کارآموزی در کارگاه تراورس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۵۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی در کارگاه تراورس دارای ۶۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی در کارگاه تراورس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه :
   اگر بگوییم تکلونوژی جهان امروز را صنعت برق تشکیل داده است سخنی است که گزاف نگفته ایم. از کوچکترین وسایل زندگی تا پیچیده ترین ابزار وسایل صنعتی که تمام این وسایل و ابزار گفته شده تمام صنعت برق تشکیل داده است.
بطوریکه برق از دوشاخه الکترونیک و فورت تشکیل شده است ، که بنا به ضرورت در این تحقیق در زمینه برق قدرت تالیف شده است.
بطورکلی شرکت تهیه و تولید تراروس بتونی در زمینه تهیه و تولید تراورس جهت جایگزینی تراورسهای چوبی که در سال ۱۳۰۰ توسط شرکتهایی مانند ( فرانسه و آلمان ) ساخته شده است و چارت این کارخانه بصورت زیر می باشد.
خط تولید اصلی
خط تولید مواد اولیه
« تقدیر و تشکر »

 

فهرست مطالب

فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی
فصل دوم : ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته کارآموز
شرح حال تراورس بتونی
آزمایشگاه
عناصر تشکیل دهندد تراورس
طریقه کار با دستگاه میکسر بصورت دستی
آزمایش دانه بندی
آزمایش مقاومت
مقاومت بتون
جدول میزان مواد تشکیل دهنده بتون
 کارگاه مواد اولیه
آرماتورهای پرچ شده
سنگ شکن
 کارگاه تراورس
چرثقیل سقفی
دستگاه کشش
میکسر
ویبره
بخار
چرثقیل دروازه ای
فصل سوم : آزمون آموختها و نتایج و پیشنهادات
آموخته ها
نتیجه
پیشنهادات

 

مکان جغرافیایی
نخستین مسئله ای که هنگامی احداث یک کارخانه پیش می آید گزینش جای آن است . مسئله گزینش جای آن است. مسئله گزینش جای کارخانه هم در مورد احداث کارخانه های نو پیش آید و هم موقعی که یک کارخانه موجود تصمیم به گسترش تولید خود می گیرد . در مورد اخیر باید نیکی ها و بدهای گسترش تولید در جای موجود و یا در جای جغرافیایی دیگر ارزیابی وسنجیده می شود. جای جغرافیایی کارخانه برروی بسیاری از عواملی که در موفقیت و سود آن دخیل هستند تاثیر می گذارد. بطور کلی می توان گفت که مناسب ترین جا برای احداث یک کارخانه جائیست که در آنجا هزینه ها تولید هر واحد فرآورده   کمترین باشد.
هرچند که گزینش های کارخانه بر پایه معیارهای اقتصادی دلخواه صاحبان صنایع انجام می گیرد، دولت بعلت اولویت های اقتصادی یا اجتماعی و حق سیاسی خود، با وضع مقررات ، محدودیتهایی برای صاحبان صنایع در گزینش جای کارخانه بوجود می آورد. مهمترین عوامل محدود کننده که دولت را وادار به دخالت در امر گزینش می کند از قرار زیرند
ـ جلوگیری از تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ و پیوامون
ـ نابسنده بودن خدمات شهری ، مانند آب و برق و حمل و نقل و غیره
ـ ایجاد اشتغال در شهرهای کوچک و روستاها
ـ جلوگیری از تراکم مهارت و خدمات صنعتی در شهرهای بزرگ و محروم شدن نقاط دیگر کشور
ـ جلوگیری از وابستگی صنایع به بازار شهرهای بزرگ و در نتیجه عدم توجه به ایجاد شبکه پخش سراسری
آ ـ گزینش منطقه جغرافیایی
گزینش جای کارخانه باید در دومرحله انجام گیرد. نخست باید منطقه جغرافیایی مناسب راگزید و سپس در آن منطقه به جستجوی مناسب ترین شهر ، روستا یا محل پرداخت . برای گزینش منطقه باید کلیات زیر رادر نظر گرفت.
۱ ـ مناسب بودن نوع فرآورده در آن منطقه . کناره های خلیج فارس برای قایق سازی ،‌ لوازم ماهیگیری ، کنسرو ماهی ، گیلان و مازنداران و لرستان برای صنایع چوبی ،‌ اصفهان برای صنایع فولادی و کرمان برای صنایع که از مس تغذیه می کنند . الی آخر.
۲ ـ وجود وسایل ترابری لازم . صنایع که از مواد سنگین وارداتی تغذیه می کنند ، در نزدیکی بندرها یا در امتداد شاهراههای منتهی به بندرها ، صنایعی که متکی به تماس با خارج هستند در دسترس فرودگاهها ، و برای صنایع که وابسته به خدمات و تامین مواد و وسایل که از شهرهای بزرگ هستند و صنایعی که فرآورده های شان در سراسر کشور پخش شود ، و خود خطوط زمینی و هوایی ، راه آهن ، راههای کامیون رو و غیره.
