گزارش کارآموزی رشته حسابداری سازمان تامین اجتماعی استان کردستان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
گزارش کارآموزی رشته حسابداری سازمان تامین اجتماعی استان کردستان دارای ۷۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد گزارش کارآموزی رشته حسابداری سازمان تامین اجتماعی استان کردستان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی رشته حسابداری سازمان تامین اجتماعی استان کردستان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن گزارش کارآموزی رشته حسابداری سازمان تامین اجتماعی استان کردستان :
مقـدمه و تشـکر
سیستم حسابداری نقش عمده و بزرگ در اداره امور مؤسسات و راهنمایی مدیران آنها و بسیاری دیگر از مردمی که با مسائل اقتصادی یک اجتماع در تماس هستند بعهده دارد ، یک سیستم حسابداری فارغ از اندازه و نوع آن مانند هر سیستم دیگر از مجموعه ای از عوامل که نظام ارتباطی مشخص دارند تشکیل می شود . مهمترین عامل و یا در واقع عامل مسلط در هر سیستم
حسابداری نیروی انسانی شاغل در آن است که یک سیستم را موفق یا نا موفق می کند . این نیروی انسانی شاغل در سیستمهای حسابداری دستگاهها ی مختلف و یا به عبارت دیگر حسابداران در معنای عام علاوه بر درستکاری ، امانت و پشتکار باید از تخصص مهارت وتجربه لازم برای پرداختن به کار حسابداری بر حسب سطح شغل ، وظایف و مسئولیت ها ونوع عملیات مؤسسه برخوردار باشند .
مهمترین عملکرد یا وظیفه یک سیستم حسابداری عملکرد اطلاعاتی است و هر سیستم
حسابداری باید اطلاعات موجود درباره معاملات عملیات مالی ورویدادهای دارائی اثر مالی بر یک مؤسسه را گرد آوری نماید، ثبت کند ودر گروه های همگن طبقه بندی کند وبالاخره گزارشهای را فراهم کند که تصمیم گیرندگان مختلف درباره یک مؤسسه یا سازمان بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند .
اگر اطلاعاتی که در جریان فعالیت ها ی یک سازمان فراهم می آید به شکل مطلوب ارائه شود برای تصمیم گیری های مختلف فایده چندانی ندارد . بنابراین تصمیماتی که توسط اداره کنندگان یک سازمان و یا توسط اشخاص ذیحق و ذینفع درباره یک مؤسسه گرفته می شود بسیار متنوع و متعدد است .
در پایان از تمامی کسانی که اینجانب را در تهیه و گردآوری این گزارش یاری نموده اند بخصوص جناب آقای طلوعی تشکر و قدردانی می نمایم۰
فصل اول
چکیده مطالب
در هر جامعهای، هنجارهای اجتماعی، قواعد اخلاقی، سنتها و بسیاری امور دیگر در شکل بخشیدن به رفتار اعضای آن جامعه و چگونگی روابط افراد با یکدیگر سهمی بسزا دارند. قواعد میگیرد که قدرت حاکم بر جامعه، رعایت این قواعد را از اعضای جامعه انتظار دارد و برای رعایت نکردن آنها چارههایی اندیشیده است که اصطلاحاً به آن ضمانت اجرا می گویند. بخشی از این قواعد در قانون کار جمهوری اسلامی ایران تبلور یافته است.
قانون کار «ج .ا.ا» حاکم بر روابط کارگر و کارفرما بوده و هدف آن صیانت از نیروی کار، تنظیم روابط کار و امور رفاهی نیروی کار میباشد. دامنه شمول آن نیز در ماده ۱۸۸ این قانون به صراحت تعیین گردیده است. لذا از دیرباز امنیت شغلی و رفاهی حال و آینده کارگر و خانوادهاش در کنار قوانین کار، دغدغه اصلی اندیشمندان حوزه دانش اجتماعی کار بوده است. تامین آرامش فکری یک کارگر و امید به تضمین مزایایی در آینده شرایط را برای بهرهوری کارگر و صنعت و در نهایت رشد اقتصادی فراهم میسازد. در واقع قوانین تامین اجتماعی سعی دارند برای کارگران تضمینهایی را در زمینه شرایط کارگر، دوران بیکاری، حوادث بیماری از کارافتادگی و بازنشستگی و دوران بارداری و; در قبال مزد، مزایا و مستمری و بازگشت به کار فراهم نمایند.
لذا از آنجایی که کلیه افراد فعال در بازار کار، کارگر و یا کارفرما هستند و در واقع یکی از طرفهای این رابطه هستند و از قوانین تامین اجتماعی بهره میبرند از اینرو دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی اقدام به طراحی دورهای نموده که در آن کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد با قانون کار و تامین اجتماعی آشنایی بیشتر پیدا کنند.
