کاراموزی اصول حسابداری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
کاراموزی اصول حسابداری دارای ۵۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد کاراموزی اصول حسابداری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کاراموزی اصول حسابداری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن کاراموزی اصول حسابداری :
کاراموزی اصول حسابداری
آشنایی با مکان کارآموزی:
۱- تاریخچه سازمان
شرکت فنی و مهندسی شکوه رایان فردا یک شرکت خصوصی با مدیریت آقای اسدی در سال ۱۳۸۰ واقع در شهرستان خمین، خیابان امیرکبیر شروع به فعالیت نمود.
فعالیت های این شرکت در زمینه اسمبل و فروش کامپیوترهای شخصی، خانگی، اداری و آموزشی و غیره و قطعات آن و همچنین نصب شبکه های کوچک و بزرگ محلی در مراکز مختلف و مکان هایی همچون ادارات، شرکت ها و کافی نت ها و غیره می باشد.
این شرکت تمام کامپیوترهای مورد درخواست مشتری های خود را در اختیار آن ها قرار می دهد و در قبال عرضه سیستم های خود به آنان، خدمات گوناگونی مانند گارانتی تمامی قطعات کامپیوتری در مدت های مختلف ارائه می دهد.
لازم به ذکر است که شرکت نمایندگی شرکت های Sumsung، کیس MEC را دارا می باشد.
۲- نوع محصولات تولیدی یا خدماتی
شامل اسمبل سیستم، فروش و گارانتی سیستم می باشد و خدماتی همچون نصب ویندوز و رفع عیوب آن و برنامه های جانبی از جمله اتوکد و فتوشاپ و ;. office و غیره را ارائه می دهد.
از آنجا که نظام حسابداری هر سازمان به عنوان ابزار مدیران برای تصمیم گیری ، تابع نیازهای اطلاعاتی آن سازمان است ، لذا ابتدا لازم است شناختی از سازمان های دولتی و سپس حسابداری و حسابرسی دولتی مورد عمل آنها را بشناسیم و سپس مورد بحث قرار می دهیم .
یکی از مباحث اصلی و مطرح بخشهای اداری- حسابداری و مالی و خدماتی اکثر موسسات، سازمانها و شرکتها در روزهای پایان سال شلوغی و جنب و جوش است که برای انجام کارهای باقیمانده و ناتمام صورت می گیرد.
انگار که مسابقه ای در پیش است از کارکرد کارمند ساده گرفته تا مدیران و سرپرستان رده بالای در سازمان جهت رسیدن به نقطه پایان در تلاش هستند.
به راستی چرا اینگونه است؟ و چه عواملی سبب این می شود که نتوانیم کارهایمان را در طی سال انجام دهیم؟ عوامل فرهنگی موثرند یا عوامل اقتصادی؟
آیا قوانین موجود کشور دارای اشکال و نقص هستند و یا عوامل محیطی و اجتماعی درون سازمانها؟
آیا از فن آوری سیستمهای اطلاعات مدیریت( ) نتوانسته ایم بدرستی
بهره ای ببریم؟
آیا کارکنان سازمانها به موقع وظایف محوله را انجام نمی دهند؟
و آیا مدیران از ابزارهای کنترلی مدیریتی خود به نحو مطلوب استفاده
نمی کنند؟
اینها سئوالات مطرحی هستند که می توان با حل آنها گره بسیاری از مشکلات موجود سازمانها و شرکتها باز شده و بدرستی از زمان بعنوان یک منبع محدود استفاده نمود.
بحثها و نظرات مختلفی در خصوص روزهای پایان سال با انبوه زیاد کارهای ناتمام مطرح است. عدهای از صاحبنظران بر این باورند که مدیران ما با توجه به عوامل فرهنگی و محیطی دارای ساختار مناسبی از لحاظ ترکیب زمان و شرایط آن و استفاده بهینه از وقت نمی باشند.
در این گزارش به مسایلی در خصوص ریشه های بنیادی این مساله
می پردازم و امیدوارم که بتوانم نگاه تازه ای در رفتار و کردار اجتماعی در مورد استفاده صحیح از وقت داشته باشم.
