مقاله پروژه حقوق و دستمزد


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله پروژه حقوق و دستمزد دارای ۱۰۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پروژه حقوق و دستمزد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پروژه حقوق و دستمزد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پروژه حقوق و دستمزد :

چکیده
ثبت اطلاعات مشخصات پرسنلی ، احکام ترمیم حقوق و مزایا ، کارکرد ماهانه و روزانه ، اضافات و کسورات و امکان تعدیل آنها .
انجام محاسبات مربوط به کلیه پرداختها و کسورات و تهیه سند مکانیزه به تفکیک مراکز هزینه ، واحدها ، نوع شغل و ;; جهت تغذیه به سیستم حسابداری مالی .

معرفی انواع پرداختها و کسورات
معرفی انواع کارکرد ها
عملیات مربوط به وامهای مختلف کارکنان
پرداخت مساعده براساس ضوابط هر شرکت

پرداخت حقوق و مزایا به تفکیک محل کار ، واحد ها ، مراکز هزینه ، شهرهای مختلف و ;.
محاسبه عیدی و پاداش سالانه و امکان صدور سند ذخیره عیدی مکانیزه به سیستم مالی

محاسبه ذخیره سنوات ( بازخرید کارکنان ) و امکان صدور سند مکانیزه به سیستم مالی محاسبه تعدیلات معوق ( Back pay ) بصورت نامحدود
اعمال پرداختها و کسورات معوق در تاریخهای تحقق یافته با درنظر گرفتن تاثیرات حاصله در سقف بیمه ، مالیات و ;; در ماه مربوطه
اعمال کلیه تغییرات ناشی از تغییر در قوانین و روشهای حقوق و دستمزد ، بدون نیاز به تغییر در برنامه ها. تولید گزارشات استاندارد سیستم نظیر گزارش بیمه ، مالیات و ;

ارائه اطلاعات عملیاتی ، تاریخچه ای و مدیریتی کارکنان از طریق امکان طراحی و تولید گزارشات پیش بینی نشده
طراحی فرمهای مورد نظر بطور دلخواه و چاپ آنها .

ثبت اطلاعات عمومی شرکت برای جلوگیری از عملیات داده آمایی تکراری جهت کلیه کارکنان .
داشتن پایگاه اطلاعاتی مشترک با سیستم پرسنلی جهت اعمال لحظه ای اسناد وارده در سیستم پرسنلی .
طراحی فرمهای ورودی اسناد حقوق جهت انطباق سی ستم با فرمهای جاری هر سازمان . محاسبه مالیات به سه روش مالیات سالانه ، مالیات سال تا ماه و مالیات ماهانه .

محاسبه انواع بیمه های خدمات درمانی ، تامین اجتماعی و بیمه های خصوصی .
صدور سند خودکار در بخش اسناد جاری و معوقه حقوق جهت تسهیل در امر داده آمایی اطلاعات
تهیه گزارشات متنوع از ماههای گذشته بصورت نامحدود بدون نیاز به ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات
معرفی نحوه محاسبه اضافات و کسورات بصورت خاص جهت انطباق با رویه های جاری هر سازمان

معرفی کاربران ، گروه کاربران و محدوده عملیاتی آنها جهت تامین امنیت اطلاعات .
تعریف نحوه دسترسی و جستجوی فرد یا گروهی از افراد در تمامی بخش های اطلاعاتی سیستم مانند
• معرفی مشخصات کارکنان
• اسناد جاری حقوق و دستمزد
• اسناد معوقه حقوق و دستمزد

مقدمه
کسانی که در رشته‌های امور مالی مشغول تحصیل می‌باشند و اطلاعات حسابداری را فرا می‌گیرند یکی از انواع هزینه‌هایی را که با آن آشنا می‌شوند هزینه حقوق و دستمزد است و به تبع روش حسابداری و ثبت این هزینه را دفاتر روزنامه و کل فرا خواهند گرفت ولی باید توجه داشت بحث هزینه بحث هزینه حقوق و دستمزد دارای مطالب زیادی می‌باشد که هر فرد حسابدار یا کسی که در واحد حقوق ودستمزد سازمان یا موسسه‌ای کار می‌کند نیاز به داشتن دانش

تخصصی در این زمینه خواهد بود این اطلاعات را به صورت خلاصه می‌توان شناخت سیستمهای کنترلی حقوق ودستمزد، شناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موارد نام برد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. می‌دانید هزینه نیروی کار بخش اعظم از بهای تمام شده تولید کالا و خدمات یک موسسه یا یک واحد اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد و در واقع تأثیر قابل توجه‌ای بر سود واحدهای تجاری معمول هزینه حقوق و دستمزد در واحدهای مختلف متفاوت است ولی بطور معمول هزینه حقوق دستمزد از درآمدهای واحدهای اقتصادی و تجاری را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین پرواضح است کسانی که در رشته امور مالی تحصیل می‌کنند باید اطلاعات جامع و کافی در این زمینه داشته باشند.

