  80 Lit/min  می باشد.
 پمپ ، روغن را از کارتل روغن مکش می کند و از یک صافی که در خارج کارتل قرار دارد، عبور می دهد . جریان روغن به یک فیلتر دقیق پایانی می رسد که این فیلتر هم در خارج گیربکس تعبیه شده است. روغن سرانجام به شیر تنظیم فشار می رسد.
روغن به واسطه شیر تنظیم فشار ( Control Pressure Valve ) فشرده شده ، و از طریق شیر کنترل فشار ( Pressure Control Valve ) به شیرهای تعویض دنده ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵  (Shift Valves ) و کلاچ پکها جاری می شود.
‍Pressure Control Valve  طی مراحل تعویض دنده ، فشار در کلاچ پکها را تنظیم می کند.
در زمان تعویض دنده فشار مدار در مدت زمان کوتاهی افت می کند و مجدداً پس از تعویض کامل دنده به ۱۶+۲bar   افزایش می یاید.

تشریح عملکرد گیربکس
فشار روغن راه انداز برای شیرهای تعویض دنده به وسیله شیر کاهنده فشار (ReducingValve ) به  10 Bar  کاهش می یابد و به طرف شیرهای مغناطیسی M1 و M2  و M3  M4  و M5  جاری می گردد.
شیر تنظیم فشار ( Control Pressure Valve ) ماکزیمم فشار را محدود می کند و جریان روغن را برای تورک کنورتور و مدار روغنکاری گیربکس مهیا می سازد.
فشار تنظیمی این شیر ۱۶ + ۲ Bar  می باشد. یک شیر اطمینان ( Safety Valve ) در ورودی تورک کنورتور تعبیه شده است. این شیر اطمینان تورک کنورتور را بر علیه هرگونه فشار بالا محافظت می کند.
فشار باز شدن این شیر  8.5 Bar   می باشد.
برای جلوگیری از پدیده کاویتاسیون ، تورک کنورتور باید همیشه پر از روغن باشد. این عمل به وسیله شیر نگهدارنده فشار (Pressure Holding Valve ) که در خروجی تورک کنورتور تعبیه شده است، انجام می شود .  فشار باز شدن این شیر حدود  2.5 Bar   است.
روغنـی که از تـورک کنـورتور خـارج می شــود به یک کـولــر روغـن (Heat Exchanger ) که می تواند روغن و آب و یا روغن و هوا باشد، وارد شده و خنک می گردد.
برای محافظت کولر روغن یک شیر کنارگذر ( By Pass Valve ) تعبیه شده است که در حالت روغن سرد و هنگام گرفتگی کولر عمل می کند.
روغن خنک شده از خروجی کولر روغن به داخل گیربکس جریان می یابد و همه نقاطی که به مدار روغنکاری اتصال دارند را روغنکاری می کند.
پنـج شـیر مغنــاطیسی ( Solenoid Valves ) در واحـد کنتــرل گیربکس وظیفه درگیر نمودن دنده هاو کلاچ پکها را بعهده دارند . 
کلاچ قفل‌کننده (Lockup Clutch) تورک کنورتور به طور اتوماتیک عمل میکند.
باز کردن و بستن کلاچ قفل کننده تورک کنورتور توسط شیر مغناطیسی آن انجام می شود.سرعت توربین به وسیله سنسور القایی سنجیده می شود.

تشریح عملکرد  Lockup Clutch
گیربکس ۶WG / Ergo power  200  گریدر دارای سیستم Lockup Clutch  می باشد. عمل Lockup Clutch  تماس هیدرولیکی موتور و گیربکس است. یعنی با این عمل توربین با فلایویل موتور یکپارچه می شود.
زمانی که دور توربین به حدود %۹۰ دور  Impeller  ( حدود ۱۴۵۰ RPM ) برسد، سنسور نصب شده در خروجی توربین، مقدار دور را احساس کرده و از طریق جعبه کنترل باعث تحریک شیر مغناطیسیM6  می شود. 
با تحریک شدن شیر مغناطیسی M6  جریان روغن به پشت اسپول شیر درگیرکننده (WK – Shift Valve ) وارد می شود و اسپول این شیر را به سمت چپ هدایت می کند. ابتدا حالت وسط جایگزین و سپس جریان روغن تحت فشار از اوریفیس بالای Shift Valve ( ?2.7 mm ) عبور کرده و باعث فشردن کلاچ  Lockup  می گردد. در این حالت توربین با فلایویل یکپارچه و با هم دوران می کنند.
در هنگام تعویض دنده و یا در حالتی که دوران به حدود  1200 RPM  افت کند Lockup  قطع می شود. در حالتی که Lockup Clutch عمل می کند، گشتاور ورودی و خروجی تورک کنورتور با هم برابرند.