۳ ـ وجود امکانات رفاهی . برای صنایع که متکی به نیروی انسانی و مدیریت و کادر ماهر وارداتی از تهران یا شهرهای بزرگ دیگر هستند ، دسترسی به شهرهای بزرگ و وسایل رفاهی و تفریهی اهمیت دارد تا کارکنان به ماندن در منطقه رغبت بیشتری نشان دهند.
۴ ـ مقررات تشویقی دولت و نهادهای دولتی ، گاهی امتیازاتی که دولت برای صنایع که در برخی مناطق ایجاد می شود . تعیین می کند جبران بسیاری از دشوارهای و هزینه های بالاتر احداث و اداره کارخانه در آن منطقه را می کند . اینگونه امتیازات معمولا” بصورت معافیتهای مالیاتی ، وام بانکی بیشتر و دراز مدت یا با بهره کمتر ، زمین رایگان ، تخفبف در خدمات و اعضار موقت است . مثلا” وزارت دارایی برای برخی مناطق معافیت مالیاتی ۵ ساله و برای برخی مناطق دیگر معافیت ده ساله اعطا می کرد. برای آگاهی از مقررات دولت باید به وزارت های صنایع یا اداره های صنایع استان مراجعه و با مسئولان مشورت کرد. گاهی فرمانداری ها نیز برای رونق دادن به اقتصاد محلی امتیازاتی برای صاحبان صنایع نو قابل می شود.
۵ ـ گنجایش بازار محلی . اگر منطقه گنجایش مصرف بیشتر تولید کارخانه را داشته باشد شاید بتوان هزینه های بالاتر دیگر جبران کرد.
۶ ـ شرایط دما آب و هوا ، هزینه گرمایش یا سرمایش را برای برخی یگان های تولیدی که کنترل دما در آنها اهمیت دارد افزایش یا برعکس کاهش می دهد.
پس از گزیده شدن منطقه ، جای احداث کارخانه با توجه به مقررات و محدودیتهای دولتی باید بررسی شود.مثلا” در منطقه اصفهان دولت اجازه احداث کارخانه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر را نمی دهد. و در منطقه مرکزی این محدودیت به شعاع ۱۱۰ کیلومتری تهران است.
در شهرهایی که صنایع در گزینش جای کارخانه آزادی دارند . امتیازات احداث در محدوده شهری در پیرامون یا در روستا باید ارزیابی شود، در شهر تراکم جمعیت ، قیمت زمین خدمات شهری و مقررات دولتی زیاد است بیرون از شهر ، تراکم جمعیت و قیمت زمین پایین و مقررات است. عوامل مهمی که در این موارد باید بررسی شود عبارتند از : بهای زمین ، موجودی نیروی انسانی ، وجود و هزینه وسایل ترابری مواد خام و کالاهای ساخته شده و رفت و آمد کارکنان و بالاخره مقررات و محدودیتهای محلی .
۱ ـ امتیازات شهر : هنگامی وجود کارخانه در محدوده ی شهرهای بزرگ از امتیازات زیاد برخوردار است که تعداد زیادی کارگر ماهر و تخصص های دیگر مورد نیاز باشد، تماسهای سریع با مشتریان اهمیت داشته باشد ( مانند صنایعی که با سفارش مشتری به ساخت            می پردازند) و مواد و قطعات نیمه ساخته مورد نیاز کارخانه تنوع بسیار و حجم کم داشته باشد . کارخانه هایی که بعلت محدودیت سرمایه نمی توانند همه خدمات شهری مانند آب و برق و آتش نشانی و غیره را خود فرآهم سازند بهتر است در محدوده خدمات شهری باشند ، شهر نیز امتیاز دیگری برای کارخانه کم سرمایه دارد که گاه می توانند ساختمان خود را اجاره کنند.
۲ ـ امتیاز پیرامون : کارخانه هایی که به زمین بزرگ و ساختمان نیاز دارند ولی درضمن باید در نزدیکی مراکز شهری باشند ، در پیرامون با حومه شهرهای بزرگ احداث می شوند. در مناطق پیرامونی مقررات شهری وجود ندارند ، ولی رفت و آمد به شهرو حتی زندگی در شهر و کار در پیرامون به آسانی امکان پذیر است . کارخانه هایی که به تعداد زیادی کارگر زن احتیاج دارند ، در پیرامون شهرها رقابت کمتری از درون شهر می یابند ، چون امکان کار در شهر بیشتر از پیرامون است. کارخانه های واقع در پیرامون شهرها به بازار خود در شهر نزدیک هستند و از راهها و وسایل ارتباطی و نقلیه نسبتا” خوبی       برخوردار دارند.
۳ ـ امتیازات روستا : احداث کارخانه هایی در روستا مناسب است که به زمین بسیار زیاد نیاز داشته باشند، محتاج حجم زیادی از آب باشند ( مانند احداث کنار رودخانه یا چشمه ) ، و یا فرآیند تولیدیشان برای مراکز تراکم جمعیت مناسب نباشد. برخی کارخانه های مواد غذایی ، شیمیایی ، سیمان ، ذوب فلزات ، آجر و همانند آنها از این جمله اند .
