گزارش کار اموزی در پست کردستان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
گزارش کار اموزی در پست کردستان دارای ۵۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد گزارش کار اموزی در پست کردستان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کار اموزی در پست کردستان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن گزارش کار اموزی در پست کردستان :
مقدمه :
با گسترش روز افزون جوامع و بزرگ شدن شهرها و بوجود آمدن وسایل نقلیه و ارتباطی جمعی، ارتباط افراد بسیار آسان و سهل گردیده، در این میان پست بعنوان یکی از سازمانها و نهادهای مؤثر در امر ارتباطات مردمی نقش بسزایی در جوامع مختلف ایفا می نماید.
تاریخچه پست در کشور ما به سالیان نه چندان دور بر می گردد بطوری که بر اساس کتاب تاریخ پست ایران، پست در سال ۱۲۷۶ در زمان صدارت امیر کبیر به صورت خاص شکل نسبتاً رسمی به خود گرفت ولی در آن زمان صرفاً مخصوص ارسال نامه ها و فرامین سلطنتی بود. در سه سال بعد، یعنی در سال ۱۲۹۷ در زمان صدارت علی خان عین الدوله به شکل عمومی در آمده و برای
مکاتبات و نامه های مردم عادی نیز این امر صورت می گرفته و سرانجام در پیچ و خم گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت، همزمان با جامعه رشد یافته تا اینکه به شکل سامان مند امروزی در آمده است و اکنون نیز راهی بس طولانی به سمت آینده در پیش دارد.
دفتر خدمات ارتباطی عامل نیز بعنوان یکی از خادمین جامعه و جزو کوچکی از نظام پستی کشور در راستای طرح خدمت به ارباب رجوع خدمات و مشاور های گوناگونی را که در طرح روی جلد به ثبت رسده، ارائه نموده تا گامی هرچند کوچک در این راه برداشته باشد.
دنیای پست و تلگراف و مخابرات، امروزه با سرعت چشم گیری در حال دگرگونی و گسترش است. کشور ما نیز به عنوان بخش کوچکی از دهکده جهانی، باید با این تغییرات سریع، هماهنگی و همراهی کند و طبعاً این مساله هزینه های اجتناب ناپذیری را برای ما ایجاد میکند. آنچه که برای برنامه ریزان مخابرات کشور در بلند مدت اهمیت ویژه می یابد در نظر گرفتن قابلیت های لازم برای توسعه شبکه پست کشور و آسانی تطبیق آن برای ارائه سرویسهای جدید است. بنابراین باید به این سئوال پاسخ دهیم که در برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت برای طراحی شبکه پست کشور، چه عواملی را باید مدنظر قرار داد تا این هزینه ها را به حداقل رساند
از بحثهای مهم بخشهای اقتصادی هر کشور بحث چگونگی ورود به بازارهای جهانی و فعالیت فرامرزی است. در بخش پست و مخابرات با توجه به گسترده شدن سطح ارائه خدمات، بهرهبرداران جهانی در کنار سازمانهای بینالمللی و منطقهای فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جدیدی
خواهند پرداخت. بهرهبرداران فعال در کشور برای حضور موفق در عرصه داخلی و بینالمللی باید براساس برنامه مدون با طراحی چشماندازی جامع، اهدافی متناسب با مأموریت بخش و راهبردها و سیاستهای مناسب عمل کنند.برای اماده شدن ورود به بازارهای داخلی و حتی
خارجی احتی
اج به نیروهای جوان احساس می شود .بهترین وقت برای اموزش دیدن و علاقه پیدا کردن به مشاغل مراکز کاراموزی است که با مدتی هر چند کم کاراموزان هر چه بیشتر با بازار کار و یا نقطه ضعف و قوت خود اشنا می شوند.و در جهت رفع ضعف ها و ارتقای نقطه قوت های خود هر چه بیشتر می کوشند.
فصل اول : شرکت مخابرات کردستان
چکیده و معرفی واحد کارآموزی
تاریخچه پست در ایران
پست در ایران تا پیش از سال ۱۲۹۷ به صورت «اداره» بود و تمامی امور پستی در آن زمان توسط همین اداره صورت میگرفت. در این سال به سبب موفقیتهایی که به دست آمده بود، ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و ادارهی آن را به امین الملک وزیر وظایف و رئیس دارالشوری سپرد. وی یک سال بعد یعنی در سال ۱۲۹۸ از وزارت وظایف و ریاست دارالشوری استعفا کرد تا برای رسیدگی به امور وزارتخانه جدید فرصت بیشتری پیدا کند. وزارت جدید پست همچنان توسط امین الملک و میرزا رحیم که به معاونت این وزارتخانه منصوب شده بود اداره میشد.