تاریخچه سازمان تامین اجتماعی
تأمین اجتماعی استان کردستان نیز که از سال ۱۳۳۸ تحت عنوان صندوق بیمههای اجتماعی شروع به فعالیت نموده است هم اکنون با داشتن ۱۱ شعبه در شهرستانهای سنندج دو شعبه (تیپ ۱ و ۳)، سقز (تیپ ۳)، بیجار (تیپ ۴)، قروه (تیپ ۴)، کامیاران (تیپ ۴)، مریوان (تیپ ۴)، بانه (تیپ ۴)، دیواندره (تیپ ۵)، دهگلان (تیپ ۵) و شعبه سروآباد که در شهریورماه سال ۸۵ افتتاح شد در سطح استان در بخش بیمهای بیش از ۱۸ نوع حمایت و تعهدات ارزنده به بیمه شدگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود ارائه میدهد که آمار آنان به شرح ذیل است: در حال حاضر با احتساب بیمهشدگان اصلی و تبعی به حدود یک سوم جمعیت استان از جمله کارگران بخشهای تولیدی، صنعتی و خدماتی، کارکنان قراردادی، پیمانی، شرکتی، ادارات و شرکتها رانندگان حمل بار و مسافر درون و برون شهری، قالیبافان، هنرمندان، بسیجیان، روحانیان، خادمین مساجد،
کارگران ساختمانی، کارفرمایان صنفی و … تحت پوشش تأمین اجتماعی میباشد و از خدمات متنوعی اعم از تعهدات کوتاه مدت (کمک هزینه ایام بیماری و بارداری، اورتز، پروتز، بیمه بیکاری، غرامت دستمزد و …) و تعهدات بلندمدت (مستمری بگیران سه گانه) بهرهمند میگردند
بیمه چگونه به وجود آمد؟
بیمه های غیرزندگی ، پیشینه بلند مدتی دارند. نوعی از بیمه های دریایی حدود ۳۰۰۰ سال قب
ل مورد استفاده قرار گرفت . بیمه های زندگی نیز سابقه زیادی دارند.این نوع بیمه ها نخستین بار هنگامی پدید آمد که سربازان رومی قسمتی از دستمزدخود را در صندوقی جمع آوری کردند تا چنانچه در جنگ کشته شدند، آن پول به خانواده هایشان پرداخت شود.
بیمه در دنیای امروز :
امروز دیگر تصوراین که گونه ای از فعالیت انسان بدون وجود بیمه شکل پذیردمشکل است . به ویژه آن که در قرن بیستم تحولات تکنولوژی ، حمل و نقل وارتباطات با سرعت و وسعت شگفت آوری انجام پذیرفته است . برجسته ترین نمونه این موضوع پیشرفت موتور اتوموبیل است که متعاقب آن بیمه اتوموبیل به یکی ازمهم ترین بخش های صنعت بیمه تبدیل شده است .
توسعه مهم دیگر، افزایش تعداد ریسک های یگانه خیلی بزرگ است .نفتکش های غول پیکر و هواپیماهای بسیار بزرگ نمونه هایی هستند که نشان می دهند سرمایه تحت پوشش بیمه ممک
ن است صدها میلیون تومان ارزش داشته باشد. مشکلات مربوط به پوشش چنین سرمایه های عظیمی باعث شده است که بیمه گران به پشتیبانی یکدیگر، یک خطر بزرگ را در سطح داخلی و بین المللی به صورت بیمه اتکایی مجدد بین خود توزیع کنند و از عهده جبران خسارت های هنگفت برآیند.
همراه با ارتقا و پیچیدگی بیشتر زندگی انسان امروز، بیمه ها نیز از زوایای مختلف و با شتاب توسعه یافته اند. زیان هایی که ممکن است به طور ناخواسته در جریان فعالیت و زندگی عادی هر فردی به دیگران وارد آید و در قبال آن ها مسؤول واقع شود بابیمه مسؤولیت تحت پوشش قرار میگیرند.در این خصوص ، می توان به بیمه مسؤولیت پزشکان و بیمه مسؤولیت تولید کنندگان اشاره کرد. نمونه های جدیدتر، بیمه افترا برای روزنامه نگاران و ایستگاه های رادیو و تلویزیون و بیمه آلودگی ناشی از نشت نفت از تانکرهاست . بیمه های سیل ، زلزله وخرابی کامپیوترنیز بر همین منوال ظهور کرده اند.
بیمه های زندگی نیز پیشرفت های شگرفی یافته و مجموعه متنوعی از انواع این نوع بیمه را ارائه کرده است در این زمینه انواع بیمه های مستمری و عمر و پس انداز به طور چشم گیری افزایش یافته است در ادامه ، بیمه گران رشته زندگی مجبور شده اندکه با مشکلات جدیدی نظیر بیماری ایدز مواجه شوند و درباره پیشرفت علم ژنتیک بیندیشند.