 

سیستم حقوق و دستمزد چگونه باید باشد.
اشاره کردیم که هزینه حقوق و دستمزد بخش قابل ملاحظه‌ای از هزینه‌های یک موسسه را به خود اختصاص می‌دهد پرواضح است مدیریت واحدهای اقتصادی نیاز به کنترل دقیق و منظمی در این زمینه دارند و از طرفی می‌دانید کارکنان یک واحد اقتصادی توقع دارند حقوق و مزایای خود را به شکل منظم دریافت کنند. و همچنین باید توجه داشت که محاسبات تعیین حقوق و مزایا پرحجم و گسترده است و در ضمن معمولاً قوانین کشورها، واحدهای اقتصادی را ملزم نموده‌اند تا اطلاعاتی از تعداد کارکنان، حقوق و دستمزد و مزایای مربوطه را همه ماهه به دستگاههای ذی ربط همچون وزارت دارایی برای وصول مالیات حقوق و سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات ارسال دارند در نتیجه موارد فوق ایجاد یک سیستم منظم و دقیق را برای حقوق و دستمزد ضروری کرده است.

بنابراین یک سیستم حقوق و دستمزد باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات لازم را به سرعت و به موقع جمع آوری و مبلغ صحیح قابل پرداخت به هر یک از کارکنان و دستگاههای مربوطه را محاسبه کند و در ضمن روشهای کنترلی مناسبی برای جلوگیری از پرداخت وجوه به شکل غیرقانونی به افراد سوء استفاده کننده را ایجاد نماید.

باید اشاره کرد امروز رایانه بخش عمده‌ای از محاسبات حقوق دستمزد را در مدت زمان بسیار کوتاه انجام می‌دهد ولیکن رایانه یک ابزار، در دست کاربران می‌باشد و داشتن اطلاعات در ارتباط با حقوق و دستمزد لازم و ضروری می‌نماید.

اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد کدام‌اند
اجزاء و عناصر تشکیل دهنده یک سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی و بدون در نظر گرفتن اینکه این سیستم برای موسسه بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده به شرح زیر می‌باشد.

ـ دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
ـ دایره حسابداری حقوق و دستمزد
که ما برای بررسی اجزاء و عناصر فوق الذکر ابتدا به شکل کلی آنها را معرفی کرده و در ادامه بیشتر در ارتباط با آنها بحث کرده و جزئیات وظایف آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد.
وظیفه دایره کارگزینی چیست

واحد کارگزینی در هر موسسه وظیفه تهیه و تدوین دستورالعملها و آئین نامه‌ای استخدامی پرسنل با رعایت و مدنظر قرار دادن قوانین کار و امور اجتماعی و سایر قوانین را بر عهده دارد و از طرفی وظایف دیگری در ارتباط با پرسنل همچون آموزش، نحوه استفاده از مرخصی و تعیین شرح وظایف، نقل و انتقال پرسنل به سایر بخشهای موسسه و موارد مشابه را بر عهده دارد.

وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل چیست
وظیفه این بخش جمع آوری اطلاعات مربوط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضور و غیاب هر یک از کارکنان در موسسات و واحدها می‌باشد که به طرق و روشهای خاصی این کار صورت می‌پذیرد.
وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد چیست
این دایره وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت به هر یک از پرسنل را به عهده دارد در واقع اسناد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک از پرسنل و کارکنان در این دایره نگهداری می‌شود توجه دارید که بحث حسابداری هزینه حقوق و دستمزد در این دایره مطرح می‌شود.
به نمودار زیر که به شکل بسیار ساده سیستم حسابداری را نشان می‌دهد توجه کنید.