تشریح عملکرد شیر کنترل فشار ( Pressure Control Valve ) و شیر تنظیم مجدد (Reset Valve  )
زمانی که در حالت تعویض دنده هستیم، این شیرها عمل می کنند.
روغن تحت فشار از اوریفیس ?۲.۶ mm و حالت سمت چپ شیر کنترل فشار عبور کرده و پشت کلاچ پکهای ( KR, KV , K4 , K3 , K2 , K1 ) قرار میگیرد.
برای عملکرد کلاچ پکها نیاز به فشار ۱۶ Bar  می باشد. در مدت زمان ۰.۴  ثانیه فشار روغن به  4Bar  می رسد. و این در حالی است که Reset Valve  در حالت تخلیه به تانک قرار دارد و روغن مابین دو اسپول شیر کنترل فشار و فنر به تانک تخلیه می شود و بنابراین سیگنال هایی از روغن با فشـار  4Bar به سمت چپ و راست شیر کنترل فشار و سمت چپ Reset Valve  اعمال می شود. سیگنال سمت چپ شیر کنترل فشار ، اسپول شیر را به سمت راست هدایت می کند و حداکثر دبی از این شیر عبور میکند.
سیگنال سمت چپ Reset Valve ، اسپول این شیر را به سمت راست حرکت داده و راه تخلیه روغن به تانک بسته می شود.
روغن از بالای Reset Valve  عبور کرده و مابین دو اسپول و فنر قرار می گیرد و با کمک خط سیگنال سمت راست شیر کنترل فشار و سختی فنر، اسپول را به سمت چپ هدایت می کند و شیـر را در حالت تعـادل نگه می دارد. در مدت۰.۹  ثانیه فشار روغن به  13Bar  و در مدت ۱.۲  ثانیه فشار به ۱۶Bar  افزایش می یابد که برای عملکرد کلاچ پکها مورد نیاز است.
در حالتی که هیچ دنده ای تعویض نمی شود و فشار خطوط روغن به کلاچ پکها به ۱۶Bar  رسیده باشد، افزایش فشار از بالای Reset Valve  مابین دو اسپول و فنر شیر کنترل فشار قرار می گیرد و اسپول شیر را به سمت چپ هدایت می کند و عبور روغن از این شیر را تقریباً قطع می کند. فشار در سیستم بالاتر رفته و شیر تنظیم فشار (Control Pressure Valve ) عمل می کند و روغن به ورودی تورک کنورتور جریان می یابد.
در حالتی که دنـده ای تعـویض می شـود افت فشار در مدار کلاچ پکها به سیگنال های سمت چپ Reset Valve و شیر کنترل فشار اعمال می شود.
ابتدا فنر Reset Valve  اسپول این شیر را به سمت راست می راند، روغن مابین دو اسپول و فنر شیر کنترل فشار به تانک تخلیه می شود.
مقاومت عمل کننده در مقابل خط سیگنال سمت چپ شیر کنترل فشار ، سختی فنر می باشد خط فشار سیگنال بر مقاومت فنر غلبه می کند و اسپول شیر را به سمت راست می راند و روغن تحت فشار از این شیر عبور کرده و افت فشار بوجود آمده در اثر تعویض دنده را جبران می کند.
حداکثر زمان برای تعویض دنده  1.2  ثانیه می باشد.

گیربکس پاورشیفت ZF 6WG / Ergo power -190

 معرفی اجزاء نقشه کنترل الکترو هیدرولیکی گیربکس ZF 6WG  / Ergo power – 190
۱- کارتل روغن گیربکس
۲- پمپ روغن گیربکس
۳- فیلتر
۴- شیر میان بر فیلتر FDV که با اختلاف فشار ΔP = 5.5 bar باز می شود
۵- شیر کنترل فشار اصلی HDV  ( 16+2 bar)
۶- شیر کاهنده فشار RV-9 ( 9bar )
۷- رلاتورهای فشار برقی Y1 – Y6
۸- اسپولهای پیرو NFS
۹- دمپر ارتعاش گیر D
۱۰- اوریفیس B
۱۱- شیرهای تناسبی P1 – P6
۱۲- کلاچ پکهای سرعت و جهت K1-K2-K3-K4-KV-KR
۱۳- شیر اطمینان ورودی تورک کنورتور WSV  ( P=11bar )
۱۴- شیر اطمینان خروجی تورک کنورتور WGV  (  P=4.3 bar)
۱۵- شیر برقی Lock  Up  Clutch ( WK – M)
۱۶- شیر درگیرکننده Lock  Up  Clutch ( WK – V)
۱۷- خنک کننده روغن ( مبدل حرارتی ) WT
۱۸- سنسور دمای روغن گیربکس TEMP
۱۹- تورک کنورتور      Converter

تشریح عملکرد گیربکس ZF 6WG / Ergo power 190   
روغن توسط پمپ گیربکس از کارتل روغن مکش می شود و از داخل فیلتر عبو ر می کند و به شیر کنترل فشار اصلی که فشار تنظیمی آن ۱۶+۲barاست می رسد . شیر کنترل فشار اصلی HDV مدار هیدرولیکی گیربکس را از فشارهای اضافی محافظت می کند . در صورتی که فیلتر کثیف شده باشد و یک اختلاف فشار ۵.۵bar ایجاد شود . روغن شیر    میان بر ( by  pass valve) FDV را باز کرده و به تورک کنوتور می ریزد . در این حالت در روی Display خطای کثیف بودن فیلتر ظاهر می شود .
نقشه کنترل گیربکس در صفحه بعد نشان داده شده است .