در این گزارش به عواملی از قبیل:
مهارتهای فردی و سازمانی
نقش عوامل فرهنگی و اقتصادی
عوامل درون سازمانها و برون سازمانی
وظایف کارکنان و نقص سیستمهای اطلاعاتی
وظایف مدیران و استفاده از ابزارهای مدیریتی
می پردازیم.
امروزه متخصصان و دست اندرکاران بحث جدیدی را تحت عنوان مدیریت اثربخش مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند و بطوریکه در عصر حاضر کارایی و بهره وری والاترین هدف و ارزشمندترین مقصد کلیه مدیران است. مهارت اعمال مدیریت زمان به دو مقوله کلی مهارت فردی و مهارت سازمانی قابل طرح و تقسیم بندی است از بعد مهارت سازمانی که به شش قسمت تقسیم میشود مدیریت ارتباطات- مدیریت جلسات)- برنامه ریزی عملیاتی تفویض اختیار- (هدف گزاری- اولویت بندی اهداف و برنامه ها و فعالیتها) و رابطه آن با مهارت فردی که آن هم با نقش ویژگیهای فردی در موفقیت سازمانی در ارتباط است مورد بحث قرار می گیرد.
۱- مهارتهای سازمانی فردی
الف/ مهارت سازمانی
بحث مهارتهای سازمانی مدیریت و سرپرستان از نقطه نظر اهداف تقریبا یکی است. شناسایی و تعیین اهداف از مباحث بسیار کلیدی می باشد. اولویت بندی این اهداف به شما کمک می کند که مطوئن تر به آنها برسید.
وقتی شما این برنامه و فعالیتها را برنامه ریزی می کنید در واقع از ابزارهای مدیریتی استفاده می کنید و چنانچه این مدیریت برنامه ریزی بصورت عملیاتی باشد شما یک مدیر عملیاتی به حساب می آیید و برای اینکه بتوانید برنامه های خود را اجرا کنید باید از مسئولیتهای اجرایی خود کم کرده و فقط نظارت و رهبری نمایند و قدرت دادن تفویض اختیار به دیگر کارکنان به شما کمک بسیاری خواهد کرد با این بینش شما دارای ارتباطات موثری با دیگری افراد خواهید بود و اینکه بتوانید از مقوله زمان هم حداکثر بهره برداری را بنمائید.
پیتر دراکر پدر علم نوین معتقد است هر کس نتواند زمان خود را مدیریت نماید هیچ چیز دیگر را هم نمی تواند مدیریت کند.
بنابراین مهارت سازمانی مدیران موفق ارتباط بسیاری با مدیریت بهینه از زمان دارد.
ب- مهارتهای فردی
کرت اوین رفتار افراد را تابعی از شخصیت انسان و محیط آن می داند. ولی بر این اعتقاد بود که اعمال و رفتاری که از انسانها سر می زند احتمالا هر دو عامل یعنی ویژگیهای فردی و عوامل محیطی در آن ذخیل باشند.
وقتی به نظر کرت لوین در خصوص رفتار انسانها تامل می کنیم به این نتیجه می رسیم که رفتار انسان از دید خود فرد یعنی عامل اجرا و یا اینکه از دید دیگران مورد قضاوت قرار می گیرد دارای تفاوتهایی می باشد.
براساس تحقیقات انجام شده زمانی که فرد در موضع اقدام کننده قرار
می گیرد خود را اکثرا به عوامل محیطی نسبت می دهد و عوامل شخصی و ویژگیهای فردی را نادیده می گیرد.
و برعکس زمانی که در موضع مشاهده کننده و قضاوت کننده قرار می گیرد نقش عوامل محیطی را کمرنگ فرض نموده و بیشتر به عوامل شخصی تاکید می ورزد.
در حیطه بحث مهارتهای فردی تخصص و چگونگی نگرش به این قضیه
می تواند در خود تامل و اندیشه باشد. هر چه در انجام هر کاری فرد دارای تخصص و مهارت باشد بهتر و موثرتر میتواند در آن رشته فعالیت نماید.
بی شک یکی از عوامل عقب ماندگی کشورهای جهان سوم عدم وجود مردان و زنان با تخصص و با مهارت در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی می باشد.
۲- نقش عوامل فرهنگی روی فعالیتهای اقتصادی مساله ای است که کارشناسان امر در مواجهه با آن به یک نکته اساسی توجه دارند و آن فرهنگ رفتاری افراد آن اجتماع می باشد.