با توجه به شکل فوق متوجه می شوید افرادی که برای استخدام وارد موسسه می‌شوند ابتدا در بخش کارگزینی موسسه اقدام به انعقاد قراداد کار نموده و با توافقهایی در ارتباط با نحوه و شرایط کار و ز مان و مدت و سایر مواردی که طبق قوانین کار مشخص شده به عنوان یکی از پرسنل آن موسسه شروع به کار می‌نمایند. ( در ارتباط با شرایط کار و موارد قانونی در ادامه بحث خواهیم نمود) سپس اطلاعات توافقهای کار شامل زمان و مدت کار، میزان حقوق و دستمزد و نرخ دستمزد و سایر موارد در اختیار واحد حسابداری حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد و از طرف دیگر فرد مذکور پس از کار در مومسسه واحد ثبت ورود و خروج

اطلاعات مدت زمان کار ایشان را در طی مدت کار را ثبت می‌نماید که معمولاً پس از یک ماه کارکرد زمان ورود و خروج در اختیار واحد حسابداری قرار می‌گیرد.
واحد حسابداری پس از محاسبه مدت کارکرد فرد مورد نظر بالحاظ قرارداد کار و شرایط قانون کار حقوق و دستمزد متعلقه پرسنل مذکور را و کسورات قانونی ایشان را تعیین و اقدام به ثبت در حسابها می‌نماید ( در ادامه در این زمینه بیشتر توضیح خواهیم داد).

حال که با سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی آشنا شدیم بهتر است با هر یک از اجزاء سیستم آشنا شده و مطالب بیشتری در این زمینه بدانیم.
اشاره شد در واحد کارگزینی توافق‌های کاری و شرایط کار، مدت کار، حقوق پایه، اضافه کاری، نوبت کاری و سایر مومارد مشخص می‌شود موارد قانونی کار به کارمند یا کارگر تفهیم می‌شود و قرارداد کار منعقد می‌گردد ما سعی می‌کنیم موارد قانونی لازم را در ادامه توضیح دهیم.
قرارداد کار و شرایط اساسی انعقاد قرارداد کار چگونه است

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی ، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

در قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید موارد زیر مشخص شود.

الف ) نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.
ب) حقوق یا مزد مبنا (پایه)
ج) ساعات کار ، تعطیلات و مرخصی‌ها
د) محل انجام کار
هـ) تاریخ انعقاد قرارداد
و) مدت قرارداد چنانچه کار برای مدت معین باشد.
ز) مواردی دیگر که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب می‌نماید.

طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند که مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود.

حقوق یا مزد مبنا چیست؟
حقوقی که با رعایت قانون کار برای کارگران رسمی و یا به وسیله عقد قرارداد که مخالف قانون کار نباشد ( برای کارگران قراردادی ) برای انجام یک ساعت کار یا تولید یک واحد محصول تعیین و به صورت ساعتی، روازنه، هفتگی و معمولاً ماهانه پرداخت می‌شود را حقوق یا مزد مبنا می‌گویند.
اگر مزد کارگر براساس تعداد تولید و بدون در نظر گرفتن ساعت کارکرد ( پارچه کاری) پرداخت شود اصطلاحاً به آن کارمزد گویند.
مدت کار

براساس ماده ۵۱ قانون کار، ساعت کار عادی مدت زمانی است که کارگر نیرو و یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد به غیر از مواردی که در قانون مستثنی شده است با توجه به اینکه ساعت کار کارگران در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.

طبق تبصره (۱) این ماده کارفرما با توافق کارگران، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان می‌تواند ساعت کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آنکه مجموع ساعت کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند. باید توجه داشت در ماده ۵۲ قانون کار اشاره شده است که در کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی ساعت کار نباید از ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز نماید.

اضافه کاری چیست؟ چه شرایطی دارد؟
در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل مجاز خواهد بود.
الف) موافقت کارگر

ب) پرداخت ۴۰% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی
ج ) ساعت اضافی ارجاعی به کارگران نباید از ۴ ساعت در روز تجاوز نماید مگر در موارد استثنایی یا توافق طرفین.
منظور از شب کاری و نوبت کاری چیست؟
کار روز کارهائی است که زمان انجام آن از ساعت ۶ بامداد تا ۲۲ می‌باشد و کار شب کارهائی است که زمان انجام آن بین ۲۲ تا ۶ بامداد قرار داد.
کار مختلط

کارهایی است که بخشی از ساعات انجام آن در روز و قسمتی از آن در شب واقع می‌شود.
کار نوبتی
عبارتست از اینکه کاری در طول ماه گردش داشته باشد به نحوی که نوبتهای آن در صبح یا عصر یا شب واقع شود.
باید بدانید برای هر ساعت کار در شب به غیر از کارگران نوبتی ( نوبت کارشان در صبح یا عصر یا شب است ) ۳۵% اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می‌گیرد و اما طبق قانون، کارگران نوبت کاری اگر نوبت کارشان در صبح و عصر واقع شود ۱۰% و چنانکه نوبت کارشان در صبح و عصر و شب قرار گیرد ۱۵% و در صورتی که نوبت کار در صبح و شب و یا عصر و شب باشد ۵/۲۲% اضافه بر دستمزد عادی به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت خواهند کرد به جدول زیر توجه کنید.

