مقاله در مورد آشنایی با توربین های گازی وسوپر آلیاژها


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد آشنایی با توربین های گازی وسوپر آلیاژها دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد آشنایی با توربین های گازی وسوپر آلیاژها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد آشنایی با توربین های گازی وسوپر آلیاژها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد آشنایی با توربین های گازی وسوپر آلیاژها :

-تاریخچه
طراحی توربین گازی، به اوائل قرن نوزدهم بر می گردد. اولین توربین گازی را استولز آلمانی در سال ۱۸۷۲ ساخت. این توربین خیلی شبیه به توربینهای امروزی بود اما بعلت پایین بودن راندمان آن، قادر به چرخاندن چیزی جز کمپرسور نبود. در آن زمان پیشرفتهای قابل توجهی در توربینهای بخاری و موتورهای پیستونی صورت گرفته بود و از طرف دیگر به علت عدم اطلاع از دانش آیرودینامیک و عدم گسترش دانش متالوژی در ایجاد آلیاژهای مقاوم به حرارت و تنش، توربینهای گازی راندمان پایین نداشتند و توان رقابت با موتورهای دیگر را نداشتند، بنابراین انگیزه ای برای تحقیقات بیشتر ایجاد نمی شد.

با گسترش جنگ جهانی دوم و نیاز به پرواز هواپیماها با سرعت صوت و بالاتر، قوی ترین انگیزه در ایجاد و ساخت توربینهای گازی برای صنعت هواپیمایی موجود آمد. با افزایش اطاعات در دانش آیرودینامیک و ساخت آلیاژهای مقاوم به حرارت، بالاخره در سال ۱۹۳۳، دکتر مایر به کمک کمپانی براون باوری، پر راندمان ترین توربین گازی صنعتی را ساخت. راندمان این توربین ۱۸ درصد بود. تحقیقات گسترده در این زمینه، پس از جنگ، درد و شاخه صنایع هوایی و تولید برق آغاز شد. و بالاخره در اواخر دهه ۵۰ توربین گاز بصورت گسترده در صنعت برق مورد استفاده قرار گرفت.

۲-مزایای توربین گاز
الف- عوامل اقتصادی:
۱-نسبت قدرت به وزن بالایی دارد.
۲-اجزاء کمکی کم و در نتیجه سرویسهای زیادی نمی طلبد.
۳-آماده سازی فونداسیون آن هزینه زیادی نمی طلبد.
۴-نیاز به فضای زیادی ندارد.

ب-عوامل از نظر زمان تحویل: ۱-نصب آن ساده است ۲-قسمتهای کمکی و فرعی آن استاندارد است ۳-جابجایی و حمل و نصب آن در نقاط دیگر آسان است.
ج-عوامل بهره برداری:
۱-راه اندازی سریع- طی مدت ۱۰ دقیقه می تواند راه اندازی شده به شبکه وصل گردد. ۲-زمانی که شبکه بدون برق باشد توسط باطری نیز می توان واحد را روشن کردن(البته واحدهایی که با دیزل روشن می شوند) ۳-از راه دور می توان توربین را استارت کرد و به شبکه پارالل نمود و میزان بار کم یا زیاد نمود ۴-قسمتهای مختلف آن توسط هوا خنک می شوند و نیاز آنچنانی به آب ندارد
۳-معایب توربینهای گازی
الف-از آنجاییکه قطعات توربین عمدتاً از جنس سوپر آلیاژهاست، تهیه و بازسازی آنها مستلزم هزینه های زیادی است. ضمن آنکه به دلیل دمای بالای قطعات، سریعاً تخریب می شوند. ب- راندمان توربین گازی در مقایسه با توربینهای آبی و بخار پایین است. راندمان توربین آبی ۹۰ درصد، توربین بخار ۴۰ درصد و توربین گاز ۳۰ درصد است که به کمک سیکل ترکیبی می تواند تا ۵۰ درصد افزایش یابد. ج- مصرف سوخت آنها بالاست.

همانگونه که ذکر شد، هزینه نگهداری توربینهای گازی بالاست، بنابراین برای رسیدن به بهترین حالت اقتصادی تولید برق، بار پایه توسط نیروگاههای آبی و حرارتی بخار، تولید می شود. چون هزینه اولیه چنین نیروگاههایی بالا و مصرف سوخت آنها پایین است و بار متوسط و پیک توسط واحدهای گازی تولید می شود.

۴-طرحهها و مدلهای توربین گاز
طرحهای توربین گازی صنعتی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول نوع تکامل یافته توربینهای جهت هستند و از خصوصیات آنها، تعدد اطاقهای احتراق است که باعث تقسیم متعادل گاز داغ در اطراف می گردد. سازندگان اصلی این طرح، جنرال الکتریک (G.E) و وستینگ هاوس می باشند. دسته دوم نوع تغییر یافته واحدهای بخار می باشند. اطاق احتراق در این توربینها بصورت ایستاده و در طرفین توربین و بعضاً یک اطاق احتراق در کنار توربین است و تعادل گاز داغ بعد از اطاق احتراق و در محفظه ورودی توربین صورت می گیرد. سازندگان عمده اینگونه توربین ها عبارتند از براون باوری (BBC) و کرافت ورک. BBC یک اطاق احتراق و کرافت دو اطاق احتراق دارد.