پ ـ ارزیابی هزینه تولید : سه عامل مهم اقتصادی در ارزیابی جای کارخانه وجود دارد که اقتصادی بودن کارخانه را در جای مورد نظر تعیین می کند :
هزینه تهیه مواد خام .
هزینه تبدیل مواد خام به کالاهای نهایی .
هزینه پخش فرآورده و رساندن به مصرف کننده
هزینه مواد خام عبارتست از جمع هزینه خرید و هزینه حمل آن به کارخانه . هزینه تولید فرآورده شامل هزینه های ساخت ، استهلاک ساختمان و ماشینها ، مالیاتها و غیره می شود. هزینه پخش کالا را    نمی توان به همین آسانی و دقت محاسبه کرد . بلکه باید بر پایه تجربه و دانش بازار سنجید.
بر پایه‌محاسبه هزینه های بالا که مجموع آن قیمت تمام شده کالا تا رسیدن به مصرف کننده را تشکیل می دهد ، باید جاهای مختلف را برای گزینش مناسب ترین آنها با هم مقایسه کرد.
ت ـ عوامل گزینش جا : با در نظر گرفتن کلیات بالا ، کارشناس یا مشاور مهندس مشاوری که به ارزیابی و سنجش جاهای مختلف برای تصمیم گیری نهایی در مورد گزینش جای کارخانه می پردازد، باید همه نکات فهرست شده زیر را که بر حسب عوامل : مواد خام ، نیروی انسانی ، بازار ، خدمات کارخانه ای آب و هوا و مقررات و قوانین ، رده بندی شده است بررسی کند.
۱ ـ منبع مواد خام : مسافت حمل مواد خام یا قطعات نیم ساخته لازم از منبع ( مانند معدن یا بند ) تا کارخانه ، نرخ ترابری مواد خام و کالاهای ساخته شده ، پراکندگی منابع مواد خام ضروری ، وجود وسایل و خدمات ترابری باید بررسی شود . تناسب وزن به حجم کالای ساخته شده نسبت به تناسب وزن به حجم مواد خام کاربرده شده در آن نیز باید سنجیده شود که معیار نسبتا” خوبی برای ارزیابی بهینه فاصله کارخانه تا منبع مواد است.
۲ ـ منبع نیروی انسانی : بسندگی موجودی نیروی کار از نوع مهارت های لازم و رقابت موجود برای آن و نیز مناسب بودن مهارتهای و تجربه های موجود در منطقه برای فعالیت و کار تولیدی مورد نظر باید ارزیابی شود. سنجش روابط و آیین های قومی ، سنتی و مذهبی در منطقه در ارتباط با نوع فعالیت نباید فراموش گردد ، و بالاخره عادات کار کارگران بومی ، هوشمندی ،‌ آموزش ، تجربه و سطح فرهنگ صنعتی آنها باید مطالعه شود تا هزینه واقعی استخدام را بتوان  برآورد کرد.
۳ ـ بازار و هزینه پخش : بررسی بازار کالای ساخته شده که آیا محلی یا منطقه ای یا سراسری است ، تمرکز یا پراکندگی بازار ، ثبات یا نوسان تقاضا ، و رقابت موجود در منطقه ، عوامل مؤثری را در هزینه روشن می کند، که در تعداد و جای انبارهای پخش و موجودی لازم اثر می گذارد. وسایل موجود حمل کالا به بازارهای مصرف ،‌ نرخ یا هزینه حمل ، و احتمال تاء خیرها و صدمات به کالا هنگام حمل باید مطالعه شود . هزینه دشواری رفت آمد کارکنان ،‌ مدیریت و مشتریان بین کارخانه و تهران یا نزدیکترین شهر مهم ، نشان می دهد که آیا وجود یک دفتر مرکزی یا دفتر پخش و فروش در تهران یا یکی از شهرهای مهم دیگر ضرورت دارد یا نه .
۴ ـ خدمات کارخانه ای : آیا منابع آب و برق و سوخت و غیره برای مصرف کنونی کارخانه و گسترش احتمالی آن در آینده ، بسنده است ؟ آیا خدمات برونی مانند کارگاههای صنعتی کمکی (تراشکاری ، جوشکاری و غیره) و تعمیراتی مورد نیاز گاهگاهی کارخانه در نزدیکی محل موجود است ؟ آیا خدمات شهری یا مستقل برای حمل زباله و ضایعات ، آتش نشانی ،‌وسایا نقلیه همگانی ، مغازه های فروش لوازم یدکی ، ابزار و غیره در آن پیرامون وجود دارد.
۵ ـ آب و هوا : برخی شرایط طبیعی مانند باران زیاد و تند (گیلان) یا برف زیاد (آذربایجان) ، یا بادهای تند (نواحی کویری) و یا احتمال زمین لرزه باعث می شود که هزینه ساختمانی برای پایدار ساختن ساختمان ، بیش از حد عادی شود.
