گزارش کاراموزی در بانک تجارت


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کاراموزی در بانک تجارت دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کاراموزی در بانک تجارت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کاراموزی در بانک تجارت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کاراموزی در بانک تجارت :

چکیده مطالب
مراحلی که کارآموز در دایره اعتباری بانک تجارت می تواند با آن سرو کار داشته باشد .
۱- لیست های دریافتی از شعب که مربوط به تسهیلات پرداختی می باشد به دست کار آموزمی رسد
۲- وارد کردن اطلاعات تسهیلات پرداختی در سیستم کامپیوتری
۳- بایگانی لیستهای وارد شده

۴- مهر زدن فرمهای ۱۰۴۳
۵- برگشت فرمها به شعب
چکیده تاریخچه بانک
بانک تجارت بموجب لایحه قانونی اداره امور بانکها مصوب مهر ماه ۱۳۵۸، با ادغام یازده بانک خصوصی که متعاقباً با الحاق بانک ایران و روس تعداد آنها به دوازده بانک رسید با سرمایه ای بالغ بر ۱/۳۹ میلیارد ریال در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۵۸ تاسیس شد. توجه به ترکیب بانکهای تشکیل دهنده بانک تجارت، نکته ای حائز اهمیت را آشکار
می سازد و آن قرار گرفتن بانکهای قدیمی و جدید در کنار یکدیگر است. وجود بانکهای قدیمی همچون بانک بازرگانی ایران بعنوان نخستین بانک خصوصی کشور که وارث تجربیات طولانی در امر بانکداری بود و بانک ایران و روس که سابقه تاسیس آن به ۸۰ سال پیش باز می گردد در کنار

بانکهای جوانی که اندکی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شده بودند و همچنین بانکهای مختلط ایرانی و خارجی که از امکانات و تکنولوژی مدرن بانکی برخوردار بودند، عملاً آمیزه‌ای از تجارب گرانبهای صنعت بانکداری را به سبک اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و روسی به همراه ترکیبی از نیروهای انسانی جوان و مجرب در اختیار بانک تجارت قرار داد.و;;;

مقدمه گزارش

این گزارش طی مراحل زیر تهیه شده که در هرمرحله توضیحاتی داده خواهد شد
۱-تاریخچه بانک :
بانک تجارت بموجب لایحه قانونی اداره امور بانکها مصوب مهر ماه ۱۳۵۸، با ادغام یازده بانک خصوصی که متعاقباً با الحاق بانک ایران و روس تعداد آنها به دوازده بانک رسید با سرمایه ای بالغ بر ۱/۳۹ میلیارد ریال در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۵۸ تاسیس شد. توجه به ترکیب بانکهای تشکیل دهنده
۲-نمودارسازمانی بانک
۳-تعریفات وشرایط خاص هریک ازانواع وامها:
– رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی.
– تکمیل و امضاء فرم تقاضای افتتاح حساب مشترک با درج نسبت سهم شرکاء (در صورت عدم تعیین، سهم هریک بالمناصفه خواهدبود)، نحوه برداشت از اصل وجه سپرده و نحوه ابطال(منفرداً یا متفقاً).اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم ایران: فاقد کارت آبی و آوارگان عراقی فاقد کارت سبز) و حقوقی خارجی (که در ایران به ثبت رسیده باشند) مقیم ایران با رعایت شرایط افتتاح حساب مزبور برای اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع می باشد.مدت سپرده:
– مدت سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه، ۶ ماه می باشد.- مدت سپرده سرمایه گذاری بلند مدت یکساله، دو ساله، سه ساله، چهار ساله و پنج ساله می باشد. تمدید سپرده:کلیه سپرده ها در سررسید متناوباً برای دوره های بعدی با همان مدت قبلی و مشخصات موجود، در چارچوب و ضوابط و مقررات بانک تمدید می گردد مگر آنکه سپرده گذار بصورت مکتوب دستور دیگر

ی به بانک اعلام نموده باشد.و;..
۴ –مراحل کارهای که کارآموز دردایره اعتبارات باید انجام دهد
ا-۱- لیست های دریافتی از شعب که مربوط به تسهیلات پرداختی می باشد به دست کار آموزمی رسد
۲- وارد کردن اطلاعات تسهیلات پرداختی در سیستم کامپیوتری
۳- بایگانی لیستهای وارد شده
۴- مهر زدن فرمهای ۱۰۴۳
۵- برگشت فرمها به شعب

فصل اول

انواع سپرده ها

۱-تسهیلات اعتباری
۲-ضمانتنامه
۳-تلفنبانک
۴-صندوق امانات
۵-چک پول
۶-چک بر
۷-تجارت کارت
۸-بانکداری اینترنتی
۹-ایران چک
۱۰-ضمانتنامه ارزی
۱۱-انواع حسابهای ارزی
۱۲-سوئیفت

ضمانت نامه
بانک با صدور ضمانتنامه بانکی تعهد می نماید در صورتیکه متعهد( ضمانتخواه / مضمون عنه) ‌، تعهدات پیش بینی شده موضوع ضمانتنامه را در مواعد معین نپردازد و یا اینکه از انجام

صحیح و بموقع تعهدات خود به هر علت خودداری نماید, به مجرد اعلام ذینفع (مضمون له و یاسازمانی که ضمانتنامه در قبال او صادر می شود) قبل از انقضای سررسید، وجه الضمان یا مبلغ قید شده در ضمانتنامه را در وجه ذینفع (مضمون له) بپردازد.ه قابل استفاده می باشد.

انواع ضمانتنامه های بانکی:
۱- ضمانتنامه شرکت در مناقصه یا مزایده
۲- ضمانتنامه حسن انجام تعهدات
۳- ضمانتنامه حسن انجام کار
۴- ضمانتنامه پیش پرداخت
۵- ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان
۶- ضمانتنامه گمرکی
۷- ضمانتنامه تعهد پرداخت
۸- ضمانتنامه متفرق

تلفنبانک
با استفاده از سیستم تلفنبانک ، قادر خواهید بود در هر ساعت ازشبانه روز ، تنها با در اختیار داشتن یک خط تلفن ، ضمن تماس باسیستم از آخرین اطلاعات کلیه حسابهای خود در بانک تجارت مطلع گردید .
شماره تلفن تلفنبانک مرکزی تهران ۸۸۸۰۱۸۱۸ و ۸۱۲۷۷ مِباشد
امکانات و توانائیهای این سیستم بشرح زیر است :
الف – ارائه خدمات تلفنی و فاکس
– اعلام موجودی مشتریان به ریال و ارز بهمراه تاریخ آخرین گردش حساب
– اعلام سه گردش آخر حساب
– امکان تغییر رمز حساب توسط مشتریان
– دریافت صورتحساب توسط فاکس بصورت فارسی و لاتین دو دوبخش ۳۰گردش آخر حساب و ماههای قبل از تاریخ ;;;;;.. تا تاریخ ;;;;;..
– قابلیت استفاده از سیستم در دو حالت Pulse و Tone (در بعضی از مراکزو پیش شماره های اعلام شده توسط مخابرات Pulse رد نمی شود