شرکتهایی که تحت لیسانس جنرال الکتریک آمریکا فعالیت می کنند عبارتند از:
ALSTOM (فرانسه)، HITACHI (ژاپن)، A.E.G(آلمان)، John Brown(انگلیس) مدلهایی که شرکت جنرال الکتریک طراحی و ساخته است عبارتند از:
۱- مدل GEMS 3001 با قدرت ۱۰ الی ۱۵ مگاوات
۲- مدل GEMS5001 با قدرت ۱۴ الی ۲۶ مگاوات با راندمان ۲۷ درصد
۳- مدل GEMS 6001 با قدرت ۳۰ الی ۴۰ مگاوات با راندمان ۳۰ درصد
۴- مدل GESM7001 با قدرت ۷۰ الی ۸۰ مگاوات با راندمان ۳۰ درصد
۵- مدل GESM9001 با قدرت ۹۰ الی ۱۲۵ مگاوات با راندمان ۳۱ درصد
شرکتهایی که تحت لیسانس وستینگهاوس آمریکا فعالیت می کنند عبارتند

از:
(MHI) MITSUBISHI (ژاپن)، ACEC (بلژیک)، FIAT (ایتالیا)، WESTINGHOUSE(کانادا) مدلهایی که شرکت وستینگهاوس طراحی و ساخته است عبارتند از:
۱- مدل W191 با قدرت ۱۷ مگاوات با راندمان ۲۷ درصد TG16 معادل این مدل و ایتالیایی است.
۲- مدل W251 با قدرت ۳۰ تا ۳۷ مگاوات با راندمان ۲۷ درصد TG20 معادل این مدل و ساخت FIAT است.
۳- مدل W501 با قدرت ۱۰۰ مگاوات با را

ندمان ۳۱ درصد TG50 معادل این مدل است.
۴- مدل W701 با قدرت ۸۵ الی ۱۴۰ مگاوات با راندمان ۳۱ درصد TG100 معادل این مدل است. مدلهایی که شرکت کرافت ورک طراحی و ساخته است عبارتند از:
۱-مدل V93. 1 با قدرت ۶۰ مگاوات
۲-مدل V94 با قدرت ۱۳۷ مگاوات

۳-مدل V94.2 با قدرت ۱۵۰ مگاوات.
این شرکت، سازنده های مطرح وابستگی ندارد.
مدلهایی که شرکت براون باوری(BBC) طراحی کرده و ساخته است عبارتند از:
۱-مدل BBC type 8 با قدرت ۷ الی ۸ مگاوات
۲-مدل BBC type 9 با قدرت ۲۵ الی ۳۰ مگاوات
۳-مدل BBC type II با قدرت ۶۵ الی ۷۵ مگاوات

این شرکت نیز، سازندگان دیگری که مشابه واحدهای مزبور را مونتاژ کنند، تحت لیسانس ندارد.
۵-اجزاء واحد گازی
۶ سیستم راه اندازی:
زمانیکه توربین خاموش است، هوای فشرده در محفظه احتراق وجود ندارد، بنابراین امکان ایجاد گاز داغ پر فشار وجود ندارد. لذا ابتدا توسط سیستم راه انداز محور توربین به حرکت در می آید. و پس از آنکه به طور مناسب رسید، توربین روشن می شود سیستم راه اندازی شامل اجزاء زیر می باشد:
۱-دیزل ۲-مبدل گشتاور ۳-راچت ۴-جعبه دنده کمکی ۵-کلاچ راه انداز
– مبدل گشتاور دور بالای دیزل را آرام آرام به محور ساکن توربین منتقل می

کند.
– دیزل برای راه اندازی توربین بکار می رود. بجای آن می توان از الکتروموتور نیز استفاده کرد.
– راچت زمان راه اندازی برای غلیه بر اصطکاک، در زمان خاموش برای چرخاندن شفت جهت جلوگیری از خمیدگی شفت داغ و در زمان تعمیرات برای نصب پره روی دیسک، بکار می رود.
– کلاچ راه انداز مبدل گشتاور را با جعبه دنده کمکی درگیر می کند.
– جبه دنده کمکی در زمان راه اندازی از دیزل و در زمان کار کرده توربین از محور آن نیرو می گیرد و توان مورد نیاز برای پمپ روغن روغنکاری، پمپ آب برای خنک کاری روغن و موتوز دیزل، پمپ روغن هیدرولیک و پمپ گازوئیل را تأمین می‌کند.
۷-ژنراتور:
در استاتور ژنراتور تحریک، توسط جریان باطری، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. سیم پیچی موتور در این میدان می چرخد و جریان متناوب تولید می کند و با دیود به جریان مستقیم تبدیل می شود. سیم پیچی روتور ژنراتور با این جریان میدان مغناطیسی چرخان ایجاد می کند و در استاتور جریان متناوب ایجاد می شود.
سرعت ژنراتور ۳۰۰۰ RPM و روتور آن روی دو یاتاقان ژورنال قرار می گیرد.
ولتاژ آن ۱۱ KV است که توسط ترانس به ۲۳۰ KV تبدیل می شود.
فرکانس آن ۵۰ HZ است.

در تحریک استاتیکی جریان DC مستقیماً توسط ذغالهای به روتور ژنراتور اصلی داده می شود. استهلاک تحریک دینامیکی کمتر از تحریک استاتیکی است. اما تحریک استاتیکی هزینه اولیه کمتری دارد.
ژنراتور باید توسط هوا خنک

شود.
۸-اتاق کنترل.
در اتاق کنترل معمولاً هر دو ساعت یکبار اطلاعات زیر خوانده و در لاک شیت ثبت می‌شود:
توان تولیدی ژنراتور، ولتاژ و جریان، ولتاژ و جریان تحریک
درجه حرارت ژنراتور، خروجی کمپرسور، دیسکهای توربین، اگزوز، درجه حرارت روغن

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.