در نقاطی که سرما شدید و طولانی است . (مانند آذربایجان ، شمال خراسان) ، یا گرما شدید و طاقت فرساست ( مانند کناره خلیج فارس ) هزینه گرمایش یا سرمایش مبلغ مهمی از سرمایه گذاری در ساختمان کارخانه را می توان شامل شود. برای برخی کارخانه ها در برخی نقاط باد خیز باید دستگاههای غبارگیر و پاکسازی هوا تعبیه کرد. هزینه های دیگری که بعلت جوی پیش می آید، غیبت کارکنان یا توقف کار یا وقفه در رسیدن مواد اولیه است. در برخی نقاط ، پرداخت اضافه حقوق بعلت بدی آب و هوا برای جلب کارکنان مورد نیاز ضروری می شود. و بالاخره احتمال فساد و خرابی برخی مواد اولیه یا فرآورده های ، استهلاک سریع ماشینها و تجهیزات و یا نیاز به تعمیرات بیش از حد عادی بعلت نامناسب بودن آب و هوا از عوامل دیگرسیت که باید بررسی و ارزیابی شود.
۶ ـ مقررات و قوانین محلی : برخی قوانین هزینه زای ویژه وجود دارند که مربوط به جای احداث کارخانه می شوند. مثلا”کارخانه هایی که کنار روخانه ها رودخانه ها قرار دارند . و از رودخانه برای دفع فاضلاب خود استفاده می کنند باید نخست آن را پالایش کنند ، هر چند که این قانون همیشه و بخوبی اجرا نمی شود و باعث ضایعات بسیار می گردد. کارخانه های دود زا یا غبار زا مانند کارخانه های سیمان ، شیمیایی ، آجر سازی ، گچ پزی و غیره هنگامی که در نزدیکی مراکز جمعیت قرار میگیرند باید دستگاههای دود گیری و غبار گیری بر دود کش های خود بکار بگذارند . کارخانه هایی که صدای زیاد تولید       می کنند در نزدیکی مراکز جمعیت باید وسایل کاهش صدا تعبیه کنند.
برخی از شهرهای کوچک با فرمانداریهای هم برای خود مقرراتی محلی دارند که بعلت شرایط ویژه منطقه وضع می شود. برخی سازمانها نیز برای برخی مناطق مقررات و قانونهای ویژه ای را اجرا می کنند که باید مورد بررسی قرار گیرند ، مانند مقررات مربوطه به حفظ محیط زیست ، جنگلبانی ، شکاربانی ، بندرها ، چراگاهها ، مناطق کشاورزی ، و   امثال آن .
۷ ـ شهرک های صنعتی
یکی از اقدامات دولت که حدود ده سال است پا گرفته ، تاسیس شهرک ها و مناطق صنعتی است که مسئله گزینش جا را تا حدودی برای صنایع کوچک و متوسط و نو پا حل کرده است.
در این شهرک های صنعتی ، مانند شهرک های البرز ، کاوه و رشت ، دولت زمین بزرگی را برای احداث کارخانه های صنعتی اختصاص داده و در آنها مدیریت و مسئولیت فرآهم آوردن همه خدمات پایه و زیربنای را که برای صنایع لازم است . مانند آب و برق ، سوخت ، خیابان و راه ، پلیس ، آتش نشانی ،‌بعهده گرفته است و با وجود نا هماهنگی ها و دشواریهایی که بعلت عدم تجربه در مدیریت اینگونه سازمانها در آغاز برای صنایع وجود داشته و هنوز ادامه دارد ، صنایع نو پا می توانند با احداث کارخانه در این شهرک ها بسیاری از مسائل گزینش خود را کاهش می دهند.
در برخی کشورها که در آنها کمبود زمین وجود دارد ، مانند هنگ کنگ شهرک های صنعتی را عمودی می سازند ، بنابراین ، کارخانه ها دراشکوبهای روی هم قرار می گیرند. گاهی آپارتمانهای مسکونی کارگران را نیز در همین ساختمانهای بلند می سازد.
شرح کارخانه تراورس بتونی :
     در اولین وهله کلافهای تهیه شده که بصورت دایره شکل می باشند روی واگنت مخصوص که در زمین نصب است گذاشته و توسط چهار نفر کارگر و رزیده بطول mm 1435 و جهت واگذاری بلیت و پرچ به آنها فرستاده می شود پس از پرچ کردن باز هم توسط جرثقیل سقفی یا کارگر در داخل قالب که قبلا” روغنکاری و تمیز گریده گذاشته می شود و هر قالب طوری طرح ریزی گردیده که در داخل آن ۳ اصله تراورس جا سازی شده پس از روغنکاری و ریختن آرماتور آماده در داخل قالب (۸ رشته آرماتور یک تراورس که جمعا” در داخل هر قالب ۲۴ رشته آرماتور گذاشته می شود ) و سپس در داخل همین قالب که در قسمت عرض آن سوراخها جهت نگهداری آرماتورها گذاشته است پیچهای نگهدارنده کوتاه ۱۲ عدد و پیچهای نگهدارنده بلند کشی که توسط دستگاه کششی بایستی جوابگوی کشش آرماتور باشد هم به همین تعداد (۱۲ عدد) که این پیچها توسط مهره ۱۶ m بسته و بطرف دستگاه کششی فرستاده تا آنجا توسط دستگاه کششی ، کشیده شود.
