مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو) دارای ۱۰۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو) :

مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)

در ۹۹ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مفهوم و ماهیت تحول

تحول از جمله واژه­هایی است که بعضاً مترادف کلم رشد به کار می­رود در حالی که مفهوم تحول تغییرات کمی و کیفی را در بر می­گیرد و به هر نوع تغییری در طول زمان اطلاق می­گردد. مفهوم رشد تغییرات کمی را شامل می­شود از این رو تحول اعم از رشد است (مصباح و همکاران، ۱۳۷۴).

اگرچه از تحول تعاریف بسیاری شده است اما یکی از عام­ترین تعاریف بدین شرح می­باشد: تحول عبارت است از هم تغییرات و تحولاتی که از زمان تشکیل سلول تخم تا هنگام مرگ روی می­دهد. تحول؛ حرکتی مستمر، دائمی و پیوسته بوده گاهی آهسته و زمانی همراه با جوش و خروش است. کیفیت تحول ممکن است ملموس نباشد ولی نباید تصور کرد که جریان تحول متوقف شده است (احدی و بی جمالی، ۱۳۸۸). ماسن[۱]، تحول را تغییرات منظم و نسبتاً مداوم در ساخت­های جسمی و عصب شناختی، فرایند تفکر و رفتار در طول زمان می­نامد (ماسن، ترجم یاسایی، ۱۳۸۸). شرفی (۱۳۷۱) نیز تغییرات کمی و کیفی که در طول زمان در طبیعت و ساخت و رفتار انسان اتفاق می­افتد تحول می­نامد. بنا به نظر او این تغییرات و دگرگونی­ها در هر دوره­ای از زندگی، توانایی­ها، نیازها و دشواری­هایی را به وجود می­آورد.

سندستروم[۲] (۱۹۷۳) نیز از واژ تحول برای تشریح فرایند تأثیرات بی شمار داخلی و خارجی بر انسان از اولین لحظات زندگی تا بزرگسالی و مرگ استفاده می­کند (به نقل از مصباح و همکاران، ۱۳۷۴). همچنین وولفلک[۳] (۲۰۰۵) نیز تغییرات منظم و سازگارنه­ای که به طور مستمر در طول زندگی ارگانیسم، از لحظ نطفه تا لحظ مرگ به وجود می­آید، را تحول می­نامد (به نقل از سیف، ۱۳۸۶). رایس[۴] (۱۹۹۲) نیز تحول را به مثاب فرایندی مادام العمر می­داند که از تعامل عوامل ارثی و محیطی تأثیر می­پذیرد، و از آغاز لقاح و تا مرگ (یا پس از مرگ، آن گونه که بسیاری معتقدند) ادامه یابد (رایس، ۱۹۲۲، ترجم فروغان، ۱۳۸۸).

بنابراین با توجه به تشابهات تعاریفی که صاحبنظران در مورد مفهوم تحول ارائه کردند،به نظر می­رسد تحول عبارت است از تغییرات کمی و کیفی نسبتاً پایدار، منظم و فراگیر قابلیت­ها، ساخت و رفتار انسان تحت تأثیر رسش و تعامل با محیط، که از لحظ لقاح تا مرگ به وجود می­آید.


۱. Mussen

۱. Sandstrom

۲. Woolfolk

۳. Rice

۳-۱-۴- تحول روانی- جنسی[۱]

افراد در طی زندگی با تعارض بین سایق­های زیستی و انتظارات اجتماعی مواجه می­شوند. طبق نظری روان­کاوی نحوه­ای که این تعارض­ها حل می­شوند، توانایی افراد برای آموختن، کنار آمدن با دیگران، و مقابله کردن با اضطراب را تعیین می­کند. گرچه افراد متعددی به نظری روان­کاوی کمک کردند، زیگموند فروید و اریک اریکسون[۲] از مشهور­ترین این افراد به شمار می­روند (برک، ترجم سید محمدی، ۱۳۸۴). زیگموند فروید بنیان­گذار نظری روان­کاوی بود. او ابتدا، از هیپنوتیزم برای درمان اختلال عصبی سود جست، اما بعد به کندوکاو بیشتر در افکار بیمارانش پرداخت و از طریق تداعی آزاد[۳] به روشن کردن علل آشفتگی­های هیجانی آنها پرداخت. علاوه بر این فروید از تعبیر خواب نیز برای کندوکاو در ضمیر نا­هشیار استفاده نمود (الیس، ۱۹۲۲، ترجم فروغان، ۱۳۸۸). فروید معتقد بود که امیال جنسی، غرایز و سائق­های پرخاشگرانه عوامل اصلی تعیین کنند رفتار هستند. از این رو نظریه­های جدی در مورد رابطه جنسی و تمایلات جنسی از نظری فرویدآغازشد.فروید، اساساً یک تحول­گرا بود. او معتقد بود که تغییرات روان­شناختی به وسیل نیرو­های درونی، به ویژه رسش زیست شناختی[۴] هدایت می­شود.