در بیان تعریف مربوط به مسائل فرهنگی دیدگاه عالمان بطور قطع در یک راستا می باشد و آن اینست که در تعریف فرهنگ به اصول ثابتی معتقدند از آنجمله مجموعه ای از ارزشها، باورها، اعتقادات، هنجارها، اخلاق، دانش و سایر یافته ها و اکتسابات اجتماعی انسان.
در هر جامعه ای با توجه به خصوصیات فرهنگی آن مقولات، معیارها و مفاهیمی با ارزش قلمداد می باشند وقتی از بایدها و نبایدهای یک فرهنگ حرف می زنیم از حد و حدود و از مرزهای رفتاری آن اجتماع می گوییم به یک مجموعه از رفتارها و هنجارهای مسلم شده بر می خوریم که می تواند در پیشرفت و توسعه نقش بسزایی داشته باشد هر دوی عوامل فرهنگی و اقتصادی در مورد طرح این گزارش دارای اهمیت فوق العاده می باشند.
نظم و ترتیب در اجتماع، وفای به عهد، عدم وجود فاصله های طبقاتی(عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی)، داشتن امنیت و آسایش فکری و روحی و داشتن محیطی عاری از آلودگی های صوتی و فشارهای عصبی و; این مسایل انجام شود، در غیر اینصورت شرایط پیاده کردن و اجرای آن نادیده گرفته شده و آنچه بنابر برنامه ارائه خواهد شد هر چند کامل و بدون ایراد باشد، تنها روی کاغذ ترسیم می شود و یا توسط رایانه محاسبه
می گردد، ولی هیچوقت در میدان عمل تحقق پیدا نخواهد کرد.
سازمان و مدیریت(سوسیالیستی)، نوشته د- گویشانی، ترجمه دکتر احسان برنامه ریزی را بصورتهای مختلفی تعریف کرده اند:
– برنامه ریزی طرحی برای یک آینده مطلوب و راههای موثر وصول به آن میباشد.
– برنامه ریزی بصورت روشن یک فرایند تصمیم گیری است.
– برنامه ریزی شامل تعیین هدف و وضع خط کشی، تبدیل هدف بصورت برنامه عملیات و پیش بینی چگونگی اجرای آنها می شود.
در خصوص موضوع این گزارش و ارتباط برنامه ریزی که جزء وظایف مدیریت می باشد بیان این نکته ضروری است که چنانچه این برنامه ریزی با شناخت اهداف- منابع- سیاستها و روشها باشد بطور جدی در فرایند نیل به هدفها نزدیک شده ایم.
حسابداری
• تاریخچه حسابداری
• ابزار و مفاهیم پایه حسابداری
• مراحل حسابداری
• انواع حسابداری
• مفروضات حسابداری
• اصول حسابداری
• همچنین ببینید
حسابداری یا به تعبیری زبان تجارت روشهایی است قراردادی که توسط استادان ، کارشناسان و یا انجمنهای حرفه ای حسابداران تدوین گردیده است و به تدریج مورد قبول همگان قرارگرفته است و قابل تصحیح و تغییر می باشد. برای حسابداری تعاریف گوناگونی عنوان شده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :
• فرآیند تشخیص، اندازه گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی که برای استفاده کنندگان اطلاعات مزبور امکان قضاوت و تصمیم گیریهای آگاهانه را فراهم می سازد.
• حسابداری عبارتست از خدمتی که با فراهم کردن اطلاعات مالی مورد نیاز مدیران، پرداخت کنندگان مالیات، اداره کنندگان و سایرین جهت تصمیم گیریهای آگاهانه انجام می پذیرد.
• حسابداری عبارتست از فن تفسیر، اندازه گیری و توصیف فعالیتهای اقتصادی. در حسابداری هدف بر این قرار گرفته است که با بنیانگذاری یکسری ضوابط و قراردادها اطلاعات لازم را برای حل مسایل مالی یک موسسه بدست آوریم .
تاریخچه حسابداری
در عصری که جوامع بشری همواره در حال پیشرفت های علمی و صنعتی و اقتصادی می باشند و با توجه به اینکه نقش فعالیتهای مالی در هر پیشرفت و توسعه ای غیر قابل انکار می باشد نیاز به توسعه حسابداری روز به روز افزایش می یابد .