قالب های آماده شده برای بتن ریزی باید در آنها پیچهای رولپلاک قرار دارد که در داخل هر قالب ۴ عدد سوراخ در کف قالب جهت این پیچهای رولپلاک وجود دارد ، که بسته می شود و پس بازدید کامل توسط مسئول مربوطه جهت بتون ریزی در زیر دستگاه بتونر ـ میکسر روانه می شود از بالا بتون از داخل دستگاه میکسر به درون قیف مخصوص و از آنجا به درون قالب ریخته می شود و بعد از آن روی میزویبراتورگذاشته می شود در آنجا بتونی که از دستگاه میکسر درون قالب ریخته شده کاملا” تقسیم می شود و تمام جای قالب را پر می کنند. و بعد از آن دستگاه ویبراتور را روشن می کنند که یک الی ۲ دقیقه قالب را ویبره می کنند و سپس بتون بصورت تراورس در داخل قالب نمایان می گردد ( بشکل تراورس ) و سپس از آن پیچهای رولپلاک را از قالب باز کرده و روی قالب تمیز می کنند.
قالب آماده شد که تراورس در آن وجود دارد توسط جرثقیل سقفی برداشته ورودی واگنهای مخصوص قرار می گیرد ظرفیت هر واگن   (6 ـ ۷) قالب را می تواند تحمل کند . بعد از آن واگنها به داخل تونل هدایت می شوند.
پس از اینکه تونل ها پر شدند دربهای آنها را می بندند و در پایین یعنی کنارهای پایین تونل لوله هائی وجود دارد که در قسمت بالای آن سوراخهایی وجود دارد که حرارت از آن خارج می شود قالبها تقریبا” 8 ساعت بخار داده می شود سپس قالبها از اطاق بخار یا همان تونل که دو درب دارد یکی درب ورودی و دیگری خروجی .
از طرف درب خروجی قالبها توسط سیم بکسل که با دستگاه کار     می کند ،‌کشیده می شود ، پس از خارج کردن قالبها از اطاق بخار ، پیچهای نگهدارنده کوتاه و بلند کششی باز می کنند سپس قالب توسط چرثقیل روی دستگاه ویبراتور تخلیه قالب چپ می گردد و دستگاه روشن می شود که با روشن شدن دستگاه تراورس از قالب جدا       می شود.بعد از تخلیه تراورس در روی آن صفحه آهنی K را نصب        می کنند و پیچهای مخصوص را بسته و بعد از آن روی واگنهای مخصوص بطرف خط بارگیری هدایت می شوند و توسط چرثقیل بارگیری و در داخل واگن قرار میگیرند و به مقصد مورد نظر    فرستاده می شوند.
تا اینجا توضیح کلی در مورد تهیه تراورس از ابتدا تا انتها شرح     داده شده است .
عمل ویبره ۵/۱ دقیقه ـ‌ طول آرماتور درون قالب = ۱۴۳۵ میلیمتر
کشش برای هشت رشته آرماتور هر تراورس = حداکثر ۲۷۰ بار و حداقل ۳۲۰ بار ظرفیت هر تونل ۴۸ قالب
دیگ بخار = ۸ الی ۱۰ ساعت به هر تونل بخار ۶۰ تا ۸۰ بخار می دهند.
آزمایشگاه
هدف آزمایشگاه این است که درصد درستی کار را بررسی کند یعنی مقاومت فشاری ـ کششی و غیره را بدست آورد و دیگر کار آن دانه بندی مواد تشکیل دهنده‌ بتون است که بطور کلی آزمایشگاه باید درصد یا مقدار مواد تشکیل دهنده بتون را معین کند یعنی مقدار آب + سیمان + شن + ماسه را در بتن به اندازه کافی تعیین کند که مقاومت آن بالا برود .
