پاورپوینت پایائی و روایی در یک پژوهش
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت پایائی و روایی در یک پژوهش دارای ۱۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت پایائی و روایی در یک پژوهش کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلود پاورپوینت پایائی و روایی در یک پژوهش
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلود پاورپوینت پایائی و روایی در یک پژوهش
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت پایائی و روایی در یک پژوهش :
اسلاید ۱ :
- هرگاه دانش فعلی درباره موضوع مورد نظر کافی نباشد، روشهای تحقیق برای افزایش آگاهی از موضوع ، مورد توجه قرار میگیرند. امر تحقیق ممکن است بیشتر معطوف به هدفهای مشخصی باشد. از قبیل اثبات یک نظریه منطقی حاصل از آن بوسیله یافتههای واقعی تائید میشود. در بعضی موارد ، ممکن است هدف تحقیق فقط این باشد که پایهای برای اطلاعات بدست آید که بطور دقیق منعکس کننده وضع جاری امور باشد. هدف تحقیق ممکن است بسیار جامعتر باشد و نه تنها شامل کسب ادراکی از عوامل عمل کننده در محیط ، بلکه هم چنین شامل تعیین امکانات کاربرد آنها در کنترل یا اصلاح بعضی جوانب یک پدیده باشد.
- این “تحقیق” خود در پی علل و زمینه های انجام یک تحقیق مناسب و علمی و مطابق با استاندارهای متقن است و از بعدی دیگر به بررسی مشکلات و آسیب هایی که در زمینه سنجش روایی و پایایی امکان دارد به یک پژوهش وارد گردد می باشد و ضمن شناسایی آسیب ها و مشکلات راه حل هایی را نیز پیشنهاد می نماید.
اسلاید ۲ :
- برخی را عقیده بر این است که علم همان روش است. در هر حال می توان به خوبی پذیرفت که هیچ علمی فاقد روش نیست و دست آورد های هر پژوهش علمی به همان نسبت حائز ارزشند که با روشهائی درست اخذ شده باشند(ساروخانی،۱۳۸۲: ۵۶). از رهگذر پژوهش و تجربه است که نا آزموده در بوته آزمایش قرار میگیرد و در ژرفنای تاریک نا آگاهی، بارقه روشن اکتشاف و آگاهی تلألو می یابد.
- واژه ی پژوهش یا “تحقیق” در لغت به معنای جستجو کردن ، تفحص کردن، خواهان پرده برداری شدن از امری نهان می باشد. اما در اصطلاح به هر جستجویی تحقیق علمی اطلاق نمی شود
اسلاید ۳ :
- پژوهش علمی جستجویی است که واجد این خصوصیات باشد:
- ۱ آگاهانه و هدفمند صورت پذیرد.
- ۲ مستدل باشد. چنانکه در عرف اهل علم، ( تحقیق ) به معنای اثبات مساله با دلیل و برهان است
- ۳ روشمند عمل باشد.
- ۴ مستقیما به مساله ی اصلی ( مشکل نظری ) بپردازد. ( به تعبیر دیگر، در آن از هر دری سخن به میان نرود. )
- ۵ هدف از انجام آن رسیدن به حقیقت باشد.
- می توان گفت همه این ۵ اصل،بر یک بنیان اساسی نهاده شده است یعنی ملاک” صدقیت “.بدین معنا که داده های تحقیق تا چه میزان با واقعیت تطابق داشته و فرضیه ها تا چه میزان به اثبات خواهد رسید. این تحقیق به دنبال کشف این مهم و آسیبهای احتمالی در راه اثبات فرضیه ها است.
اسلاید ۴ :
پژوهش علمی چیست؟
- روش معادل فارسی واژه (Method) مشتق از واژه یونانی r یعنی در طول و tam یعنی راه و به معنای دقیق “در پیش گرفتن راهی” و یا معین کردن گامهائی است که برای رسیدن به هدفی میباید با نظمی خاص برداشت(خاکی،۱۳۷۸ :۳۴)
پژوهش و روش علمی اگر یک چیز نباشند کاملا نزدیک و وابسته به یکدیگرند(هومن،۱۳۸۶: ۲۳) “روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص ساختن یک موقعیت نا معین است”(بازرگان ،۱۳۷۶: ۴۳). در نهایت باید اذعان نمود دستیابی به هدف های علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرید. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع پژوهش(خاکی،پیشین: ۶۵)
اسلاید ۵ :
- تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیدهها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوریها و نظریهها میپردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک مینماید.
تحقیق نظری: نوعی پژوهش بنیادی است و از روشهای استدلال و تحلیل عقلانی استفاده میکند و بر پایه مطالعات کتابخانهای انجام میشود.