-امکان انتقال وجه از یک حساب به سایر حسابهای بانک تجارت که در سیستم معرفی گردیده است

صندوق امانات
تعریف:
صندوق امانات گونه ای از خدمات است که به منظور ایجاد تسهیلات رفاهی در اختیار مشتریان گرامی قرار می گیرد.
شرایط عمومی:
۱-کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مطابق قانون اهلیت انجام معامله را داشته و دارای ه

رنوع حساب نزد بانک تجارت باشند می توانند طبق ضوابط از خدمات صندوقهای امانات بانک استفاده نمایند.
۲- متقاضیان استفاده از صندوقهای امانات در صورت نداشتن حساب در بانک تجارت, ملزم به افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز می باشند.
۳- چنانچه اجاره صندوق توسط اشخاص حقوقی باشد, رونوشت مصدق اساسنامه و یک نسخه از روزنامه رسمی کشورکه در آن آگهی ثبت شرکت و یا موسسه درج شده باشد و همچنین روزنامه رسمی مربوط به معرفی مدیر یا مدیران و آخرین تغییرات شرکت و یک قطعه عکس مدیر یا مدیران می بایست به بانک تسلیم گردد.
۴- اجاره صندوق, شخصی و اسمی بوده و قابل انتقال به دیگری نیست و فقط اجاره کننده و یا وکیل وی می تواند از آن استفاده نماید.

مشارکت مدنی بازرگانی
بانک تجارت در جهت گسترش فعالیتهای اقتصادی شامل بخشهای مختلف تولیدی، بازرگانی، خدماتی, صنعتی، معدنی و کشاورزی قسمتی از سرمایه و یا منابع مورد نیاز متقاضیان را بصورت مشارکت تأمین می نماید. اعطای تسهیلات مشارکت مدنی در بخشهای خصوصی، دولتی و تعاونی مجاز می باشد.
تعریف : مشارکت مدنی عبارت است از در آمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع برای انجام کارهای انتفاعی (تولیدی، بازرگانی و خدماتی) به مدت محدود، طبق قرارداد.
مشارکت مدنی در صورتی تحقق خواهدیافت که شرکا طبق قرارداد, سهم الشرکه نقدی خود را به حساب مشترک در بانک واریز نمایند و در صورتی که تمام یا قسمتی از سهم الشرکه غینقدی باشد، بهای این سهم الشرکه باید بدواً طبق توافق طرفین تقویم گردیده و پس از توافق و امضای صورتمجلس، به مدیر یا مدیران شرکت تحویل گردد.
۱- مشارکت مدنی وارداتی و مشارکت مدنی بازرگانی داخلی
ضوابط اعطای تسهیلات:
۱- موضوع مشارکت باید حداکثر ظرف مدت یک سال خاتمه و تسویه شود.
۲- ارائه وثایق کافی توسط شریک به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای قراردادمشارکت مدنی به بانک الزامیست.
۳- شریک باید در کار موضوع مشارکت، دارای تجربه و مهارتهای متداول و لازم باشد و هم

چنین قادر باشد امکانات مورد نیاز را جهت اجرای امر مشارکت به هرصورت فراهم نماید.
۴- حداکثر مشارکت بانک در هر شرکت مدنی۸۰% کل سرمایه مشارکت خواهدبود.
۵- نسبت سود طرفین توسط بانک تعیین و در متن قرارداد درج می گردد.

۶- تغییر در شرایط و سرمایه قرارداد امضا شده مشارکت مدنی, موکول به بررسی مجدد سهم منافع بانک خواهدبود.
۷- پرداخت سهم الشرکه توسط شرکا می تواند به دفعات صورت گیرد. در اینصورت در هر دفعه، شرکا باید به طور همزمان نسبت به سهم خود، سهم الشرکه مقرر را پرداخت نمایند.
تعهدات شریک:
۱- شریک حق ندارد از سرمایه مشارکت مدنی در فعالیتهای دیگری غیر از موضوع قرارداد استفاده نماید. ولی احیاناً اگر این عمل را انجام دهد و بانک نسبت به فسخ قرارداد اقدام ننماید، شریک نسبت به مبلغ و مدتی که از وجوه حساب مشترک مشارکت مدنی استفاده کرده است بدهکار محسوب و باید خسارت تأخیر تأدیه بنفع بانک پرداخت نماید.
۲- شریک باید هرگونه اطلاعات مورد نیاز (مانند ارائه دفاتر، حسابها و;) را در اختیار بانک قراردهد و به راهنماییهای نماینده بانک ترتیب اثر دهد.
۳- شریک بایدکلیه امور بانکی مورد نیاز فعالیت موضوع قرارداد مشارکت را از طریق بانک تجارت انجام دهد.
۴- چنانچه قرارداد به هر جهت و یا در اثر تخلف شریک از هر یک از مفاد تعهدات خود ، فسخ گردد و در استرداد سرمایه مشارکت (سهم بانک) تاًخیر بعمل آید, علاوه بر اصل سرمایه که شریک باید نقداً واریز کند، از زمان استفاده از سرمایه تا زمان وصول کلیه مطالبات بانک، معادل سود بخش اقتصادی مربوطه به اضافه ۶% در سال نسبت به سرمایه استفاده شده به عنوان جبران خسارت به بانک پرداخت نماید.
۵- چنانچه به هر دلیل خساراتی بر اصل سرمایه مشارکت (سهم بانک) وارد آید، شریک باید خسارت وارده را به میزانی که بانک تعیین می کند از اموال خود به بانک پرداخت نماید.
۶- شریک به بانک اختیار می دهد که وجوه لازم را جهت وصول وجه التزام و جبران نقصان و خسارات وارده بر اصل سرمایه، از هر یک از حسابهای موجود و اموال و اسناد خود نزد بانک برداشت و یا از محل وثایق نزد بانک بابت قرارداد تأمین نماید.

۷- قبل از امضای قرارداد، وثیقه تعیین شده توسط بانک برای حسن اجرای تعهدات شریک و تأمین خسارات وارده بر اصل سرمایه (سهم بانک) در اختیار بانک گذاشته شود.