لوازم آزمایشی :
۱ ـ دستگاه هیدرولیکی فورم تست ( سیدنر)
الف : دستگاه جهت آزمایش فشار
ب ـ دستگاه جهت آزمایش استقامت خمشی
پ ـ دستگاه جهت آزمایش برش
۲ ـ دستگاه تست تراورس = یکدستگاه الکترو پمپ هیدرولیک تیپ
۳ ـ دستگاه ویبراتور آزمایشگاهی پارک سیدنر (نرم تست) دارای یک دستگاه الکترو موتور
۴ ـ دستگاه ویبراتور کوچک برقی با الکترو موتور
۵ ـ ترازوی برقی آزمایشگاهی
۶ ـ دیگ تعیین هوای بتن
۷ ـ دینا مومتر ( تست ماشین های کششی )
۸ ـ چکش ضربه ای آزمایش مقاومت بتون
۹ ـ دستگاه تست بتون
۱۰ ـ یک حوضچه پلاستیکی ( برای گذاشتن نمونه های بتون در آب ) یا وان ۷۵۰ لیتری (فایورگلاس) جهت نگهداری نمونه ۲۸ روزه
۱۱ ـ قالبهای نمونه برداری از بتون
۱۲ ـ هم زن برقی (برای خطوط سیمان و آب برای نمونه برداری       از سیمان )
عناصر تشکیل دهنده بتون = شن + ماسه + آب +‌ سیمان
دانه بندی مصالح سنگی :
انتخاب شن و ماسه باید طوری صورت گیرد که مخلوط خوبی از نظر دانه بندی بدهند و دانه های ریزتر طوری در لابه لای دانه های درشتر قرار گیرند که مخلوط شن و ماسه به داخل فضای خالی برسد. اصطلا” از کوچکترین دانه های سنگی که صفر میلی متر نامیده می شود تا ۵ میلی متر را ماسه گویند و آنرا ماسه صفر ـ پنج نامیده و با علامت       ( 5/صفر) نشان می دهند.
دانه های درشتر ار ۵ میلی متر را شن گویند و مثلا” آنرا با این صورت نشان می دهند. (شن ۲۵/۵)یعنی شن بزرگتر از ۵ میلی متر و کوچکتر از ۲۵ میلی متر . گاهی اوقات شن را نیز به دو قسمت تقسیم می کنند یعنی (۱۵/۵) و شن (۲۵/۱۵).
عمل دانه بندی = با الکهای استاندارد انجام می گیرد که تشریع کامل الکها عبارتند از ( ۳۲ ـ ۱۶ ـ ۸ ـ ۴ ـ ۲ ـ ۱ و غیره ) در زیر طرز تهیه مصالح سنگی با در نظر گرفتن دانه بندی به سه طریق انجام میگیرد ۱ ـ برای ساختن بتون های کم اهمیت و کارهای معمولی که بدون کنترل می باشند از شن و ماسه رودخانه ای که گرد گوشه هستنداستفاده می شود و معمولا” بدون انجام دانه بندی با نسبت اخطلاط حجمی از شن و ماسه بر می دارند.نسبت دو حجم شن و ماسه حجم ماسه از قدیم متداول بوده است که برای یک متر مکعب بتون ۸۰۰ لیتر شن و ۴۰۰ لیتر ماسه با مقادیر مختلف سیمان و آب گرفته می شود . البته اگر شن موجود در کارگاه خیلی درشت باشد این نسبت تا یک به یک نیز ممکن است تغییر کند.
۲ ـ برای ساختن بتون با کنترل متوسط و تقریبا” خوب از شن و ماسه شکسته و یا اغلب رودخانه ای بدون انجام دانه بندی و با نسبت حجمی یا وزنی استفاده می شود ولی قبلا” دانه بندی شن و ماسه را جداگانه تیین و منحنی هر یک را رسم می نمایند. آنگا مطالعه می شود که با چه نسبت از شن و ماسه اگر مخلوط شود، منحنی دانه بندی مخلوط شن و ماسه مابین دو حد بالائی و پایین منحنی های دانه بندی قابل قبول واقع می شود . این منحنی ها در استانداردهای مختلف بر حسب بزرگتر دانه سنگ مصرفی در بتون بصورت دیاگراماتی وجود دارد که منحنیهای حدود مشخصات آئین نامه نامیده می شوند . در شکل شماره پایین منحنی داه بندی بر حسب درصد عبور کرده برای مصالح سنگی تا ۲۰ میلی مترداده شده است.
قطعه سوراخ الک بر حسب میلی متر
منحنی (A) و (B) حد بالا و پائین استاندارد و منحنی (C) منحنی ایده آل می باشد ممکن است بجای منحنی های حدود مشخصات ، ارقام حد بالا و پایین منحنی برای الکهای استاندارد داده شود که در هر صورت منحنی مخلوط شن و ماسه بدست آمده باید مابین این حدود واقع گردد تا قابل قبول باشد در غیر اینصورت لازم است نسبت مخلوط شن ماسه عوض شود . معمولا” ابتدا این نسبت یک به یک گرفته می شود و چنانچه مناسب نبود ، نسبت دو به یک آزمایش می شود و آنقدر این عمل تکرار می گردد تا منحنی دانه بندی خوب و قابل قبول بدست آید . گاهی ممکن است با هیچ نسبتی منحنی خوب بدست نیاید، در اینصورت یا بایستی بطور کلی شن و ماسه عوض شود و یا مقداری مصالح سنگی با اندازه های معیین که کم دارد به آن اضافه کرد و دانه بندی را اصلاح نمود . و یا ممکن است نسبت مخلوط کردن شن وماسه را سه قسمت کرد یعنی ماسه ، شن ریز ، شن درشت را با نسبتی مناسب از هر یک مخلوط کرد.