برای درگیر کردن دنده های گیربکس به دو خط فشار مورد نیاز است .
۱- خط فشار۲bar  16 برای یکپارچه کردن کلاچ پکها که با رنگ قرمز مشخص شده است .
۲- خط فشار ۹bar  به عنوان راه انداز اسپولهای پیرو  NFS که با رنگ آبی مشخص شده است . روغن ۱۶bar خروجی پمپ روغن برای اینکه به ۹bar تبدیل شود . به یک شیر کاهنده فشار   RV-9  می رسد . پس از عبور از این شیر به ۹bar تبدیل می شود و پس از عبور از فیلتر و اوریفنس B به پشت رگلاتورهای فشار Y1-Y9 میرسد .
در صورتی که هیچ یک از دنده ها درگیر نشده باشد اسپولهای پیرو NFS بسته و رگلاتورهای فشار Y1-Y9 باز می باشند .
روغن پمپ گیربکس از مسیر میان برو با بازکردن شیر FDV وارد تورک کنورتور می شود . روغن خروجی ازتورک کنورتور وارد کولر روغن WT شده و پس از خنک شدن برای روغنکاری داخلی گیربکس مورد استفاده قرار می گیرد . ( خطوط زرد رنگ )
شیر اطمینان WSV تورک کنورتور را از فشار اضافی محافظت می کند .
فشار روغن ورودی به تورک کنورتور توسط این شیر به ۱۱bar  محدود می گردد . شیر اطمینان HGV در خروجی تورک کنورتور حداقل فشار روغن ۴.۳bar  را برای تورک کنورتور فراهم می سازد .
عملکرد کلاچ قفل کننده LOCK UP CLUTCH   
تورک کنورتور به یک کلاچ قفل کننده ( Lock  Up  Clutch ) مجهز می باشد . در صورتی که دور توربین به ۸۰% دور موتور یا impeller برسد . ( در سرعتهای بالا ) سنسور دور توربین مقدار دور را احساس کرده و یک جریان الکتریکی به شیر برقی WK-M می فرستد . شیر برقی WK-M تغییر وضعیت داده و روغن با فشار   2bar  16  را به شیر تعویض WK-V  منتقل می کند .
شیر تعویض WK-V تغییر وضعیت داده و روغن را به پشت کلاچ WK ارسال می کند . این کلاچ ، توربین را به فلایویل موتور یکپارچه می کند . در این حالت تورک کنورتور مانند یک کوپلینگ هیدرولیکی عمل می کند، در نتیجه گشتاور ورودی و خروجی برابر می باشند .
روغن خروجی تورک کنورتور ، پس از عبور از خنک کننده روغن WT که دارای شیر میان بر
( by  pass  valve ) با اختلاف فشار ۱.۵bar  می باشد به مصرف روغنکاری اجزاء داخلی گیربکس می رسد . ( خطوط زرد رنگ )
درگیری کلاچ پکها و انتخاب دنده
گیربکس پاورشیفت ZF-6WG/ Ergo power -190 دارای شش سرعت جلو و سه سرعت به سمت عقب می باشد. در حالتی که هیچ دنده ای انتخاب نشود کلاچ پکها آزاد بوده و روغن پشت پیستون آنها از طریق شیرهای NFS به کارتل تخلیه می باشند .
در صورت انتخاب دنده ، دو شیر برقی رگلاتور فشار Y1-Y6 ( مطابق جدول تعویض دنده ) عمل کرده و همزمان ولتاژی در آنها القا می شود . با عمل کردن این شیرها مطابق ولتاژ دریافتی ، راه عبور جریان به کارتل بسته می شود و فشار روغن ایجاد شده پشت اسپول پیرو (خط آبی رنگ ) NFS ، این شیر را باز می کند . روغن با فشار۲bar      16 ( خط قرمز رنگ ) به پشت پیستون کلاچ پکهای مورد نظرمی روند . کلاچ پکها درگیر شده و شفتهای مربوط به آنها تعدادی دنده را به هم ارتباط می دهند .
مثال :
برای ایجاد دنده ۳ به سمت جلو ، کلاچ پکها و شیرهایی که باید عمل کنند عبارتند از : Y5,Y6
رگلاتور فشار برقی Y5 ولتاژی را دریافت می کند . متناسب با ولتاژ دریافتی راه عبور جریان روغن به کارتل بسته می شود. فشار به وجود آمده در پشت اسپول پیرو NFS ، این اسپول را جابجا می کند .
روغن ۱۶ ۲bar ( خط قرمز ) از این اسپول عبور کرده و به کلاچ پک جهت جلوی KV می رود و آن را فشرده می کند . رگلاتور فشار برقی Y6 هم به همین ترتیب ولتاژی را دریافت می کند . راه عبور جریان روغن بسته می شود . اسپول پیرو NFS باز می شود . روغن با فشار ۱۶ ۲bar به پشت کلاچ پک K2 می رسد . با فشرده شدن این دو کلاچ پک ( KV,K2 ) تعدادی دنده با هم درگیر می شوند و سرعت متناسب با این دنده انتخابی حاصل می شود . جدول تعویض دنده و دیاگرام جریان قدرت سرعتهای جلو و عقب گیربکس ۶WG/ Ergo power-190 در شکل های زیر نشان داده شده است .