ضوابط تقسیم سود حاصل از مشارکت مدنی:
۱- در بررسی هر تقاضا، بعد از احتساب قیمت تمام شده، با در نظر گرفتن میزان سود مجاز معامله، سود کلی قابل انتظار از انجام معامله محاسبه و سهم السود طرفین معین می گردد. همچنین مدت هر قرارداد در محاسبه و تعیین سهم سود طرفین آن نقش اساسی دارد و سود مورد انتظار از انواع کالاها و معاملات مشارکت مدنی نیز بنا به طبیعت و ماهیت آنها متفاوت است.
۲- درپایان مدت قرارداد، پس از احتساب و وضع کلیه هزینه های مشارکت که مورد تصویب باک قرارگرفته است و برداشت سرمایه هریک از شرکا (بانک و شریک)، سود مشارکت به نسبتی که به موجب قرارداد تعیین گردیده بین شریک و بانک، تقسیم خواهدشد.
توضیح: درصورتیکه قرارداد قبل از انقضاء مدت، توسط بانک فسخ گردد و سود قابل محاسبه باشد به تناسب تعیین شده در قرارداد، بین بانک و شریک تقسیم می گردد و سهم شریک به حساب او منظور می شود و درصورتیکه بعلت فروش نرفتن مقداری از کالا، سود قابل محاسبه نباشد، بدواً موجودی کالا به فروش می رسد و سپس طبق روش بالا، سود حاصله احتساب و طبق نسبت تعیین شده، تقسیم خواهدگردید.
هزینه های قابل قبول در مشارکت مدنی وارداتی:
– قیمت خرید کالا
– هزینه های بیمه حمل و بیمه انبارداری
– هزینه حمل و نقل
– هزینه انبارداری
– هزینه های بانکی
– حقوق گمرکی و سود بازرگانی
– هزینه های بسته بندی
– حق الثبت سفارش
هزینه های قابل قبول در مشارکت مدنی بازرگانی داخلی:
– قیمت خرید کالا

– هزینه های بیمه حمل و بیمه انبارداری
– هزینه حمل و نقل
– هزینه انبارداری
– هزینه های بانکی
– هزینه های بسته بندی

۲- مشارکت مدنی صادراتی
حداکثر میزان مشارکت:
۱- در خصوص آن دسته از صادرکنندگان که بدون گشایش اعتبار اسنادی مبادرت به صدور کالا یا خدمات فنی و مهندسی می نمایند حداکثر۷۰% ارزش ریالی موضوع قرارداد می باشد مشروط بر آنکه صدور تعهدنامه ارزی توسط یکی از واحدهای ارزی بانک تجارت صورت گیرد.
۲- در مورد آن دسته از صادرکنندگان که از طریق گشایش اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت مبادرت به صدور می نمایندحداکثر میزان تسهیلات ۹۰% ارزش ریالی موضوع قرارداد می باشد.
مدارک مورد نیاز:
– داشتن کارت بازرگانی معتبر و کد اقتصادی
– ارائه تأییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی که دارای رتبه بندی سازمان مذکور می باشند و در خصوص شرکتها و مؤسساتی که فاقد رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه ریزی می باشند ارائه گواهی تأیید صلاحیت از مرجع ذیصلاح (کمیته متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاه ذیربط و عنداللزوم تشکل صنفی تخصصی مربوطه).
– نداشتن تعهد ارزی سررسید گذشته و تسویه نشده نزد بانک تجارت
– ارائه قرارداد انجام کار در خصوص صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی
– ارائه پروفرماهای صادره توسط صادرکنندگان (درصورت صدور کالا به صورت امانی) و یا تأیید واحد ارزی، مبنی بر گشایش اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت.
مدت مشارکت مدنی:
موضوع مشارکت مدنی باید حداکثرظرف مدت ۱۲ ماه برای کالا و ۱۸ ماه برای خدمات فنی و مهندسی خاتمه پذیرد و ظرف همین مدت تسویه شود.
ارائه وثایق:
مشتری باید قبل از امضای قرارداد، وثایق تعیین شده را به بانک ارائه دهد.

هزینه های قابل قبول:
– قیمت خرید کالا
– هزینه حمل و نقل
– هزینه های بسته بندی
فروش اقساطی
تعریف:

فروش اقساطی عبارت است از واگذاری عین به بهای معلوم به غیر به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی و یا غیرمساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت گردد.
۱- فروش اقساطی مواداولیه، لوازم یدکی و ابزارکار
بانک تجارت به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ، اعم از اینکه واحد تولیدی متعلق به شخص حقیقی و یا حقوقی باشد مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار مصرفی و سایر نیاز های اولیه مورد احتیاج این واحدها را طبق ضوابط، خریداری و بصورت اقساطی به متقاضی به فروش می رساند.
قیمت فروش اقساطی کالاهای مشمول، باتوجه به قیمت تمام شده و سود بانک تعیین خواهدشد و مدت وصول قیمت فروش اقساطی اموال و کالاها (جز در موارد استثنایی) معادل یک دوره تولید (حداکثر یک سال) می باشد. در صورتیکه خریدار قبل از پایان مدت قرارداد مبادرت به پرداخت و تسویه کامل باقیمانده بدهی خود بنماید، نسبت به باقیمانده مدت از تخفیف لازم برخوردار خواهدشد.
شرایط واحدهای تولیدی جهت استفاده از تسهیلات:
۱- واحد تولیدی دایر و یا در آستانه بهره برداری باشد.
۲- متقاضی تسهیلات باید دارای پروانه های لازم برای تأسیس و بهره برداری از واحد تولیدی خود باشد.
۳- متقاضی تسهیلات بایستی واجد کلیه ضوابط و شرایط بانک در مورد اعطای تسهیلات باشد.
۴- متقاضی باید وثایق و تأمین کافی را در اختیار بانک قراردهد.

مضاربه
تعریف:
مضاربه عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین (مالک) عهده دار تأمین سرمایه (نقدی) میگردد با قید اینکه طرف دیگر (عامل) با آن تجارت کرده و در سود حاصله هردو طرف شریک باشند.
کاربرد و مدت:
کاربرد مضاربه در امور بازرگانی اعم از داخلی و خارجی (شامل صادرات و واردات) می باشد که در آن سرمایه لازم از سوی بانک تأمین و کار لازم در آن باید تماماً توسط عامل انجام پذیرد.
مضاربه تسهیلاتی است کوتاه مدت و معادل یک دوره گردش کالا و به طور معمول حداکثر یک

سال بطول می انجامد.
شرایط کلی متقاضی:
۱- بخش خصوصی (آن قسمت از اقتصاد که توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی که بیش از ۵۰% از سهام آنها متعلق به عامه مردم باشد اداره گردد) فقط می تواند از تسهیلات مضاربه بانک در رشته های صادرات و بازرگانی داخلی استفاده نماید.
۲- شرکتهای دولتی و وابسته به دولت برای کلیه رشته های بازرگانی شامل واردات، صادرات و بازرگانی داخلی مجاز به مضاربه با بانک می باشند

