مقاله سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهکارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهکارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن دارای ۵۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهکارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهکارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن

چکیده

فصل اول
مقدمه; ;
بیان مسئله
فصل دوم
تعریف مغاهیم واصطلاحات
چارچوب نظری ودیدگاهها
پیشینه تحقیق;
عوامل مرتبط با سرقت;
سرقت از دیدگاه اسلام;
فصل سوم
روش تحقیق;
ابزار تحقیق
جامعه ونمونه آماری
یافته های پژوهش
ارائه یافته های تحقیق ونتیجه گیری;
منابع ومواخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهکارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن

۱ـ آتش‌پور، حمید وهمکاران ، نگاهی به سرقت ، اصلاح وتربیت (۲۹)

۲- اداره زندانهای آذربایجان ‌غربی ، رابطه اعتیاد و سرقت ، اصلاح وتربیت (۳۴)
۳-اداره زندانهای خوزستان سرقت(قبل و بعد از انقلاب اسلامی)، اصلاح وتربیت (۱۳) ،
۴-برات‌وند، محمود ، تبلیغات و آثار آن درجامعه ، اداره زندانهای خوزستان ،
۵- فدائی، فرید ، پیشگامان روانشناسی رشد کودک ، اطلاعات ،
۶- فرهنگ عمید ، حسن، عمید ، امیرکبیر ،
۷-قربان حسینی، علی‌اصغر ، جرم‌شناسی و جرم‌یابی سرقت ، جهاد دانشگاهی ،
۸- صبری، نورمحمد ، جرم‌سرقت درحقوق کیفری ایران و اسلام ، ققنوس ،
۹-حائری‌شاه‌باغ ، سید‌علی ، شرح قانون مجازات عمومی ، کارنگ ،
۱۰- کسرائی، نصرا… گزیده متون ادب فارسی شباهنگ
۱۱- گسن، ریموند ، جرم‌شناسی نظری ، کی‌نیا،مهدی ، مجد
۱۲- درویش، حسینعلی ، علل گرایش یه سرقت ، اصلاح و تربیت (۵۵) ،
۱۳- رهبری‌حق، زیبا ، بررسی علل سرقت ، اصلاح وتربیت‌(۳) ،
۱۴- حجتی کرمانی، علی ، درسهایی از مکتب اسلام، انتشارات اطلاعات ،
۱۵- جبلی، خدیجه بررسی سرقت نوجوانان پایان‌نامه کارشناسی ارشد
۱۶- کاشانی، مهناز ، تاثیر همسالان در سرقت نوجوانان ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ،
۱۷- کاپلان، سادوک ، خلاصه روانپزشکی بالینی ، نصرت‌ا… پورافکاری ، شهرآب ،
۱۸- ساراسون‌ و ساراسون ، روانشناسی مرضی ، نجاریان. بهمن و همکاران ، رشد ،
۱۹-سیف، علی‌اکبر ، نظریه‌های یادگیری ، آگاه ،
۲۰- شیخ مرتضی انصاری ، مکاسب ، انتشارات علمیه قم ،
۲۱- محسنی، داود ، تاریخ تحولات حقوق جزا ، انتشارات گنچ دانش ،
۲۲- میرمحمد صادقی، حسین ، تحلیل مبانی حقوق جزا ، امیرکبیر ،
۲۳- ولیدی، محمدصالح ، حقوق جزای عمومی ، دانشگاه شهید بهشتی ،
۲۴- ولیدی، محمد صالح ، حقوق جزایی اختصاصی ، نور ،
۲۵- هیلگارد، اتکینسون ، زمینه روانشناسی براهنی،محمدنقی ، رشد ،
۲۶- یاسایی، مهشید ، رشد شخصیت کودک ، پرتو ،

مقدمه، بیان مسئله وموضوع

انسان موجودی است که در اجتماع بدنیا می آید و همین دنیا آمدن یعنی با چند نفر زیستن و اجتماعی شدن . او ارزشها ، ملاکها و رفتارها را یاد می گیرد و این روند برایش مزایایی دارد ، لیکن نکته مهم اینجاست که این روند همیشه ارمغان آور نیست . ارتباطات ، محیط ، فرهنگ ،خانواده و ; همه دست به دست هم داده و چرخه ای ایجاد می کند که بصورت اختلال در شخصیت خودنمایی می کند ( کریمی ، ۱۳۷۲ ) . ویژگیهای شخصیت آدمی تحت تاثیر عوامل زیستی، ارثی و محیطی است . تجارب مشترک در یک فرهنگ ،خرده فرهنگ و تجارب مختص فرد در تعامل با آمادگیهای فرد ، شخصیت را شکل می دهند ( اتکینسون ، هیلگارد، ۱۳۶۹ ) . از دیدگاه شامبیاتی ( ۱۳۷۱ ) یکی از ابعاد شخصیت ، شخصیت ضد اجتماعی است که نه تنها برای فرد معضل است که یکی از معیارهای بزرگ جامعه محسوب می شود . افرادی که دارای چنین شخصیتی هستند ، می توانند دچار انحراف اجتماعی و بزهکاری گردند