جدول تعویض دنده
 
دیاگرام قدرت
 
۳-    سیستم هیدرولیک :   Hydraulic   System   
سیستم هیدرولیک در چهار مدل ذکر شده تغییراتی داشته است که هریک در جای خود شرح داده شده می شود . اما اجزای اصلی این سیستم عبارتند از :
۱-    تانک هیدرولیک Hydraulic Tank
۲-  پمپ های دنده ای Gear   Pumps
۳-  بلوک تقسیم روغن Flow  Divider
۴-  شیر کنترل های چپ و راست L / R Control   Valve
۵-  فیلتر تنفسی  Filter  Breather  Filter
۶-  فیلتر برگشت روغن Hyd.   Oil  Filter
۷-  کولر روغن Heat  exchanger
۸-  شیرهای محدود کننده جریان Over  Center  Valve
۹-  جک های بالا برنده تیغه سمت راست و چپ Blade  Lift  Cyl  .  L / R
۱۰-  جک چنگال شخم زن Scarifirer  Cyl  .
۱۱-  هیدروموتور گردان Circle  Rotation  Motor
۱۲-  جک تغییر موقعیت تیغه Draw  Bar  Center  shift  Cyl  .
۱۳- جک ریپر عقب Rear  Ripper  Cyl .
۱۴- حرکت کشویی تیغه Blade  Side  shift  Cyl .
۱۵-  نقاط فشارگیری Test  Point
۱۶-  جک زاویه دهنده چرخهای جلو Leaning  Cylinder 
۱۷-  دابل جک ولو   Check  Valve Double  acting  Piloted
۱۸-  جک تیغه جلو Front  Blade  Cylinder 
۱۹-  جکهای  کمرشکن    Articulation  Cylinders
۲۰- کوزه گردان   Rotary  Connection  
۲۱- سیلندرهای ترمز Wheel  Brake Cyl .
۲۲- اوربیترول   Orbitrol
۲۳- جک فرمان Steering  Cyl .
۲۴- انباره   Accumulotor
۲۵- شارژینک ولو و شیرترمز      Charging  &  Brake  Valves

پمپ های هیدرولیکی :
در هر چهار مدلهای D , C1 , C , D  گریدر از دو پمپ دنده ای ساخت شرکت زاور (  Sauer) استفاده شده است که این پمپ ها روی گیربکس نصب می باشند که دارای ظرفیت های ۵۰ , ۱۲۸ لیتر در دقیقه به ازای سرعت ۲۰۰۰ rpm می باشند .
در مدل های C , C1 , B : پمپ     128  برای تغذیه روغن شیر کنترل های چپ و راست ( که کنترل کننده تمام ادوات می باشد ) و سیستم ترمز به کار رفته است و پمپ   50  برای سیستم فرمان به کار گرفته شده است . در مدل C1 از روغن پمپ ۱۲۸ لیتر در دقیقه به منظور ترمز پارکینگ نیز استفاده شده است .
در مدل D  : پمپ      128تغدیه کننده شیر کنترل های چپ و راست می باشد و پمپ    50 روغن سیستم ترمز و ترمز پارکینگ و سیستم فرمان را تأمین می کند .

فلودیوایدر :
وظیفه این شیر تقسیم جریان می باشد . در گریدر این شیر بعد از پمپ     128نصب شده است . در مدل های C1 , C , B  روغن را به شیر کنترل چپ و و شیر آکومولاتور شارژینگ ولو تقسیم می کند . اما در مدل D  این شیر روغن را مستقیماً به دو شیر کنترل چپ و راست می رساند …
موتور: MOTOR 
  
تشریح مدار هیدرولیک HE 100 
برای درک بهتر مدار این محصول ابتدا عملکرد تک تک اجزا آن را بیان می کنیم سپس به بررسی کل مدار می پردازیم :
* تانک هیدرولیک Hydraulic  Tank
در مخزن روغن هیدورلیک برای تمام سیستم موجود می باشد . صفحات موج گیری در داخل مخزن وجود دارد که از به هم خوردن روغن در هنگام کار با ماشین جلوگیری می کنند . همچنین سمت مکش را از سمت برگشت جدا می کند .