۳- تعاونیهای قانونی

سپرده قرض الحسنه پس انداز
اشخاص حقیقی:
– اشخاصی که دارای اهلیت و سن قانونی باشند می توانند به نام خود و یا فرزندانشان و یا افرادی که بر آنها سمت ولایت، وصایت و یا قیمومت دارند حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز عادی افتتاح نمایند.
– برای افتتاح حساب، متقاضی و یا قیم قانونی او باید شخصاً با در دست داشتن شناسنامه عکس دار و قیم نامه به یکی از شعب مراجعه نماید.
– افراد بیسواد میتوانند با ارائه دو قطعه عکس و شناسنامه عکسدار حساب افتتاح نمایند. در اینصورت مهر و اثر انگشت جانشین امضاء خواهد بود.
– حق برداشت از حساب با دارنده آن و یا قائم مقام قانونی او می باشد.
توضیح: در صورتیکه دارنده حساب صغیر باشد پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام حق استفاده از حساب مزبور منحصراً با صاحب حساب خواهد بود.
– مادران می توانند برای فرزندان صغیر خود حساب با حق برداشت باز نمایند.
– کلیه اطفال پس از رسیدن به سن ۱۲ سال تمام می توانند حساب باز نمایند.
– جد پدری با در قید حیات بودن پدر می تواند برای طفل صغیر وی حساب افتتاح نماید و چنانچه در زمان افتتاح حساب قید نماید که شخصاً حق برداشت دارد؛حق برداشت با اومی باشد در غیر اینصورت تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سالگی حق برداشت با هریک از ایشان(پدر و جد پدری)خواهدبود.

– افتتاح حساب برای اتباع خارجی مقیم ایران در قبال ارائه گذرنامه معتبر دولت متبوع متقاضی واحراز هویت کامل مانند سایرین و با رعایت سایر ضوابط، امکان پذیر بوده و تا زمانیکه در ایران هستند می توانند طبق مقررات مربوط از حساب خود استفاده نمایند.
توضیح: افتتاح حساب برای افاغنه مقیم ایران که دارای کارت شناسایی آبی و رانده شـدگان عراقی که دارای کارت شناسایی سبز می باشند (درمحل صدور) بلامانع می باشد.
– تکمیل وامضاء کارت افتتاح حساب.
اشخاص حقوقی:
– رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی.
– ارائه یک نسخه فتوکپی و یا رونوشت گواهی شده از اساسنامه شرکت یا شرکتنامه (در مورد شرکتهای غیر سهامی).
– ارائه یک نسخه از اولین آگهی ثبت شرکت ویک نسخه از آخرین آگهی های رسمی منتشرشده در روزنامه رسمی کشور که مبنی بر اطلاعات ذیل باشد:
الف) نام و نام خانوادگی و مشخصات اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل و یا هیأت عامل شرکت.
ب) مشخصات دارندگان حق امضاء شرکت با تصریح به اینکه چه کسانی حق برداشت از حسابهای شرکت را دارند و چگونه امضاء اسناد و اوراق تعهدآور را انجام می دهند.
ج) مدت و حدود اختیارات هیأت مدیره و مدیر عامل و یا هیأت عامل(مدیران اجرایی).
د) در اساسنامه حق افتتاح حساب برای شرکت پیش بینی شده باشد.
ه) مواردی از اساسنامه شرکت که تغییر یافته است.

توضیح: مدیران و افتتاح کنندگان حساب قرض الحسنه پس انداز-عادی باید کتباً تعهد نمایند که آخرین مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را در اختیار بانک قرار داده اند و متعهد شوند که هر نوع تغییری که در اساسنامه و یا شرکتنامه به عمل آید بلافاصله بانک را کتباً مطلع سازند.
– حق افتتاح حساب با صاحبان امضای مجاز می باشد.
– تکمیل کارتهای افتتاح حساب، امضاء مدیران اجرایی.
حداقل موجودی:
حسابهایی مشمول قرعه کشی جوایز اعطایی می گردند که حداقل مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ ریال موجو

دی داشته باشند.
دریافت و پرداخت:
دریافت از حساب و پرداخت به حساب، بوسیله دفترچه ویا بدون ارائه دفترچه، بنا به درخواست کتبی مشتری وپس از تأیید صحت مهر و امضاء توسط مسئول مربوطه ، با تنظیم سند انتقالی (دستور برداشت از حساب به منظور واریز به حساب دیگر در همان شعبه) ویا حواله امکان پذیر می باشد.
دریافت وجه نقد از حساب صرفاً بوسیله دفترچه و در شعبه دارنده حساب میسر می باشد.
فقدان دفترچه قرض الحسنه پس انداز:
در صورت مفقود شدن دفترچه پس انداز، صاحب آن مکلف است مراتب را بلادرنگ به بانک اطلاع دهد.بانک موظف است حساب مذکور را بسته و حساب دیگری برای صاحب حساب افتتاح نماید و دفترچه جدیدی را با دریافت هزینه مربوطه به وی تحویل دهد.
فوت صاحب حساب:
در صورت فوت صاحب حساب، در مقابل گواهی حصر وراثت، گواهی نامه واریز مالیات بر ارث و شناسنامه وراث متوفی، مانده حساب به وراث قانونی طبق سهم تعیین شده پرداخت می شود. چنانچه جزو برندگان جوایز حسابهای قرض الحسنه باشد جایزه به وراث قانونی اعطاء می گردد.

۲- سپرده قرض الحسنه پس انداز- ویژه
پس اندازی است که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی افتتاح و تودیع کنندگان وجوه بانک را طی قراردادی به عاملیت قرارداده و به اشخاص حقیقی و حقوقی که از طرف آنان معرفی می گردند از طرف بانک وام قرض الحسنه اعطاء میگردد. حداقل مبلغ سپرده برای افتتاح حساب ۳۰۰,۰۰۰ ریال و حداقل قرض الحسنه پرداختی از این حساب مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ ریال می باشد. مدت بازپرداخت حـداکثر
۵ سـال می باشد. این نوع پس اندازها نیز در قرعه کشی شرکت داده می شوند. بانک بر اساس قرارداد منعقده، حق اخذ کارمزد را خواهد داشت.

۳-حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز- حساب در گردش
شرایط افتتاح حساب:
– متقاضی دارای اهلیت و ۱۸ سال تمام باشد.
– متقاضی باید شخصاً با در دست داشتن شناسنامه عکس دار و سه قطعه عکس جدید (یک قطعه روی کارت معرفی و دو قطعه روی کارتهای افتتاح حساب در گردش الصاق می گردد)، به هر یک از شعب بانک که مایل است مراجعه نماید.
– معرف داشته باشد.
– حداقل مبلغ جهت افتتاح حساب ۱۰۰,۰۰۰ ریال و مانده معتبر برای نگاهداری حساب ۱۰,۰۰۰ ریال می باشد.