تامین اجتماعی شعبه سنندج
رئیس
واحد درآمد : فعالیت در زمینه وصولیهای شعبه و امور مربوط به پیمانکاری
واحد بازرسی : انجام بازرسی از کارگاههای تحت پوشش
واحد اجرائیات : فعالیت در زمینه وصول بدهیهای معوقه شعبه
اموراداری : فعالیت در زمینه خدمت به ارباب رجوع وتسهیل در امور همکاران
واحد فرابری داده ها : فعالیت در زمینه پشتیبانی از سیستم های کامپیوتری و شبکه و دریافت وانتقال اطلاعات
واحد نامنویسی : فعالیت در زمینه جمع آوری سوابق بیمه شدگان و صدور دفترچه
واحد اموربیمه شدگان : فعالیت در زمینه بازنشستگی – از کارافتادگی – مستمری بازماندگان وارائه خدمات به بیمه شدگان
واحد حسابداری : امور مربوط به پرداختها وحقوق مزایای همکاران
معرفی صندوق تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمهگر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، شامل حدود ۱/۷ میلیون نفر بیمه شده و نزدیک به یک میلیون نفر مستمریبگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمهشدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به بیش از ۲۷ میلیون نفر میرسد. براساس قانون، سازمان تأمین
اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمهها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تأمین میشود و متکی به منابع دولتی نیست. به همین دلیل، داراییها و سرمایههای آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسلهای متوالی است و نمیتواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمانها و مؤسسات دولتی یا غیردولتی باشد. تکیهگاه اصلی این
سازمان مشارکت سهجانبه کارفرمایان، بیمهشدگان و دولت در عرصههای مختلف سیاستگذاری، تصمیمگیریهای کلان و تأمین منابع مالی است.
اصول و مبانی بیمهگری این سازمان به نحوی تنظیم شده که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور همسویی کامل وجود دارد. از یک سو رونق فعالیتهای تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه و تقویت منابع مالی این سازمان میشود و از سوی دیگر پوشش بیمهای کارگران به افزایش اطمینان خاطر، ایجاد امنیت روحی و سلامت جسمی و در نهایت ارتقای بهرهوری نیروی کار منجر میگردد. همچنین همه عواملی که فعالیتهای اقتصادی و صنعتی را تحت تأثیر قرار دهد بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز اثرگذار است. از جمله این عوامل میتوان به بحران بیکاری، افزایش نرخ سالمندی، بیثباتی در فعالیتهای اقتصادی، افزایش حوادث و سوانح در کشور و رشد روزافزون هزینههای درمان اشاره کرد.
تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بینالمللی کار و سازمان بینالمللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر میگیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است.
نرم افزار سازمان تامین اجتماعی
سیستمهای عمومی یکپارچه
۱- وزارت رفاه و تأمین اجتماعی: در سطح وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سیستمهای مکاتبات اداری، مالی، منابع انسانی، (پرسنلی، حضور و غیاب)، خدمات رفاهی، حقوق و دستمزد و; به عنوان سیستمهای مکانیزه عمومی آن وزارتخانه است.
۲- سازمان تأمین اجتماعی: سیستمهای عمومی شامل حسابداری، حقوق ودستمزد، تدارکات، وام، دبیرخانه، پرسنلی، انبار، اموال و دارائیها، حضور و غیاب، امور رفاهی، قراردادها، آموزش و; در سطح سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است. لازم به ذکر است نرم افزار کلیه شعب یکسان است اما بین شعب و مرکز ارتباط یکپارچه وجود ندارد.
۳- سازمان بازنشستگی کشوری: سیستمهای عمومی شامل حسابداری، دبیرخانه، سیستم بدون کاغذ، کارگزینی و; در سازمان بازنشستگی کشوری ایجاد شده است. همچنین سیستم برقراری حقوق بازنشستگان و موظفین به صورت یکپارچه در کل کشور اجرا شده است.
سیستمهای اختصاصی یکپارچه:
۱- وزارت رفاه و تأمین اجتماعی:
بانک اطلاعات ایرانیان: این بانک اطلاعاتی شامل رکوردهای اطلاعاتی سازمان تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، بازنشستگی کشوری، بهزیستی، صندوق بیمه روستائیان و عشایر و; است. این بانک قابلیت ارائه خدماتی چون سرویس استعلام بیمهای، گزارشهای تحلیلی بر روی دادهها
ی بانک و استخراج دادههای مورد نیاز در طرح هدفمندکردن یارانهها و; را دارا است. بانک اطلاعات ایرانیان با سازمانهای زیر مجموعه برای بروز رسانی اطلاعات بانک ارتباط دارد.