نحوه پرداخت فوق العاده نوبت کاری
عصر و شب یا صبح و شب ۵/۲۲%
صبح و عصر و شب ۱۵%
صبح و عصر ۱۰%

باید توجه داشته باشید که ساعات نوبت کاری ممکن است از ۸ اسعت در شبانه روز و یا ۴۴ ساعت در هفته تجاوز نماید لیکن ساعات کار در چهار هفته متوالی نباید از ۱۷۶ ساعت بیشتر شود.
نکته قابل توجه اینکه باید بدانید طبق قانون کار ارجاع کار اضافی به کارگرانی که شبانه یا کارهای خطرناک و سخت و زیان آور انجام می‌دهند ممنوع است.

تعطیلات و مرخصیها
طبق ماده ۶۲ قانون کار روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد.
باید توجه داشت در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب، برق، اتوبوسرانی و یا درکارگاههای که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین می‌شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است.

کارگرانی که به هر نوع به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه ۴۰% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.
مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه یکماه است، سایر روزهای تعطیل جز ایام مرخصی محسوب نخواهد شد.
مرخصی سالیانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور را اشتغال دارند ۵ هفته می‌باشد. که استفاده از این مرخصی حتی الامکان در دو نوبت در پایان هر شش ماه کار صورت می‌گیرد باید بدانید برای کار کمتر از یک سال مرخصی به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

 

عیدی و پاداش
عیدی و پاداش کارگران هر سال بر مبنای حقوق و دستمزد توسط هیات دولت تعیین می‌گردد اما باید توجه داشت به طور معمول در پایان دروه مالی یا در پایان هر فصل مبالغی به عنوان عیدی و پاداش به کارکنان پرداخت می‌شود و در ضمن باید بدانید که معمولاً هیأت مدیره مؤسسات برای پرداخت عیدی می‌توانند مبلغی بیش از حداقل تعیین شده از طرف هیئت دولت به کارگر پرداخت کند.

فوق العاده مأموریت
مأموریت به موردی اطلاق می‌شود که کارمند برای انجام کار حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باید حداقل یک شب در محل مأموریت توقف نماید.
فوق العاده مأموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تأمین نماید.
کسورات قانونی

مبالغی را که کارفرما به نمایندگی از طرف سازمانهای مربوط براساس مصوبه‌های قانونی از دستمزد کارگران و کارکنان کسر و به سازمانهای ذینفع پرداخت می‌نماید کسورات، قانونی می‌گویند.

کسورات قانونی اساسی به طور کلی به شرح زیر می‌باشد.
۱ـ مالیات حقوق و دستمزد
۲ـ حق بیمه اجتماعی سهم کارگر
۳ـ بدهی کارگر به صندق اجرا (اجرائیات )

مالیات حقوق و دستمزد چیست؟
کارفرما موظف است در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد مالیات متعلق را با توجه به ضریب جدول مالیاتی پس از کسر معافتیهای قانونی محاسبه نموده از حقوق کارگر و کارمند کسر و به حساب وزارت امور اقتصاد و دارایی واریز نماید.
باید بدانید مهلت پرداخت مالیات حقوق و دستمزد حداکثر یک ماه پس از تنظیم لیست حقوق و دستمزد خواهد بود و در صورت تأخیر در پرداخت آن جریمه دیر کرد به کار فرما تعلق می‌گیرد.
ضمیمه:

سقف معافیت مالیاتی موضوع مواد ۸۴ و ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم برای سال ۸۹ مبلغ ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سال تعیین شود.
در بخش دیگری بر اساس مصوبه مجلس، چنانچه مجموع دریافتی سالانه مشمول مالیات کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی داری ردیف در این قانون بیش از ۱۰ برابر سقف فوق باشد نسبت به مازاد دریافتی بصورت ماهانه ۷۵ درصد مالیات کسر و به عنوان مالیات تکلیفی به حساب خزانه واریز می‌گردد.
همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد عبارت “وزارتخانه‌ها و موسسات، شرکت‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی موضوع مواد ۱، ۲ و ۴ و قسمت اخیر ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، قضاوت اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی جایگزین عبارت «قانون نظام هماهنگ پرداخت دولت