– افتتاح حساب برای افراد فاقد امضاء، انجمنها، شرکتها، مؤسسات و نیز به نام دو نفر یا بیشتر ممنوع است.
– تکمیل و امضاء کارت افتتاح حساب

سلف
معامله سلف عبارت است از پیش خرید نـقدی محصولات تـولیدی به قیمت معین.
شرایط متقاضی تسهیلات (فروشنده محصولات تولیدی):
۱- دارای اهلیت قانونی برای انجام معامله سلف باشد (داشتن اختیار انجام معامله). معاملات اشخاص حقوقی فقط با امضای افراد مجاز طبق آگهی روزنامه رسمی کشور، رسمیت و اعتبار دارد. ضمناً اساسنامه شرکت نباید منعی برای انجام این نوع معاملات ایجادکرده باشد.
۲- فروشنده محصولات تولیدی باید خود تولیدکننده محصول مورد معامله باشد.
۳- ازلحاظ مواد اولیه در تولید محصول خود، دچار کمبود نباشد.
۴- از لحاظ نیازهای واحد تولیدی خود در زمینه هزینه های اداری، فروش، هزینه های تولید و دستمزد غیر از هزینه استهلاک، در تنگنا قرارداشته باشد.

اشخاص حقیقی:اسپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت وبلند مدت ویژه
– متقاضی دارای اهلیت و ۱۸ سال تمام باشد.
– ارائه شناسنامه عکسدار و کپی از صفحه اول شناسنامه.
– تکمیل و امضاء فرم تقاضای افتتاح حساب با درج کامل مشخصات شناسنامه.
– افتتاح حساب توسط مادران یا افراد غیر از ولی، وصی و قیم به منظور هبه نمودن به اطفال صغیر با رعایت موارد ذیل امکان پذیر می باشد:
الف) تکمیل قسمت قرارداد اعطای وکالت (به بانک وکالت داده شود که پس از رسیدن ط

فل معرفی شده به سن ۱۸ سال تمام و یا ارائه حکم رشد از محاکم صالحه، کلیه وجوه موجود و منافع متعلق به حساب افتتاح شده، اعم از اصل و منافع را به وی هبه نماید) که بدین منظو

ر باید حسابی را جهت واریز سود معرفی نماید.
ب) حق برداشت از حساب مفتوحه تا رسیدن طفل به سن ۱۸ سال تمام، منحصراً با افتتاح کننده حساب خواهد بود.
– امضاء فرم مقررات و شرایط افتتاح حساب.
اشخاص حقوقی:
– رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی.
– ارائه یک نسخه فتوکپی و یا رونوشت گواهی شده از اساسنامه شرکت یا شرکتنامه (در مورد شرکتهای غیر سهامی)و مطابقت با اصل آن.
– ارائه یک نسخه از اولین آگهی ثبت شرکت ویک نسخه از آخرین تغییرات منتشرشده در روزنامه رسمی کشور که مبنی بر اطلاعات ذیل باشد:
الف) نام و نام خانوادگی و مشخصات اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل و یا هیأت عامل شرکت.

ب) مشخصات دارندگان حق امضاء شرکت با تصریح به اینکه چه کسانی حق برداشت از حسابهای شرکت را دارند و چگونه امضاء اسناد و اوراق تعهدآور را انجام می دهند.
ج) مدت و حدود اختیارات هیأت مدیره و مدیر عامل و یا هیأت عامل(مدیران اجرایی).
د) در اساسنامه حق افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت برای شرکت پیش بینی یا بطور کلی افتتاح حسابهای بانکی قید شده باشد.
ه) مواردی از اساسنامه شرکت که تغییر یافته است.
تبصره: مدیران و افتتاح کنندگان حساب باید کتباً تعهد نمایند که آخرین مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را در اختیار بانک قرار داده اند و متعهد شوند که هر نوع تغییری را که در اساسنامه و یا شرکتنامه و یا تصمیمات هیأت مدیره در رابطه با سمت، اختیارات، مدت مأموریت مدیران و صاحبان امضاء به عمل آید بلافاصله بانک را کتباً مطلع سازند.
– تکمیل و امضاء فرم تقاضای افتتاح حساب توسط مدیران اجرایی.
– قبول شرایط عمومی حساب، امضاء آن توسط مدیران اجرایی و ممهور نمودن به مهر شرکت.
حساب مشترک:
– رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی.

– تکمیل و امضاء فرم تقاضای افتتاح حساب مشترک با درج نسبت سهم شرکاء (در صورت عدم تعیین، سهم هریک بالمناصفه خواهدبود)، نحوه برداشت از اصل وجه سپرده و نحوه ابطال(منفرداً یا متفقاً).
اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم ایران:
افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت به نام اشخاص حقیقی (غیر از افاغنه فاقد کارت آبی و آوارگان عراقی فاقد کارت سبز) و حقوقی خارجی (که در ایران به ثبت رسیده باشند) مقیم ایران با رعایت شرایط افتتاح حساب مزبور برای اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع می باشد.
مدت سپرده:
– مدت سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه، ۶ ماه می باشد.
– مدت سپرده سرمایه گذاری بلند مدت یکساله، دو ساله، سه ساله، چهار ساله و پنج ساله می باشد.
تمدید سپرده:
کلیه سپرده ها در سررسید متناوباً برای دوره های بعدی با همان مدت قبلی و مشخصات موجود، در چارچوب و ضوابط و مقررات بانک تمدید می گردد مگر آنکه سپرده گذار بصورت مکتوب دستور دیگری به بانک اعلام نموده باشد.
فقدان برگ گواهینامه سپرده:
در صورت مفقود شدن برگ گواهینامه سپرده، صدور المثنی منوط به اخذ تعهد نامه محضری خواهد بود.
ابطال سپرده:
سپرده گذار گواهینامه تودیع سپرده خود را به شعبه تحویل می دهد و کتباً تقاضای استرداد وجه سپرده و منافع متعلقه خود را می نماید.مسئول مربوطه با توجه به سررسید و اطمینان از صحت امضاء مشتری بر روی تقاضا و پس از کنترلهای لازم، منافع متعلقه را به شرح ذیل محاسبه می نماید:
۱- سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه:
۱-۱- چنانچه سپرده بعد از ۳۰ روز وقبل از سررسید مسترد گردد سودی معادل نیم درصد کمتر از سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت به صورت روز شمار و به تعداد کل روزهای سپرده گذاری پرداخت می گردد.