سرویس استعلام بیمه: این سرویس به علت تکمیل نبودن اطلاعات و سوابق بیمهای افراد در حال حاضر به صورت الکترونیکی به مردم ارائه نمیشود.
گزارشهای تحلیلی: شامل تعداد کارگاههای فعال و غیر فعال، تعداد بیمه شدههای اصلی و فرعی و; جهت ارائه به سایر سازمانها.
۲- سازمان تأمین اجتماعی: سیستمهای اختصاصی در سطح این سازمان شامل سامانه ارائه فیش حقوقی مستمری بگیران، سامانه پرداخت الکترونیکی حق بیمه، سامانه نام نویسی، سامانه خدمات بین شعب و سامانه استعلام رانندگان است که هیچ کدام از این خدمات قابلیت ارائه به روش الکترونیکی را ندارند.
علیرغم مکانیزه کردن سیستمهای بیمهای شعب تأمین اجتماعی هیچ کدام از این شعب به صورت برخط (Online) با یکدیگر در ارتباط نیستند و افراد متقاضی خدمات جهت دریافت خدمت میبایست به همان شعبه که حق بیمه پرداخت میکنند، مراجعه کنند. مسئول فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی عدم وجود معماری متمرکز و یکپارچه در زمان طراحی اولیه سیستمها و عدم امکان تغییر به سمت متمرکز سازی و نیز فراهم نبودن بسترهای ارتباطی و مخابراتی را از جمله دلایل فقدان خدمات یکپارچه در سطح سازمان تأمین اجتماعی میداند.
شایان ذکر است در صورت یکپارچه سازی خدمات در سطح شعب این سازمان امکان ارائه تعداد زیادی از خدمات از جمله خدمات دفترچه درمانی، ارائه لیست ماهیانه بیمه، پرداخت هزینه درمان، پرونده الکترونیکی، سابقه الکترونیکی و; فراهم خواهد بود.
مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، به شرح زیر است:
حمایت در برابر حوادث، بیماریها و بارداری
مستمری بازنشستگی
مستمری از کارافتادگی
مستمری بازماندگان
مقرری بیمه بیکاری
غرامت دستمزد ایام بیماری
پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی
کمک هزینه ازدواج
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی در سال ۱۳۷۲ به صورت یک موسسه غیرتجاری تاسیس گردید.موضوع فعالیت موسسه عبارتست از؛ تامین نیازهای اساسی سازمان تامین اجتماعی اعم از بخشها و واحدهای تابعه در زمینه حسابرسی داخلی، بازرسی و ارائه خدمات مالی و مشاوره مدیریت وهچنین تدوین و تعمیم اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی مورد نیاز آنها، شامل امور مالی و حسابداری امور مشاوره مالیاتی، مدیریت و بیمه ای، رسیدگیهای ویژه، طراحی نظامهای اطلاعاتی مدیریت، انجام مطالعات و تحقیقات در امور مالی،اقتصادی و سرمایه گذاری، انجام امور انحلال و تصفیه، نظارت بر شرکتها، انجام حسابرسی در امور بیمه ای و ;. .
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که به اختصار شستا نامیده می شود ، در سال ۱۳۶۵ به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال تاسیس شد و در سالهای بعد در طی چند مرحله مبادرت به افزایش سرمایه گردید .
موضوع فعالیت شرکت ، سرمایه¬ گذاری و مشارکت در فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی اعم از فعالیت تولیدی، بازرگانی، خدماتی و تشکیل انواع شرکتها در جهت نیل به اهداف شرکت میباشد .
از سال ۱۳۸۳ تاکنون به منظور اداره بهینه سرمایه گذاریها وصنایع تخصصی، شرکتهای سرمایه گذاری تخصصی،(هلدینگهای تخصصی) تاسیس گردید تا اداره شرکتهای سرمایه پذیر سازمان و شستا را در شاخه های گوناگون به عهده گیرند. این شرکتها شامل موارد زیر می باشد:
۱- سرمایه گذاری صدر تأمین(کاشی وسرامیک و مواد کانی و فراورده های نسوز) ۲- سرمایه گذاری سیمان تأمین ۳- سرمایه گذاری دارویی تأمین ۴- سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین ۵- سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین ۶- سرمایه گذاری پتروشیمی و شیمیائی تأمین ۷- سرمایه گذاری عمران و ساختمان ۸- سرمایه گذاری صبا تأمین.
تعریف بیمه شده
براساس قانون و مقررات تامین اجتماعی هر کارگری که برای کارفرمایی کار می کند و از او حقوق یا دستمزد (نقدی یا غیرنقدی) دریافت می کند. اگر مشمول سایر قوانین بیمه ای کشور نباشد، مشمول قانون تامین اجتماعی است و از زمانی که تحت پوشش قرار گیرد بیمه شده محس
وب می شود. بنابر این بیمه شده به کسی اطلاق می شود که رأسا مشمول مقررات تأمین اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارد.