در ۱۵ جمادی الاولی سال ۱۳۰۳ جزوهای کوچک در ۵۲ صفحه به نام تعرفهی ادارهی جلیلیهی پستخانهی ایران با چاپ سنگی منتشر شد. در این رساله نقشههایی از جمیع تلگراف خانهها، پست خانهها و چاپارخانهها و خطوط پستی آن ایام آمده بود.
به موجب مندرجات آن رساله، کشور ایران در سال ۱۳۰۳ دارای ۷ خط اصلی و پنج خط فرعی پستی بوده است.
از این سال به بعد تغییرات عمدهای در اداره یا وزارت پست آن وقت به جز تغییر در تشکیلات ساختاری و سازمانی آن صورت نگرفته است. پس از صدارت امیرکبیر تحولات تازهای در پست کشور رخ مینماید. به نحوی که فعالیت پستهای کشورهای استعمارگر در ایران تعطیل میشود و پیکهای پست ایران با نظم و نظامی که از سوی امیرکبیر در ترکیب وزارت پست شکل داده بود با سرعت و دقت بسیار امور مراسلاتی را انجام میدادند. پست در سال ۱۳۲۷ هجری قمری دستخوش تغییراتی شد و تشکیلاتی نو یافت. ادارهی تلگراف در این زمان به پست اضافه شد و وزارت پست و تلگراف شکل تازهای به خود گرفت. در سال ۱۳۲۱ ه. ق . اولین امتیاز تلفن به بصیر الممالک واگذار شد و به این ترتیب تلفن نیز در تهران شروع به کار کرد. در ۱۹ جماد
ی الاخر ۱۳۵۰ وزارت پست و تلگراف پیشنهادی به مجلس تقدیم کرد که با مصوبهای سهام شرکت تلفن وقت را خریداری کند. پس از صدور این مجوز و خرید سهام شرکت تلفن از ا
واخر سال ۱۳۴۷ ه.ق. وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت.
از این سال به بعد توسعهی همه جانبهای در این وزارتخانه صورت گرفت تا سال۱۳۸۲ که شرکتها و مراکز متعددی زیر مجموعهی آن را تشکیل میدادند و هر یک از آنها با توانمندیها و فعالیتهای بسیار، تحولات فراوانی را شکل داده و باعث گسترش وضع ارتباطی کشور در بخشهای پست و مخابرات شدند.
در سال ۱۳۸۲ همزمان با تصویب لایحه تغییر وظایف و نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به ” وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات”توسط مجلس محترم شورای اسلامی و با توجه به تغییر ساختار شرکت مخابرات ایران، مجموعه قوانین وظایف و اختیارات جدید این وزارتخانه، تدوین و تصویب شد.
از این رهگذر سه شرکت ارتباطات دیتا – که در سال ۱۳۸۴ به فناوری اطلاعات تغییر نام داد زیر ساخت و ارتباطات سیار در کنار شرکت مخابرات ایران تشکیل شد.
علاوه شرکت مادر تخصصی مخابرات و پست، تشکیل دو سازمان فضایی و تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دو شورای فرابخشی با عناوین “شورای عالی فناوری اطلاعات” و “شورای فضایی”نیز بخشی از این تحولات به حساب می آید.
در اول ژانویه ۱۸۹۶ میلادی ایران به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف در آمد. در سال ۱۲۳۵ اداره تلگراف به وزارت تبدیل و « علیقلی خان مخبرالدوله » نخستین وزیر تلگراف شد. پس از جنگ جهانی اول و پدید آمدن سیستم های جدیدتر و سریعتر ارتبایطی، مثل تلگراف بی سیم، دولت انگلیس در بهمن ۱۳۱۰رشته ای تلگراف را که در تملک خود می دانست به دولت ایران واگذار کرد. در فاصله سال های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ هجری شمسی پنج امتیاز ایجاد تلفن به اشخاص
حقیقی ایرانی برای مناطق تبریز، مشهد، گیلان و ارومیه داده شد که پنجمین و مهم ترین آن امتیازی بود که در سال ۱۲۸۲ هجری شمشی به وساطت « میرزا علی اصغر خان اتابک » به « دوست محمد خان معیرالممالک » واگذار شد، که غیر از چهار نقطه پیش گفته، تمام کشور را در بر می گرفت.
در سال ۱۲۸۵ تلفن بین شهری تهران- قلهک و تهران- تجریش ( پایتخت کشور ) شروع به کار کرد. سی سال بعد این ارتباط بین ۲۴ شهر برقرار شده بود.