۲-۱- چنانچه قبل از ۳۰ روز مسترد گردد سودی به آن تعلق نخواهد گرفت.
۲- در مورد سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت:
۱-۲- در صورتی که سپرده قبل از سال اول و قبل از ۶ ماه ابطال گردد سپرده کوتاه مدت تلقی شده و سودی معادل نیم درصد در سال کمتر از سود سپرده های کوتاه مدت به صورت روزشمار به سپرده گذار پرداخت خواهدشد.
۲-۲- در صورتی که سپرده پس از گذشت ۶ ماه و قبل از پایان سال اول ابطال گردد سپرده کوتاه مدت ویژه تلقی شده و سودی معادل نیم درصد در سال کمتر از سود سپرده های کوتاه مدت ویژه به صورت روزشمار به سپرده گذار پرداخت خواهدشد.
۳-۲- در صورتی که سپرده پس از گذشت یکسال و قبل از پایان سال دوم ابطال گردد سودی معادل نیم درصد در سال کمتر از سود سپرده های یکساله به سپرده گذار تعلق می گیرد.
۴-۲- در صورتی که سپرده های سه ساله از سال دوم به بعد و قبل از پایان سال سوم ابطال شود سودی معادل نیم درصد در سال کمتر از سود سپرده های دو ساله به سپرده گذار تعلق خواهد گرفت.
۵-۲- در صورتی که سپرده های چهار ساله، بعد از سال سوم ابطال گردد سودی معادل نیم درصد در سال کمتر از سود سپرده های سه ساله به سپرده گذار تعلق خواهد گرفت.
۶-۲- در صورتی که سپرده های پنج ساله، بعد از سال چهارم ابطال گردد سودی معادل نیم درصد در سال کمتر از سود سپرده های چهارساله به سپرده گذار تعلق خواهد گرفت.
۷-۲- در محاسبه مدت برای تعیین سود انواع سپرده ها که قبل از سررسید باطل می گردندکل تعداد روزهای سپرده گذاری منظور خواهد شد.
منافع پرداختی به حساب:
– سود انواع سپرده های سرمایه گذاری اشخاص بر اساس ضوابط مربوط محاسبه و همه ماهه در اول ماه پرداخت می گردد.
– سپرده گذار می تواند جهت سهولت در دریافت سود ماهانه خود و عدم ابطال سپرده در صورت تغییر مکان, حسابی در هر یک از شعب بانک تجارت معرفی و از واریز سود به آن بهره مند گردد.
– پرداخت سود مذکور به طور علی الحساب بوده و تسویه حساب نهایی با سپرده گذار پس از سررسید به عمل خواهد آمد.
– شعب می توانند حسب درخواست سپرده گذار, نسبت به چاپ و ارائه اعلامیه واریز سود, در محدوده تاریخی مورد نظر اقدام نمایند.
تقسیم سپرده ها به اجزاء کوچکتر:
تقسیم انواع سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت (یک تا ۵ ساله) و سپرده های کوتاه مدت ویژه به اجزاء کوچکتر، با رعایت حداقل مجاز جهت افتتاح اینگونه حسابها و با مبالغ مساوی صورت می پذیرد تا ابطال قسمتی از سپرد ه ها، موجب ابطال بقیه سپرده ها و در نتیجه سود متعلقه نشود.
انتقال سپرده به اشخاص دیگر با حفظ شرایط سود:

سپرده گذار با استفاده از این ویژگی می تواند در صورت نیاز به وجه نقد سپرده خـود، با مراجعه به شعبه و تکمیل قسمت مربوطه(در ظهر برگ گواهی سپرده خود) آن را بدون تغییر در شرایط سود به اشخاص دیگر انتقال دهد.
فوت صاحب حساب:
چنانچه سپرده گذار فوت نماید و بانک از این موضوع مطلع گردد تا سررسید، شرایط قبلی سپرده به قوت خود باقی خواهد ماند مگر اینکه وراث قبل از سررسید با ارائه گواهی حصر وراثت و گواهینامه مالیاتی بخواهند سپرده را باطل و اخذ نمایند.
انجام امور بانکی توسط وکیل:
اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند انجام کارهای بانکی خود را به وکیل محول نمایند مشروط بر اینکه:
الف) وکالتنامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد و انجام کارهای بانکی به طور کامل در وکالتنامه قید گردیده و نسخه ای از آنرا به بانک تسلیم و مشخصات و نمونه امضاء وکیل نیز در کارتهای نمونه امضاء درج گردد.
ب)در مورد اشخاص حقوقی انجام کار بانکی شرکت یا اختیارات هر یک از مدیران در صورتی توسط وکیل قابل انجام است که اولاً موضوع وکالت در اساسنامه شرکت پیش بینی شده باشد ثانیاً وکالتنامه رسمی در دفاتر رسمی ثبت و نسخه ای به بانک ارائه و طبق بند الف انجام پذیرد.

اجاره به شرط تملیک
بانک تجارت به منظور تأمین منابع مالی میان مدت و بلندمدت واحدهای تولیدی (کشاورزی، صنعتی و معدنی) و خدماتی، اموال منقول و غیرمنقول مورد نیاز متقاضیان را خریداری و به عنوان موجر در قالب عقد اجاره به آنها واگذار می نماید.
تعریف:
اجاره به شرط تملیک عبارت است از تهیه و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول توسط بانک (به عنوان موجر) به مدت معین برای اجاره، مشروط براینکه در پایان مدت قرارداد اجاره، مشتری (مستأجر) مالک اموال منقول و یا غیرمنقول مورد اجاره گردد.
شرایط متقاضی:
۱- اهلیت قانونی داشته باشد.
۲- قصد و رضای انجام معامله اجاره به شرط تملیک را داشته باشد.
۳- در زمینه فعالیت مورد نظر، تجربه بکار گرفتن مال مورد اجاره را داشته باشد.
۴- توانایی کافی و امکانات مالی لازم را جهت انجام تعهدات خود طبق مفاد قرارداد داشته باشد.
۵- کلیه مدارک و مجوزهای لازم برای انجام عملیات موضوع معامله اجاره به شرط تملیک را به بانک ارائه نماید.
شرایط اموال مورد اجاره:
۱- از نوع اموالی باشد که مستقلاً قابلیت نقل و انتقال قانونی را از نظر مالکیت داشته باشد.
۲- طول عمر مفید آنها کمتر از دو سال نباشد.

