مقاله سفال آبی و سفید چین و ایران در دورهای مینگ و صفوی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله سفال آبی و سفید چین و ایران در دورهای مینگ و صفوی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سفال آبی و سفید چین و ایران در دورهای مینگ و صفوی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله سفال آبی و سفید چین و ایران در دورهای مینگ و صفوی

چکیده

مقدمه

پیشینه ی سفال آبی و سفید

ورود سفالینه های آبی و سفید چین به ایران

حضور و فعالیت سفالگران چینی در ایران

سفالینه آبی و سفید

حضور سفال آبی و سفید در عصر مینگ و صفوی

فرم سفالینه های آبی و سفید( دوران مینگ و صفوی )

نقوش سفالینه های آبی و سفید (دوران منیگ وصفوی)

منابع ومأخذ

 چکیده

علی رغم سابقه ی تأثیر گذاری سفالگری کشور چین بر سفالگری ایران از ابتدای دوران اسلامی ، این تأثیر گذاری طی دوره صفوی ، به خصوص در زمینه ی ساخت و تزئین ظروف آبی و سفید نمود ویژه ای داشت با توجه به اینکه دور مزبور در تاریخ هنر ایران دور همگونسازی مضامین تزئین چینی با ذوق وسیله ایرانی به شمار می روند .بررسی و مقایسه تفاوت ها و شباهت های تأثیر پذیری هنر سفالگری این دوره از کشور چین می تواند نقش مهمی در شناخت تغییر و تحولات مضامین تزئینی ایران ایفا نماید . در این تحقیق با مقایس برخی ظروف چینی شاخصی که در ایران تولید شده است . به شناختی دقیق تر و کامل تراند نوع تأثیر چینی را ارائه و تأثیر سفالگری چین بر دور صفوی به طور یکسان صورت نپذیرفته و با وجود شباهت های ظاهری در بسیاری از زمینه های ساخت ظروف متفاوت می باشد

همچنین این تأثیرپذیری به صورت تقلیدی حرف نبوده و به خصوص در زمینه نقوش تزئینی ، آگاهانه و انتخابی توام با ویژگی های ایرانی و اسلامی بوده است

 واژه های کلیدی : سفال آبی و سفید ، چین ، ایرانی ، مینگ ، صفوی

مقدمه

هنر و صنعت سفالگری از جمله صنایع مستظرفه هایی است که در سراسر جهان واجد اهمیت بوده است و در متن زندگی انسانی حضور مستقر خود را از طریق اولین نشانه های هنر بشری تا به امروز نشان داده است . سفال در ادوار گوناگون با شیوه ها ، مواد و نقوش و هنرهای مختلف ساخته شده و این تفاوت های گوناگون جلوه های بصری متفاوتی از این هنر را عرصه می دارد از جمله گونه های مختلف سفال که در تاریخ همر حضور موثری داشته و مناطق مختلف جهان از چین تا اروپا و نیز شمال آفریقا را در نور دیده ، سفالی است ، با نقوش آبی بر زمینه سفید رنگ که آن را با نام سفال آبی و سفید می شناسیم .اهمیت سفال آبی و سفید چنان بود که در امور اقتصادی از طریق صادرات تأثیری کاملاً مستقیم بر جای می گذاشت و بسیاری از کشورها بر اساس منطق جغرافیای خود در آن زمان سعی در به دست گرفتن بازار محصول این هنر و صنعت به رقابت با یکدیگر می پرداختند . دو کشور چین و ایران در گذشته به عنوان دو قطب تولیدی و صادرات سفال آبی و سفید به شمار می رفتند.چین به عنوان سازند اصلی این محصول و ایران به عنوان شاهراه اصلی ارتباطی در تجارت بین آسیا با اروپا و آفریقا در گذشته نقش های اصلی این روند تجاری را بر عهده داشته اند

پیشینه ی سفال آبی و سفید

همچنان که از نام این نوع سفالینه بر می اید . از جمله مشخصه های اصلی این گونه سفال ، رنگ ابی و سفید آن است .نقوش آبی رنگ روی زمین سفید اثر را شکل بخشیده اند ، وجود چنین ترکیب رنگین نقش و زمینه آبی و سفید را در آثار سفالین ادوار آغازین ورود اسلام به ایران و دیگر کشورها می توان مشاهده کرد .برخی از محققین ترکیب رنگی سفید و آبی را پیش از چینی آلات آبی و سفید چین به سفالینه های رسی منطق غرب اسیا، ایران و کشورهای اسلامی نیز نسبت می دهند .چنان که درکتاب هنر سفالگری دوران اسلامی ایران آورده شده : « تزئین سفالینه ها با دو رنگ آبی و سفید یا گاهی سیاه و سفید در اوایل اسلام ( قرون سوم و چهارم هجری) در بعضی از کشورهای اسلامی از جمله ایران معمول بوده » (کریمی و کیانی ، ۱۳۶۴ ،۶۳ ) . با این همه نظرات دیگری نیز وجود دارد که بیشتر مورد قبول صاحب نظران است . عده ای از محققان بر این عقیده اند که تکنیک سفالینه ابی و سفید در قرن هشتم هجری در چین آغاز شده است . (کریمی و کیانی ۱۳۶۴ ، ۶۳ ) این گفته با آثاری که از چین به دست آمده تایید می شود

با وجود تمامی این دلایل با دیدن سفالینه های آبی و سفید بر جای مانده ، این فرهنگ چین است که در نگاه اول خودنمایی می کند تا فرهنگ دیگر این امر بیشتر به سبب نقوشی است که بر آن آثار نقش شده است

نقوش چینی بر روی سفالینه های ایرانی نیز نقش شده اما نفوذ نقوش چینی برروی سفالینه های ایران از جهت تقلید از سفالینه های چینی نبود بلکه سفالگران ایرانی با مشاهده منسوجات چینی چنین نقش مایه هایی را در آثارشان به کار بردند در این رابطه آرتور لین معتقد است که در دوران مغول در سده های ۱۳ و ۱۴ میلادی ( ۷ و۸ هجری ) بیشتر نفوذ روی طرح های سرامیک ایران از منسوجات چین بوده است

 ورود سفالینه های آبی و سفید چین به ایران

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.