مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو) دارای ۱۰۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو) :
مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)
در ۹۹ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
مفهوم و ماهیت تحول
تحول از جمله واژههایی است که بعضاً مترادف کلم رشد به کار میرود در حالی که مفهوم تحول تغییرات کمی و کیفی را در بر میگیرد و به هر نوع تغییری در طول زمان اطلاق میگردد. مفهوم رشد تغییرات کمی را شامل میشود از این رو تحول اعم از رشد است (مصباح و همکاران، ۱۳۷۴).
اگرچه از تحول تعاریف بسیاری شده است اما یکی از عامترین تعاریف بدین شرح میباشد: تحول عبارت است از هم تغییرات و تحولاتی که از زمان تشکیل سلول تخم تا هنگام مرگ روی میدهد. تحول؛ حرکتی مستمر، دائمی و پیوسته بوده گاهی آهسته و زمانی همراه با جوش و خروش است. کیفیت تحول ممکن است ملموس نباشد ولی نباید تصور کرد که جریان تحول متوقف شده است (احدی و بی جمالی، ۱۳۸۸). ماسن[۱]، تحول را تغییرات منظم و نسبتاً مداوم در ساختهای جسمی و عصب شناختی، فرایند تفکر و رفتار در طول زمان مینامد (ماسن، ترجم یاسایی، ۱۳۸۸). شرفی (۱۳۷۱) نیز تغییرات کمی و کیفی که در طول زمان در طبیعت و ساخت و رفتار انسان اتفاق میافتد تحول مینامد. بنا به نظر او این تغییرات و دگرگونیها در هر دورهای از زندگی، تواناییها، نیازها و دشواریهایی را به وجود میآورد.
سندستروم[۲] (۱۹۷۳) نیز از واژ تحول برای تشریح فرایند تأثیرات بی شمار داخلی و خارجی بر انسان از اولین لحظات زندگی تا بزرگسالی و مرگ استفاده میکند (به نقل از مصباح و همکاران، ۱۳۷۴). همچنین وولفلک[۳] (۲۰۰۵) نیز تغییرات منظم و سازگارنهای که به طور مستمر در طول زندگی ارگانیسم، از لحظ نطفه تا لحظ مرگ به وجود میآید، را تحول مینامد (به نقل از سیف، ۱۳۸۶). رایس[۴] (۱۹۹۲) نیز تحول را به مثاب فرایندی مادام العمر میداند که از تعامل عوامل ارثی و محیطی تأثیر میپذیرد، و از آغاز لقاح و تا مرگ (یا پس از مرگ، آن گونه که بسیاری معتقدند) ادامه یابد (رایس، ۱۹۲۲، ترجم فروغان، ۱۳۸۸).
بنابراین با توجه به تشابهات تعاریفی که صاحبنظران در مورد مفهوم تحول ارائه کردند،به نظر میرسد تحول عبارت است از تغییرات کمی و کیفی نسبتاً پایدار، منظم و فراگیر قابلیتها، ساخت و رفتار انسان تحت تأثیر رسش و تعامل با محیط، که از لحظ لقاح تا مرگ به وجود میآید.
۱. Mussen
۱. Sandstrom
۲. Woolfolk
۳. Rice
…
۳-۱-۴- تحول روانی- جنسی[۱]
افراد در طی زندگی با تعارض بین سایقهای زیستی و انتظارات اجتماعی مواجه میشوند. طبق نظری روانکاوی نحوهای که این تعارضها حل میشوند، توانایی افراد برای آموختن، کنار آمدن با دیگران، و مقابله کردن با اضطراب را تعیین میکند. گرچه افراد متعددی به نظری روانکاوی کمک کردند، زیگموند فروید و اریک اریکسون[۲] از مشهورترین این افراد به شمار میروند (برک، ترجم سید محمدی، ۱۳۸۴). زیگموند فروید بنیانگذار نظری روانکاوی بود. او ابتدا، از هیپنوتیزم برای درمان اختلال عصبی سود جست، اما بعد به کندوکاو بیشتر در افکار بیمارانش پرداخت و از طریق تداعی آزاد[۳] به روشن کردن علل آشفتگیهای هیجانی آنها پرداخت. علاوه بر این فروید از تعبیر خواب نیز برای کندوکاو در ضمیر ناهشیار استفاده نمود (الیس، ۱۹۲۲، ترجم فروغان، ۱۳۸۸). فروید معتقد بود که امیال جنسی، غرایز و سائقهای پرخاشگرانه عوامل اصلی تعیین کنند رفتار هستند. از این رو نظریههای جدی در مورد رابطه جنسی و تمایلات جنسی از نظری فرویدآغازشد.فروید، اساساً یک تحولگرا بود. او معتقد بود که تغییرات روانشناختی به وسیل نیروهای درونی، به ویژه رسش زیست شناختی[۴] هدایت میشود.