۳- اموال مورد نظر نباید مصرف انحصاری داشته و یا بر اثر نصب و بهره برداری, استفاده مجدد از آن مقرون به صرفه نباشد.
تعهدات مستأجر:
۱- در صورت تهیه (خرید) اموال مورد تقاضا توسط بانک، آن را اجاره نموده و شخصاً از آن استفاده نماید.
۲- مسئول انتخاب، تحویل، حمل و نصب اموال مورد اجاره می باشد.
۳- در طول مدت اجاره حق ندارد عین یا منافع مستأجره را به تصرف دیگری در بیاورد و همچنین حق ندارد تحت هیچ عنوان حقوقی از جمله اجاره، وکالت، رهن و غیره برای دیگری در آن حقی ایجاد نماید.
۴- حفظ، نگهداری و کاربرد صحیح اموال مورد اجاره.
۵- حق تغییر محل، تغییر شکل و یا هرنوع تغییر دیگری در عین مستأجره را بدون موافقت قبلی و کتبی بانک ندارد.
۶- به عهده گرفتن هرگونه هزینه تعمیرات و تکمیل اموال مورد اجاره بدون حق مطالبه از موجر، در طول مدت اجاره.
۷

۷- پرداخت کلیه مالیاتها، عوارض متعلقه و سایر هزینه های مترتب قانونی و عرفی به عین مستأجره، بدون حق مطالبه از بانک.
۸- پرداخت اقساط اجاره ماهیانه تعیین شده در قرارداد، بطور منظم و در سررسیدهای مقرر (در غیر اینصورت باید نسبت به مبالغ پرداخت نشده از تاریخ تأخیر، جریمه تأخیر به بانک بپردازد).
۹- واریز نقدی و تسویه خسارت تأخیر اقساط دیر پرداخت شده و هزینه بیمه (پرداختی توسط بانک)، به هنگام مراجعه به شعبه جهت پرداخت اقساط و یا دریافت لاشه قبوض اجاره.
مراحل اعطای تسهیلات:
پس از اینکه درخواست متقاضی به بانک واصل گردید اعطای تسهیلات طی مراحل زیر انجام می پذیرد:
۱- متقاضی به شعبه مراجعه نموده و تقاضای خود را به منظور استفاده از تسهیلات اجاره به شرط تملیک اموال منقول و بادوام نظیر ماشین آلات و تأسیسات، وسایل و اموال غیرمنقول مانند ساختمان، روی فرم مربوط منعکس و به همراه مدارک لازم به شعبه تسلیم می نماید.
۲- ارائه پیش فاکتور، در مورد اموال منقول قابل خرید از داخل کشور.
۳- ارائه پروفورما، در مورد اموال منقول وارداتی از خارج از کشور.
۴- پرداخت مبلغ ارزیابی، در صورتی که مال الاجاره ساختمان باشد.
۵- در صورتیکه با اعطای تسهیـــلات موافقت گردد، متقاضی باید مبـــلغ پیش پرداخت تعیین شده را ( حداقل ۲۰درصد قیمت اموال )به حساب مربوطه در بانک واریز نماید.
۶- وثایق مورد نظر بانک (درصورت لزوم) اخذ خواهدشد.

۷- پس از محاسبه سود (نسبت به قیمت تمام شده پس از کسر مبلغ پیش پرداخت)، میزان کل مال الاجاره و اقساط مربوطه مشخص می گردد.
۸- انعقاد قرارداد منوط به آماده تحویل بودن مال موضوع اجاره می باشد و قرارداد اجاره، به صورت عادی داخلی بین بانک و مشتری منعقد می شود.
۱- ۸- درمورد خرید اموالی که طبق مقررات و قوانین موضوعه باید در دفاتر اسناد رسمی انجام پذیرد، همزمان با حصول توافق با مشتری و عقد قرارداد داخلی، بانک نسبت به انجام تشریفات مربوط به دفترخانه و انعقاد خرید مال مورد نظر اقدام می نماید و کلیه هزینه های ثبت و خرید برعهده متقاضی خواهدبود.
۲- ۸- درمورد خرید اموال منقول از خارج از کشور، عقد قرارداد اجاره, منوط به ارائه اسناد اعتباراسنادی (واردتی) از کارگزار می باشد.
۳- ۸- درمورد خرید اموالی که نیاز به ثبت در دفاتر اسناد رسمی ندارند، از داخل کشور، فروشنده باید بابت فروش محصولات خود فاکتور فروش صادرنماید.

۹- قبض پرداخت اقساط, به تعداد اقساط به امضای مشتری رسانیده می شود. قبوض مذکور نقش اسناد اجاره ای را دارا بوده و مبین تعهد خریدار در جهت پرداخت مبالغ معین در سررسیدهای معین می باشد.
نحوه تسویه قرارداد:
با پرداخت آخرین قسط اجاره، چنانچه مشتری به کلیه تعهدات خود در طول مدت اجاره عمل نموده و هیچگونه بدهی از بابت مال الاجاره نداشته باشد؛ اقدامات لازم توسط بانک به منظور تنظیم اسناد به نام مستأجر، انجام خواهدگرفت و کلیه هزینه های مربوط به انتقال مالکیت به مستأجر در زمان تسویه قرارداد, به عهده مستاجر می باشد.

آئین نامه آموزشی مشترک کارکنان بانکها
– کلیات
ماده ۱- به منظور افزایش سطح دانش و بینش و اطلاعات شغلی کارکنان بانکها و ایجاد مهارتها و توانائیهای لازم در انجام امور محوله و پرورش نیروی انسانی ماهر برای تصدی مشاغل مختلف در بانک مقررات این آئین نامه به مورد اجرا گذارده میشود
ماده ۲- بانکها مکلفند سالانه برنامه های آموزشی و کارآموزی کارکنان خود را تهیه و تنظیم و اجرا نمایند .
ماده ۳ – تغییر شغل ، انتصابات و ارتقاء گروه کارکنان منوط به گذراندن دوره های آموزشی تعیین شده براساس این آئین نامه میباشد .
– دوره های آموزشی
– دوره آموزشی کوتاه مدت
ماده ۴- دوره آموزشی کوتاه مدت به دوره هایی اطلاق می شود که به منظور تأمین نیازهای آموزشی بانک و بالا بردن سطح اطلاعات و مهارت های شغلی کارکنان در مدتهای کمتر از یک سال تدوین و به مورد اجرا گذارده میشود .
قسمت اول – آموزش بدو خدمت
ماده ۵ – به منظور پایه گذاری ارتباط سالم کارکنان جدید الاستخدام با بانک و آشنایی آنان با قوانین و مقررات جاری ، نقش و وظایف آنان در بانک، دوره آموزشی بدو خدمت ( توجیهی ) برای کلیه کارکنان جدیدالاستخدام برنامه ریزی و اجرا میگردد .
ماده ۶ – شرکت و موفقیت در آزمون پایان دوره های آموزشی بدو خدمت از جمله شرایط صدور حکم استخدامی قطعی خواهد بود .
ماده ۷ – عناوین و برنامه های آموزشی بدو خدمت به شرح ضمیمه شماره یک بوده و محتوی و مدت آن با توجه به چارچوب تعیین شده ، توسط واحد آموزشی بانک تهیه و به تصویب هیأت مدیره بانک میرسد .

