مقاله روانشناسی ورزش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله روانشناسی ورزش دارای ۴۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روانشناسی ورزش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روانشناسی ورزش

روند تکاملی روانشناسی ورزش

اولین آزمایش در زمینه روانشناسی ورزش

از گریفت تا روانشناسی نوین ورزش

دهه ۱۹۷۰ ، دهه پیش رفت در روانشناسی ورزش

روانشناسی ورزش

مهارت های روانی

معجزه‌ی روانشناسی در ورزش;

منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله روانشناسی ورزش

۱ روانشناسی ورزش با رویکرد روانی اجتماعی ، تالیف:اسوآمولا وبرادهتفیلد ترجمه:رضا فلاحی، محسن حاجی لو

۲ روانشناسی ورزش ، تالیف: دیوید ب ـ فراست، ترجمه:عیدی علیجانی ، مه نوش نور بخش

۳ روانشناسی ورزشی ، ترجمه نور علی خواجوند . انتشارات آریا

۴ تمرینات ورزشی ، راهی به سوی سلامت روانی ، ترجمه مهتا اسکندر نژاد ، انتشارات دانشگاه تهران

۵روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل ، ترجمه دکتر سید علی اصغر مدد ، انتشارات دانشگاه فردوسی

۶ اثرات ورزش بر ارگانیسم بدن ، نویسنده: غلامرضا خانی. انتشارات مهتاب

۷ بازی و نقش  آن در رشد کودک ، نویسنده جمشید آریا ، انتشارات دانشکده تربیت بدنی

 ۸ معجزه‌ی روانشناسی در ورزش

      روند تکاملی روانشناسی ورزش

      مانند پیدایش بسیاری از (( علوم رفتاری )) ریشه مطالعه علمی روانشناسـی ورزش ، به قرن بیستم بر می گـردد در بین سال های آخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم بود که اولین مجموعه مطالعات علمی جنبه های (( روانشناختی ورزش )) چاپ شد. با این همه این مجموعه برجسته مطالعات علمی، منجر به مطالعات (( سیستماتیک )) روانشناس ورزش نشد، تا اینکـه (( کولمن ر. گریفت )) که روانشـناس تربیتی بود دو کتاب در زمینه  (( روانشناسی ورزش )) و (( مربیگری ))۱ در اواخر ( ۱۹۲۰ ) به چاپ رسانید

      متاسـفانه بعد از دوران (( گریفت )) روانشناسی ورزش ، رشد و ترقی نکـرده تا سال ( ۱۹۶۵ ) که روانشناسی ورزش ، کـار رسمـی خود را از طریق اولیـن کنگره بین الملـلـی روانشناسی ورزش۲ ـ که در روم ایتالیـا برگزار شد ـ آغاز نمود . (( کنگره رم تا مطالعات علمی ، میتینگ ها ، کنگره ها و تعلیم جنـبه های گوناگون ورزش، در اغلب کلاس های  دانشکده ها تا سال ( ۱۹۷۰ ) فاصله زمانی کوتاهی بود

      اما قبل از آنکـه نظری به زمینه تاریخـی روانشـناسی ورزش داشتـه باشیم باید به این سوالات جواب بدهیم ، چرا خود را به زحمـت اندازیم ؟ از بررسـی تاریخچه و تحـول روانشناسی ورزش چه چیزی یاد می گیریم ؟ ابتدا جالب خواهد بود و کارهای کسـانی را که در این زمینه پیش قدم بوده اند مطالعه کنیم وبدانیم چه جنبه هایی ازروانشناسی ورزش علاقـه آن ها را بر انگیخـته است . بعلاوه روانشناسان معاصر به محققـان قبلی  مدیـون هستند و دست کـم ، کـاری کـه جهـت نشـان دادن احتـرام خودشـان بـه ایـن داوطلـبان و پیش قدمان می توانند انجام دهند این است که بدانند آن ها چه کسـانی هستند و چه کار هایی در ایـن زمینه انجام داده اند ، دوم اینکـه شخص مطالـعه کننده با بررسـی این تحقیقات ( بطور مثال تجربه (( تـریـپـلـت )) ) و مخصـوصـاً نوشتـه های (( گریفت )) چیز های زیـادی در مـورد فرایـند روانشناسی ورزش یاد می گیرد (( گریفت ))  نظریـه هایی ارایه داده است که هر زمانی می تواند به فرضیه های تجربی تبدیل شود