(فرایند پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان )
۱عنوان فرایند:پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان
۲هدف از اجرای فرآیند :پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرسنل
۳عنوان خدمت گیرندگان :کلیه پرسنل رسمی ،غیررسمی ومشمول قانون کار، مشمولین وظیفه وبازنشسته وموظفین
۴خدمت دهندگان :مدیریت امورمالی
۵مدارک واطلاعات موردنیاز:احکام صادره ازسوی کارگزینی سازمان ،صورت ریزبدهی کارکنان به بانک جهت بازپرداخت وام های معیشتی ،ضروری ،وام خریدکالا،وام خریدخودرو;;;;.
احکام بازنشستگی صادره ازسوی سازمان بازنشستگی نمایندگی سنندج
۶فرم های موردنیاز:-احکام کارگزینی ،فرم لیست پرداخت حقوق ،فرم کسورات بازنشستگی ،فرم پرداخت مالیات ،فرم پرداخت وام های کسرشده ازپرسنل ،;;;;
۷شرح مراحل انجام کار:
۱-۷-ارائه گزارش کار ازطرف مدیریت امور اداری ( ۱۵ دقیقه )
۲-۷-پاراف گزارش کار وثبت در اندیکاتور امور مالی ( ۵ دقیقه )
۳-۷-ارجاع به واحد حقوق و دستمزد جهت برررسی ( ۵ دقیقه )
۴-۷-بررسی وکنترل گزارش کار( ۲ روز)
۵-۷-کنترل وبررسی وام های دریافتی توسط همکاران ،( ۱ روز)
۶-۷-کنترل وبررسی اجاره منازل سازمانی واداری (۲ ساعت )
۷-۷-کنترل وبررسی کسورات بیمه خدمات درمانی تأمین اجتماعی ،عمروحوادث ،بیمه مشمولین ،صندوق معذوریت ;;;
۸-۷-کنترل وبررسی مالیات حقوق مکسوره از همکاران(۱۵دقیقه )
۹-۷-کنترل وبررسی جرائم مربوط به غیبت یا تأخیر در ورودوخروج همکاران(۲۰دقیقه )
۱۰-۷-تهیه لیست ،کدبندی ،وتنظیم سند هزینه(۱روز)
۱۱-۷-ارائه به حسابداری جاری یا عمرانی جهت رسیدگی(۶۰دقیقه )
۱۲-۷-ارائه به واحد اعتبار عمرانی یاجاری به منظور تأمین اعتبار(۶۰دقیقه )
۱۳-۷-ارائه جهت صدور چک توسط متصدی صدور چک(۳۰دقیقه )
۱۴-۷-امضای چک وسند توسط مدیرمالی و ارسال جهت امضاء مقام مجاز(۱۵دقیقه )
۱۵-۷-امضای چک و سند توسط مقام مجاز وعودت به امورمالی(۳۰دقیقه )
۱۶-۷-ارائه به بانک جهت واریز به حساب همکاران(۲ساعت )
۱۷-۷-تحویل فیش حقوق و دستمزد به همکاران(۲ساعت )
۸مسئولیت عوامل اجرائی :ریاست سازمان (امضای سندهزینه –حواله ،چک ) معاونت اداری ومالی در موارد تفویض شده (امضای سند هزینه –حواله ،چک ) –مدیریت امورمالی (امضای تنظیم کننده –رسیدگی کننده –تأمین اعتبار-صدورچک )
۹تصویربخشنامه ها وآئین نامه ها: براساس قوانین ومقررات مالی محاسباتی –بخشنامه هاودستورالعملهای که در مدیریت امورمالی موجود میباشد.
۱۰فن آوری مورداستفاده :استفاده از رایانه و نرم افزارهای مالی و حسابداری
۱۱مدت زمان انجام فرآیند :به ترتیب شرح مراحل انجام کار در بند هفت که جهت مرحله مش
خص وبطور متوسط از مرحله شروع تاپایان فرآیند حدود ;روز کاری زمان لازم دارد
( فرایندارائه اسنادهزینه جهت پرداخت به اشخاص حقیقی یاحقوقی )
۱ عنوان فرایند: ارائه اسنادهزینه جهت پرداخت به اشخاص حقیقی یاحقوقی
۲ هدف ازاجرای فرآیند: رعایت دقیق قوانین ومقررات مالی محاسباتی درپرداختهاوانجام کاردرکمترین زمان ممکن
۳ عنوان خدمت گیرندگان : افرادحقیقی یاحقوقی که بنحوی ازانحاء باسازمان جهادکشاورزی استان درارتباط کاری می باشند
۴ خدمت دهندگان : ریاست سازمان – معاونت اداری ومالی – مدیریت امورمالی
۵ مدارک واطلاعات موردنیاز: اسنادهزینه باکلیه مستندات لازم که توسط معاونتهاومدیریتهای سازمان جهت پرداخت به مدیریت امورمالی ارائه می شود.