عصر ارتباطات و مخابرات بی سیم از سال ۱۳۰۳ در ایران آغاز شد. نیاز به امکان تماس دائم با جهان باعث شد که وزارت جنگ آن زمان یک دستگاه فرستنده موج بلند ۲۰ کیلوواتی برای تهران و شش دستگاه موج بلند ۴ کیلوواتی برای تبریز، کرمان، کرمانشاه و خرمهر به شوروی سفارش دهد. ایجاد خطوط ارتباطی ماکروویو به دلیل کاربردهای گسترده اش در خدمات ارتباطی بین شهری و بین المللی در سال ۱۳۴۵ و ارتباط آن از طریق شبکه ۳۸۰۰ کیلومتری بین آنکارا، تهران و کراچی برقرار شد. شبکه ماکروویو کشور نیز از سال ۱۳۵۱فعالیت خود را آغار کرد. بالاخره با گشایش اولین ایستگاه زمینی در اسدآباد همدان در سال ۱۳۴۸ ایران وارد عصر نوین ارتباطات و مخابرات یعنی عصر ماهواره شد.
ایستگاه زمینی ماهواره اسدآباد از طریق دو مدار همزمانی ( ارتفاع حدود ۳۶۰۰۰ کیلومتری زمین ) که یکی بر روی اقیانوس اطلس و دیگری اقیانوس هند قرار دارد ارتباط تلفنی، تلفکس و ; مشترکین را با سراسر دنیا برقرار می ساخت.
در سال ۱۳۵۰ اولین خط تلفن خودکار بین تهران، اصفهان و شیراز برقرار شد و بتدریج سایر مراکز استان ها و شهرستان ها نیز با استفاده از سیستم های خودکار با هم تماس گرفتند. لازم به ذکر است که این سیستم ها اغلب آنالوگ بودند تا اینکه در سال ۱۳۶۳ سیستم دیجیتال وارد شبکه مخابراتی شد و مرکز تلفن دانشگاه اولین مرکزی بود که به این سیستم مجهز گردید. در پی این اقدامات، توسعه سیستم دیجیتال روند سریع تری به خود گرفت بنحوی که در سال ۱۳۶۸ استفاده از سیستم دیجیتال عملیاتی شد و دومین مرکز دیجیتالرنیز در سال ۱۳۶۹ راه اندازی گردید.
سازمان¬های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می-کنند که این رقابت در سطوح بسیار متنوعی دنبال می¬گردد. بازارهای رقابت جهانی و سازمان¬ها به یافتن راه¬حل¬های کاری بهتری با ساختارهای انعطاف¬پذیر و قابل اطمینان نیاز دارند. بسیاری از زیرساخت¬های سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم-های اطلاعاتی( که فرآیندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می¬کنند) توانمندتر شده-اند. با اداره موثر این فرآیندها، از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس¬دهی مشتریان مزایای رقابتی می¬تواند حاصل شود.
سیستم¬ها حول تفکر برنامه¬های کاربردی پیش¬ساخته تکامل یافته¬اند. فروشندگان، برنامه¬های کاربردی را برای هر بخش خاص از صنایع تولید کرده و سازمان¬ها نیز مطابق با نیازهایشان آنها را خریداری می¬کنند. در این برنامه¬های کاربردی مدل¬های گردش کار جاساز
ی شده¬اند. همچنین برنامه¬های کاربردی آماده، بمنظور برخی انعطاف-پذیری¬ها در پیکربندی و شکل¬دهی فرآیندهای کاری، پارامتری شده¬اند. هر یک از برنامه¬های کاربردی در بردارنده¬ی داده¬ها و اطلاعاتی می¬باشند که بواسطه آنها فرآیندهای سازمانی را کنترل می-نمایند. به منظور بایگانی بهتر یا بعبارت دیگر متناسب شدن با سازمان¬های اجرایی، غالباً برنامه¬های
کاربردی نیاز دارند با تنظیم و بکارگذاری هزاران پارامتر، در خور سازمان¬های مورد نظر باشند. در سیستم¬های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم¬افزار برنامه¬ی کاربردی جاسازی می¬شود. برای مثال جریان فروش کالا در یک واحد تجاری از زمان ورود سفارش توسط مشتری تا رسیدگی به درخواست وی و تحویل کالا توسط یک نرم افزار بشرح نمودار زیر کنترل می¬شود.