مصوب سال ۷۰ می‌گردد یعنی نرخ مالیات بردرآمد حقوق در مورد کارکنان مشمول وزارتخانه‌ها و موسسات، شرکت‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی موضوع مواد ۱، ۲ و ۴ و قسمت اخیر ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، قضاوت، اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون به نرخ مقطوع ۱۰ درصد و در مورد سایر حقوق بگیران نیز پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون تا مبلغ ۴۲ میلیون ریال به نرخ ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ‌های مقرر در ماده ۱۳۱ این قانون خواهد بود.

 

حق بیمه‌های اجتماعی چیست و چگونه محاسبه می‌شود
بیمه شدگان تأمین اجتماعی یعنی کسانی که با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارند.
که اهم مزایای بیمه را به شرح زیر می‌توان نام برد.
الف ) بیمه‌های درمانی، حوادث و بیماریها
ب ) بارداری

ج ) دریافت مستمری که خود شامل، از کار افتادگی، بازنشستگی و مرگ می‌باشد.
به طور کلی حق بیمه‌ها اجتماعی جمعاً ۳۰% حقوق و دستمزد ناخالص ( حقوق و دستمزد مشمول بیمه قبل از کسور ) می‌باشد که در واقع ۷% از آ‌نرا کارگر و ۲۰% را کارفرما و ۳% ما بقی را دولت می‌پردازد. که اگر بخواهیم به صورت خلاصه حق بیمه یک فرد را که به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌شود.نشان دهیم به صورت زیر خواهد بود.

بنابراین متوجه شدید که از کل حق بیمه ۷% را کارگر باید بپردازد در واقع زمانی که کارفرما لیست حقوق و دستمزد را تهیه می‌کند این مبلغ یعنی ۷% حقوق و دستمزد را از حقوق و دستمزد کسر و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند دقت دارید که این مبلغ هزینه‌ای برای کارفرما نمی‌باشد و اما اشاره شد ۲۰% حقوق و دستمزد نیز سهم کارفرما به عنوان بیمه‌های تأمین اجتماعی می‌باشد.

کارفرما در زمان تهیه لیتس حقوق دستمزد معادل ۲۰% حقوق و مزایای مشمول بیمه هر کارگر را محاسبه می‌کند و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌نماید توجه دارید این میلغ را کارفرما تنها براساس حقوق و دستمزد کارگران خود محاسبه می‌کند و از حقوق کارگران کسر نمی‌نماید بلکه کارفرما این مبلغ را پرداخت می‌کند بنابراین مبلغ فوق یک هزینه اضافی برای کارفرما می‌باشد.

باید بدانید که کارفرما حداکثر ۳۰ روز پس از تنظیم لیست حقوق و دستمزد یک نسخه از آن را به انضمام چکی معادل مبلغ حق بیمه سهم کارگر و کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌نماید.

حق بیمه سهم دولت نیز معادل ۳% دستمزد ناخالص از طرف دولت به طور یکجا در بودجه سالانه کل کشور منظور و به سازمان تأمین اجتماعی واریر می‌شود.
توجه داشته باشید طلب سازمان تأمین اجتماعی از موسسات بابت حق بیمه به عنوان مطالبات ممتاز می‌باشد. یعنی نسبت به سایر طلبکاران موسسات از الویت برخوردار می‌‌باشد.

انواع بیمه کدام است و دفترچه بیمه چیست؟
اشاره کردیم بیمه یکی از کسورات حقوق و دستمزد می‌باشد. در ضمن گفتیم کسانی که حق بیمه خود را پرداخت می‌نمایند از مزایای قانونی استفاده خواهند نمود که در این زمینه بحث شد و لیکن باید بدانید بیمه شدگان و کسانی که بیمه پرداخت می‌نمایند گروههای مختلفی باشند که عهده‌ترین آنها به شرح زیر است.
۱ـ بیمه شدگان تأمین اجتماعی
۲ـ بیمه شدگان کارکنان دولت
۳ـ بیمه شدگان نیروهای مسلح
۴ـ بیمه شدگان آینده ساز

باید توجه داشته باشید که هر گروه از بیمه شدگان فوق الذکر حق بیمه خود را براساس نرخهای متفاوتی پرداخت می‌نمایند و از مزایای مشابه‌ای استفاده خواهند نمود. که این مجموعه بیشتر در ارتباط با نرخها و مبانی محاسبه حق بیمه، بیمه شدگان تأمین اجتماعی بحث کرده است. چرا که این گروه سهم بیشتری را در جامعه و بازار کار به خود اختصاص داده‌اند و کارکنان شرکتها و موسسات تولیدی و خدماتی تحث پوشش این نوع بیمه می‌باشند. در ضمن تمامی بیمه شدگان به طور معمول از مستمری بازنشستگی و بیمه‌های درمانی بهره‌مند خواهند شد.