در قرون وسطی مرسوم بوده است که فرمانروایان مالیاتها را جمع آوری می کردند و آنرا در جهت رفع نیازهای مالی مربوط به توسعه املاک به مصرف می رساندند.در آن زمان یکی از وظایف حسابداران تهیه صورتی از اموال افراد برای خزانه داری فرمانروا به منظور اخذ مالیات بود . از دیگر وظایف حسابداران آن زمان می توان به تهیه گزارش سفر افرادی که به کار تجارت بین کشورها اشتغال داشتند اشاره کرد. این گزارش در پایان هر سفر تهیه می گردید و هدف از آن تعیین سود و زیان مربوط به آن سفر بود. در قرن سیزدهم و چهاردهم به دلیل رشد عملیات تجارتی تحولاتی در سیستم نگهداری حسابها به وجود آمد.
لوکا پاچیولی ( LUCA PACIOLI ) یک کشیش ایتالیایی و درواقع یک ریاضیدان بود که توانست با انتشار کتاب ریاضیات لوکا پاچیولی موجب گسترش فن دفترداری دوطرفه در سراسر اروپا گردد.وی در این کتاب که چند فصلش اختصاص به حسابداری داشت توانست مهارت تجزیه و تحلیل گری خود را در جهت توصیف سیستم حسابداری دوطرفه به کار برد.با وجود اینکه دراین کتاب هیچ اشاره ای به دوره مالی ، چگونگی تهیه صورتهای مالی و نگهداری حسابهای مربوط به دارائیهای ثابت وجود ندارد و نیز تمایزی بین اموال شخصی صاحب موسسه وسازمان تجاری وی نگذاشته است ، به دلیل سادگی و داشتن ارزشهای علمی در طی قرون پانزدهم و شانزدهم به اغلب زبانها ترجمه شد و مورد استفاده قرار گرفت .
از زمان به وقوع پیوستن انقلاب صنعتی در انگلستان ، نیاز به حسابداری به شکل چشمگیری افزایش یافت . پس از انقلاب صنعتی امریکا هم از آنجا که سرمایه های شخصی زیادی در شرکتها وارد گردید و موجب توسعه هر چه بیشتر آنها شد و در نتیجه باعث به وجود آمدن غولهای صنعتی قرن بیست و یکم شد سیستمهای حسابداری از اهمیت بیشتری برخوردار گردیدند و حسابداری نیز با پیشرفت وضعیت اقتصادی توسعه و تکامل پیدا نمود.
ابزار و مفاهیم پایه حسابداری
• حساب
• دوره مالی
• دفتر روزنامه
• دفتر کل
• دفتر معین
• درآمد
• هزینه
• سرمایه
• دارایی
• بدهی
• سند حسابداری
مراحل حسابداری
فرایند حسابداری دارای چهار مرحله به شرح زیر می باشد:
• ثبت فعالیتهای مالی
• طبقه بندی اقلام ثبت شده
• خلاصه کردن اقلام در قالب اعداد قابل سنجش به پول
• تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده
انواع حسابداری
حسابداری خود به رشته های مجزا و تخصصی تقسیم می شود که این
رشته ها عبارتند از :
• حسابداری مالی ( عمومی)
• حسابداری دولتی
• حسابداری صنعتی( قیمت تمام شده)
• حسابداری مالیاتی
• حسابداری بودجه ای
• حسابرسی
• حسابداری سیستمها
• حسابداری موسسات غیر انتفاعی
• حسابداری اجتماعی
مفروضات حسابداری
باید دانست که مفاهیم حسابداری مفروضاتی هستند که مبنای صورتهای مالی و سایر اصول حسابداری می باشند و به چهار دسته به شرح زیر طبقه بندی می گردند:
• فرض داشتن شخصیت حقوقی جداگانه
• فرض تداوم فعالیتهای مالی
• فرض وجود واحد اندازه گیری
• فرض دوره مالی
اصول حسابداری
اصول حسابداری به شش دسته کلی تقسیم می شوند :
• اصل قیمت تمام شده
• اصل وضع هزینه های همان دوره از درآمد همان دوره
• اصل افشای حقایق
• اصل قابل اعتماد بودن
• اصل قابلیت مقایسه
• اصل ثبات رویه
همچنین ببینید
• فعالیتهای مالی
• معامله