آب = آب مورد استفاده در بتون باید فاقد مواد خارجی بوده و یا اگر دارای مواد خارجی هست . نوع آن باید مشخص شود و در ضمن مقدار آنها از میزان معینی بیشتر نباشد . آبهای حاوی املاح آمونیم و نیتراتها برای بتون مضرند ، بطور کلی املاح گوگرد برای بتن ضرر دارد و مقدار آن در آب نباید بیشتر از ۵/۰ گرم در لیتر باشد . آب مصرفی در بتن باید فاقد مواد آلی و نمک و ذرات خاک بوده و املاح کلسیم و منیزیم آن زیاد نباشد . بطور کلی مواد خارجی آب از ۵ گرم در لیتر نبایستی بیشتر شود.
از نظر مقدار آب مصرفی در بتن ،‌معمولا” توصیه می شود که هر قدر ممکن است بتن کم آب ساخته شود آب اضافی مقاومت بتن را کم      می کند ولی آب خیلی کم نیز ولا” باعث ایجاد فضاهای خالی در بتن      می گردد.
و از طرف دیگر چسبندگی بتن به فولاد خوب انجام نمی شود و مقاومت چسبندگی ضعیف می گردد.
سیمان = عامل مؤثر مواد ترکیبی در بتن ، سیمان می باشد و مقدار ازدیاد آن در بتن باعث مقاومت بتن در برابر اثر نفوذ هوا و تغییرات جوی و همچنین حفاظت آرماتور جهت پیشگیری از زدگی می گردد.
اما باید توجه داشت که مقدار ازدیاد سیمان از حد معمول ،‌در مقاومت بتون را پایین می آورد . زیرا وقتی سیمان خالصی به تنهایی با آب ترکیب شود و خودش را بگیرد. ایجاد جسم شکننده ای می کند که مقاومتش کمتر از سنگ مصرفی می باشد. لذا بتون دارای سیمان زیاد شکننده ای بوده و باعث گسیخته گی ناگهانی می شود که خیلی خطرناک است . ضمنا” مصرف زیاد سیمان در بتون باعث ازدیادافت بتون شده و بطور افراق آمیزی جمع می شود.
مقدار سیمان تابع میزان مقاومت یا آب بندی که می خواهنذ حاصل شود می باشد. می دانیم که مقدار سیمان تابع شن و ماسه مصرفی نیز می باشد یعنی اگر سنگ مصرفی در بتن گرد گوشه و رودخانه ای باشد ، سیمان کتری نسبت به وقتیکه سنگ شکسته و تیز گوشه مصرف شود احتیاج دارد. البته بتن با سنگ گردگوشه مقاومت کمتری نیز می دهد. از طرفی هرچند قطر دانه های سنگی مصرف در بتن بیشتر باشد. با مقاومت ثابت می توان سیمان کمتری مصرف کرد.
آزمایش هم ارزماسه یا تعیین ارزش ماسه ای
سؤ از           اف            کروالانت        سند
Sand   Equivolent  of  soils
پاکیزگی و تمیز بودن ماسه بکمک آزمایشی بنام ارزماسه تعیین      می گردد. نتیجه این آزمایش که بصورت درصد، مشخص می شود عبارتست از نسبت ارتفاع ماسه خالص (جدا شده از خاک و رس و غیره ) در داخل آب مقطر در یک استوانه شیشه ای مدرج (h) به ارتفاع کل نمونه (ماسه + بقیه مواد کلئویدی در بالای ماسه )‌ در داخل همان استوانه (h) بنابراین می توان چنین نوشت
۱۰۰×           = SE    ارزش ماسه ای
این عدد درواقه معرف میزان ماسه خالص موجود در یک نمونه       می باشد مورد استعمال آزمایش اخیر عموما” در انتخاب مصالح جهت روسازی می باشد ، بطوریکه ارزش ماسه ای مورد مصرف در رویه های بتونی فرودگاه نباید از ۷۵ درصد کمتر و از ۸۵ درصد بیشتر باشد . همچنین در مورد روسازی راه این عدد برای مصالح خاکی زیر اساس باید حتما” از ۲۵ درصد بیشتر باشد .