۶ فرم های مورداستفاده : درخواست وسفارش خریدیادرخواست ارائه خدمت – صورت وضعیت یامدارک هزینه اعم ازفاکتورو;..- رسیدانباریاصورت مجلس تحویل کالا- سندهزینه – حواله پرداخت
۷ شرح مراحل انجام کار:
۱ ۷ – ارائه اسنادهزینه به مدیریت امورمالی وپاراف آن .( ۵ دقیقه)
۲ ۷ – ثبت دردفترامورمالی .( ۵ دقیقه )
۳ ۷-ارجاع به حسابداری تملک دارائیهای سرمایه های یاهزینه ای . ( ۲ دقیقه)
۴ ۷ – ارجاع به کارشناسان رسیدگی توسط مسئول حسابداری .( ۵ دقیقه )
۵ ۷ – حسابرسی-تطبیق باقوانین ومقررات مالی ومحاسباتی – موافقتنامه هاوکنترل مدارک وامضاء های مجاز. ( ۳۰الی ۶۰ دقیقه باتوجه به حجم ونوع سندهزینه )
۶ ۷ – درصورت عدم نیازبه واخواهی امضاء ومهرتوسط رسیدگس کننده .( ۵ دقیقه)
۷ ۷ – درصورت واخواهی درج نواقص وموارداشکال دراسنادهزینه وعودات به واحدمربوطه جهت رفع ایرادات ونواقص . (۱۵ دقیقه)
۸ ۷-ارجاع اسنادهزینه به واحدتامین اعتبار. (۱۰ دقیقه)
۹ ۷- بررسی وثبت مبالغ هزینه براساس فصول مربوطه توسط واحدتامین اعتبار. ( ۱۰ دقیقه)
۱۰ ۷- امضاءومهرتوسط واحدتامین اعتبار.( ۵ دقیقه)
۱۱ ۷- ارجاع به متصدی صدورچک .( ۵ دقیقه)
۱۲ ۷- صدورجک دروجه ذینفغ توسط متصدی صدورچک .( ۱۵ دقیقه)
۱۳ ۷- امضاء ومهرسند توسط متصدی صدورچک .( ۵ دقیقه)
۱۴ ۷- بررسی وکنترل مجدد کیله مدارک توسط مسئول حسابداری وارسال جهت امضاءمدیرامورمالی.( ۵ دقیقه )
۱۵ ۷- بررسی وکنترل وامضاء سندهزینه وچک صادره شده توسط مدیرمالی وارجاع به دفترریاست سازمان یامعاونت اداری ومالی .( ۱۵ دقیقه)
۱۶ ۷- بررسی وامضاء توسط ریاست سازمان یامعاونت اداری ومالی وعودت به مدیریت امورمالی . (۱روز)
۱۷ ۷-اخذامضاء ازدریافت کننده چک .( ۵ دقیقه)
۱۸ ۷- مهرچک .تحویل آن به مشتری .( ۵ دقیقه)
۸- مسئولیت عوامل اجرائی : ریاست سازمان ( امضای سندهزینه – حواله – چک )- معاونت اداری ومالی درمواردتفویض شده ( امضای سندهزینه – حواله – چک )- معاونت ومدیریت مربوطه ( امضای مدارک هزینه )- مدیریت امورمالی ( امضای رسیدگی کننده – تامین اعتبار- سندهزینه – چک ).
۹- تصویربخشنامه هاوآئین نامه ها: براساس قوانین ومقررات مالی محاسباتی – دستورالعملهای مربوطه که درمدیریت امورمالی موجودمی باشد.
۱۰- فن آوری مورداستفاده : استفاده ازرایانه ونرافزارهای مالی وحسابداری درمراحل مختلف .
۱۱- مدت زمان انجام فرآیند : به ترتیب شرح مراحل انجام کاردربندهفت که جهت مرحله مشخص وبطورمتوسط ازمرحله شروع تاپایان فرآیند حدود یک روزکاری زمان لازم دارد.
حقوق بیمه شدگان
حقوق بیمه شدگان ناشی ازتکالیف وتعهداتی است که بر پایه قانون ومقررات تامین اجتماعی بر عهده سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است برخی از این حقوق به شرح زیر است:
هرکارگری (که مشمول قانون تامین اجتماعی باشد ) حق دارد از اولین روز اشتغال به کار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرد و می تواند از سازمان تامین اجتماعی احقاق این حق را در چارچوب اختیارات قانونی سازمان درخواست نماید.