پس از تلفن همراه، اینترنت پررونقترین بخش در آسیا است. بر پایه ی تازهترین آمارها، آسیا به لطف برخورداری از بالندهترین جمعیت کاربران اینترنتی در جهان، توانسته است خود را از اثرات رکود اقتصادی جهان رها کند و به رشاینترنت قویترین موتور رشد آسیا در سالهای اخیر بوده است. آسیا با رشد سالیانهی ۲۰ درصدی بازار اینترنت، از این لحاظ در جهان همتا ندارد و تا اوایل سال ۲۰۰۴ با ۲۵۰ میلیون نفر کاربر اینترنت بیشترین کاربران اینترنت جهان را داراست. پیشبینی میشود که شمار کاربران اینترنت آسیا تا پایان سال جاری میلادی به ۳۰۰ میلیون نفر برسد و ارزش بازار آن نیز بالغ بر ۲۷۰ میلیارد دلار شود. رشد خدمات IP، خدمات فراخ باند و ورود خدمات نسل آینده به بازار از جمله عوامل رشد بازار اینترنت در آسیا بوده است.
چین با جمعیت فراوان و اقتصاد بالندهاش و ژاپن با نوآوریهایاش در زمینهی خدمات دارای ارزش افزوده، به روند رشد در آسیا کمک کردهاند.
اما خدمات اینترنت در ایران چنان کمکی به رشد اینترنت در آسیا نکرده است و در واقع ضریب نفوذ رایانههای شخصی در ایران چنان از کشورهای پیشرفتهی آسیا کمتر است که باید برای افزایش آن تدبیری اندیشید. در واقع ضریب نفوذ رایانههای شخصی در مقایسه با تلویزیون بسیار ناچیز است و حتی در مقایسه با ضریب نفوذ تلفن (ثابت+ همراه) نیز وضع مطلوبی ندارد.
پایین بودن ضریب نفوذ رایانهی شخصی نیز پایین بودن کاربرد اینترنت رادرپی دارد و سبب شده است که ایران از بسیاری از کشورهای در حال توسعه عقب باشد. البته بالا بودن هزینهی اینترنت در مقایسه با سایر کشورهای جهان نیز بیتأثیر نیست و درواقع باید از هزینههای اینترنت کاست تا در استطاعت شمار بیشتری از مردم باشد.
خدمات فراخ باند میتواند به افزایش ضریب نفوذ IP کمک کند و باید در بهرهبرداری از آن شتاب کرد. یکی از عوامل مهم در این زمینه تسریع در کار شرکتهایی است که میخواهند خدمات DSL عرضه کنند. سازمان تنظیم مقررات مخابراتی هم میتواند در جهت کمک به چنین بهرهبردارانی سریعتر عمل کند.
یکی از بحثهای مهم بخشهای اقتصادی هر کشور بحث چگونگی ورود به بازارهای جهانی و
فعالیت فرامرزی است. در بخش مخابرات با توجه به گسترده شدن سطح ارائه خدمات، بهرهبرداران
جهانی در کنار سازمانهای بینالمللی و منطقهای فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جدیدی خواهند پرداخت. بهرهبرداران فعال در کشور برای حضور موفق در عرصه داخلی و بینالمللی باید براساس برنامه مدون با طراحی چشماندازی جامع، اهدافی متناسب با مأموریت بخش و راهبردها و سیاستهای مناسب عمل کنند.
تحقق اهداف موقعیت رقابتی شرکت افزایش مییابد و به جایگاه قویتر و مناسبتری دست خواهد یافت. همان طور که ذکر شد برای محقق شدن اهداف، باید استراتژیهای مناسبی اتخاذ شود. نقش کلیدی راهبردها و سیاستها در هر برنامه، دادن جهت و سمت و سوی واحد به برنامه است. به عبارت دیگر راهبرد و سیاستها، جهت و مسیر حرکت یک نظام اقتصادی را تحت تاثیر قرار میدهد اما به تنهایی ضامن حرکت نظام اقتصادی در مسیر برنامه نخواهد بود بلکه باید برای آنها برنامههای عملیاتی مدون داشت. سیاستها و استراتژیها چارچوب برنامه را با مجزاکردن کردن تصمیمهای عملیاتی تجهیز میکنند و هر چه سیاستها با دقت بیشتری تنظیم شده باشند به همان اندازه چارچوب برنامه سازگار و کارآ خواهد بود.
راهبرد در واقع تعهدی است که برعهده گرفته میشود تا یکسری اعمال به ترتیب انجام شود و به عبارتی راهبرد یک شرکت یک برنامه مدیریتی برای محکم کردن موقعیت رقابتی آن شرکت و جلب رضایت مشتریان، رقابت موفقیتآمیز برای دستیابی به اهداف سازمانی است. با توجه به رویدادهای غیرقابل پیشبینی، رقابت شدید، تاخیرهای زیاد و یا هزینههای غیرمنتظره، وجود یک راهبرد خوب باعث ایجاد موقعیت مناسب در بازار و سازمان نیرومند برای ایجاد یک عملکرد موفقیتآمیز شود.