• شخصیت حسابداری
• مالیات
• مبادله تجاری
• واحد اقتصادی
• اطلاعات حسابداری
• صورتهای مالی
• طبقه بندی حسابها
کارکرد
در ایفای وظایف و مسئولیتهایی که به موجب قانون و اساسنامه قانونی به سازمان حسابرسی محول گردیده کارهای زیر انجام شده است:
حسابرسی
مهمترین وظیفه سازمان حسابرسی، حسابرسی شرکتها و موسسات انتفاعی بخشهای دولتی و عمومی است. از جمله موسساتی که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان حسابرسی شده است می توان از بانکهای کشور، شرکت ملی نفت ایران، شرکت گاز و
پتروشیمی و شرکتهای تابعه آن، شرکتهای آب و برق سراسری، شرکت مخابرات و بسیاری دیگر از صنایع بزرگ و زیربنایی کشور نام برد. شرکتها و موسسات تابعه بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد شهید ۱۵ خرداد، گروه عمده دیگری از موسسات حسابرسی شده توسط این سازمان را تشکیل می دهند. شرکتهای سرمایه گذاری و دیگر شرکتهای تحت پوشش بانکها و حدود ۳۰ شرکت بزرگ غیر دولتی از جمله دیگر موسساتی است که در سال ۱۳۷۹ توسط این سازمان
حسابرسی شده است. علاوه بر این، سازمان حسابرسی یکی از موسسات حسابرس معتمد بورس اوراق بهادار تهران است و در حال حاضر حسابرسی بیش از ۱۹۰ شرکت پذیرفته شده در بورس را به عهده دارد. توزیع واحدهای حسابرسی شده برحسب نوع مالکیت و تعداد حسابرسیهای انجام شده به شرح زیر است:
۱- شرکتهای دولتی وابسته به دولت
۲- شرکتهای تحت پوشش بنیادها
۳- شرکتهای تحت پوشش بانکها
۴- سایر
حسابرسان سازمان در اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی رسیدگی شده استقلال رای دارند و گزارشهای حسابرسی توسط مدیریتهای حسابرسی، تهیه و با امضای مدیر فنی عضو هیات عامل ذیربط یا مدیر ارشد مربوط صادر
می شود. انواع اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی شرکتهای حسابرسی شده عبارت از ۳/۱۱% مقبول، ۴/۹۶% مشروط و ۳/۱۹% مردود و عدم اظهار نظر بوده که در نمودار زیر نشان داده شده است. توضیح آنکه درصد گزارشهای مقبول در سال ۱۳۷۹ نسبت به سال قبل معادل ۷۴ درصد افزایش یافته و درصد گزارشهای مردود و عدم اظهار نظر طی سالهای اخیر روندی نزولی داشته است.
در انجام خدمات حرفه ای، سازمان حسابرسی از حسابداران حرفه ای شاغل در بخش خصوصی که طبق ضوابط مدونی انتخاب می شوند نیز استفاده
می کند و تا این تاریخ بیش از ۵۰۰ نفر مورد تائید سازمان حسابرسی قرار گرفته اند. در سال ۱۳۸۰ حسابرسی ۵۰۰ شرکت به ترتیب فوق به حسابداران شاغل در بخش خصوصی واگذار و تحت نظارت سازمان انجام شده است.
طرح و تنظیم سیستمهای حسابداری
سازمان در سال ۱۳۷۹، حدود ۲۵ پروژه طرح و تنظیم سیستمهای حسابداری دستی یا کامپیوتری را دست اجرا داشته است.
خدمات مالی و مدیریت
سازمان در سال ۱۳۷۹، حدود ۱۵ قرارداد در مورد اصلاح حساب و ارائه سایر خدمات مالی در دست اجرا داشته است.
تدوین استانداردهای حسابداری
برای پیشبرد و اعتلای حسابداری در کشور و هماهنگ سازی آن با حسابداری جهان، اقداماتی به عمل آمده که اهم آن به شرح زیر است:
۲۲ استاندارد ملی حسابداری براساس استانداردهای بین المللی تدوین و منتشر شده است. این استانداردها از ابتدای سال ۱۳۸۰ برای کلیه واحدهای اقتصادی کشور لازم الاجرا است.