دفترچه چیست؟
شاید به دفعات کلمه دفترچه بیمه را شنیده باشید دفترچه بیمه، دفترچه‌ای است که در اختیار بیمه شدگان قرار دارد و بیمه شدگان برای استفاده از مزایای درمانی از این دفترچه استفاده می‌کنند.بدین صورت که بیمه شده با ارائه این دفترچه به پزشکان و مراکز درمانی که طرف قرارداد با سازمان بیمه کننده فرد بیمه شده باشد هزینه کمتری را پرداخت خواهد نمود و سازمان بیمه کننده ما به التفاوت هزینه‌های درمانی را به پزشک یا مرکز درمانی پرداخت خواهد نمود.با انواع بیمه‌های اجتماعی آشنا شدید نکته بسیار با اهمیتی وجود دارد که باید به آن دقت شود.اشاره شد که وجوهی بابت بیمه اجتماعی براساس ۷% سهم کارگر و ۲۰% سهم کارفرما و ۳% سهم دولت محاسبه می‌شود و به عنوان بیمه به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌شود و این به منظور استفاده از مزایای این قانون همچون درمان و مستمریها می‌باشد و قبلاً گفتیم ۲۰% سهم کارفرما، یکی از هزینه‌های کارفرما است اما باید بدانید.

« قانون ، حمایت اجتماعی دیگری نیز از کارگران به نام بیمه بیکاری به عمل آورده به این شکل که کسانی ک تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند.
کارفرما در زمان تهیه لیست حقوق دستمزد ۳% از جمع حقوق و دستمزد آنها را به عنوان بیمه بیکاری محاسبه و به حساب صندوق بیمه بیکاری واریز نماید تا در زمان بیکاری کارگران تحت شرایط خاصی از این محل حقوق دریافت کنند در ادامه در این مورد بحث خواهیم کرد . توجه دارید که این ۳% نیز یک هزینه برای کارفرما می‌باشد».

در نتیجه کارفرما ۲۳% حقوق دستمزد را به عنوان هزینه متحمل می‌شود با توجه به اینکه ۲۰% را بابت بیمه اجتماعی کارگران خود و ۳% را بابت بیمه بیکاری که اگر بخواهیم به صورت خلاصه هزینه کارفرما را بابت بیمه پرنسل نشان دهیم به صورت زیر می‌باشد. در واقع پرداخت کننده و میزان مبالغی که به حساب سازمان تأمین اجتماعی بابت بیمه تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری کارگران واریز می‌شود به صورت خلاصه به شکل زیر خواهد بود.
نحوه عمل و ماهیت پرداخت کننده میزان

به عنوان یکی از کسورات از حقوق و دستمزد کارگر کسر می‌شود کارگر حق بیمه کارگر ۷%
به عنوان یکی از هزینه‌های کارفرما توسط کارفرما پرداخت می‌شود. کارفرما جق بیمه سهم کارفرما ۲۰%
به عنوان یکی از هزینه‌های کارفرما توسط کارفرما پرداخت می‌شود. کارفرما حق بیمه بیکاری ۳%
به عنوان یکی از مخارج دولت در بودجه منظور می‌شود. دولت حق بیمه سهم دولت ۳%
اما لازم است تا حدودی با مزایای بیمه بیکاری آشنا شوید و تفاوت آنرا با با بیمه اجتماعی بشناسید.

بیمه بیکاری چیست؟
طبق ماده ۳ بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایتهای تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید. و براساس ما ده ۲ بیکار از نظر این قانون بیمه‌ شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد. بنابراین بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تأیید شورای عالی کار بیکار موقت شناخته شوند.

مشمول مقررات این قانون خواهند بود.
توجه دارید بیمه شده زمانی استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارد که اولاً قبل از بیکاری شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری را داشته باشد و ثانیاً بیمه شده ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد.

جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بکیاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مچردین حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکلفین حداکثر ۵۰ ماه براساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه می‌باشد. با قوانین کار و امور اجتماعی به صورت کلی آشنا شدید باید توجه داشت نحوه استفاده از قوانین بیمه و مالیات و کاربرد آنها بحثهای زیادی دارد که در جایگاه خود مطرح خواهند شد.
حال مجدداً به اجزاء سیستم حقوق و دستمزد بر می‌گردیم.

اشاره شد که سیستم حقوق و دستمزد از دایره کارگزینی، دایره ثبت ورود و خروج و دایره حسابداری حقوق و دستمزد تشکیل شده است. و همچنین گفتیم که دایره کارگزینی وظیفه تهیه و تدوین دستورالعملها و آیین نامه‌های استخدام را با رعایت قوانین کار و تأمین اجتماعی به عهده دارد و پس از آن موارد قانونی را عنوان کردین و شما با آنها آشنا شدید حال وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل را و نحوه انجام کار آن را بررسی می‌نمایم.

دایره ثبت ورود و خروج پرسنل چگونه عمل می‌نماید؟
این دایره وظیفه گردآوری اطلاعات مربوط به اوقات کار پرسنل را به عهده دارد که برای انجام این منظور به طور معمول از کارت ساعت یا کارت حضور غیاب استفاده می‌نماید.
کارت ساعت چیست؟

این کارت حضور هر یک از پرسنل را در محل کار یا کارخانه و ساعت شروع و پایان کار آنها را در هر روز و یا هر نوبت کار نشان می‌دهد و همچنین جمع ساعت کار و اضافه کاری آنها بوسیله این کارت نشان داده به این معنا که برای هر فرد یک کارت اختصاص داده می‌شود که در آن زمان ورود شخص به محل کار یا خروج آن از محل کار به روشهای مختلفی از جمله به وسیله ماشین و یا ساعتهای کارت زن و یا بصورت دستی مشخص و ثبت می‌شود که پس از اینکه ساعت کارکرد هر

فرد ثبت شد در پایان ماه براساس آن ساعتهای اضافی کاری و سایر اطلاعات کارکرد فرد که باعث افزایش حقوق و یا کاهش آن می‌شود استخراج می‌شود و براساس کارت ساعت دایره حقوق و دستمزد محاسبات مربوطه را جهت پرداخت حقوق انجام خواهد داد به عنوان مثال اگر کارت ساعت آقای حسینی در دوم اردیبهشت سال ۷۰ ورود ایشان را ساعت ۸ صبح و خروج ایشان را ساعت ۱۸ نشان دهد مشخص می‌شود نام برده در روز دوم اردیبهشت ۱۰ ساعت کار کرده است و در واقع ۲ ساعت اضافه کاری داشته و از مزایای قانونی اضافه کار بهره مند خواهد شد.

به یک نمونه کارت ساعت ( کارت حضور و غیاب ) در زیر توجه کنید.
شماره کارت : ۲۸
نام و نام خانوادگی : جوادی شماره پرسنلی : ۴۸۰
نام واحد : حسابداری شماره واحد: ;;;;;;;.
ماه : اردیبهشت سال : ۱۳۸۹

روزهای ماه قبل از ظهر بعد ازظهر اضافه کاری جمع کار روز
ورود خروج ورود خروج ورود خروج جمع کار روز
۱

۲ ۸ ــ ــ ۱۸ ۱۰ ساعت
۳
۴
۵
۶
۷
۸

۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
امضاء ;;;;;;;;;;;;;;..

دایره حسابداری حقوق و دستمزد چگونه عمل می‌نماید
پس از اینکه اطلاعات حقوق و دستمزد پرسنل از جمله قرادادهای کار، نرخ دستمزد، ساعات کار و سایر موارد از دایره کارگزینی به واحد حسابداری حقوق و دستمزد ارسال گردید. اوقات کارکرد پرسنل و زمان کارکرد آنها و سایر اطلاعات مربوطه نیز از دایره ثبت اوقات کار به دایره حسابداری حقوق و دستمزد ارسال می‌شود که دایره حسابداری حقوق و دستمزد با لحاظ موارد قانونی ذکر شده در ارتباط با اضافه کاری و نوبت کار و غیره و تعیین کسورات مربوط از جمله بیمه ، مالیات و غیر اقدام به تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد می‌نماید و هزینه حقوق و مبلغ خالص پرداختنی به فرد را مشخص می‌نماید و سند حسابداری مربوطه را ثبت خواهد کرد.