* فیلتر مکشی Breather :
برای حصول اطمینان از رسیدن روغن کافی به پمپ و نیز جلوگیری از کاویتاسیون روغن تحت فشار می باشد. که این امر توسط فیلتر تنفسی (  Breather)  محقق می شود که مخزن را تحت فشار ۱.۲ بار قرار می دهد و نیز اجازه تبادل با محیط برای جلوگیری از کاویتاسیون را می دهد .

* کولر روغن : Oil  Cooler
به دلیل آنکه روغن هید رولیک عامل انجام کار می باشد گرم می شود . برای کارکرد صحیح سیستم نیاز است دمای روغن در حد معین کنترل شود . بنابراین نیاز به یک کولر روغن می باشد . اساس کارکرد تمام کولرهای روغن شبیه به هم می باشد و بر جریان خلاف جهت آب و روغن استوار می باشد . کولرهای روغن دارای لوله های بسیار نازکی هستند که از میان آنها آب عبور می کند و روغن در جهت مخالف ،جهت ورود آب ودر کنار این لوله ها خنک می شود . جریان یافتن آب در خلاف جهت روغن به دلیل تبادل حرارتی بهتری است که در این حالت پیش می آید .

* شیر قطع کن   On-Off   Valve :
شیرهای قطع کن  On-Off  Valve به منظور قطع و وصل کردن مسیرروغن به کار می روند  . در بیل هیدرولیکی در دوجا از این شیر استفاده شده است .
قبل پمپ ـ قبل از جک بوم
شیر قطع کن که قبل از پمپ قرار دارد به منظور قطع جریان روغن در هنگام تعمیرات می باشد . بدین منظور به آن Shut  Of  Valve گویند . باید توجه داشت این شیر در زمان کارکرد پمپ باز باشد .
شیر قطع کنی که قبل از جک بوم قرار دارد به منظور ثابت نگه داشتن بوم می باشد . ( قفل کردن حرکت جک بوم ) به همین دلیل به آن Lock  Valve گویند .

* بلوک جمع کننده روغن     Collector  Block
چون تعدا مسیرهای برگشتی به تانک در این مدار زیاد می باشد و برای جلوگیری از ایجاد منافذ زیادی برای  ورود این روغنها و به منظور آرام کردن جریان برگشتی قبل از تانک هیدرولیک یک بلوک جمع کننده وجود دارد .

* فیلترها  Filters 
در مدار بیل هیدرولیکی چرخ لاستیکی از سه فیلتر روغن استفاده شده است که یکی برای فیلتر کردن روغن سرو می باشد . این فیلتر از نوع اندیکاتور مکانیکی می باشد و دیگری برای فیلتراسیون روغن ترمز و فرمان می باشد . همچنین یک فیلتر در مسیر برگشت روغن پمپ اصلی قرار دارد Return  Filter که وظیفه فیلتر کردن روغن سیستم کار را بر عهده دارد این مجموعه شامل فیلتر و میله مغناطیسی می باشد که در داخل تانک هیدرولیک قرار دارد .
یک شیر By Bass به صورت موازی با فیلتر قرار دارد که با هم تشکیل مجموعه فیلتر را می دهند وظیفه این شیر باز کردن مسیر روغن در هنگام کثیف بودن فیلتر و جلوگیری از انباشتگی و بالا رفتن فشار روغن در این هنگام می باشد .

* شیرهای سلونوئیدی : Solenoid Valve
در این مدار از چندین شیر سلونوئیدی استفاده شده است که جهت حرکت روغن سرو را تعیین می کند .
در این مدار از پنج شیر ۲/۴ ( دو وضعیت با چهار پورت اتصالی به آن ) و یک شیر ۳/۴ ( سه وضعیت با چهار پورت اتصال به آن ) استفاده شده است .
پنج شیر ۲/۴ به منظور ترمز گردان ، قفل اکسل الاکلنگی ، تعویض دنده و ترمز پارکینگ ، قطع کن سرو به کار رفته اند و شیر ۳/۴ به منظور تغییر جهت حرکت به کار می رود .
* پدال حرکت ، ترمز پایی ، ترمز دستی : Travel Paddle  Hand & Paddle Brake 
پدال حرکت یک شیر ۲/۳ میباشد که اجازه جریان یافتن روغن به سمت شیر ۳/۴ مربوط به کنترل جهت حرکت را می دهد . روغن این شیر از روغن سرو تأمین می شود .
شیر ترمز پایی و پیر ترمز دستی هر دو از نوع ۳/۳ می باشند که یکی به وسیله پدال و دیگری به وسیله اهرم تحریک می شود . روغن این دو شیر از پمپ دنده ای فرمان ـ ترمز که روی پمپ دوقلو بسته می شود می آید .
* شیر کنترل جریان Flow Control Valve  :
این شیر به منظور کنترل سرعت جکهای بوم و استیک به کار می رود . به دلیل تفاوت سطح مقطع رادجک سرعت بیرون آمدن و داخل رفتن با هم متفاوت است . به همین منظور نیاز به این شیر می باشد و نیز با این شیر می توان سرعت حرکت جک را کم و یا زیاد نمود و نیز از ضربات ناشی از توقف در حالت فرود آمدن با بار سنگین جلوگیری می کند. بنابرایناین شیرها اساساً برای کاهش سرعت جکها و نیز کاهش ضربه ناشی از توقف، در حال فرود آمدن با بار سنگین ، بکار می روند.
تصویر یک شیر محدود کننده جریان در شکل زیر نشان داده شده است .