بزهکاری قدمتی برابر حیات آدمی دارد و تنها به دنیای امروزی اختصاص ندارد بطوریکه در غارها و مقبره های مصری جملاتی مبنی بر عدم اطاعت فرزندان از والدین مشاهده شده است و جوامع بشری نیز از دیرباز رویای دست یافتن به جامعه ای آرمانی را در سر می پرورانده اند و در این راستا علوم مختلف ایجاد شد و زندانها ، ندامتگاهها و کانون های اصلاح و تربیت ساخته شد و اینچنین تلاش برای شناسایی شخصیت بزهکارانه ادامه یافت ( کواراسوس ، ۱۳۶۷ ) . شخصیت بزهکارانه که با انحراف اجتماعی خود را نشان می دهد می تواند یکی از روندهای شکل گیری غیر عادی یک شخصیت باشد و لزوما نیز با انحراف اجتماعی نیست و می تواند پنهان نیز باشد . هر علمی بطور کلی از یکسری مفاهیم یا سازه های نظری و رابطه ای بین این مفاهیم تشکیل می شود ، اما واقعیت آن است که تا وقتی که مفاهیم نظری قابل اندازه گیری یا کمی شدن نباشد ، کشف قوانین و روابط علمی بمنظور پیش بینی پدیده ها امکان پذیر نیست ( براهنی ، ۱۳۷۱ ) . شخصیت بزهکارانه و انحرافات اجتماعی ناشی از آن نیز نمی تواند خارج از این اصل مورد تفحص قرار گیرد . بنابراین اندازه گیری و ارزیابی این نوع شخصیت گام اول تبیین علمی بزه دیدگان است . مرحوم براهنی (۱۳۷۱ ) از قول لرد کلوین می گوید :”اگر بتوانید آنچه را که درباره اش صحبت می کنید ، اندازه بگیریدو آنرا بصورت کمی بیان کنید ، میتوانید مدعی باشید که درباره آن چیزی می دانید “ . در این تحقیق به شناسایی عوامل زمینه ساز و مرتبط با بروز سرقت می‌ پردازیم. تردیدی نیست که برای پیشگیری ‌یا مبارزه با هر پدیده‌ای ابتدا باید خود آن و عوامل مربوطه را شناخت.و باید دانست که مجرمین یک طیف را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، توضیح ساده‌ای درباره علت ارتکاب جرم آنها وجود ندارد. بسته به اینکه فرد دست به سرقت ماشین، کلاهبرداری، سرقت جزئی یا قتل بزند دلایل می‌توانند متفاوت باشند مثلاً یک فرد هیجان خواه با اتومبیل مسروقه در بزرگراه با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کند و دستگیر می‌شود. یا کلاهبرداری تحت تأثیر اغوای دیگران و امکان فریب دیگران روی می‌دهد ولی سارق خرده‌پا شاید بخاطر نیازمالی به این عمل دست زده است. به این ترتیب نحوه برخورد با آنها باید متفاوت باشد. با این وجود دو دسته عوامل ارثی و محیطی را در زمینه ارتکاب جرم مؤثر دانسته اند. در این تحقیق به بررسی ویژگیهای شخصیتی- اجتمائی وخانوادگی مجرمین سرقت زندانهای اهواز می پردازیم .