روش انجام آزمایش = جهت تعیین ارزش ماسه ای مصالح مورد نظر باید مقداری از آنرا از الک شماره ۱۶/۳ ( ۴ ) عبور داده آنگاه یک پیمانه کامل ( مخصوص آزمایش فوق به حجم ۸۵ سانتی متر مکعب از آن برداشته داخل استوانه شیشه ای مدرج می ریزیم ، تا ارتفاع حدود ۱۰ سانتی استوانه آب مقطر ریخته توسط درپوش لاستیک در استوانه را محکم بسته و شروع به تکان دادن می نمائیم. عمل تکان دان استوانه ممکن است با وسیله مکانیکی یا بادست انجام شود بهرحال باید استوانه مدرج بوضع افقی قرار گرفته . بمنظور هم زدن مخلوط بشدت در امتداد محور خود حرکت داده شود مدت تکان دادن تقریبا”‌ 30 ثانیه می باشد که در این زمان استوانه باید ۹۰ بار تکان داده شود . بعد از اتمام این عمل باید استوانه را روی یک سطح مسطح قرار داده ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مواد معلق قدری ته نشین شوند آنگاه جهت جدائی و شست و شوی کامل مصالح این بار بوسیله میله فلزی سوراخدار متصل به بالن آب مقطر ( که در ارتفاع یک متری از سطح نمونه قرارداشته و آبرا با فشار کافی از سوراخ میله بداخل استوانه           می فرستد ) در ضمن هم زدن و شستن کامل ماسه در داخل استوانه حجم آنرا به آخرین درجه می رسانیم. سپس میله را از استوانه بیرون آورده بمدت ۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا مواد کاملا”ته نشین شود. ذرات ماسه در ته و ذرات رس و مواد کلئوئیدی دربالای آن رسوب          می نمائید پس از انقضای مدت مذکور ارتفاع  فوقانی سطح مواد کلوئیدی   ( h ) را براحتی ار روی درجات استوانه و ارتفاع سطح فوقانی ماسه     ( h ) را بوسیله یک سمبه فلزی مخصوص از درجات استوانه قرائت  می نمائیم. آنگاه طبق رابطه فوق ارزش ماسه ای مورد نظر را بدست می آوریم.
۱ ـ آب مقطریکه در این آزمایش بکار می بریم خالص نمی باشد بلکه مقداری محلول شوینده جهت شستشوی و جدا نمودن کاملتر ذرات خاک از شن و ماسه بآن اضافه شده است. این محلول از کلرورکسیم ، گلیسرین و بالاخره فرمالوئیده که هرکدام بمیزان مشخص و مناسبی با هم مخلوط شده اند تشکیل گردیده است . میزان افزایش این محلول با آب مقطر معادل یک پیمانه حلبی آزمایش (۸۵ سانتی متر مکعب ) به یک گالن ( ۷۸/۳ لیتر ) آب مقطر می باشد.
۲ ـ جهت دقت بیشتر در عمل بهتر است آزمایش را چندین بار تکرار و سپس معدل نتایج را بعنوان نتیجه نهایی در نظر گرفت . ضمنا” درصورت وجود اعشار در نتیجه آزمایش باید رقم بعد از ممیز را حذف و یک واحد بآخرین عدد صحیح اضافه نمود.
دستگاه میکسر ( بتون سازی مرکزی ) = ۱ ـ دستگاه کنترل یا پانل که برروی آن دکمه هائی نصب شده که هرکدام از این دکمه قسمتی از دستگاه بچین پلان را راه اندازی می کند با این دستگاه به دو صورت می توان کار کرد۱ ـ دستی ۲ ـ اتوماتیک
طریقه کار = در حالت اتوماتیک پس از روشن کردن دستگاه میکسر و آماده کردن آن چهار نوع مصالح به دورن ترازوی مصالح به ترتیب شن درشت ۱۹۰ کیلوگرم ـ شن تگری ۱۱۰ کیلو گرم ، شن نخودی ۱۳۰ کیلوگرم ، ماسه ۲۳۰ کیلوگرم ، شن و ماسه ریخته ، و بعد از آن روی تسمه نقاله افقی ریخته و از آنجا مصالح درون نقاله بالا بر تخلیه شده به طرف دیگ میکسر هدایت شده و در درون دیگ ریخته بعد از آن بلافاصله دریچه مخزن سیمان باز می شود و سیمان همراه با مصالح درون دیگ تخلیه می شود بعد از جند ثانیه که مصالح با هم مخلوط شده آب به اندازه ۴۰ تا ۳۰ لیتر به آن اضافه می شود که این آب بوسیله یک کنتور که قابل تنظیم است ، بعد از آنکه مصالح با هم به مدت ۷۵ ثانیه مخلوط شدند . اگر در زیر دستگاه قالب آماده بود دکمه باز کننده دریچه را می زنیم. و بتون از طریق قیف مخلوط به درون قالب ریخته می شود پس از تخلیه کامل دو دوباره کارهای انجام شده را انجام می دهیم.
طریقه کار با دستگاه بصورت دستی :
پس از روشن شدن دستگاه کلید حالت کار را در پایین قرار می دهیم و پس از اطمینان از سالم بودن موتور دستگاه آنرا روشن نموده اعمال زیر را انجام می دهیم.
۱ ـ ابتدا دکمه خروجی بتون را نگاه کردهدرصورت باز بودن دریچه آنرا می بندیم (با فشار دادن دکمه زرد ) .
۲ ـ بطور همزمان با دست چپ مصالح را کامل می کنیم و با دست راست دکمه پر کردن سیمان را فشار می دهیم تا مقدار سیمان نیز کامل شود…

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.