به منظور تهیه و تنظیم صورتهای مالی و نیز صورتهای مالی تلفیقی براساس استانداردهای مالی حسابداری، صورتهای مالی نمونه حاوی اطلاعات مربوط و لازم تهیه و منتشر شده است. در حال حاضر اغلب واحدهای اقتصادی مالی خود را براساس این نمونه تهیه و ارائه می کنند.
بیست و پنج استاندارد از استانداردهای بین المللی حسابداری، راهنمای بکار گیری اصول پذیرفته شده حسابداری ایالات متحد و تعدادی از استانداردهای حسابداری و حسابرسی ایالات متحد و انگلستان به فارسی ترجمه و به طور گسترده ای منتشر شده است.
تدوین استانداردهای حسابرسی
برای پیشبرد و اعتلای حسابرسی در کشور و هماهنگ سازی آن با حسابرسی جهان، اقداماتی به عمل آمده که اهم آن به شرح زیر است:
استانداردهای ملی حسابرسی هماهنگ با استانداردهای بین المللی حسابرسی تهیه و پس از نظرخواهی به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده و از ابتدای سال ۱۳۷۸ لازم الاجرا است.
در جهت برقراری نظام منسجمی در زمینه اخلاق و رفتار حسابداران و حسابرسان، مجموعه آیین رفتار حرفه ای تدوین و منتشر شده است. این مجموعه نیز به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده و از ابتدای سال ۱۳۷۸ لازم الاجرا است.
دستورالعمل تفصیلی انجام کارهای حسابرسی توسط سازمان تدوین و مورد استفاده قرار گرفته است. در این مورد با تشکیل کمیته ای مرکب از مدیران ارشد و فنی حسابرسی سازمان، مندرجات این دستورالعمل مورد تجدید نظر قرار گرفته و اقدامات لازم به منظور بهبود کاربرد اهمیت و ریسک در آن صورت پذیرفته است.
دستورالعمل های تفصیلی برای حسابرسی طرحهای عمرانی براساس الزامات قانونی و نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان آن، تدوین و منتشر شده است. این دستورالعمل از ابتدای سال ۱۳۷۸ لازم الاجرا است.
سازمان حسابرسی با انتشار کتب و نشریات مختلف از جمله کتابهای اصول حسابرسی، حسابرسی سیستمهای کامپیوتری، استانداردهای حسابرسی کشورهای انگلستان و ایالات متحد، نقش موثری را در ارتقای دانش حسابرسی به عهده داشته و دارد.
تحقیقات و انتشارات
بیش از ۲۰ سال است که فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی در سازمان آغاز و گسترش یافته است. در این مدت بیش از ۱۵۰ نشریه، شامل کتاب و جزوه در زمینه حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری صنعتی، حسابرسی و رشته های دیگر وابسته به حسابداری و حسابرسی تالیف، ترجمه و منتشر که فهرست آن در صفحات بعدی ارائه شده است. بسیاری از این نشریات دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، به عنوان متن درسی انتخاب شده است و تدریس می شود. استقبال حسابداران شاغل، دانشجویان حسابداری و دانشجویان سایر رشته های مرتبط از انتشارات سازمان به حدی بوده که اکثر قریب به اتفاق نشریات به دفعات و در تیراژهای ۱۰ تا ۱۵ هزار نسخه، تجدید چاپ و منتشر شده است.
فصلنامه حسابرس
از حدود سه سال پیش انتشار فصلنامه حسابرس در دستور کار سازمان حسابرسی قرار گرفته و تا پایان سال ۱۳۸۰، سیزده شماره آن چاپ و منتشر شده است. فصلنامه حسابرس که توسط شورای مدیریت اداره می شود شامل مباحث روز حسابداری و حسابرسی و سایر موضوعات مرتبط و نیز چکیده مقالات زبان انگلیسی است.