شیر محدود کننده جریان
اجزاء تشکیل دهنده شیر محدود کننده جریان
۱-    پوسته شیر
۲-    میله تنظیم
۳-    پاپت
۴-    فنر
۵-    مجرای قابل تنظیم
۶-    مجرای ثابت
تشریح عملکرد شیر محدود کننده جریان و تنظیم سرعت جک
وقتی روغن از مجرای B  وارد شده و از مجرای A  خارج می شود، محدود نمودن سرعت جک از طریق تنظیم طول میله تنظیم (۲) امکان پذیر است. میزان گشایش سوراخ های شعاعی (۵) در روی پاپت (۳) بستگی به طول میله تنظیم (۲) دارد تا اینکه جریان محدود شده مورد نظر بدست آید.
سوراخ ثابت (۶) بین  B و A  از قطع کامل جریان ازB  به A  جلوگیری می کند.
در وضعیتی که باید باری بلند شود، یعنی وقتی که جریان باید ازB  به A  انجام شود، پاپت (۳) که بوسیله میله تنظیم (۲) هدایت می شود در برابر فشردگی فنر (۴) به عقب رانده شده و جریان از B به A  بدون محدودیت برقرار می شود.

•    چک ولوها  check valves                                                              چک ولوها اجازه عبور جریان را فقط از یک جهت مهیا می سازند . بر این اساس می توانند نقش                                                                          ضدبرگشت روغن non  Return و یا نقش ضدخلاء  Anti Cavitations  را با مکش روغن از مسیراین برگشت را ایفا نمایند .
مثلاً در نقش ضد برگشت قبل آکومولاتورها قرار می گیرد تا تضمینی بر پر ماندن آنها در زمان روشن بودن دستگاه شود . نوعی از چک ولوها وجود دارد که به آنها جک ولوهای پاپلویی Pilot  Check  Valve گویند . این چک ولوها عمل یک طرفه برقرار کردن جریان را انجام می دهند اما اجازه جریان روغن در جهت معکوس را فقط در صورت رسیدن یک سیگنال هیدرولیکی از مسیر دیگر فراهم می آورند این شیر معمولاً به منظور قفل کردن مسیر و ایجاد اطمینان از خالی نکردن جک به کار می رود . این شیر در بیل هیدرولیکی چرخ لاستیکی در مسیر جک پایه  out rigger  قرار می گیرد .

* عملکرد شیر یکطرفه با تخلیه هیدرورلیکی Pilot Check Valve
اگر روغن از سمت B وارد شود ساچمه۷  را کنار زده واز مسیرA  خارج می شود . اما اگر از مسیرA   وارد شود سبب می شود ساچمه ۷  به نشیمنگاهش ۶ فشرده شود و مسیر بسته می شود .
اگر سیگنال هیدرولیکی ازZ  وارد شود بر سطح پیستون ۳  عمل می کند و چون سطح موثر آن بزرگتر است ، ساچمه راتحت فشار قرار می دهد و از طریق پلانجرش ساچمه را به سمت راست هدایت می کند و فنر۸   را فشرده می سازد. بدین ترتیب اجازه عبور روغن را می دهد
همان طور که بیان شد راه یافتن روغن از سمت A به B بستگی به فرستاده شدن سیگنال هیدرولیکی از Z می باشد ، پس می توان از آن به عنوان قفل کننده حرکت جک ها استفاده نمود .
 
تصویر شیر یکطرفه با تخلیه هیدرولیکی

* شیر قفل کننده اکسل جلو ( اکسل الاکلنگی ) Axel  Lock  Valve
 
با این شیر می توان بازی اکسل جلو را قفل نمود . در کنار این شیر یک چک ولو ۲۳  قرار دارد که وظیفه مکش روغن از مسیر برگشت و جلوگیری از خلا را بر عهده دارد .
این شیر تقریباً کار سیستم تعلیق در خودرو را انجام می دهد و در حرکت اجازه بازی اکسل را فراهم می آورد تا مانع از واژگون شدن دستگاه شود اما در هنگام کارهای سخت نیاز به ثابت و صلب بودن اکسل داریم تا دستگاه بتواند به نحو احسن زیر بار رود . برای این منظور با تحریک شیر سلونوئیدی ۲/۴ مربوط به آن ۳۶  می توان این شیر را به صورت هیدرولیکی تحریک نمود تا اکسل قفل شود .
*اتصال گردان ۱۳ راهه  Rotary  Connection
 
به دلیل آنکه در بیل ها شاسی بالا نسبت به شاسی پایین ۳۶۰ درجه می چرخد از اتصال شلنگ یا لوله استفاده نمی شود تا با چرخش شاسی بالا نسبت به پایین این اتصالات شکسته نشود  .
بدین منظور از روتاری کانکشن استفاده می شود . در این شیر حتی با چرخش دو شاسی نسبت به هم ، مسیر روغن ها قطع یا تداخل نمی کنند .
 