براساس نظری او شخصیت از سه جزء نهاد[۵]، خود[۶]، فراخود[۷] تشکیل میشود. نهاد از زمان تولد وجود دارد و از غرایز و امیال اساسی که در پی ارضای فوری، بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن، تشکیل میشود. تکوین خود نیز از سال اول زندگی آغاز میشود. خود از فرایندهای ذهنی، نیروهای استدلال عقل سلیم تشکیل میشود و نقش آن هدایت انرژی نهاد، براساس محدویتهای زندگی است. جزء سوم فرا خود میباشد که نتیج نهایی رسش، همانندسازی با والدین و سرمشقگیری، و بالاخره آموزش هیجانی است. فراخود در پی تأثیرگذاری بر رفتار به منظور منطبق کردن آن با انتظارات جامعه به وجدان تبدیل میشود (الیس، ۱۹۲۲، ترجم فروغان، ص ۳۹). فروید نه تنها نظریهای را دربار ساختار شخصیت تدوین کرد، بلکه خطوط کلی نظری روانی-جنسی تحول را ترسیم نمود. بنا به نظری فروید تمام انسانها از مراحلی روانی-جنسی عبور میکنند. بدین ترتیب که ابتدا علایق جنسی آنها از دهان به مقعد و سپس به منطق آلتی تغییر مییابد؛ و در نهایت بعد از دور نهفتگی، دوباره بر ناحی تناسلی متمرکز میشود (همان).
۱. Psychosexual development
۲. Erik Erikson
[۳].free association: در این روش بیمار به گفتن هرچه به ذهنش خطور می کند ترغیب می شود تا بازگویی غیر ارادی افکار ناهشیار امکان پذیر شود.
۴. Biological maturation
۱. id
۲. ego
۳. superego
…
بخشی از منابع فارسی:
۱) احدی، ح، بنی جمالی، ش. (۱۳۸۸). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک). تهران: جیحون.
۲) احدی، ح، جمهری، ف. (۱۳۸۲). روان شناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری). تهران: پردیس.
۳) احمدپناه، م. (۱۳۷۷). بررسی و مقایسه تحول شناختی و اخلاقی در کودکان شهری و روستایی. روانشناسی. (۸): ۳۸۷-۳۶۹.
۴) اسحاق نیا، س. (۱۳۷۲). بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری عاطفی، عاطفی کودکان دبستانی در شهرستان تربیت حیدریه- استان خراسان. کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
۵) اسعدی، س، امیری، ش، و مولوی، ح. (۱۳۸۶). بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابط آن با طراز تحول شناختی در کودکان. مطالعات تربیتی و روانشناسی. ۸ (۱): ۱۵۴-۱۳۷.
۶) ال سولسو، ا (۱۳۸۱). روانشناسی شناختی (ترجم فرهاد ماهر). تهران: رشد.
…
بخشی از منابع انگلیسی:
۱. Agger, C. (2007). Conservation of Number Task with Small and Large Quantities on Male and Female Preschool Children. Indiana Undergraduate Journal of Cognitive Science, ۲۸.
۲. Aguilar, R., & Tansini, R. (2010). Pre-School Education and School Performance .The Case of Public Schools in Montevideo. rapport nr.: Working Paper Economics 434.
۳. Amsel, E., & Byrnes, J. P. (Eds.). (2002). Language, literacy, and cognitive development: the development and consequences of symbolic communication. Psychology Press.
۴. Anderson, L. M., Shinn, C., Fullilove, M. T., Scrimshaw, S. C., Fielding, J. E., Normand, J., & Carande-Kulis, V. G. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: A systematic review. American journal of preventive medicine, ۲۴(۳), ۳۲-۴۶.
۵. ARI, M., BAL, S., TUGRUL, B., UZMEN, S., & AYDOGAN, S. (2000). HELPING SIX YEAR OLD KINDERGARTEN CHILDREN TO ACQUIRE THE CONCEPT OF CONSERVATION THROUGH TRAINING. Hacettepe Universitesi E itim Fakültesi Dergisi, ۱۸, ۱۷-۲۵.
۶. Arthur J. Reynolds, Judy A. Temple, Dylan L. Roberston, Emily A. Mann, MSSW, (2001): Long-term Effects of an Early Childhood, Intervention on Educational Achievement and Juvenile Arrest, A 15- Year Follow- up of Low- Income Children, in Public schools, American Medical Association JAMA, 283 (18), 23-39.
۷. Bakhurst, D., & Shanker, S. G. (Eds.). (2001). Jerome Bruner: Language culture and self. Sage.
۸. Bakken, L., Thompson, J., Clark, F. L., Johnson, N., & Dwyer, K. (2001). Making conservationists and classifiers of preoperational fifth-grade children. The Journal of Educational Research, ۹۵(۱), ۵۶-۶۱.
…
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.