درهمین راستا با انجام این تحقیق گسترده برمبنای مصاحبه به مطالعه عوامل مرتبط با جرم سرقت بین مجرمین سرقت پرداخته تا گامی درجهت تحقق اهداف مذکور برداشته شود

تعریف سرقت

 با توجه به این که ماهیت سرقت پیچیده می باشد، هرکدام از محققین یا صاحب‌نظران رشته‌های مختلف درمورد آن تعاریف خاصی ارائه کرده اند که درپی نقل می شوند

 از نظرلغوی، کلمه ای است عربی به معنی دزدیده و استراق سمع ، دزدانه گوش دادن هم از آن گرفته شده است(صبری،۳۱:۱۳۷۸)

«سرقت این است که انسان مال حرامی را(مال دیگران را)برای خودش بردارد»(قربان حسینی،۳۱:۱۳۷۱)

در ماده ۲۱۲قانون حدود و قصاص چنین آمده است

«سرقت عبارتست از ربودن متقلبانه شیئ از دیگری»

 درماده۱۹۷قانون مجازات اسلامی نوشته شده است که سرقت عبارت است از: «ربودن مال دیگری به طورپنهان»

درسایر کشورها نیز ازعناصر مشابهی برای تعریف سرقت استفاده شده است، مثلاً درحقوق فرانسه که بخش زیادی ازقوانین حقوقی کشورمان منبعث ازآن است چنین آمده

«هرکس شیئ را که متعلق به او نیست، متقلبانه برباید مرتکب جرم دزدی شده است»(ولیدی ۱۵۸:۱۳۷۵)

درقانون حقوقی آلمان این تعریف ازسرقت آمده است

«کسی که به یکی از طرق غیر مشروع مال منقول متعلق به دیگری را به قصد تملک ببرد  سارق است.»(سید علی حائری شاه باغ ۹۹:۱۳۷۴).قوانین حقوقی انگلستان سرقت را این گونه تعریف می کنند «سرقت عبارت است از ربایش مال قابل دزدیدن به طور متقلبانه و برخلاف رضایت مالک با قصد محروم ساختن مالک، به طور دائم» (میرمحمد صادقی،۱۹۸:۱۳۶۶). با توجه به موارد فوق آنچه در همه تعاریف مشترک است از این قرار می باشد

الف) تصاحب ( از آن خود نمودن)

ب) وجود مال ( اعم ازکالا، اثر فرهنگی وهنری)

ج) تعلق به غیر ( مالکیت فرد بر مال ثابت شده باشد)

ه) قصد تملک دائمی یا استفاده از شیئ

سه جزء اول را عناصر مادی جرم سرقت و دو جزء آخررا عناصر روانی جرم نیز گفته‌اند (صبری۴۶:۱۳۷۸)

تاریخچه سرقت

قدیمی‌‌ترین قوانین مدون دنیا را به عهد حمورابی نسبت می‌دهند ولی قوانین هیتیها از آن هم قدیمی‌تر است. امپراتوری هیتیها مربوط به سده ۱۵ تا ۲۰ قبل از میلاد می‌باشد. نکته مهم قوانین هیتیها این است که اغلب مجازاتهای اعمال شده در برابر جرائم به صورت جریمه نقدی و جبران خسارت بوده که اصولاً جزو مجازاتهای خفیف طبقه‌‌‌‌بندی می‌‌‌‌شوند وتنها در موارد محدودی مجازات شدید اعمال می‌شد که سرقت جزو این موارد بوده است. بعنوان مثال برای سرقت بین۲ تا۱۵ برابر مال مسروقه جریمه درنظر گرفته شده بود و اموال سارق تا پرداخت جریمه به عنوان وثیقه نگهداری می‌‌شد ( بهزادی۳۴:۱۳۷۱). ذکر این نمونه‌ها به عنوان شواهدی دال بر وجود سرقت در این دوران تلقی می‌‌‌شود

همچنین بین سایر اقوام و ملل باستانی از جمله اقوام ساکن بین‌النهرین نیز دزدی مرسوم بوده که وجود قوانین مدون حمورابی شاهدی بر این مدعاست. در کتب آسمانی نظیر قرآن مجید وکتاب تورات نیز درمورد سرقت و مجازات آن مطالبی آمده است. نباید تصور کردکه بین جوامع باستان با سرقت به گونه‌ای یکسان برخورد می‌شد بلکه بسته به شرایط قبیله (مثلاً یکجا نشینی، میزان توسل آنها به جنگ و خشونت و نوع اعتقادات مذهبی) طیفی ازبرخورد با پدیده سرقت وجود داشت که در یک سوی آن اعمال مجازات شدید و در سوی دیگر تساهل و بردباری و حتی تشویق قرار می‌گرفت.  مثلاً بین اسپارتها سرقت‌ به عنوان نوعی ابراز شهامت مورد تمجید و تحسین هم قرار می‌گرفت گسن (۲۷:۱۳۷۴)

جنبه‌های نظری بزهکاری و ارتکاب جرم

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.