فاصله انتظاراتی بین سیستم آموزش حسابداری و نیازهای حرفه حسابرسی
مقدمه
در جوامع پیشرفته، رشته های تحصیلی مختلف ماحصل تعامل عرصه های تجربی و محیط های آموزشی هستند. پیوستگی این ارتباط تا بداینجاست که آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی ریشه در نیازهای عملیاتی علوم داشته و از سوی دیگر استفاده کنندگان از علوم و تخصص ها در رابطه تنگاتنگ با محیط آموزشی وظیفه بازآموزی علوم و دانش را بر عهده دارند. این ارتباط تنگاتنگ باعث می شود هم کیفیت فن آوری و عملیات در یک فرآیند مستمر رو به بهبود باشد و هم محیط های آموزشی مدلهای علمی و کوچک شده ای از عملیات فرض شوند و دانش آموخته در چنین محیط هایی آمادگی لازم و کافی را جهت برقراری ارتباط بین دانسته های تئوریک و عرصه های علمی در زمان کوتاه را داشته باشند.
در کشور ما بحث جدایی محیط های آموزشی و عرصه های تجربی و عدم وجود ارتباط کافی بین این دو به یک باور غالب تبدیل شده است. تا جایی که از دید فعالان تجربی شئونات و درجات علمی دانش آموختگان به راحتی پذیرفته نمی شود و از سویی دانش آموختگان خود نیز باور دارند که لازم است دورانی را صرف انباشت تجربی مطالبی نمایند که جایگاه بیشتر آنها علی القاعده در متون آموزشی است. در حوزه هایی از علوم که عمدتا در قرن بیستم به عنوان علم مطرح شده اند و جزء جدید و جوان طبقه بندی
می شوند این مسئله حادتر بوده و سطح اتکاء به تجربه در آنها بیشتر است. شاید علت اصلی آن باشد که علم بودن این رشته ها در باورها نهادینه نشده است. رشته حسابداری جزء این رشته از دانش ها طبقه بندی می شود.
در این مقاله سعی شده است زوایایی از مسئله فاصله انتظاراتی بین سیستم آموزشی و حرفه حسابرسی که از نقطه نظر دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری بعنوان خروجی سیستم آموزشی براساس یافته های یک تحقیق علمی مورد بررسی قرار گیرد.
فاصله انتظاراتی آموزشی حسابداری
جهت گیری تحقیقات علمی و نهایتا رشد و بالندگی علوم بر مبنای تئوری ها و مفاهیم موجود آن علم انجام می گیرد. تئوری های موجود در علوم،
نظریه های اثبات شده از طریق تحقیقات قبلی هستند که بر روی آنها اتفاق نظر وجود داشته و پاسخگوی توجیه عملکرد جاری و تبین راهکارهای مسائل آتی می باشند.
در ایران به دلیل فرآیند وارداتی بودن دانش و علم و عدم استقرار از فرآیند بهبود مستمر، معمولا آموزش ما بر صنعت و عمل منطبق نمی باشد. بعبارت دیگر، دانشجویان معمولا آموخته هایی دارند که یا با یک تاخیر زمانی ۵ تا ۱۰ ساله به عرضه عمل راه می یابد یا آخرین تغییرات تکنولوژی و عملی در کتب و متون
دانشگاهی مربوطه یافت نمی شوند. به عبارت دیگر، در کشورهای پیشرفته ابتدا مسائل و مشکلات در عرصه صنایع و کسب و کار و تجارت بروز می کند و به دنبال آن، کوشش سترگی صورت می گیرد تا آنها را به نحوی حل و فصل کنند؛ سپس حاصل یافته ها و دستاوردهای صنعت و تجارت به دانشگاه وارد می شود. در دانشگاه، ابتدا با تکیه بر این یافته ها و دستاوردها، نظریه های مطرح شده را صورتبندی و نتیجه آنها را به صورت مقاله در مجلات علمی منتشر می کنند، سپس درباره آنها بحث و مجادله در می گیرد، مباحث پرورش می یابد، و سرانجام نظریه ها و روشهای علمی معتبر و کاربردی به کتابها راه پیدا می کند و در
همین راستا، صنایع کوچک نیز که توان اجرای پروژه های عظیم پژوهشی را ندارند، می توانند با صرف هزینه بسیار اندک، یعنی از طریق خرید کتاب، به این دانش عظیم که جنبه عمومی دارد، دست یابند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.