لیست حقوق و دستمزد چیست؟ و از آن چه استفاده‌ای می‌شود؟
لیست حقوق و دستمزد فرمی است به شکل صفحه بعد. این فرم همچنان که مشاهده می‌کنید از بخشها و قسمتهای متفاوت و مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت با توجه به اطلاعات ارائه شده از کارگزینی و دایره ثبت ورود و خروج و بالحاظ قانون کار تکمیل می‌گردد. باید بدانید لیست حقوق و دستمزد به یک شکل ثابت نمی‌باشد بلکه قسمتهای آن براساس فعالیت شرکت و نوع قراردادهای کار، کارکنان با کارفرما و موارد مورد نیاز تهیه می‌گرددم ولیکن به طور کلی یک لیست حقوق و دستمزد معمولاً دارای محل درج موارد زیر می‌باشد.

نام و نام خانوادگی پرسنل شاغل، دستمزد،اضافه کار، نوبت کاری، شب کاری، فوق العاده‌‌های حق اولاد، حق مسکن، خوار و بار، کمکهای غیرنقدی، حق ایاب و ذهاب،جمع حقوق و مزایا، ستون کسورات شامل حق بیمه‌های اجتماعی، مالیات، وام و سایر کسور و ستون مبلغ خالص پرداختنی.
حال که یک نمونه فرم لیست حقوق و دستمزد را مشاهده کردید در ارتباط با نحوه تکمیل بعضی از قسمتهای آن توضیح می‌دهیم در لیست حقوق و دستمزد کادری شماره بیمه گری را مشخص می‌نماید.

این بخش مربوط به درج کدی است که از طرف سازمان تأمین اجتماعی برای واحد اقتصادی یا تجاری در نظر گرفته می‌شود.
در ستونهای لیست حقوق و دستمزد به شماره تأمین اجتماعی فرد اشاره شده، در این ستون شماره بیمه هر فرد که کد شناسایی بیمه شده در سازمان تأمین اجتماعی است درج می‌گردد.

در ستونهای بعدی حقوق و مزایایی که ممکن است به هر فرد تعلق بگیرد مشخص شده است به عنوان مثال ممکن است به فردی از پرسنل حق مسکن و یا کمک هزینه خوار و بار پرداخت شود . از طرفی می‌دانید که کلیه حقوق و مزایا مشمول پرداخت بیمه و مالیات نمی‌باشد بنابراین برای محاسبه بیمه سهم کارفرما یا کارگر باید مزایایی که مشمول پرداخت بیمه و مالیات نمی‌باشد بنابراین برای محاسبه بیمه سهم کارفرما یا کارگر باید مزایایی که مشمول بیمه می‌شود منظور شود که در ستونهای مذکور مزایایی که مشمول بیمه نمی‌شود یعنی حق اولاد، عیدی و پاداش، غرامت اخراج به صورت مجزا نشان داده شده است.

در لیست حقوق و دستمزد چند ستون به نام کسورات نیز وجود دارد. این کسورات بطور کلی شامل ۷% حق بیمه سهم کارگر و مالیات حقوق می‌باشد البته کسورات دیگری چون صندوق اجراء ( اجرائیات ) یا کسور توافقی چون وام و یا مساعده نیز وجود خواهد داشت.

منظور از کسورات صندوق اجرا ( اجرائیات ) چیست؟
اجرائیات به مبالغی اطلاق می‌شود که براساس حکم دادگاه یا مراجع قانونی یا قانون باید بوسیله کارفرما از حقوق کارگر کسر و به حساب صندوق اجرا واریز گردد.
بنابراین یکی از کسور حقوق دستمزد بدهی کارگر به صندوق اجرا می‌تواند باشد.
برخی از مواردی که می‌تواند موجب صدور حکم دادگاه مبنی بر کسر مبلغی از حقوق کارگر شود به شرح زیر می‌باشد.
الف ) عدم پرداخت بدهی توسط کارگر به اشخاص ثالث و ارائه شکایت طلبکار به دادگستری برای دریافت طلب خود.
ب ) محکوم شدن کارگر به پرداخت جریمه یا غرامت به واسطه شکایت کارفرما به دلیل وارد آوردن خسارت به کارخانه یا سایر موارد توسط کارگر البته باید توجه داست بر اساس قانون اگر مبلغ مورد شکایت بیش از یک سوم حقوق ماهیانه کارگر باشد به موجب حکم دادگاه مبلغ فوق به صورت اقساط ماهانه از حقوق و دستمزد کسر و به حساب صندوق اجرا واریز می‌گردد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.