قسمت دوم – آموزش ضمن خدمت
ماده ۸ – برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت از طریق تشکیل کلاسهای آموزش حضوری ، کارآموزی در سایر سازمانها ، از راه دور ( مکاتبه ای ) و آموزش در خارج از کشور خواهند بود .
ماده ۹- عناوین برنامه های آموزشی ضمن خدمت ، موضوع و مواد درسی ، محتوی و مد

ت آن برای هر یک از مشاغل رده های ۱) اداری و بانکی ، ۲) تخصصی ، ۳) مدیریت به طور جداگانه توسط واحد آموزشی بانک تهیه و پس از تائید کمیته نظام آموزشی بانکها به مورد اجرا گذارده میشود.

تبصره ۱ – کمیته نظام آموزشی بانکها از بین مسئولان و اعضای هیأت های آموزشی بانکها و صاحبنظران آموزشی توسط شورایعالی بانکها انتخاب میگردند . مصوبات این کمیته برای بانکها لازم الاجراخواهد بود

تبصره ۲ – بانک میتواند با توجه به نیازهای آموزشی ، امکانات کارآموزی کارکنان خود در مؤسسات غیربانکی را فراهم کند .
ماده ۱۰ – دوره های آموزشی مدیریت در سطح مدیریت پایه ، میانی ، مدیریت عالی به مرحله اجرا درخواهد آمد . شرکت در دوره میانی و عالی مستلزم گذراندن دوره های قبلی خواهد بود .
آموزش از راه دور ( مکاتبه ای ) :
ماده ۱۱ – به منظور توجه بیشتر نسبت به امر آموزش و تجهیز نیروی انسانی ، بانکها می توانند با توجه به امکانات و محدودیتهای تشکیل کلاسهای حضوری ، پراکندگی وسیع واحدهای بانک و مشغله کارکنان ، برای رفع نیازهای آموزشی خود از روش آموزش از راه دور ( مکاتبه ای ) استفاده نمایند .
ماده ۱۲ – شرکت کنندگان در دوره های آموزشی مکاتبه ای موظفند از جزوات ، کتب و نوارهای ویدئویی و سایر ابزار و وسایل آموزشی استفاده و نسبت به پاسخ پرسشنامه و انجام تکالیف خواسته شده طبق جدول زمان بندی شده اقدام نمایند .
ماده ۱۳ – ¼ نمره نهایی هر درس با انجام تکالیف ارائه شده در طول دوره و¾ آن به آزمون پایان دوره اختصاص دارد .
ماده ۱۴ – واحد آموزش بانک به منظور راهنمایی و حل مسائل و مشکلات مربوط به دروس آموزش از راه دور از طریق ایجاد ارتباط بین شرکت کنندگان در دوره با آموزشیاران و تشکیل کلاسهای حضوری در حد نیاز اقدام خواهد نمود .
ماده ۱۵- شرکت کنندگان موظفند در کلاسهای حضوری که در پایان هر دوره آموزش از راه دور و یا برحسب ضرورت تشکیل میگردد شرکت نمایند
ماده ۱۶ – شرکت کنندگانی که به حداقل¾ از تعداد پرسشنامه ها یا تکالیف درسی پاسخ ندهند و آنها را بعد از موعد مقرر ارسال دارند از شرکت در آزمون پایان دوره محروم خواهند شد .
ماده ۱۷ – بانکها موظفند راهنمای آموزش از راه دور برای شرکت کنندگان در دوره را ( بشرح ضمیمه شماره ۲ ) به همراه جزوات آموزشی ارسال نمایند

آموزش خارج از کشور :
ماده ۱۸ – بانکها می توانند به منظور تجهیز و تقویت هر چه بیشتر نیروی انسانی کاردان ، متبحر در بخشهای مختلف بانکی به ویژه بانکداری بین المللی ، همه ساله تعدادی از کارکنان واجد شرایط خود را با اخذ تعهد ادامه خدمت برای کارآموزی و یا آموزش در رشته های مورد نیاز به خارج از کشور اعزام نمایند

ماده ۱۹ – شرایط لازم برای اعزام کارکنان به خارج از کشور بشرح ذیل است :

۱ صلاحیت اخلاقی و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران
۲ آشنایی کافی به زبان انگلیسی یا زبان کشور محل اعزام
۳ داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
۴ دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه خدمت رضایت بخش در بانک
۵ برخورداری از صحت مزاج به گواهی پزشک مورد اعتماد بانک
۶ عدم استفاده از برنامه های کارآموزی خارج از کشور طی ۳ سال گذشته
۷ سپردن تضمین کافی و معتبر مبنی بر انجام خدمت حداقل ۲ برابر مدت کارآموزی در بانک پس از اتمام دوره .
۸ موفقیت در آزمون مربوط
تبصره : شرایط اعزام کارکنانی که از بورسهای اعطایی سایر سازمانها استفاده می نمایند تابع ضوابط مقرر آنسازمان خواهند بود
ماده ۲۰ – تاریخ و نحوه انجام امتحانات و مواد آزمون جهت اطلاع کارکنان به صورت بخشنامه برای تمام واحدهای بانک با در نظر گرفتن فرصت لازم ارسال خواهد شد .
ماده ۲۱ – کارکنان در دوره کارآموزی یا آموزشی ملزم به رعایت ضوابط و مقررات مرکز
کارآموزی و یا آموزشی ذیربط می باشند .
ماده ۲۲ – هزینه تهیه گذرنامه و عوارض خروج از کشور و تهیه بلیط رفت و برگشت مسافرت کارکنان اعزامی به خارج از کشور بعهده بانک می باشد .

تبصره – چنانچه سازمان اعطاء کننده بورس تقبل هزینه رفت و برگشت را نموده باشد بانک به این منظور وجهی پرداخت نمی نماید .

ماده ۲۳ – کارکنان اعزامی در طول مدت کارآموزی یا آموزشی از کلیه حقوق و مزایای ریالی پست ثابت سازمانی قبل از اعزام برخودار خواهند بود .
ماده ۲۴ – میزان مقرری ماهانه کارکنان اعزامی معادل ۲ برابر مقرری ماهانه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور دارای کارنامه ارزی می باشد .
ماده ۲۵ – بانک مکلف است کارکنان اعزامی را در برابر بیماری و حوادث بیمه کند .
ماده ۲۶ – کارکنان اعزامی به خارج از کشور موظفند پس از مراجعت به کشور و حداکثر ظرف مدت یک ماه گزارش جامعی از نتیجه کارآموزی و یا آموزشی خود تهیه و به بانک ارائه نمایند .

بخش دوم – آموزش بلند مدت
ماده ۲۷ – دوره آموزشی بلندمدت به دوره هایی اطلاق می شود که منجر به اخذ مدرک رسمی در مقاطع تحصیلیمختلف می گردد .
ماده ۲۸ – بانکها می توانند در صورت رضایت از طرز کار و رفتار کارکنان زمینه های لازم را در خصوص ادامه تحصیل آنان در رشته های مرتبط و مورد نیاز بانک در کلیه سطوح تحصیلی طبق ضوابط این آئین نامه فراهم کنند .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.