اما بسیاری از موضـوعاتی که توسط (( گریفت )) بحث شده از نظر روانشناسـان معاصر دوره مانده است ، شاید بخاطر آن است که اغلب آن ها اصلاً نمی دانند که شخصی به  نام (( گریفت )) وجود داشتـه است . خلاصـه مطالعات اولیـه ، برای تقـویت یافته های روانشـناسان معاصـر ، می تواند مورد استفاده قبلـی ، می تواند بعنوان هستـه اصـلی  تحقیقات تجربی مورد استفاده قرار گیرد

اولین آزمایش در زمینه روانشناسی ورزش

      نخسـتین آزمایش علمی ، در سال ( ۱۸۹۸ ) به وسیـله (( تریپلت )) انتشار یافت

پیش از اینکـه (( تریپلت )) نـتایـج مطالعه اش را انتشـار دهد . (( فیـتز )) مقـاله ای را منتشـر کرد که در آن طرح و ساختمان دسـتگاه نشان دهنده واکنش سریع و داده های  تجربـی را در مورد تفـاوت های فردی ، برای انجام کـار های مورد نیـاز سرعت انتـقال و صحت شرح داد

      هر چند که این حداقل زمان ممکن مربوط به ارایه پاسخ به محرک توسط آزمودنی را می توان به صورت مناسب تری بعنوان ، (( تحقیق یادگیری حرکتی )) نامید تا اینکـه تحقیـق روانشـناسی ورزش نام گذاشت . به همان ترتیب به مقاله ( ۱۸۹۷ ) (( فیتز )) تحـت عنـوان (( بازی بعنـوان عامـل پیـش رفـت )) علـی رغـم اینکـه دارای ایـده ها و دیدگاه های جالبی در رابطه با بازی ، آموزش و پیـش رفـت بشری می باشد ، به سختی می توان در زمینه روانشناسی ورزش نقشی داد

      زمینه ساز بودن (( تریپـلت )) نه تنها به علت اولیـن مطالعه صـورت گرفته در ایـن زمینه بوده ، بلکـه به علت طرح خوب و گسـترده آن نیز می تواند خط شکن ایـن زمینه نو به حساب آید

      مقاله ، در شکل چاپ شده اش از ( ۲۶ ) صفحه تجاوز نکرد و از دو قسمت عمده و با هدف شرح دادن موضوع گام برداشتن ورقابت، تشکیل شده بود .اوابتدا گزارش های رسمی دوچـرخـه سـواری را در مـورد سه نوع مسـابقه حرفـه ای مورد بررسـی قـرار داد

مسابقه تدوین گام زدن در مقابل وقت نگه داشتن ، مسابقه همره با گام برداشتن در برابر وقت نگه داشتن و مسابقه گام برداشتن یا مسابقه واقعی ، نتایج نشان داد کـه مسابقـات همره با گام برداشتن از لحاظ زمانی سریـع تر از مسابقات بـدون گام بوده است ؛ یعنـی ، ۲۵ % سریـع تر از نـوع اول بوده است . علـی رغـم اینکـه (( تریـپـلت )) دانشـمند دقیقـی بوده ، از خود می پرسیـد که تفـاوت پیدا شـده در بیـن ایـن دو نـوع مسابقه ، همراه با گام برداری و بدون گام برداری ، ناشـی از گـام برداری بوده یا ناشـی از فردی که در مسابقـه شرکـت داشتـه است . برای بافتـن جواب ایـن سوال او هفـت فرضـیه را برای توجیه مسالـه فوق ( هفت تئـوری : کشـش ، حفاظ ، تشویـق ، تشویـق ذهنی ، تلقین (( هیپنوتیزمی )) غیر ارادی و عوامل (( دینامیـکی )) ) پیش کشید . تئـوری اخیر را ثابت نموده است و برای اثبات ارزش واقعـی آن آزمایشگاهی را طراحی کرد

      برطبق (( تئوری دینامیـکی )) حضور فیزیکی دوچرخه سوار دیگری ، محرک و انگیزش دیگری ، برای برانگیختن غریزه رقابت شرکت کننده است

پس از آزمایشات فراوان

      اما او رضایت کـامل از نتیجه گیـری اش نداشت زیـرا روشـن نیست که آیا حضـور فیزیکی یا عامل دیگری بود ، که باعث نتیجه گیری مثبت می شد . او حتـی سعـی کـرد که با کمی شمردن تجـارب ، مشخص کند که آیا مشـاهده حرکـت شخص دیگر ، تاثیـر تحـریک کنـنـده ای در بازی خواهـد داشت . اگـر چه شمردن یا نگـه داشتن حساب برای  نشان دادن تفاوت تاثیـرات حضـور فیزیـکی مشاهده یک حرکـت رقابتی ، ناکـافی بود، این هرگز راه حل علمی یاقابل اعتماد و اطلاعات باارزش در حد امکـان، دلالت نداشت