* آکومولاتورها  Accumulators
 
در مدار بیل هیدرولیکی چرخ لاستیکی از چهار آکومولاتور استفاده شده است که در مسیرسرو و ترمز و ترمز پارکینگ قرار دارند . وظیفه آکومولاتور در این مدارها ذخیره روغن می باشد تا تضمینی بر عملکرد آنها چه در زمان روشن بودن و چه در زمان خاموش بودن دستگاه شود .
معمولاً در مسیر آنها یک چک ولو قرار دارد که مانع از تخلیه بی موقع آن می شود . زیرا آکومولاتور وظیفه دارد در زمانی که فشار روغن کم می شود تخلیه شود .

* شیر کنترل پایلوتی ( جوی استیک ) Pilot   Valve (joystick)
در بیل هیدرولیکی لاستیکی هشت شیر پایلوتی وجود دارد .که چهار تای آنها سمت راست صندلی اپراتور و چهار تای آن سمت چپ صندلی اپراتور قرار دارد . با تحریک این شیر می توان ادوات را به حرکت درآورد .
شیرهای پایلوتی سمت راست اپراتور به منظور تحریک : پایه Out  Rigger ، استیک Stick ، گردان Swing می باشد .
 شیرهای پایلوتی سمت چپ اپراتور به منظور تحریک : باکت  Bucket و بوم  Boomمیباشد.
لازم به ذکر است که برای حرکت از یک شیر پدالی و برای تعیین جهت آن از یک شیر ۳/۴ سلونوئیدی استفاده شده است .

* شارژینگ ولو Charging  Valve
 
در تمام دستگاه های راهسازی مدار ترمز و فرمان اهمیت فوق العاده ای دارند زیرا نقش مهمی در ایمنی دارند و از میان این دو مدار مدار ترمز ارجعیت دارد . شارژینگ ولو وظیفه دارد ابتدا روغن پمپ فرمان ـ ترمز را به سیستم ترمز دهد تا آکومولاتورهای آن شارژ شود . پس از آن روغن را به سمت مدار فرمان فرستد . این بلوک شامل اسپول ترجیحی ( اسپول ۳/۲ ) اوریفیس و شیر دو وضعیته قابل تنظیم می باشد .
وقتی شارژ  انباره های ترمز به ۵۰ بار برسد چراغ ترمز در داخل کابین خاموش می شود که نشان دهنده وجود امکان ترمزگیری می باشد .
در موقع اضطراری در صورتی که فرمان سفت باشد و اوربیترول سر وصدا داشته باشد، می توان با شل کردن پیچ روی شیر دو وضعیته شارژینگ ولو جریان مدار فرمان را اضافه نمود. البته بااین کار چراغ مربوط به شارژ اکومولاتور ۵۰ باری روشن می ماند که می توان با پیچ تنظیم روی آن چراغ را خاموش نمود .

* اوربیترول  Orbitrol
 
 اوربیترول وظیفه دارد در هنگام فرمان گیری اجازه عبور جریان روغن را به اندازه مورد نیاز به جک های فرمان دهد . روغن این شیر از شارژینگ ولو می آید . این شیر شامل رلیف ولو اصلی ، رلیف ولوهای ثانویه   ( ضربه گیر ها ) چک ولوهای ضد خلا و چک ولو ضد برگشت روغن و  واحد مترینگ می شود . رلیف ولو اصلی فشار سیستم فرمان در ۱۷۵ بار محدود می کند .  واحد مترینگ وظیفه پمپ و هیدروموتور و اندازه گیری روغن را بر عهده دارد . زمانی که فرمان گیری می شود این روتور به چرخش در می آید کاری شبیه به هیدروموتور را انجام می دهد تا عمل فرمان گیری آسان تر شود و  از طرفی میزان روغن فرستاده شده به سمت جکها را کنترل می کند و در زمان خاموش بودن دستگاه با چرخش غربیلک فرمان نقش پمپ را ایفا می کند و به وسیله چک ولو آن non return valve باعث مکش پمپ از لاین برگشت می شود تا در هنگام بکسل کردن مقداری فرمان گیری بتوان انجام داد . البته در این هنگام عمل فرمان گیری به سختی صورت می گیرد . اگر در هنگام فرمان گیری شوک و ضربه ای در مدار ایجاد شود از طریق رلیف ولو های ثانویه می شود و در صورت ایجاد خلا می تواند از چک ولوهای ضد خلا وبا مکش روغن از سمت برگشت آن را جبران کند . این اوربیترول از نوع open center – non reaction می باشند .