بیمه شدگان حق دارند به قوانین ومقررات و دستورالعملهایی که حقوق و تکالیف آنان را نسبت به سازمان تامین احتماعی بیان می کند دسترسی داشته باشند دراین زمینه سازمان تامین اجتماعی باید ضمن ارائه اطلاعات مناسب ابهامات موجود درآنها را نیز برطرف نماید.
بیمه شدگان حق دارند در ازای ایام اشتغال و پرداخت حق بیمه از مزایای مقرر درقانون (تعهدات سازمان ) مانند بیمه حوادث . بیماریها . بارداری . غرامت دستمزد ایام بیماری وبارداری . بازنشستگی . از کارافتادگی . فوت و… برخوردار شوند . بنابراین سازمان مکلف است با تشکیل پرونده انفرادی برای هریک از بیمه شدگان درگرد آوری ونگهداری سوابق آنان تلاش لازم را بعمل آورد.
بیمه شدگان وافراد تحت تکفل آنان حق دارند متناسب با نیاز خود ازخدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بزخوردارشوند . این خدمات صرفاً تابع نیاز آنها است وسازمان نمی تواند خدمات درمانی قابل ارائه به هر بیمه شده را با میزان حق بیمه پرداختی او مرتبط نماید.
تعهدات سازمان تامین اجتماعی درقبال هر بیمه شده مشروط به تداوم اشتغال او در کارگاه مشمول قانون است اما اگر برای بیمه شده ای که تحت پوشش قرار گرفته برای مدتی از طرف کارفرما حق بیمه پرداخت نشود سازمان تامین اجتماعی نمی تواند تعهدات خود وحقوق بیمه شده را نادیده بگیرد . (دراین موارد سازمان ضمن انجام تعهدات خود به بیمه شده حق بیمه یاد شده را از کارفرما وصول می نماید).
بیمه شدگان حق دارند درصورتی که برخی از تصمیمات . مصوبات یا عملکرد سازمان تامین احتماعی موجب تضییع حقوق قانونی آنان شود . ابطال آن واحقاق حق خود را از دبوان عدالت اداری بخواهند.
بیمه شدگان حق دارند به هنگام تغییر شغل یا جابحایی محل اشتغال آنان از شعبه ت اشتغال گرد آوری و نگهداری نماید. سازمان تامین احتماعی مکلف به پذیرش این درخواست ها بوده ودرصورتی که دراین جابجایی ها به سوابق بیمه شده لطمه ای وارد شود مسئول می باشد.
بیمه شدگان حق دارند در صورتی که سوابق آنان نزد سازمان تامین اجتماعی منجر به ایجاد مزایای قانونی نزد سایر سازمانها و موسسات (مانند بانک ها ) یا احقاق حقوق از دست رفته آنان می شود گواهی این سوابق را از شعب تامین اجتماعی تقاضا نمایند.
بیمه چیست ؟
بیمه ، اشخاصی را که متحمل لطمه ، زیان یا حادثه ناخواسته ای شده اند قادر می سازد که پیامدهای این وقایع ناگوار را جبران کنند. خسارت هایی که به این قبیل افراد پرداخت میگردد از پول هایی تأمین می شود که برای خرید بیمه نامه می پردازند و با پرداخت آن در جبران خسارت همدیگر مشارکت می کنند. به بیان دیگر همه آن هایی که خود را بیمه میکنند با مشارکت در سرمایه ای که متعلق به همه خریداران بیمه است ، در جبران خسارت و زیان های هریک از افراد بیمه شده ،شریک و سهیم می شوند.
بیمه گران خطرهای احتمالی را به خوبی می شناسند و احتمال وقوع آن ها رامی دانند بنابر این می توانند میزان حق بیمه ای را که هر شخص باید بپردازد به نحوی محاسبه کنند که مبلغ جمع آوری شده برای جبران خسارت هایی که پیش خواهد آمد، کافی باشد. بدیهی است که تنها تعدادی از آنان که خود را بیمه کرده اندنیاز به جبران خسارت از محل مبلغ جمع آوری شده خواهند داشت .
بر این اساس ، مقدار حق بیمه مربوط به هر نفر متقاضی بیمه با توجه به دو عامل مهم محاسبه می شود: نخست این که ، به طور کلی احتمال بروز خسارت در آینده چه قدر است و دوم ،آن که احتمال وقوع حادثه برای بیمه گذار متقاضی بیمه بیشتریا کمتر از میانگین احتمال خطر مزبور باشد. برای روشن شدن موضوع ۳ مثال می آوریم .
۱ در بیمه های مربوط به اتوموبیل : جوانی که اتوموبیل پرقدرتی دارد یاراننده ای که قبلا چند مورد تصادف داشته و خودش مقصر بوده است ، از راننده میان سال و با تجربه ای که اتوموبیل کم قدرتی دارد و قبلا تصادف نکرده است ، حق بیمه بیشتری می پردازد.