تحقیق کاربردی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود.
تحقیق عملی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی و با هدف رفع مسائل و مشکلات جوامع انسانی انجام میشود.
در پژوهشهای علوم انسانی نظر به اینکه هدف اصلی از انجام پژوهش بررسی یک موضوع به روش میدانی است میتوان گفت پژوهش مذکور از نظر هدف در حیطه پژوهشهای کاربردی می باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش از روش های مطالعه کتابخانه ای و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، می توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است.
اسلاید ۶ :
وقتی شما وسیله ای برای اندازه گیری یک مشخصه یا ویژگی دارید باید مطمئن شوید :
این وسیله می تواند آنچه که شما می خواهید را اندازه بگیرد. مثلا اگر شما می خواهید میزان رضایت شغلی را به وسیله یک پرسشنامه در یک جمعیت خاص اندازه گیری کنید، باید مطمئن باشید سوالاتی را که در پرسشنامه گنجانده اید با اطمینان بالایی این مشخصه را (رضایت شغلی) به درستی اندازه خواهند گرفت. به عبارتی پرسشنامه ای دارای اعتبار و” روایی” (Validity) است که برای اندازه گیری یک ویژگی کافی و مناسب باشد.
اسلاید ۷ :
درتعریفی دیگر روایی عبارت ازمیزان انطباق مشاهدات وپرسش های تحقیق باهدف اصلی پژوهش می باشد.آیا داده های گردآوری شده تصویر حقیقی همان موضوع مورد بررسی است یا خیر.زمانی مسئله به وجود می آید که داده های جمع آوری شده ظاهراً حاصل روش پژوهش انجام گرفته باشند.
اسلاید ۸ :
بطور کلی مقصود از روائی آن است که وسیله اندازهگیری واقعا بتواند خصیصه مورد نظر را اندازهگیری نماید نه متغیر دیگری را. اگر وسیله اندازهگیری از لحاظ خصیصه مورد نظر دارای روائی کافی نباشد، نتایج پژوهش بیارزش خواهد بود.
اسلاید ۹ :
الف)روایی پیش بین
روایی پیش بین عبارت است از بررسی رابطه ی نمرات و نتایج حاصل از مقیاس آزمون با عملکرد و رفتار افراد در زمان آینده است.در این حالت این سؤال وجود دارد که آیا ابزار اندازه گیری قادر است آنچه را که ادعا می کند پیش بینی کند.به عنوان مثال،یکی ازدلایل اجرای کنکور برای داوطلبان شرکت در دانشگاه ،گزینش دانشجویان در رشته هایی است که بتوانند با توجه به استعدادشان ،دوره آموزشی مورد نظر را با موفقیت طی نمایند.بنابر این اگر بین نمرات قبولی کنکور در یک رشته خاص و شاخص پیشرفت تحصیلی دانشجویان آن رشته (که معمولاً از معدل استفاده می شود)همبستگی وجود داشته باشد می توان گفت آزمون فوق اعتبار پیش بین بالایی دارد.همچنین سازمان هایی که برای استخدام پرسنل کارآمد،اقدام به گزینش و آزمون می کنند،ازیک سری آزمون ها و مصاحبه ها بهره می برند و هدف آنها جذب بهترین پرسنل جهت افزایش کارایی سازمان می باشد.بنابر این در صورت عدم اعتبار آزمون ها و مصاحبه ها ،قادر به جذب بهترین پرسنل نخواهند بود.
اسلاید ۱۰ :
- روایی همزمان نوعی روایی وابسته به ملاک است که از همبستگی بین نمره های آزمون و ملاک در شرایطی که هر دو اندازه در یک زمان به دست آمده باشند،استفاده می کند.به عبارت دیگر این نوع اعتبار،حالتی از اعتبار پیش بین می باشد که در آن به جای تعیین رابطه بین دو آزمون پس از یک فاصله زمانی،رابطه ی بین دو آزمون به طور همزمان تعیین می شود.
- در مواردی که نتایج هر دو آزمون شبیه به یکدیگر باشد،محقق می تواند آزمون کوتاه را جایگزین آزمون بلند نماید.بنابر این می توان گفت یکی از اهداف تعیین روایی همزمان بین دو آزمون،جایگزینی یکی به جای دیگری باشد.بدیهی است چنین جانشین سازی هنگامی مفید خواهد بود که بین نمرات هر دو آزمون رابطه ی بالایی وجود داشته باشد و دیگر این که استفاده از آزمون جدید نسبت به آزمون قدیمی دارای مزایای قابل توجهی باشد.(جی آلن،پیشین: ۹۸)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.