* جک ها   Cylinder
در بیل هیدورلیکی لاستیکی از چهار نوع جک ( شش جک ) استفاده می وشد . که عبارتند از جک باکت ، جک استیک ، دو جک پایه ، دو جک بوم
روغن تأمین کننده حرکت این جکها از پمپ دوبله می آید که توسط شیر کنترل Control  Valve  که خود با جوی استیکها joystick تحریک می شوند به آنها فرستاده می شود .
جک های بوم در قسمت بالایی شاسی قرار دارد . در مسیر آن یک شیر قطع کن قرار دارد که حرکت بوم را قفل می کند که خود مانع از خالی کردن بوم می شود و از پایین آمدن بوم در هنگام کارهایی که باید بوم ثابت باشد ( مثل لوله گذاری ) جلوگیری می کند و نیز در مسیر آن نیز یک شیر به منظور کنترل سرعت وجود دارد .
جک استیک روی بوم  قرار دارد و حرکت استیک را کنترل می کند . د رمسیر این شیر نیز شیر کنترل جریان قرار دارد ، جک باکت روی استیک قرار دارد و حرکت باکت را مقدور می سازد .
جک های پایه در قسمت شاسی پایین قرار دارند و باعث تعادل در هنگام کار می شود . دو شیر یک طرفه با تخلیه هیدرولیکی جهت جلوگیری از پایین آمدن دستگاه در اثر نشتی اسپول شیر کنترل در انتهای جک نصب شد ه است .

* هیدروموتورها Hydraulic  Motor 
در بیل لاستیکی که از دو هیدروموتور استفاده شده است که  یکی برای گردان Swing  و دیگری برای حرکت Travel می باشد .
* هیدروموتور گردان : Swing  Motor
هیدروموتور گردان یک موتور جابجایی ثابت می باشد که روی گیربکس گردان نصب می باشد و به کمک رینگ گردان سبب گردش قسمت بالایی ماشین می شود .
در روی گیربکس گردان بین هیدروموتور و گیربکس سیلندر ترمز گردان قرار دارد در حالت درگیری ترمز شفت ورودی گیربکس ( شفت هیدرموتور ) توسط دیسک و صفحه با فشار فنر به پوسته قفل می شود و با فشار سرو ، دیسک و صفحات از درگیری آزاد می شوند .
در هیدروموتور گردان مداری وجود دارد که باعث ترمز هیدروموتور در زمان توقف گردش می شود که این مدار شامل دو شیر فشار شکن پایلوتی می باشد .
شیرهای فشار شکن دو مرحله ای (۱۱۴) و (۱۱۶) موجود در هیدروموتور گردان :
 برای برآوردن نیازهای مدار گردان که عبارتند از شروع به حرکت و نیز توقف آرام و بدون شوک ، کنترل مناسب در هنگام کار، استقرار محکم و مناسب کابین در حال توقف ( وقتی که ترمز گردان خلاص باشد ) ، و نیز فشار کاری مناسب ۲۴۰ Bar  ، دو شیر فشارشکن دو مرحله ای (۱۱۴) و (۱۱۶) برای گردش به راست و گردش به چپ در نظر گرفته شده و در روی بلوک کنترل هیدروموتور گردان (۱۱۸) نصب شده اند. این دو شیر در وضعیت گردش به راست یا چپ می توانند فشار کار را تا حداکثر ۲۴۰ Bar  فراهم کنند و در حال توقف کابین نیز فشار این دو شیر روی ۱۴۰ Bar تنظیم گردیده است. ( این دو در توضیح مدار گردان آورده است .)

*هیدروموتور حرکت Travel  Motor
این هیدروموتور از نوع جابجایی متغیر می باشد که روی گیربکس دو سرعته قرار گرفته است و از طریق گاردانهای جلو و عقب گشتاور دورانی به اکسل جلو و عقب انتقال می یابد و هر چهار چرخ به حرکت در می آید . برای جلوگیری از سرعت گرفتن دستگاه در سرازیری و جلوگیری از کاویتاسیون بلوک شیر ترمزی روی هیدروموتور حرکت قرار دارد .
* شیرهای فشار شکن
اگر مقاومت باری که سیستم هیدرولیکی در برابر آن بکار گرفته شده است بالا برود و به حد نامطلوب برسد، فشار سیستم هیدرولیک نیز که از بار تیعیت می کند بالا خواهد رفت.
در این صورت ضعیف ترین محل در سیستم هیدرولیک آسیب دیده و خراب خواهد شد که برای جلوگیری از آن باید از بالا رفتن فشار از یک حد معینی جلوگیری شود. برای این کار از شیرهای فشارشکن استفاده می شود. این شیرها یک مجموعه هیدرولیکی هستند که فشار تخلیه آنها به وسیله فنر قابل تنظیم بوده و به گونه ای تنظیم می شوند که فشار در حدی پایین تر از حد آسیب رسیدن به اجزاء مدار هیدرولیکی شکسته شده و روغن فرستاده شده توسط پمپ به تانک برمی گردد. شیرهای فشارشکن از نظر نحوه عملکرد به دو نوع عملکرد مستقیم و عملکرد غیرمستقیم ( پیلوت دار ) تقسیم می شوند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.