وظایف مدیران برای انجام موفقیتآمیز فعالیتها، بیان دیدگاه و مأموریت، برنامهریزی، هدایت کردن، کاربردی و اجرایی کردن و انجام دادن و ارزیابی و اصلاح کردن است.
یک شرکت مخابراتی چشمانداز خود را “اطمینان از استانداردسازی هماهنگ، مؤثر، قابل اجرا و کارآمد خدمات مخابراتی دولتی” تعریف کرد لذا برای دستیابی به این چشمانداز یکی از اهداف خود را ترویج توسعه و تنوع فناوری ارتباطات انتخاب کرد و برای رسیدن به این هدف رهبردهای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد بخشهای الکترونیکی دولتی، انجام بررسیهای دورهای راجع به
خدمات ارائه شده، تحریک سرمایهگذاری خصوصی به منظور کاهش هزینههای دستیابی مردم و حفظ و ادامه فناوری اطلاعات جامع و سامانههای مخابرات را اتخاذ نمود و برای هدف دیگر خود یعنی استفاده از فناوری اطلاعات برای بیشتر شدن کارآیی دولت در مسئولیتها و هزینه نمودن استراتژیهای ارزیابی و عملکرد گسترش و افزایش خدمات پستی را به عنوان راهبرد تعیین نمود.
یک شرکت پستی و مخابراتی دیگر “رشد و گسترش در هر زمان” که بنیان و اساسی است برای افزیش مشترکین، تجدید ساختار مقرراتی و تکامل تدریجی خدمات شبکه در زمانهای مناسب را چشم خود معرفی نمود و مأموریت شرکت را فعالیت براساس رفع نیازهای مکالماتی مردم و ارائه خدمات بهینه، پویا و در سطح جهانی برای جامعه قرار داد، با توجه به چشمانداز و مأموریت شرکت اهداف زیر را طراحی کرد:
– نوسازی مدیریت
– کاهش درصد بدحسابها (شامل بدهیهایی که ادارات و سازمانهای دولتی دارند)
– تفکر رقابت و مشتری مداری
– رهبری، مدیریت، توسعه و تعیین خطمشیها برای توسعه زیربنای شبکه پستی
– معرفی خدمات پیشرفته درخواست شده توسط مشترکین عمده
– تشکیل گروهی ویژه برای خدمات پس از فروش
– افزایش ضریب نفوذ پست
– کاهش درصد مکالمات ناموفق
با توجه به اینکه داشتن چشمانداز و به تبع آن اهداف و راهبردهای مشخص، پایه و اساس برنامه را تشکیل میدهد تمام کشورهایی که دارای برنامههای میانمدت و بلندمدت هستند ابتدا باید چشمانداز خود را به صورت کلی و جزئی تعریف کرده باشند.
در ایران نیز طی یکی دو سال اخیر توجه خاصی به این مهم شده است و سعی شده برای تدوین برنامه چهارم توسعه ابتدا چشمانداز کشور و سپس چشمانداز بخشها تدوین گردد.
در بخش مخابرات چشمانداز را دسترسی آحاد جامعه به خدمات پایه ارتباطی قرار دادهاند. اما برای دستیابی به این چشمانداز در بخش مخابرات مشکلاتی وجود دارد که میتوان به انحصار
دولتی، عدم وجود واحد تنظیم مقررات، نداشتن قانون مشخصی برای حمایت از مشتریان خدمات مخابراتی، عدم حمایت لازم از سرمایهگذاریهای بخش خصوصی، پاسخگو نبودن قوانین موجود برای سرمایهگذاری بخشهای خصوصی، شفاف نبودن نوع روابط میان شرکتهای مخابرات استانی و مخابرات ایران، عدم به کارگیری خدمات مشاورهای در پروژهها، مشخص نبودن محدوده دخالت سای
ر نهادها و دستگاهها، ساختار ضعیف و ناکارآمد اداری، شفاف نبودن و مشخص نبود
برای برطرف نمودن مشکلاتی از جمله موارد فوق و دستیابی به چشمانداز ترسیم شده راهبردها و سیاستهای خاصی باید اتخاذ شود که به طور نمونه مواردی همچون ایجاد واحد تنظیم مقررات، کاهش انحصار و گسترش رقابت در بحثهای بهرهبرداری، تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری و ارائه خدمات، تنظیم و تصویب قانون جامع مخابراتی کشور که تضمین کننده تحولات فناوری و ساختاری باشد، پیشنهاد شده است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.