      اگر چه تجارب (( تریپلت )) مشکلاتی دربردارد . اما انسان احساس شکـوه ، باهوشی و درایت علمی درک می کند . این احسـاس هنگـامی مضاعف می شود که آزمایشـات روانـشـنـاسـان ورزشـی امروز مقایـسه کنیم . بسیـار آسان است کـه در آزمایش های روانشناسان امروزی گـریـزگاه هایی بمانند تجارب اولیه (( تریپلت )) پیدا کرد . ایـن هم بدیـن معنـی است که پـیـش رفـت خیلی کمی در ایـن ۸۰ ساله اخیـر رخ داده اسـت ، هم چنین نابغه بودن (( تریپلت )) را در یکصد سال پیش را نشان می دهد

با کمل تعجب ، مطالعات (( تریپلت )) سایـر محققان را تحـریـک نکـرد تا تحقـیـقـات مشابهی انجام دهند . همان طوری که در مـورد (( فیتز )) محققان به مطالعه یادگـیری ، بطور کلی و نه یادگـیری حرکتی بطور ویژه علاقمند بودند . انتقال موارد تربیتی یا تاثـیـر آن، نظر محققان رابه خودجلب کرد کارهای ( ۱۹۸۹ ) (( دیوید ))و ( ۱۸۹۹ ) (( آندرسون )) در این زمینه ارزش یادآوری دارند . با مطالعات بعدی (( استارک )) ( ۱۹۱۱ ) (( کامینگ ))

( ۱۹۱۴ ) (( مورفی )) ( ۱۹۱۶ ) و (( نوبل )) در ( ۱۹۲۲ ) تحقیقات ادامه یافت . هر چند که تجربه (( کامینگ )) به زمینه کاری ، بیش تر از سایر زمینه های مربوط می باشد ، زیرا که سعی داردتاتاثیرات تمرین مصرانه رادرتوانایی بازی (( بسکتبال ))برروی ((تمرکـز حواس))  نشان دهد و هم چنین در برابر تلقینات مستعدتر باشند . با وجود ایـن مطالعات اولیـه نقش کوچکی در زمینه روانشناسی داشته است در عیـن حال ، چندین مقاله محققانه به چاپ رسیدکه مستقیماً مورد علاقه ومربوط به دانشجویان روانشناسی ورزش می باشد

      در سال ( ۱۹۰۳ ) دو مقاله مهم به چاپ رسید، مقاله اول توسط (( کرون )) (۱۹۰۳ ) با عنوان (( ارزش روانشـناسی )) توسط (( پاتریک )) در سال ( ۱۹۰۳ ) بود که هر دو مجـله روانشـناسی در امریکا به چاپ رسید . (( کرون )) اصـرار داشت که معلمان تربیـت بـدنی بهتر است بازده نهایی را ارایه دهند که به احساس ، حافظه ، تصورات ، نیروی قـضـاوت و مقـایـسه بچه خوش بیاید ؛ بعبارت دیگر (( پاتـریـک )) فوتبال را بعنوان یک مسالـه روانشناختی ، عمدتاً از دیدگاه تماشاچیان مـورد بررسی قرار دارد ، (( پاتریک )) پرسید چه انگیزه ای سبب می شود که یک کارگر انگلیسی تا پنجاه و پنج دقیـقـه از وقت با ارزش تعطـیـلی ظهرش را در تماشا کـردن بـازی (( فوتبـال ملی )) صرف کند تنـها پنج دقیـقه جهت صرف نهارش وقت بگذارد . این هیجان را از جانب تماشاچیان ورزشی عـمـومـاً و خصوصاً فوتبال به عقیده (( پاتریک )) تنها می توان به وسیله ، (( تئـوری پالایـش روحـی ارسطوئی )) شرح داد ، یعنی اینکـه ، احساسات و تنش روحـی ایـجاد شده با جدیـت کار باید به گونـه ای آزاد شود که تماشا کردن ورزش بهتـریـن وسیله است زیـرا کـه آن به بینندگان اجازه می دهد تا در بازی ها با (( تقلید درونی )) شرکـت برجسته ، آن ها را قادر خواهد ساخت احساسات مهار نشده خود را ابراز دارند . در مقاله مربوط به این مـوضـوع که در مجله جامعه شناسی امریکایی با عنوان (( روانشناس اجتماعی تماشاگر ورزشی )) در سال ( ۱۹۱۲ ) به چاپ رسـیـد تم مشابهی القاء می شود که احساسات ، قوی تـریـن عالم یک عمل اجتماعی است و احساسات بیننده بر تشخیص حاکم است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.