۲ در بیمه آتش سوزی : صاحب مغازه ساندویچ فروشی ، ازصاحب یک دفتر خدماتی حق بیمه بیشتری می پردازد یعنی ، هر چه احتمال خطربیشتر باشد، حق بیمه نیز بیشتر خواهد بود.
۳ برای فردی جوان و تندرست که شغل بی خطری دارد خریدن بیمه زندگی آسان تر و حق بیمه آن هم کمتر خواهد بودتا فرد سال مندی که شغل پرخطری دارد.
وضعیت تحقق دولت الکترونیک در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی توسط سازمان بازرسی کل کشور بررسی می شود.
این بررسیها در چهار بخش “وضعیت دستگاه از لحاظ ایجاد سیستمهای عمومی و اختصاصی مکانیزه “، “وضعیت تعهدات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فناوری اطلاعات “، “وضعیت تعهدات سایر دستگاهها ” و “ارائه خدمات الکترونیکی به مردم ” انجام شده
بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که وزارت رفاه و تأمین اجتماعی جهت تکمیل و ارائه خدمات از پایگاه اطلاعاتی ایرانیان به تعامل و همکاری با دستگاههای مختلف نیازمند است و بر اساس بند م ماده ۱۶ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف به تشکیل پایگاه اطلاعاتی نظام جامع تأمین اجتماعی به منظور جمع آوری و پردازش اطلاعات مربوط و تعیین شاخصهای ذیربط در حوزههای بیمهای، حمایتی و امدادی است. در این راستا آییننامه اجرایی بند م ماده ۱۶ قانون مذکور(مصوب هیات محترم وزیران)سازمانهای فعال در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی نظیر شرکت بیمه ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد ۱۵ خرداد، صندوقهای بازنشستگی صدا و سیما، صنعت نفت، مخابرات و; را موظف کرده تا نسبت به جمع آوری و تجمیع اطلاعات حوزه بیمهای، حمایتی و امدادی افراد تحت پوشش خود را در اختیار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی قرار دهند. در حال حاضر اطلاعات مذکور از طریق سازمانها و صندوقهای یاد شده در اختیار وزارت مزبور قرار گرفته لیکن تعدادی از دستگاهها نظیر کمیته امداد همکاری مناسبی در ارائه اطلاعات ندارند.
* بخش چهارم: ارائه خدمات الکترونیکی به مردم با توجه به بخشنامه معاون اول رئیس جمهور مطابق بخش نامه۳۷۳۵۷ / ۳۹۴۷۳ مورخ ۱۲ / ۳ / ۸۷ معاون اول رئیس جمهور، تکالیف وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در این خصوص به شرح ذیل است.
وزارت رفاه و تأمین اجتماعی
بیمه خدمات درمانی
بیمه بیکاری
بیمه بازنشستگی
سامانه کاریابی برای بیکاران: سامانه تجمیع و کنترل سوابق بیمهای و برقراری مستمری بازنشستگی به صورت الکترونیکی انجام نمیشود و با مراجعه حضوری و پر کردن فرمهای مربوطه انجام میشود.
سامانه کاریابی و آموزش در دوره بیکاری راه اندازی شده و مورد استفاده کارجویان قرار میگیرد.
صدور و تمدید دفترچههای درمانی بهصورت الکترونیکی انجام نشده و با مراجعه حضوری و پر کردن فرمها در شعبهای که حق بیمه پرداخته میشود، امکانپذیر خواهد بود.
نامنویسی، تشکیل پرونده و تغییر وضعیت فرد اصلی، تبعی و خویش فرما به صورت الکترونیکی انجام نشده و با مراجعه حضوری و پر کردن فرمها در شعبهای که حق بیمه پرداخته
میشود، انجام میشود.
نفع بیمه پذیر:
نفع بیمه پذیر یک اصل اساسی بیمه است . مفهوم این اصل آن است که فردی که در صدد گرفتن بیمه است باید به طور قانونی اختیار بیمه کردن اموال ، حادثه یازندگی را داشته باشد. به بیان دیگر، وقوع حادثه ای که تحت پوشش بیمه است ، یامرگ بیمه شده باید باعث زیان مالی برای خریدار بیمه شود. برای مثال ، آقای الف نمی تواند خانه آقای ب را بیمه کند زیرا تخریب خانه آقای ب موجب زیان مالی برای آقای الف نمی شود. بر همین قیاس ، شما نمی توانیدزندگی دیگران را بیمه کنید مگر آن که منفعتی در زندگی فرد بیمه شده داشته باشید.
دیگر اصول بیمه:
اصول بیمه را که شامل همه بیمه ها می شود به صورت زیر بیان می کنند:
الف- بیمه تنها به اندازه ارزش واقعی اموال تحت پوشش بیمه خسارت را جبران می کند. برای مثال بیمه نمیتواند زیان های عاطفی را تحت پوشش قرار دهد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.