براساس نظری او شخصیت از سه جزء نهاد[۵]، خود[۶]، فراخود[۷] تشکیل می­شود. نهاد از زمان تولد وجود دارد و از غرایز و امیال اساسی که در پی ارضای فوری، بدون در نظر گرفتن پیامد­های آن، تشکیل می­شود. تکوین خود نیز از سال اول زندگی آغاز می­شود. خود از فرایند­های ذهنی، نیروهای استدلال عقل سلیم تشکیل می­شود و نقش آن هدایت انرژی نهاد، براساس محدویت­های زندگی است. جزء سوم فرا خود می­باشد که نتیج نهایی رسش، همانند­سازی با والدین و سرمشق­گیری، و بالاخره آموزش هیجانی است. فرا­­­­­­­­­خود در پی تأثیر­گذاری بر رفتار به منظور منطبق کردن آن با انتظارات جامعه به وجدان تبدیل می­شود (الیس، ۱۹۲۲، ترجم فروغان، ص ۳۹). فروید نه تنها نظریه­ای را دربار ساختار شخصیت تدوین کرد، بلکه خطوط کلی نظری روانی-جنسی تحول را ترسیم نمود. بنا به نظری فروید تمام انسان­ها از مراحلی روانی-جنسی عبور می­کنند. بدین ترتیب که ابتدا علایق جنسی آنها از دهان به مقعد و سپس به منطق آلتی تغییر می­یابد؛ و در نهایت بعد از دور نهفتگی، دوباره بر ناحی تناسلی متمرکز می­شود (همان).


۱. Psychosexual development

۲. Erik Erikson

[۳].free association: در این روش بیمار به گفتن هرچه به ذهنش خطور می کند ترغیب می شود تا بازگویی غیر ارادی افکار ناهشیار امکان پذیر شود.

۴. Biological maturation

۱. id

۲. ego

۳. superego

بخشی از منابع فارسی:

۱) احدی، ح، بنی جمالی، ش. (۱۳۸۸). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک). تهران: جیحون.

۲) احدی، ح، جمهری، ف. (۱۳۸۲). روان شناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری). تهران: پردیس.

۳) احمدپناه، م. (۱۳۷۷). بررسی و مقایسه تحول شناختی و اخلاقی در کودکان شهری و روستایی. روان­شناسی. (۸): ۳۸۷-۳۶۹.

۴) اسحاق نیا، س. (۱۳۷۲). بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری عاطفی، عاطفی کودکان دبستانی در شهرستان تربیت حیدریه- استان خراسان. کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

۵) اسعدی، س، امیری، ش، و مولوی، ح. (۱۳۸۶). بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابط آن با طراز تحول شناختی در کودکان. مطالعات تربیتی و روانشناسی. ۸ (۱): ۱۵۴-۱۳۷.

۶) ال سولسو، ا (۱۳۸۱). روانشناسی شناختی (ترجم فرهاد ماهر). تهران: رشد.

بخشی از منابع انگلیسی:

۱. Agger, C. (2007). Conservation of Number Task with Small and Large Quantities on Male and Female Preschool Children. Indiana Undergraduate Journal of Cognitive Science, ۲۸.

۲. Aguilar, R., & Tansini, R. (2010). Pre-School Education and School Performance .The Case of Public Schools in Montevideo. rapport nr.: Working Paper Economics 434.

۳. Amsel, E., & Byrnes, J. P. (Eds.). (2002). Language, literacy, and cognitive development: the development and consequences of symbolic communication. Psychology Press.

۴. Anderson, L. M., Shinn, C., Fullilove, M. T., Scrimshaw, S. C., Fielding, J. E., Normand, J., & Carande-Kulis, V. G. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: A systematic review. American journal of preventive medicine, ۲۴(۳), ۳۲-۴۶.

۵. ARI, M., BAL, S., TUGRUL, B., UZMEN, S., & AYDOGAN, S. (2000). HELPING SIX YEAR OLD KINDERGARTEN CHILDREN TO ACQUIRE THE CONCEPT OF CONSERVATION THROUGH TRAINING. Hacettepe Universitesi E itim Fakültesi Dergisi, ۱۸, ۱۷-۲۵.

۶. Arthur J. Reynolds, Judy A. Temple, Dylan L. Roberston, Emily A. Mann, MSSW, (2001): Long-term Effects of an Early Childhood, Intervention on Educational Achievement and Juvenile Arrest, A 15- Year Follow- up of Low- Income Children, in Public schools, American Medical Association JAMA, 283 (18), 23-39.

۷. Bakhurst, D., & Shanker, S. G. (Eds.). (2001). Jerome Bruner: Language culture and self. Sage.

۸. Bakken, L., Thompson, J., Clark, F. L., Johnson, N., & Dwyer, K. (2001). Making conservationists and classifiers of preoperational fifth-grade children. The Journal of Educational Research, ۹۵(۱), ۵۶-۶۱.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.